Thursday, March 21, 2013

Amsterdam_PORTUGAL : Day 4 ~ 13 Mac 2013 : Part 1

yeay hari ni last day training!seperti biasa kelas mula kul9pg...aku dah siap santap megi n biskut hupseng...bersama milo...terbaik...hari ni tukar kelas ke bilik di sebelahnya sbb ada another new group yg baru mula kelas arini..hehuuu so pagi2 fasi dah dtg n ckp suh tukar kedudukan group supaya semua org saling berkenalan...tp semua org taknak..kecuali ahli group aku je berpecah...so si katarina, audrey n sara pi pindah duk meja group belakang...so kelas bermula mcm biasa..ada lecture..then masa bfast kami amek gmbar beramai2...dan juga group kami....geng2 ktorg la kan...hehe masa ni la vittoria cerita yg fasi ckp ke dia...dah berapa tahun fasi tu join program ni, ni 1st time dia jupe group yg happening mcm dah lama kenal...hahaha ye la dr hari pertama tak kira masa kelas, groupwork, visit, dinner...group kami takpisah n gelak besar je keje...tu yg dia nampak rapat kot...hehuuuu
aku dah nervous dah sbb pas break ada groupwork...masalahnya, ahli yg mantop dah pindah kebelakang...pastu 2makcik portugal si emanuela n vittoria ni plak sibuk nak pergi mana tah masa break td...so tinggal la aku ngn dita...n sorg mamat dr bangkok yg pindah duk meja ktorg...so perbicangan went well la pada aku..dah hjg2 tu br vittoria n emanuela datang..byk plak laa idea diorg yg aku rasa sukar nak ikut...pastu pndai la plak tuh nak suh aku yg present..haish la...oh btw group masa ni ikut negara...so aku jd adopted italian la masa tu..hehehe so aku belasah je la present kan...hehuuuu rileks je la sbb diorg sume pun bkn pndai sgt english..so lebih kurang je la kan..hahaha sib baik ok je present...hehehe smbil org lain present, kami amek gmbar juga la dlm group..hehehe bila lagi kan...hehehe
pastu dah abes tu, ada sesi bagi sijil..tp mcm aku ckp...sempoi je..bagi pun main bagi mcm tu je...takde mcm malaysia nak pegi ke depan, salam bagai..hahahaha berlari2 la fasi kejap ke depan kejap ke belakang bagi sijil..hehehe then tamat la kelas kami dlm kul4ptg...
so bermula la sesi berbincang nak berjalan..lega bila sara yg mmg org lisbon ckp nak tlg aku n katarina berjalan..wah rezeki...so kami decide ngn beberapa org lagi yg nak pegi ke metro terdekat skali nanti..so bersiap semua..kul4.30ptg barula kami berjumpa semula kat lobi...yeay...so kami pun berjalan la ke metro station terdekat iaitu Sao Sebastian...takde la dekat...kira dlm 500m juga la jalan tu...tp cuaca sejuk...so nyaman..hehehe so kat situ kami stuck lama sbb ramai masa ni geng yg follow...so masing2 nak mtk tlg sara tunjuk cara beli tiket...so aku n katarina amek tiket 24hours...senang nak turun naik metro n tram nanti...hehuuu tiket utk 24hours ni sangat la berbaloi dan hanya berharga Euro6.50 saja...compare kalo beli single journey dah Euro1++...hehuuu owh metro di lisbon ni ada 4line...biru, kuning, merah dan hijau...so kena tgk la map mana nak tukar...or direction dia ke arah mana...tp senang je la nak paham...hehehe
then dr Sao Sebastion kami menuju ke Station Martim Moniz...sebab follow cadangan Sara utk naik Tram 28!tram ni femes di kalangan tourist sbb dia mmg akan pusing seluruh lisbon dr bawah bukit, naik ke atas...melalui jalan2 kecil di lisbon n lalu look point n tmpt2 yg menarik...so leh turun naik je nanti...route dia sama je...kalo complete the whole route makan masa 40minit tanpa henti la...so untung la kalo beli tiket 24hours tu sukati je turun naik tak kisah...hehehe Tram 28 ni bila aku search internet pun, mmg recommended la kat tripadvisor...hehe masa kami smpai di Martim Moniz, Sara mcm ingat2 lupa sbb dia pun dah lama tak pergi situ...so kami just jalan ikut kata hati...ada park bila keluar station tu...ada street art again kat situ...masa ni, audrey n parents dia pun ada yg dtg dr paris...so jalan terus je kat tepi park tu n depan tu nampak dah tram...yeay!so terus bergambar2 jap n pi tunggu tram tu kat station tram dia tu...ingat, naik yg nombor 28 sahaja!yang warna kuning tu!hehehe
so naik je tram ni, rasa mcm old school sgt!hahaha dia mcm kayu2 juga la...driver dia mmg ada la kat depan tu..n tram ni mmg lalu jalan yg sama ngn kereta jalan...perjalanan mula melalui tmpt tinggal, kedai2 di sekitar lisboa...kalo ikut internet, diorg jalan kat Mouraria..tp aku pun tak sure mana diorg jalan...hahaha tp mmg dpt nampak la the real lisboa...dgn jalan berbukit, jalan kecik je..tp situ la tram lalu, kereta lalu...pastu org parking kiri kanan...hadoii...ada sekali tetiba tram terhenti...sbb mcm terlari kot wayar dia tu...sbb tram ni dia mmg ada wayar2 kat atas tu...myb utk kekalkan dia berjalan + berada di landasan yg benar...hehehe
lepas beberapa lama naik tram tu, kami decide utk turun...again aku tak sure kat mana...tp kat sini tmpt tinggi yg boleh nampak river...aku rasa dkt area Alfama sini bila aku tgk peta...so kami pun amek gmbar smbil dgr Sara berceloteh psl lisbon...hehehe kat situ byk kawasan rumah..cantik...ada cruise juga kat situ...maknanya sungai diorg ni dalam la kan...huhuhu bestnya ngn angin dingin, menikmati pemandangan indah ciptaan tuhan...ALhamdulillah....
so dr situ, kami taknak tram balik...wpun boleh je naik....tp sbb byk tmpt leh naik lagi kat depan nanti...so kami decided nak jalan kaki je dulu...lgpun menurun bukit kan...so ok la...hehehe spjg jalan kaki mmg lalu kawasan jalan kecik2 la...mcm tmpt tinggal...tp mmg ada tram punya landasan la spjg jalan tu...hehehe keep on the right track la kiranya kami ni...hehehe cantik sungguh n unik kawasan sini..tenang je...aku suka...so called portugal!yeehaaa!
then kami smpai pula ke gereja paling lama bak kata si Sara...so sebabkan diorg nak masuk, aku layan je la...anggap la kita pi tu utk melawat tmpt sejarah kan...insyaAllah takde apa la...hehuu besar giler gereja ni mmg nampak sgt laaa tua...kagum org dolu boleh bina bangunan besar ngn kukuh mcm ni...sdgkan dulu apa je teknologi yg ada...huhuhu aku masuk kejap je amek gmbar then tunggu luar...hehehe

No comments:

Post a Comment