Monday, March 18, 2013

Amsterdam_PORTUGAL : Day 2 ~ 11 Mac 2013

disebabkan semalam tido dalam agak kelaparan + hari ni tak sure apa leh makan utk lunch n dinner...makanya seawal 7pagi aku dah turun bawah utk bfast!hehuuuu aku makan banyak2 roti...yg lain aku mcm tak bape yakin..apesal tah kali ni bila travel alone, byk sgt menda aku pikir bab makanan ni...hehuuuu so selain roti, aku makan telur rebus...so ulang2 makan roti je laaa....hehuuuu pastu lepas beberapa bijik masuk perut, dah senak...hahaha baru la aku makan buah sket n naik atas semula nak bersiap..
kelas start kul9pagi...nervous plak nak jumpa rakan sekelas...hehuuuu so kelas hari pertama berjalan lancar...straight forward je style diorg ni....terus masuk kelas, terus belajar...hehe so aku duk semeja ngn vittoria, dita n katarina yg aku jumpa di airport smlm tu...selain tu ada sara dr lisbon, emanuela dr itali dan audrey dr polynesia...masa lunch aku pi juga la kat restoran tu tp again kewas2an melanda..so aku amek fries, aku mkn sket, aku taknak dah...pastu amek plak roti, pastu sayur fresh...rasa mcm makan rumput...hoho last2 aku mtk diri n naik atas...makan megi n minum milo panas...lega...huhuhu then kelas bermula spt biasa, ada groupwork ptg tu..aku lambat catchup sbb tak bape familiar ngn regulation diorg kan..tp sib baik ahli kumpulan sgt membantu..hehuuu lama2 ok la...hehehe 
pas abes kelas kul5ptg tu...organiser bagi masa kami dlm 1jam utk siap2 semua..sbb kul6ptg diorg akan bawak kami semua by bus utk sightseeeing & dinner...yeay baikkan organiser...dah la semua sponsored...hehehe so tepat jam 6ptg aku dah masuk perut bas dah...duk depan sekali ngn geng2 ktorg ni....excited duk dpn utk dpt view yg cun utk amek gmbo...skali hujan da...hukhuk...redho...masa dlm bas aku nampak mcm tembok, yg aku leh nampak dr bilik aku...rupanya tu adalah Aqueduto das águas Livres...iaitu bridge utk supply air kat lisbon la....besar giler...huhu tp aku dpt amek gmbar dr jauh je la pastu dlm hujan plak..hehuuu pastu lalu juga di kawasan atas bukit yg nampak Marquess of Pombal Square...di mana penanda bermulanya kawasan Baixa-Chiado..terbaik....
pastu destinasi 1st kami menuju ke belem...salah satu tourist spot kat lisbon ni...tepi sungai menghala ke laut dah...kat sini mmg nampak rumah2 org kaya la...guide ckp mmg situ kawasan rumah yg kiranya dikatakan selamat if berlaku gempa n tsunami...so mmg org kaya2 je la buat rumah besar2 kat situ..then kami terus ke belem tower atau torre de belem...betul2 tepi tagus river...mmg a-must-visit place la kalo dtg ke lisbon ni...merupakan tembok pertahanan la zaman dolu2...ada juga monumen jet pejuang kat area situ...selain tu, dr situ gak leh nampak 2r de Abril Bridge yang menghubungkan lisbon dgn almada, bandar lain di portugal..merentasi tagus river...pembinaannya menyerupai bridge di san francisco...dan dr sini juga aku nampak 1 lagi monumen yg menarik!tp tak sure bas akan berhenti ke tak masa tu....hehuuuuu
and tadaaa....rupanya bas berhenti dkt sini!yeah nak amek gambo kat Padrao dos Descombrimentos!monumen yang dibina sempena memperingati tapak pelepasan pelayaran kapal portugis dalam menjajah negara2 lain...termasuk melaka!huhuhu so excited dpt dtg sini n bergambar di sini..cuma sayang sbb dah malam, kamera cap ayam, so gegor dan kelam sudah pasti...huhuhu tp pape pun tetap excited..siap ada peta negara2 yang telah dijajah portugis juga termasuk tanah malaya...di tepian tu juga ada parking kapal layar dan monumen tu berdepan ngn istana/museum lama yg besar...tp kami takpi la....cantik...masa ni hujan pun dah renyai2...huhuhu
pastu kami pun menuju ke tengah bandar...central lisboa atau juga dikenali sbg downtown....kami diturunkan dari bas di kawasan yg aku pun tak pasti...tp atas bukit la...maybe area Bairro Alto atau Chiado...so dari situ kami berjalan kaki dlm renyai hujan malam..menyusuri jalan2 kecil di lisbon...dpt tgk di beberapa point kota lisbon dr atas bukit...di lisbon ni mmg byk bukit...n mmg seram la tgk jalan kecil tp org parking kereta rapat2 n berbukit tinggi...kalo aku mau fail dah parking tu!hahaha sepanjang perjalanan ni leh nampak tram lama yg masih beroperasi....kami juga sempat naik ke Elevador de Santa Justa dan melalui Convento de Carmo...cantik betul bangunan sejarah yg besar dan gah tu...then dr atas tu dapat tgk lisbon diterangi cahaya lampu...betul2 mengadap Rossio Square atau juga dikenali dgn Pedro IV Square...ada fountain n teater di situ...mmg heart of lisbon la tmpt tu.....hehuuu cantik....
dan akhirnya kami menuruni lagi bukit di lisbon dan akhirnya tiba di Restaurante Leao d'Ouro...typical portugese restaurant...berdekatan dgn Rossio Square...aku memula dalam kepala dah plan dah nak order seafood la kan...sbb lunch dah tak makan, so nak la makan dinner...kang migrain plak kan..hehuuu sekali melangkah masuk je, kat depan tu depa deco kaki2 pork yg dah preserved...ham kot namanya tu..aduhai terus kecut perut aku...pastu leh plak aku punya meja betul2 tepi menda tu..huhuhu terus aku hilang keyakinan nak makan kat situ...huhuhu tp sbb aku taknak hilangkan mood, aku layan je diorg makan tu, cuma aku makan roti je la...tu pun sekeping je...n pastu makan tomato 2,3 ketul...sib baik la aku duk membelakangkan deco tu...huhuhu so diorg minum wine aku layan je la...smbil borak macam2 isu n gelak2...ada juga Fado iaitu pemuzik dan penyanyi yang akan menyanyi masa kita makan2 tu..hehuuu so masa food smpai, mmg ada seafood yg freshh..semua grilled...tp bila pikir ianya mesti di grilled sama tmpt ngn meat & meat products tu kan..so aku tak makan la...hehuuu Alhamdulillah aku tak rasa lapar pun....duk teguk air putih sepanjang malam je la...hahahaha n last skali, kul11 lebih br la kami pulang ke hotel n spt biasa...aku masak air utk makan megi dan air milo..nyummeh....

No comments:

Post a Comment