Friday, January 11, 2019

ChokiChoki Minachi Birthday Trip - Day 4.1

Sambungan dari: ChokiChoki Minachi Birthday Trip - Day 3.3

hari keempat di Kashmir, macam biasa jam 8.30 pagi kami dipanggil breakfast oleh Mehraj...pagi ni tak makan telur tapi makan macam nasi goreng gitu...haaa tetappp buat macam telur, makan dengan roti bakar...terbaiklah!hahaha...tapi kalo ada telur pun sedap gak....hahaha dah gila telur plak duk sini kan...sebab sedap!tapi sedih plak dah ni, sebab ini breakfast terakhir kami di Kashmir...sebabnya awal pagi esok dah nak balik Delhi, takdan makan telur sedap dahhh...sobsss...
selesai breakfast, kami bergerak menuju ke Gulmarg...masa pagi ni, hari oranh dah mula kerja, so nampak la banyak orang dan ada area jammed sikit la...Nadeem duk cerita dan tunjuk laaa apa orang sekitar tu buat di pagi hari...pastu aku duk nampak orang jual daging secara terbuka, takde penyimpanan sejuk pun...hahaha pasrah!
perjalanan ke Gulmarg mengambil masa hampir 2 jam juga laaa...masa dah nak sampai tu, Nadeem pun cerita la, kang kat Gulmarg susah sebab orang ramai serbu la, blaa...blaaa...blaa...aku takde idea sangat cerita dia, sebab aku tak study kan...tapi pendek cerita, dia nak suggest kitorang guna guide pi situ...aku malas nak argue sangat, ikutkan je laaa...dia ada la sebut range berapa patut bagi kat guide tu nanti, aku redha je lah...so sebelum sampai pintu nak ke Gulmarg, jalan pusing-pusing naik tempat tinggi tu, dia pick up guide tu...aku pun tak ingat dah nama dia...
aku kena pindah duk belakang la kan...guide tu duk depan...pastu kami gerak jalan pusing-pusing macam kat Fraser's Hill tu naik ke Gulmarg tempat nak main ski...masa on the way naik tu, ada la singgah kat view point, tapi pemandangan biasa je masa ni...mood aku pun kelaut masa ni...takde mood sangat bergambar...
dah sampai kat area nak kena naik pony tu, Nadeem berhenti jauhhh sikit...katanya kalo berhenti depan tu nanti orang jaga pony tu serbu kita...siap cakap mesti aku dah tahu sebab baca kat mana-mana dalam internet...aku angguk je la sebab tak tau kan...tak lama tu pony sampai...mula laaa sesi tawar menawar...malas betul aku tau...huhuhu tawar punya tawar dia bagi harga Rs600 seorang per way je ok...maksudnya dari luar ni masuk ke kawasan resort ski di Gulmarg tu...cam haram je aku rasa mahal...dah la aku memula cakap nak jalan kaki je, diorang cakap jauhh...better naik kuda...huhuhu...ok fine...aku pun takde idea sangat bape jauh...dengan Dini tak larat tu, pasrah la reramai bayar...cumanya aku nak 1 way je, balik nanti jalan kaki!gitu aku tegas...pastu aku nampak guide cakap something ngan Nadeem, then diorang cakap ok...dalam hati, lantak la jauh sekali pun...sakit hati aku deal mahal-mahal ni...
rupanya masa naik pony ni baru tau, kereta tak dibenarkan masuk dari satu gate ni...kira dalam ni dah area ski resort tu laaa...ada segala macam resort lain kat situuu...tu yang jauh berjalan kaki tu...kalo musim sejuk, orang naik sledge...hahaha pastu diorang tukang tarik secara manual...sib baik tak datang musim sejuk!
dalam 15 minit je naik kuda dah sampai kat Gulmarg Gondola ni...demm mahal gila bayar...pony kat Pahalgam 6 jam baru Rs1200, tu aku rasa sini mahal gila...huhuh...sampai depan ni, guide beriya minta aku duit nak tolong belikan tiket masuk...aku pasrah je laaa...aku bagi dia sorang Rs740 untuk naik gondola sampai first station jer...sebabnya mahal nakpi second station, tambah lagi dua kali ganda...aku rasa guide ni untung banyak ni...so aku tak suka sebab aku rasa leh buat sendiri...hahaha gitu...
sementara tunggu guide setelkan pasal tiket, kitorang masuk toilet...haaa terkejut kau sekali pekerja situ lelaki minta tips!hahaha demm dalam toilet pun ada orang minta tips tau...first time kena nih...memang minta tips ni budaya mereka, so jangan terkejut lah ye...untuk gondola ni ada dua station, so kalo nakpi both kena beli tiket 2x laa...so untuk 1 station ni pun dah Rs740 tau...mahal la...aku pun tak paham nape aku nak datang sini...dah la bukan musim sejuk, nak ski menda...dah tu kalo ada salji pun bukan gigih nak berski pun...hahaha...
selesai kat toilet kami pun beratur la nak naik gondola...tak beratur sangatlah sebab takde orang pun...so naik la kita gondola yang kelihatan sedikit uzur tuuu menuju ke station pertama...view dia sangat biasa, aku rasa macam naik cable car kat Genting je...hahaha...demmm...mood aku memang kelaut masa nih...dah la rasa tak berbaloi...tapi dalam hati doa gak harap cantik la kat atas tu...
nah korang judge la lawa ke idokkk...hahaha aku rasa biasa je la...jauh la lawa lagi Pahalgam dan Sonamarg kot...takde apa pun, kalo musim sejuk best la sini, lawa...sebab ski resort kan...hahaha entah la, sebab orang pi Kashmir biasa pi Pahalgam, Sonamarg dan Gulmarg, aku pun ngikut sekali...hahaha dah la kos mahal!cesss...benci aku...takde apa sangat pun atas ni...mood bergambar pun kelaut sepi...
lagi kau panas hati sebab takde orang lain, kauuu je kat atas ni so kena serang ngan peniaga!abes semua gambar kau kena photobombed kat depa ni...hampeh betul tau...geram je rasa...huhuhu guide kitorang siap pesan jangan beli dengan diorang ni, takde kualiti...nanti dia bawa ke tempat lebih baik...hahaha...
tapi sebabkan duit rupee memasing melompat-lompat dalam poket kan, mana tahan godaan...hahaha dah la sakit hati sampai atas ni takde apa sangat, salahkan diri yang tak study dan tak pikir panjang...so apa lagi, kita layan laaa abam comel tunjuk shawl dan saree...hahaha...tersambar juga laaa aku barang sehelai duaa...aku dah kata, aku kaki shopping skang ni...tapi sampai laaa ni, sehelai baju pun tak hantar jahit lagi...hahaha...
tak lama pun kata atas ni sebab takde apa nak buat...lepas tu naik semula cable car dan turunnn...sampai bawah sempat nyinggah kat souvenir shop dia, eh boleh tahan murah gak harga dia dan kualiti pun ok...tapi sebab dah membeli kat atas tu, cuci mata je la sini...tapi sini ada la tshirt tulis Kashmir tu, so bebudak ni duk memborong juga la...
then kitorang pun gerak balik...dah set dalam kepala nak jalan kaki jauh ni...sekali ehh Nadeem ada dah tak jauh dari ski resort tu...dalam hati carut dah, eh kena tipu ke...tadi kata kereta takleh masuk dalam...kena naik pony or jalan kaki jauh...sekali seolah memahami carutan dalam hati aku, Nadeem pun cerita, dia tipu cakap nak ambil customer yang tinggal dalam resort tu, sebab tu dia leh masuk bawa kereta...huhu sib baik, sejuk hati aku balik...tapi still tak puas hati, habes duit banyak tapi takde apa yang best!hahahah...
then naik kereta dan gerak meninggalkan Gulmarg...kita stop kat kat sebuah restoran tempat ambil guide tadi untuk lunch...macam biasa la tamak ambil nasi dan roti...kali ni ambil makanan kashmiri yang bebola kambing tu...seriously terbaik la woi!suka gila aku...hahah terus happy balik hati tau...makan pun tak mahal dalam Rs1,600 sahaja dan pekerja dia aku bagi tips sikit la sebab happy kan!hahaha...then kami nak naik kereta, say bye kat guide dan aku bagi dia Rs700...huh tak berbaloi aku rasa amik guide ni...
dan kami pun bergerak menuju ke Srinagar semulaa...sempat suruh Nadeem singgah mana-mana kedai manisan...aku nak beli bawa balik Malaysia...sedap la manisan dia, tapi berempah la kan...makan sikit boleh la, aku beli bawa pi opis je laa...kasi orang merasa...acah-acah filem hindustan sikit...hehehe...
masa ke kedai manisan ni aku dengan Dini dan Sue je turun...then Nadeem cakap la kena jalan depan sikit nanti, dia tunggu situ...sebab depan kedai ni takleh parking...sekali dah membeli, pi la tempat dia cakap tu, tak jumpa plak dia...cuak la kejap kan...huhuhu dah pikir dah nak minta sorang perempuan tu call Nadeem, sekali Nadeem muncul menyelamatkan kami...hahaha nasib baik!hehehe then dalam kereta bincang ngan Nadeem, jam dah 3.30 petang, nanti sampai houseboat nak solat dan terus keluar naik shikara!tak sabar!walaupun ada suara sumbang yang komplen watpe naik shikara kan...huhuhu...

2 comments: