Wednesday, January 9, 2019

ChokiChoki Minachi Birthday Trip - Day 3.3


dan dari situ, kami patah balik ke tempat asal...sempat snap gambar kat pintu gerbang ke signage ni haaa...kitorang ni dari tadi rupanya dah berada kat altitud 11,000 kaki weh...tinggi gilaaa jalan kami lalui ni...tapi takde rasa sakit telinga ke apa...jalan ni laaa nak menuju ke Ladakh...Ajaz cakap view dia lagi ohsem bila nak hampir ke Ladakh...so kena datang Kashmir lagi kalo nak ke Ladakh, jangan ambil flight terus ke sana...gituuu Ajaz hasut aku...
dan masa balik tu kami singgah balik kat tempat berhenti Zero point tadi, sebabnya hati gatal dengar Dini dan Ziana dah beli sari murah...hahaha walaupun Dini cakap guide cakap nanti dia bawa kedai kawan dia lagi murahh...tapi malas!nak beli jugak...hahaha sempat juga laaa singgah toilet sini sebab tak tahan dah weh...hahaha...kat sini dapat laaa 2 helai sari kain cotton tu, sari ala Kashmir katanya dengan harga Rs1,000...ok la pada aku...nak masuk toilet plak kena bayar Rs20...hahaha...
dan lepas tu kami pun gerak balik...masa balik ni lebih relaks berbanding datang tadi...hahaha so enjoy je laaa kannn...masa ni dah mula rasa sakit kepala sebab lapar dannnn berhabuk sangat...aku dah macam tak sanggup nak hidup udara situ, berdebu gilaaa...pedih hidung aku weh...huhuhu...
masa balik ni beberapa kali gak kami suh guide berhenti untuk ambil gambar...tak macam datang tadi, stresss je kan!hahah nak ambil gambar pun takleh sebab stress!boleh la bergambar fefeeling drama hindustan sikit...nasib tak panjat atas jeep je tau...hahaha...
dalam seronok tu ada gak masa selisih dengan lori memasing cuak balik...hahaha pastu paling takleh blah ada sekali tu tengah ada proses nak pecahkan batu...gila lah...so kami kena stop sekejap...tu belum lagi lori sama lori kat depan bergaduh memasing tak mengalah...dah terpaksa guide kami turun pi selesaikan pertengkaran....hehuuu...
dan sebelum turun jalan berliku tu, guide berhenti kat tepi jalan...suh ambil gambar jalan berliku tuuu...memang dari jauh ni nampak laaa jalan yang kami naik tuuu...gilaaa dia punya liku tu...memang macam ular kena palu!hahaha tapi dalam gambar nampak cantik laaa, tapi bila ko lalu kat diaaaa, sakittt!hahahaha...
dan lepas sejam perjalanan, rasa happy gila bila mula masuk jalan bertar weh!hahaha dah tak sakit hidung, dah tak terhentak-hentak dan tak cuakkk....hahaha siap nampak sungai cantik tepi jalan, terus suruh guide berhenti nak bergambar...cantik weh view sungai ni...boleh plak masa kami bergambar ni, guide pi cuci kereta kat tepi tu...hahaha...kami bagi tips sebanyak Rs300 kat guide ni...
then kami balik ke Hotel Sonamarg Glacier tu dan makan tengahari yang lewat kat situu...lapar gila wehhh...kami order nasi putih, lauk ayam dan roti...sedapppp semuanya...sempat bersembang dengan orang Malaysia yang ramah masa ni...mereka datang sekeluarga...dann kat hotel ni bagi kami tumpang solat dalam bilik staff mereka...Alhamdulillah...selesai semua urusan di Sonamarg...cumanya terkejut sebab masa bayar makanan, staff dia minta tips...eh kat pekerja kedai makan pun kena bagi tips kat sini...hahaha sebelum ni takde plak yang minta...so sebab cara dia minta aku tak berkenan sangat, so aku bagi dia Rs50 je...hahaha...siap buat muka tau tengok banyak tu je aku bagi...
kat depan hotel ni mengadap Thajiwas Glacier tu...so kalo naik pony tadi, memang ke aras ni la...aku rasa Thajiwas Glacier ni lagi cantik kot, cumanya tak sanggup dahhh nak naik pony...hahaha tapi pengalaman naik jeep dengan jalan gitu memang takkan dilupakan la weh sampai bila-bilaaa...tobat taknak naik dah!hahahaha...
dalam jam 5 petang kami pun bergerak balik...masa balik ni kemain mak aku emosi dengan aku sebab tengok gambar aku duk atas jambatan tu...katanya jambatan tu bengkok!hahaha aku nampak lawa je gambar tu, tak perasan pun jambatan bengkok tu...hahaha adoi...
dan kami sampai di houseboat jam 7 malam...just nice nak naik atas bumbung houseboat layan sunset...cantik!hari-hari balik malam, ada rezeki hari ni...tapi sebab penat dan sejukk...so kejap je laaa melepak atas tuuu...lagipun macam tak yakin je bila pijak papan tu bunyik-bunyik...hahahaha...
dan malam tu kepala aku berdenyut gilaaa...sib baik ada bawa panadol..sempat beli coklat gak tadi dan air coke!hahaha so layan la malam tu sebelum dinner...hahaha terus hilang sakit kepala aku...masa ni korek hidung memang hazab laaa, hitam weh!hahaha...
dan malam tu kami makan kurma kambing kot tak silap aku...pastu ada macam kari kentang dannnn epal!epal masak apatah...aku macam takleh go sangat...tapi rasa dia macam ala-ala acar kita tu laaaa...hehehe...ada masam, manis, pedas dia...dan malam tu kita rehat awal sebab kepenatan sangat...dan malam tu baru perasan yang duk kami dengar malam-malam leaps isyak tu sambutan perkampungan syiah tu sempena Muharram...mati-mati aku ingat orang ngaji...dan masa ni menghampiri 10 Muharram, so sambutan makin rancak laaa...dengar je kat houseboat tu, tapi dah penat, abaikan je laaa...

2 comments:

  1. Replies
    1. lebih kurang laaa hahaha membelah gunung ganang kekdahnyeee

      Delete