Thursday, March 21, 2013

Amsterdam_PORTUGAL : Day 5 ~ 14/15 Mac 2013

bangun pagi hari ni sakit2 kaki dah...almaklum semalam lenjan guna kaki tak hengat kan..abes diredah semua bukit kat lisbon ni...hehuuu makanya tak larat laaa nak bangun awal giler semata nakpi sintra kan...pi dlm mimpi je la..huhuhu frust juga...tp cuba berfikir cara rasional...rasanya takpela...aku pusing lisbon je la nanti...hehuuu so dlm kul7.30pg tu aku keluar dr hotel...sempat singgah cafe crik muka2 yg dikenali...ingt nak crik vittoria say goodbye...skali jumpa katarina plak n mette...so say goodbye kat diorg je la...hehuuu n terus menuju ke metro station Sao Sebastio...amek train terus ke station Cais do Sodre...station paling hujung utk line hijau...aku nak pergi ke Belem...malam yang organiser bawak sightseeing aritu, tak puas la amek gmbo..kelam je kan...hehuuu so dr station tu, aku keluar je station, memula aku ke kiri...ke arah org tunggu bas dan tram tepi jalan...aku dah study mlm td...ada info cakap naik tram no15 kalo nak ke Belem tu...or naik train...tp emanuela pnah suggest naik train sbb pemandangan cantik tepi sungai...lepas tanya a few org, semua tak menyakinkan...aku masuk ke dalam tp pergi ke arah train station...bukan metro tau...dia berbeda...huhu tanya org dalam tu...aku tunjuk la kad 24hours aku tu...so dia cakap aku leh naik tram no 15!betul lah tu...hehuuu sbb kad aku tu takleh guna utk train...kalo naik train kena bayar lain...so aku rasa rugi la kan..makanya aku naik la tram...patah semula tmpt tadi tu...dkt je semua ni...hehe tunggu kejap, tak lama tu ada tram no15...kena make sure la arah tram ni benar ye..takut kita ternaik arah bertentangan dgn tmpt kita nak pergi tu je...hehehe kalo dr metro station, nak ke Belem, amek yang menuju arah ke kiri, ke arah Alges Jardim...ok...kali ni tram elektrik..moden sikit dr yg aku naik smlm tu...hehehe
so naik tram tu mmg ada station dia akan berhenti...tp yg menkonpiuskan aku apabila dia byk benti kat station kecil lain bila ada org nak turun or kalo org tahan..ala2 bas lompat2 kan..hehuuu so lama juga la naik tram ni dalam 15 ke 20 minit sebelum aku mula konpius lagi mana nak berhenti...sebab tiba2 nampak station Belem, tp aku tak nampak Belem...hahaha rupanya dia the other road tram ni jalan...kalo nak ke Belem kena jalan lintas jalan besar lagi...cuma sbb aku ada kelebihan dah pernah pergi malam pertama, aku mcm cam juga la jalan dia...so masa lalu kat castle besar yang leh nampak dPadrao dos Descombrimentos tu, baru aku decide nak turun...nama station tu adalah Centro Cultural de Belem...so pada aku sini lagi dkt nak pi Padrao dos Descombrimentos tu dulu...kira kena lalu lorong bawah tanah lintas jalan besar je nanti...so lepak amek gmbar dulu kat taman dpn castle tu...then baru kat Padrao dos Descombrimentos tu...dan br nampak terang monumen ni + kapal layar parking berdekatan dia...hehehe
pastu aku jalan kaki plak ke Belem Tower atau Torre de Belem...sangap gak nak jalan tu!hahaha tp sbb tepi sungai, view best n udara sejuk..so bestlah...hehehe smpai je, terus snap sana sini...sib baik jumpa couple dr brazil, so aku amek gmbar diorg, diorg amek gmbar aku...hehuuu kat Belem tu sempat singgah beli tshirt utk family n air coke member pesan..tshirt bodoh pun smpai Euro 10 weh...hahaha hadoi...pastu dr Belem aku lintas jalan besar guna jejantas kecil...pastu tetiba ada  anjing laju je dtg ke arah aku dr belakang..cuak gak..sib baik dia turun..then aku bajet nak terus la pi tunggu tram...kat station Lg da Princesa...kira station ni dpn sikit dr yang aku turun memula td...skali ada anjing kat lorong kecil tu...as typical malaysian, aku takut la kan...jumpa pakcik portugese tak reti ckp english maka terpaksa la aku guna kan body language aku yg power ni...hahahaha aku ckp aku takut, dia pun balas guna body language ckp jangan takut...dia tak buat pape, awak belai je dia...wah gitu kan bahasa body language yg aku terjemahkan...hahahah pastu aku balas lagi, saya takut juga...pastu dia tanya nakpi mana...aku ckp tram...dia tunjuk jalan lain jauh sket...hahahaha n Alhamdulillah smpai aku kat station tu...tunggu lama gak la dlm 10minit br la tram 15 aku sampai..hehuuuu...
dalam perjalanan nak ke Cais do Sodre tu, aku pikir lagi samada nakpi ke crik restoran turki yg pernah baca dlm internet...located between metro station Intendente & Anjos...tp bila pikir dari situ nanti 2x nak tukar line...so aku malas...jam pun dah kul10.30pg masa tu...so decide terus balik ke Sao Sebastio...n menuju ke masjid nak beli makanan kat kafe dia...skali tutup daa....buka kul12.30tgh..hohoho kuciwa...kelaparan la aku kan sbb megi dah abes...huhuhu so aku lepak jap..tak berani tido takut terlajak...kul12.50tgh siap2 solat sume...n kul1lebih turun lobi n check out...aku sempat la check in online n print boarding pass...kul1.30tgh transport dtg n kami terus ke airport lisbon...drop luggage...n sempat la aku makan biskut sbb kelaparan...pastu beli coklat berharga Euro 30 lagi...hahaha mau Euro 200 juga laaa aku abes weh kali ni..huhuhu pastu terus boarding flight ke Amsterdam...masa ni tido je la kan...penat dah...
smpai airport amsterdam dalam kul7.30ptg...cepat2 aku solat maghrib n isyak jama...belasah je la solat kat kerusi..hoho then bergegas mencari gate utk flight ke KL...kena lalu imigresen kat sini...dr ams ke portugal tak payah pun..kiranya wpun pi 2countries, tp cop pasport sekali je...masa masuk n keluar dr amsterdam je...hehuuuu terus beratur n masuk dlm flight..kali ni duk tgh2...sebelah pakcik holland yg nakpi aussie...sebelah lagi mamat indon yg duk tido dr awal smpai akhirnya...hahaha aku memula borak ngn pakcik tu...lama la borak...psl travel..hehe tp pas makan pasta vegetarian...aku layan movie...ntah bape byk movie aku layan...sbb dah lagi 3jam smpai kot...baru la aku nak tido...hohoo giler pening kepala aku...huhuhu dah akhirnya selamat smpai ke Malaysia jam 4ptg...tunggu luggage n terus keluar...abah n adik yg amek..Alhamdulillah...selamat pergi dan pulang...wpun sorang2, Allah sntiasa bersama... =)

No comments:

Post a Comment