Showing posts with label India - Kashmir. Show all posts
Showing posts with label India - Kashmir. Show all posts

Monday, January 21, 2019

ChokiChoki Minachi Birthday Trip Budget


haaa aku rasa aku dah lama gilaaa tak buat entry pasal budget ni...hahaha ye la sebab asyik pi trip kecil-kecilan je kan, malas nak buat budget sangat...tapi sebabkan aku terlebih rajin ni haaa, so aku pun nak share la dengan korang pasal budget nak ke Kashmir ni, mana la tau leh jadi rujukan dan pedoman dan tauladan untuk korang...tauladan tu lebih kepada budget untuk shopping tu ye!hahahaha...demmm banyak gila aku habes kat shopping tu, nyesal plak rasa...huhuu...budget aku ni adalah per pax ye, bermakna benda yang sharing macam luggage, makan, tips semua tu aku dah bahagi tiga atau lima siap-siap la ye...so meh aku share mula dengan perbelanjaan yang dah dibuat sebelum trip lagi:

Flight Airasia KUL-Delhi (return) = RM720.30
Flight Airasia Delhi-Srinagar (return) = RM382.90
Lounge = RM69
Luggage (25kg pergi, 45kg balik) = RM135
e-Visa = RM342
Kashmir Ground Package = RM670
Choki-choki = RM20

JUMLAH: RM2339.20 

Tips untuk lebih jimat: Lounge tu tak ambil pun takpe, tak lama lagi ada direct flight KUL to Srinagar harapanya tiket makin murahlaaa, luggage Airasia lebih murah kalo beli masa beli tiket sebab kalo add on later harga makin mahal. But still ok if shared luggage tapi kena make sure nama dalam 1 booking number laa...ground package pula of course la makin ramai, makin murah...asalnya kami tu RM700++ sebab bertiga, tapi later jadi 5 orang tu dapat murah sikit...

ok itu perbelanjaan yang dikeluarkan sejak dari Malaysia lagi laa...mostly in RM la kan...dan now aku share perbelanjaan kat sana pula...aku bawa ke sana dalam Rs16,000 (~RM936)...tapi ada akhir-akhir tu aku swipe credit card gak sebab gila shopping kan...hahaha hampeh betul perangai...ada juga aku pi tukar duit RM ke Rupees masa menggila shopping...hahaha...untuk makan dan tips, aku buat tabung je, senang nak bayar...

Makan = Rs2080 (~RM121.68)
Tips = Rs1000 (~RM58.50)
Fee = Rs4064 (~RM237.74)
Metro train = Rs190 (RM11.12)
Simpan luggage (Rs880/3 pax) = Rs293 (RM17.14)
Wrap luggage (Rs1400/3 pax) = Rs467 (RM27.32)
Shopping = Rs10830 (RM633.56)

JUMLAH: RM1170
*Tukaran wang: Rs1,000 = RM58.50

Tips untuk lebih jimat: Paling utama haruslah tak payah shopping!hahaha dan kalo aku tak gatal pi berjalan kat Delhi tu, takde la kos nak simpan luggage bagai kan...hehehe untuk makan tu pun aku rasa sangat ok dah sebab kami makan sedap-sedap dan banyakkk...tapi makan tu kebanyakan untuk lunch je la, sebab untuk breakfast dan dinner kat Kashmir, dah termasuk dalam harga pakej kat atas tuuu...hehehe...tips tu plak kalo buat group lagi untuk dari tiap orang nak bagi kan, cuma aku rasa group kami ni pemurah gila...kemain duit besar je kami hulur untuk tips...hehehe takpela, sesekali happy kan orang kan...terpulang pada kita nak bagi berapa pun...

ok itu lah secara keseluruhan budget aku untuk trip ke Kashmir baru ni...grand total yang dihabiskan adalah RM3500 termasuk shopping uols!akur asa sangat lah bebraloi weh...kalo pi amik pakej tu, tak masuk shoppin pun dah harga gitu kan...hehehe cumanya kalo nak jimat lagi, tak payah shopping sakan, aku rasa leh jadi bawah RM3000 je bajet tu...betul tak?pape pun pilihan di tangan kita sendiri kan...nak shopping ke nak backpack ke...eh sukati la kan...janji kita happy dan bahagia...aku dah pernah cakap kan, bahagia cara kita sendiri...tak payah nak ikut orang sangat...aku share as panduan dan rujukan korang dan aku juga kalo tetiba nak ke sana lagi...eh. hahahaha...ok sekian, akhirnya habis jugaaaa entry aku pasal Kashmir...yeeehuuuuu!adoi takleh nak yeehuuu sangat, berpuluh lagi post tertunggak weh...hahaha...ni pun dah backdated 5 bulan punya cerita...hahahaha...doakan aku terus ada kekuatan menulis ya korang!muahciked!

Wednesday, January 16, 2019

ChokiChoki Minachi Birthday Trip - Day 5.1

Sambungan dari: ChokiChoki Minachi Birthday Trip - Day 4.2

dan sampai laaa di hari terakhir kami di Kashmir...seawal 4 pagi aku dan Dini dan Sue bangun dan bersiap...sempat say bye kat Liana dan Ziana sebelum keluar dari houseboat...dalam jam 6 pagi kami nak gerak, boleh plak masa ni Ajaz dan Mehraj baru bangun...call Nadeem plak tak dapat!cuak gak aku...huhuhu sekali tengah cuak tu, nampak Nadeem baru balik masjid...lega hati aku...so cepat-cepat kita masuk ke kereta, Nadem cakap rileks, sempat punya...hehehe...so sebelum gerak, aku pass la duit tips sebanyak Rs 1,000 pada Mehraj sebab dia layan kami baik gilaaa...sempat aku pesan dengan dia jaga Liana dan Ziana elok-elok, jangan nak menggatal!haaa tersipu-sipu gedik dia kat situ, macam aku tak tau taktik dia duk usha Ziana kan...hahahaha then aku pass juga tips untuk Sameena sebanyak Rs700 gak pada Ajaz...sebab selalu masak sedap-sedap untuk kami...aku cakap kat Ajaz, tips ni dari kami berlima...so tak payah la aspect Liana dan Ziana akan bagi diorang tips gak nanti sebab Liana dan Ziana akan balik esok...then kami pun gerak meninggalkan Ajaz dan Mehraj...

perjalanan tak jauh dan tak jammed pun, dalam 6.30 pagi kami sampai di pintu pagar airport...selama ni baca pasal ketat gila airport sini, tapi kali ni sendiri merasainya...sebab tu banyak saranan suruh gerak awal ke airport, tapi rezeki kitorang masa sampai ni tak ramai sangat orang...so sampai kat pintu pagar airport tu, askar dah minta tunjuk tiket flight, then baru leh masuk...lepas dari pagar, ada satu bangunan kita kena turun bawa beg sekali, sebab nak kena scan beg dan badan kat situ...pastu angkut balik beg masuk dalam kereta...Nadeem kata kereta pun kena check masa tu kat luar...Nadeem cakap ketat kawalan situ sebab gate airport tu share sama gate dengan kem tentera kat dalam tu...patutlaaa...haa masa jalan ni, nampak banyak la tentera jalan kaki bawa beg nakpi airport, nak balik kampung halaman kot...

ok tu rintangan pertama...hahaha then sampai kat bangunan airpot tu, say bye ngan Nadeem, bagi dia tips sebanyak Rs700...pastu nak masuk bangunan airport kena tunjuk tiket...takleh simply masuk tau...then masuk je pintu dah kena scan bag...then dia akan pasang kunci kat beg yang akan masuk cabin...siap letak sticker...so dah takleh buka dah beg tu...so make sure sebelum kau masuk airport building dari main entrance, alihkan barang mana nak masuk cabin and handlugagge...bukan macam kat airport biasa, depan check in kaunter pun kau sibuk lagi buka-buka beg!hahaha dan untuk yang hand luggage tak perlu lagi tag tu...so ikut pengalaman aku, boleh je bawa handluggage samada nak ke Kashmir or keluar dari Kashmir ni...aku pun tak paham nape blog lain cakap takleh...bukan satu dua blog tau, aku rasa almost semua yang baca cakap gitu...
then setel beg, masuk dalam lagi kena pergi kaunter isi borang keluar plak, sama macam masa datang hari tu...then baru la pergi kaunter check in dan drop luggage...masa kat kaunter ni, ada luggage tag untuk hand luggage, sila la ambil!ambil lebih pun takpe, takut tercabut nanti...macam kitorang aritu, dah tercabut, buat dek je ingat takde apa...rupanya nanti kena check ok...huhuhu...
then masuk kat kastam, kita macam biasa kena scan bag dan badan...so untuk badan, dia akan cop kat passport mengatakan dah kena check la kan, kat bag plak, dia akan cop kat luggage tag tu tanda bag telah di check!so pastikan tag tak hilang ok...sebabnya depan sikit dari kastam tu, diorang akan check semula semua bag ada tak cop kat tag tu...dannn macam mana tah, masa ni perasan diorang terlepas pandang bag Sue!sebab beg Sue punya tag tak de cop...memula nak biar je, tapi napetah, aku tak sedap hati, so suruh Sue masuk balik cakap kat dia takde cop lagi...kira serah diri laaa...so dia pun suh Sue masuk balik kat kastam, Alhamdulillah selesai...dapat cop!ingat ye benda ni, kang aku cerita apa musibah dia, kalo takde cop!hahahaha...
dah selesai semua alkisah bag dan cop yang panjangggg tu, kami pun sampai la ke arrival hall...lapar gila, so berniat nak carik KFC!sekali tutup plak...hahahaha masa duk carik KFC ni terserempak dengan Susu and the geng!hehehe diorang suggest pergi kedai depan sikit tu...so terus la kami ke sana layan perut dulu....tak ingat apa nama benda kami makan ni, takpe la janji kenyang sebelum naik flight kannn...takleh blah betul masa makan ni laaa banyak burung masuk dalam airport, pastu tetiba blackout...hahaha...adoi...aku dah mula bayang macam-macam dah...huhuhu...
dan lepas makan kami ke departure gate, jumpa Susu dan kawan-kawannya semula...haaa sakan la bersembang kan!even sampai sekarang kami semua masih berkawan...hehehe sakan memasing share pengalaman masing-masing di Kashmir, share gambar bagai...hehehe...dan lepas tu dalam jam 8 pagi kami pun menaiki flight meninggalkan bumi Kashmir...dannn sebelum masuk flight tu, ada staff mereka yang akan check semua bag tag!ya Allah, nasib baik laaa Sue punya bag tadi kami suh dia pi cop jugak...sebabnya aku perasan ada orang yang taklepas masuk masa tu sebab beg dia takde cop...aku tak sure la apa prosedur dia, kena check semula la kot...tapi leceh la kan...so better make sure bag tag korang ada cop tau!
masuk flight rasa lega...betul la orang cakap, banyak gila check kat airport Kashmir ni...hahaha tapi Alhamdulillah semuanya ok untuk kami...very good experience pada aku...dannn yang paling penting, syukurrr Alhamdulillah sampai gak hajat aku dan Sue nak sampai Kashmir ni selepas 7 tahun kan...hehehe...dari kali pertama jumpa Junaid dalam flight ke New Delhi pada tahun 2011 dah pasang angan-angan nak ke Kashmir ni, asyik bertangguh je kan...tapi sayang la, takde rezeki nak berjumpa dengan Junaid sebab dia dah berkerja di Iceland...hehehe dannn dalam flight kita layan perasaan dan view yang awesome...sambil layan Coke setelah sekian lama tak layan...hahaha...

Monday, January 14, 2019

ChokiChoki Minachi Birthday Trip - Day 4.2

Sambungan dari: ChokiChoki Minachi Birthday Trip - Day 4.1

lagi sikit nak sampai houseboat dah, sekali jalan tutup!sebabnya perkampungan syiah yang dekat ngan houseboat kitorang tu ada event besar-besaran...almaklum masa ni lagi 2 ke 3 hari nak 10 Muharram...demmit laaa, jauh gila pusing...dah la masa ni panas gila dalam kereta...dengan panas hati lagi ada orang banyak komplen...memang berasap la aku dalam kereta tu...huhuhu...dan akhirnya sampai kat houseboat hampir jam 5 petang!Nadeem buat lawak paksa aku isi buku kenangan pun kena marah dengan aku...terdiam dia masa tu...haaa baru kau tau amarah wanita Malaya kan...hahahah sampai houseboat aku kerah semua solat cepat dan siap cepat, shikara dahmenanti...jangan banyak komplen...
dan dalam panas terik mentari tu, kami pun naik shikara...nak naik shikara pun macam nak gaduh sebabnya bergoyang-goyang!stress gila aku...hahaha naik shikara ni dah masuk dalam harga pakej kami...so senang hati la naik kannn...patutnya dia bawa pusing kat Dal Lake ni la..tapi sebab kami request nakpi jambatan Wawa Zainal pergi sebab pengaruh Hang Dhamin, so takde la pusing kawasan Dal Lake tengok houseboat banyak-banyak tu...masa naik ni cuak gila aku sebab  rendah je shikara dia weh...aku duk bayang dalamnya tasik ni, tah apa ada bawah tu...dah la takde safety jacket!huhuhu...tapi dalam cuak tu bergambar la jugak, tapi tak sakan sangat aku...takut...
tengah duk layan perasaan, tetiba lalu shikara sebelah menjual barang...so kita layan je la tengok apa yang dijualnyaaa...kalo ada yang menarik hati beli la, kalo tak jerit je kat uncle tu suh jalannn terus!hahahah...lawa gambar Sue kat bawah ni, so sesiapa berhajat nak berkenalan, sila PM aku yer...masih mencari ni...hehehe...baik orangnya, cuma banyak drama sikit je lagi-lagi masa travel...tak caya tanya Dini...hahahaha...
masa masuk kawasan banyak bunga teratai ni, view depan lawa sebab ngadap banjaran...masa ni mula laa sakan bebudak ni bergambar kat depan tu sampai bergoyang-goyang shikara ni..cuak gila aku...lagi aku sound, lagi galak memasing...geram gak aku sebab sibuk nak bergambar demi media sosial sampai tak pikir keselamatan kan...aku ngan Dini memang dah mengeras je kat situ...rupanya aku duk fikir tempat tu dalam, Dini plak pikir ada ular ke apa kat teratai banyak-banyak tu...huhuhu...cuak weh, tapi lawa....
aku memang tak berani gerak sangat la...sanggup la takde gambar kat depan tu pun...duk tempat sendiri pun dah kejung lagi nak suruh gerak ke depan kan...hahaha...cuak weh...ko tengok sendiri laaa betapa rendah nya shikara tu, touch dengan air tu...huhuhu...adoi sampai skang tak dapat bayang berapa dalam laaa agaknya Dal Lake ni...
lepas lalu kawasan teratai tu, lalu plak area yang air tasiknya ditutupi sejenis tumbuhan...nampak macam karpet hijau plak atas tasik tu...lawaaaaa...sesekali selisih dengan shikara lain...best je rasa dia...syiok eh jadi orang sini, tenang je hidup...hahaha tapi bagi aku duk sini, memang idok laa weh!cukup la sekali ini...
dan selepas hampir sejam pakcik tu mendayung akhirnya kami sampai di kawasan perkampungan...kat sini memang cantik laaa tumbuhan yang menutupi air tu...nampak tenang je...sesekali berkuak bila ada shikara yang lalu...hehehe...aku pun tak tau la mana letaknya jambatan Wawa Zainal ni...orang cakap famous, tapi tak sampai kitorang ni...hahaha...katanya jambatan tu jadi famous lepas Wawa datang sini laa...
dan lepas hampir setengah jam, kami pun sampai di sebuah jambatan panjang...kata Nadeem ni pasar pagi sebenarnya...kalo pagi ni, banyak shikara menjual kat sini...aku baca kat Instagram Hang Dhamin nama tempat ni Bhat Mohalla, tapi cakap ngan Nadeem dia tak tau pun...kalo tak silap aku dia sebut tempat ni Khanda Mohalla kot...aku tak sure la sama ke tak tempat ni dengan Hang Dhamin pergi...tapi redah je la...bergambar sakan walaupun mood kelaut gak la masa ni...haaa aku memang bad mood hari terakhir di Kashmir ni...banyak benda menyakitkan hati aku masa ni...hehuuuu...so boleh nampak kan post agak beremosi, even masa aku taip semula entry ni pun, aku masih boleh rasa emosi...hehuuuu...
dah Maghrib dah kami sampai ni, pakcik tu suh jalan je sepanjang jambatan tu...duk carik gak mana tempat Hang Dhamin ambil gambar...tapi last sekali malas dah...ambil je la mana rasa nak ambil...hahaha dah gelap...selisih plak ramai orang syiah berbaju hitam...huhuhu ada kanak-kanak tu kami sempat gak hulur choki-choki...dan berjalan la kami dalam gelap dan sejuk tu...dekat setengah jam gak la berjalan, sedangkan pakcik tu ada je kat tepi jambatan kayuh shikara...aku rasa dia penat kot bawak kitorang...hahaha...
lepas seketika jalan baru la pakcik panggil naik shikara semula...masa ni dah gelap takde lampu...cuak gak aku kalo ada nyamuk ke, penyakit berjangkit ke kan...dah laa dia lalu lorong sempit weh, celah-celah rumah orang...aku stress gila masa ni...huhuhu...sib baik ada torchlight kat hadphone...pastu masa lalu satu kawasan perkampungan tu, tetiba ada orang baling batu weh kat kitorang...huhuhu sib baik tak kena kat sesiapa...huhuhu...masa ni cuak dahhh...bila nak sampai ni...dah lebi setengah jam weh lalu laluan sempit dan gelap tu...huhuhu dan lepas 45 minit kot aku rasa, barulaaaa kami sampai di kawasan tasik luas...lega gila...hilang segala cuak...tapi serious masa ni dah penat weh...penat fizikal dan mental...huhuhu...
tapi bila sampai kat kawasan luas tasik tu, satu hal plak datang...mamat penjual plak datang...memula baik la nak tengok tapi lepas sesi tawar menawar dia mula jadi pushy gila sampai annoying gila weh...kita dah la penat, stress dan cuak tadi baru nak hilang...memang emosi gak la bila mamat ni carik gaduh...tengah aku nak naik hangin, tetiba Dini buat drama!dia menangis!siap cakap dia penat, tolong lah pergi...gitu kauu...cuak mamat tu, terus blah...hahaha memula ktorang semua senyap, mamat tu jauh sikit je terus kitorang gelak besar!hahaha terus hilang penat dan stress aku seharian tu!hahahahahaa bongok la Dini sempat berdrama...hahahaha!
dan akhirnya jam 8 malam baru laaa kami sampai ke houseboat!Nadeem dah berapa kali call pakcik tu tanya nape kami tak sampai lagi...sampai 3 jam kauuu naik shikara...gila lah...hahaha...aku siap bagi tips sampai Rs500 kat pakcik tu sebab kesian dia kayuh lama gilaaa...dan sampai tu, rest kejap dan pesan Mehraj siap kan makanan cepat sebab dah lapar gilaaa...malam tu kami makan sedap gilaaa...dan aku makan bertambah, sebab takut nanti rinduuu...huhuhu...siap ada menu tambahan iaitu dessert lagi..nyummm...
lepas makan ada plak shikara datang singgah nak menjual. sakan Dini membeli pen lip lap harga Rs1000 untuk 10 batang, tu pun aku rasa mahal dah...tapi malas dah nak menawar...huhuhu dan malam tu kami lepak bersembang sakan tapi takleh lama sangat sebab lepas tu aku dengan Sue dan Dini dah kena kemas beg, sebab esok awal pagi dah nak gerak balik...huhuhu sedihnya dah nak tinggalkan Kashmir...penuh kenangan suka dan duka dalam trip kali ini...hehuuu...walaupun banyak kisah suka duka, tetappppp aku dah jatuh cinta dengan keindahan bumi Kashmir, tapi tidak pada lelaki Kashmir yang handsome laaa...hahahaha aku rasa lelaki Kashmir ni kasar sikit kot...hahaha sorryyy, sis pilih lelaki Melayu gak la macam ni...so mana lelaki Melayuuu yang bujang tu, jom kawin jom!banyak date cantik ni nak kawin tahun ni!hahahahaha...