Friday, January 4, 2019

ChokiChoki Minachi Birthday Trip - Day 3.1

Sambungan dari: ChokiChoki Minachi Birthday Trip - Day 2.3

pagi hari ketiga di Kashmir, aku siap awal...tapi makanan tetap akan serve kul 8.30 pagi kan...so sementara nak tunggu makanan siap, sempat la aku videocall dengan Ab dan Mrs sembang sakan...siap laaa aku mimpi budak dua tu tinggalkan aku kat stesyen minyak tu aku videocall diorang pagi tu...huhuhu...tengah sembang sambil fefeeling layan shikara lalu lalang kat luar houseboat tu, ada plak datang mengacau haaa...hehuuu...dan tak lama tu makanan pun siapp...ayuhh kita makan!again telur weh...tapi sedappppppp sangat!makan pelbagai rempah dia campur...kali ni siap ada daun ketumbar, lagi sedap menggila la kan...
dalam 9 pagi Nadeem pun sampai untuk ambil kami...hari ni kami nak pergi Sonamarg!ayuhh kita...perjalanan nak ke Sonamarg ni agak jauh...ambil masa 2  juga laaa dalam kereta tu...nasib baik view cantik meletop!so syiok la melayan kan...sesekali kami suruh Nadeem berhenti tepi jalan ambil gambar...cantik sangat gambar rumah-rumah nampak kecik je di kawasan pergunungan tuuu...tapi kebanyakan sungai airnya kurang...kalo air penuh mesti cantik membiruu...
perjalanan ke Sonamarg ni seolah kita membelah lembah dan banjaran tu...tu yang cantik sangat aku rasa tuu...dan katanya kalo musim salji, orang takleh naik sampai atas Sonamarg ni...patut aku macam pernah ingat Ab cakap masa dia datang Kashmir dulu dia takleh pergi satu tempat sebab salji tebal...so aku assume Sonamarg lah kot kan...Nadeem siap tunjuk kawasan perkampungan di mana tu kawasan terakhir kita leh masuk la kalo musim sejuk...but now, satu terowong dalam pembinaan nak kasik leh lalu gak jalan ni musim sejuk...sebabnya ini merupakan jalan nak ke Ladakh juga...tapi entah bila siapnya tak tau la, but nampak la certain tempat dah ada kerja-kerja dijalankan...
bila sampai kat jambatan Welcome to Sonamarg ni, kita mula nampak salji kat atas gunung!yeay excited gilaaa...cantik gila hoih dah macam dalam lukisan...hahaha...memasing tak senang duduk dahh...duk snap sana sini sebab cantik sangat!aku rasa best la pergi masa bulan September ni sebab tak sejuk sangat, tak panas sangat...view plak campuran hijauuu dan putih...dan langit biru!cantik hoih!hahahaha...
dan akhirnya kami tiba di Sonamarg...Nadeem berhenti kereta di Hotel Sonamarg Glacier ni...kami pi toilet dulu memasing...sejuk air dia weh, tapi toilet dia ok lagi la...masih selera nak masuk...hahaha...kau tunggu kejap lagik!hahahaha...
selesai semua pergi toilet, kami berkumpul dengan Nadeem untuk bargain harga jeep...oh ya kat Sonamarg ni kita ada 2 pilihan la setahu aku...satu kita pergi Thajiwas Glacier naik pony, satu lagi pergi Zero point naik jeep!sebab dah trauma naik pony semalam kan, kami decided nak naik jeep je hari ni...aku tak study sangat pun view Thajiwas ke, Zero point ke lebih cantik...hahaha...janji aku taknak melecet bontot dah naik pony...tapi Nadeem ada cakap, pony hari ni tak adventurous sangat macam semalam...tetapppp aku taknak!hahaha...so masa dalam kereta Nadeem ada cakap dah range harga jeep...so bargain punya bargain, kami dapat Rs6,000 untuk satu jeep...ok la kan share berlima...
masa naik jeep ni Dini sakit tengkuk plak, so terpaksa laaa aku duk belakang sekali sebab Liana dan Sue dah duk tengah-tengah...memula tak best gak, tapi lelama best plak duk belakang ni...dan perjalanan ke Zero point pun bermulaaa...takde apa idea pun apa akan berlaku lepas ni sebenarnya...hahaha excited nampak air biruuu kat sungai tu...cumanya sebab baru lepas summer, air tak penuh dalam sungai...lambat sikit pergi mesti air sungai penuhhh...cantik!paling penuh air sungai adalah lepas musim sejuk laaa...salji mencair dan mengalir dalam sungai ni...
masa dalam perjalanan tu tetiba nampak banyak gilaaa biri-biri tepi jalan weh!kat NZ pun tak nampak banyak gini dekat-dekat...terus suruh guide berhenti...aku lupa plak nama guide kami ni...hahaha sakan la bergambar dengan biri-biri kat sini kan...siap guide kitorang tangkap sekor nak suruh kami bergambar dengan biri-biri tu...hahaha gigih sangat kau kan!
dah puas bergambar dengan biri-biri, masa nak naik kereta tengok eh cantik plak view situ...terus apa lagi, posing la uolsss...guide ni pun rajin minta kamera kita nak tolong ambilkan gambar...hahaha bagus-bagus...nanti saya naikkan tips untuk awak...hahaha...
dannnnn kemudian kami teruskan lagi perjalanan...mulai mendaki tinggi jalan ni...tepi dia memang jurang laaa...tapi kita abaikan sebab view sangat ohsemmm weh!cantik sangat!tapiii makin lamaaa jalan makin kecik!dannnn tak lama tu lalu jalan tak bertar weh...kitorang memula ingat jalan tu one way tau, sekali 2-way rupanya....
masa ni memang mengucap je laaa dalam hati weh...pastu kejap menjerit kecuakan...dalam hati dah nyesal dahhh apa aku buat ni wehh...hahaha...ko bayang laaa, jalan takde tar, pastu sempit gilaaaa tepi kau gaung yang tinggi wehhh...jalan dia plak tu berpusing-pusing macam ular kena paluuu...paling tak menahan kalo ko selisih dengan lori...rasa nak nanges!kalo masa tu kita belah rapat ke batu takpe, kalo masa kita belah rapat ke gaung?rasa nak angkat bontot weh!huhuhu...seram gila...dah la guide tu bila Dini bercakap ke, jerit ke dia sibuk pandang ke Dini...dah kitorang marah Dini jangan bercakap!hahaha...guide tu cakap dont worry, you believe in Allah and trust on me...gitu tau...hahaha...
kat tengah jalan berpusing-pusing tu guide sempat berhenti untuk ambil gambar...view masa ni memang Subhanallah cantik sangat weh!hilang kejap rasa cuak, stress dalam kereta tadi weh...hahaha posing sakan kat sini...cumanya takleh lama sangat kat luar, berhabuk gila weh...memang hitam laaa taik hidung balik dari Sonamarg ni...hahaha...
haish memang tahan nafas je laaa sepanjang perjalanan ke Zero point ni wehhh...hahaha selain dari lori, yang paling takleh blah bila biri-biri laluuu....semua kena berhenti ok...hahaha dah la banyak gila biri-biri ni...pelik aku takde plak yang jatuh gaung sebab dia jalan tepiii tu je...hahaha...haa lagi satu takleh blah, ada satu jalan tu, macam separa guaaa weh...kiranya kita lalu bawah batu tu...gila lah!hahaha...adoi sesak nafas weh!hahaha...
aku bising kat Hang Dhamin balik tu cakap nape tak bagitau jalan pi Zero point tu horror gila...dia cakap eh adalaaa tulis dalam blog...aku pelik sebab tak perasan plak...sekali aku buka balik blog dia, dia tulis adventurous je...hahaha denggg!nahhh aku kongsi sikit video yang sempat kami ambil masa dalam kereta tu...hahaha...

8 comments:

  1. dah tau dah kenapa masa kecik2 dulu kalau lukis sungai air biru! Tengok cite Hindustan yg berlakon kat Kashmir. Hahahaah

    tapi air sungai Malaysia tak pernah ada jumpa biru pun

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha alaaa kan kita memang sinonim dengan air = biruuu...hahahaha...eh ada la sungai kat dlm hutan sungai lembing tu kebiruan tauuu...hahahaha...

      Delete
    2. Wowww view mcm kat NZ tp siap sound track lg industan hehe

      Delete
  2. perghh jalan... mesti drift bagai semua ada kan, hahaha

    ReplyDelete
  3. seronok baca blog DJ...macam ikut skali..tima kasih ye

    ReplyDelete