Tuesday, March 7, 2023

Umrah 2022: Day 1 - KUL ke Madinah, Saudi Arabia


hi korang!ada kee yang menanti update cerita umrah ni...hehehe aku busy laaa awal tahun ni, macam-macam benda...huhuu ni pun dah start tulis lama pastu tak habis-habis...haha haa meh la rajin sikit takleh tido minum kopi, so leh la sambung cerita kannn...hehehe kemain hari tu bertalu updates, sekali tetiba, hilanggg...gitu laa kehidupan ni...kahkahkah kejap kita di atas, kejap kita di bawah...kena la belajar menerimanya seadanya...gituuu...ok dah moh sambung cerita perjalanan umrah akuuuu...

pada 14 September 2022, hari yang dinanti...aku bangun awal untuk mandi sunat musafir, solat subuh dan solat sunat musafir...pastu turun bawah bawak beg turun...kemain padat beg aku kan hahah tak nampak gaya leh shopping kat sana nanti hahaha turun bawah, mak dah siap masak mihun goreng udang as requested...memandangkan hari ni hari kerja, so anak-anak buah aku semua ada kat rumah laaa...so memang tak bagi mak abah hantar pun...memula plan nak naik Grab je ke KLIA, tapi mak bising...so kebetulan adik aku free pagi tu, so dia la tolong hantarkan...lepas salam mak abah laju lari masuk kereta sebab air mata dah merembes...hahaha sayuuu...
dalam 8.15 pagi aku gerak dah menuju ke KLIA dengan adik aku...masa ni masih bertenang laa hati aku...duk layan Whatsapp group tengok ramai dah sampai di airport...kita chill je laa sebab sorang kan hehehe...dalam jam 9 pagi aku sampai di airport...adik aku drop je la, tak koser la aku nak bagi dia masuk dalam hahaha...kira independent abes la kali ni kan...hehehe...masuk je terus ke Pintu 5/6...kami diminta berkumpul di situ...masa ni dah nampak la muka-muka keluarga jemaah umrah aku...kita je la kontang kanting sensorang hahaha...
tak lama tu staff Azzuha mula bagi taklimat dan agihan bag tagging dan juga name tag memasing...aku sebab sorang masa ni, aku sibuk la tolong staff tu buat agihan...dah la herlok staff nya...hahahaha haish jaga pandangan dayah!hahaha...so masa ni la baru tau sama group ngan aku ni ramai family...ada yang 17 orang, ada 11 orang, ada 7 orang camtu laa...so most of them semua bekeluarga...aku je la sorang-sorang hahaha...pasrah!
selesai agihan tag semua tu kami pun dibenarkan laa pergi makan ke apa...nanti diminta berkumpul semula pada jam 10.30 pagi untuk sesi bertemu dengan mutawwif pulaa...so masa duk melepak ni barulah Raja sampai...then kami lepak je laa sambil makan mihun goreng mak aku...aku bawa bekal ya...sesambil kita update gambar kat family dan kawan rapat...masa ni aku memang takde update pape kat media sosial aku...malas...hahaha...
dalam 10.30 pagi, mutawwif kami dah message dalam group ajak berkumpul depan Papparich...kami diberikan taklimat mengenai perjalanan umrah ini...pastu adalah beberapa maklumat yang ustaz kongsikan...pastu kami semua diberikan passport dan tiket memasing...masa ni duk kalut gak jawab message dan call Dini...dia nak datang ngantar tapi duk sesat ke KLIA2 hahahaha apehal tah...hahaha pastu selesai semua, ustaz baca doa untuk perjalanan kami...masa ni baru la Dini sampai...
sebelum bersurai sesi taklimat tu, acara wajib laaa kena ambil gambar berkumpulan...hehehe apa lagi laju kita pi pegang banner tu haaa...dapat duk tengah!hahaha...bab bergambar serah kat kita kan...lajuu je masuk frame!hahaha...ada plak member tolong ambilkan gambar...tak payah tunggu kamera Azzuha kan...hahahaa...Dini kata seronok nau muka aku masa ni...hahaha apesal tah?seronok la weh nak pergi Tanah Suci...
thank you Dini jadi pengganti keluarga aku datang hantar aku kat airport...terharu dan sedih...masa kitorang bersalaman dan berpelukan, merembes air mata memasing...huhuhu Allahu semoga satu hari nanti ko pun dapat ke sana....insyaAllah...tengok aku pakai camni, rasa macam zaman sekolah plak kan...kemain suci nampaknya hahaha...
dan seterusnya kami semua ke kaunter check in...ada satu kaunter untuk kami...so laju je laaa...bila tengok gambar semula, baru perasan depan kami masa check in ni adalah Cik Na dan Cik Ba, rakan sebilik kami di sana...hehehe masa ni pandang-pandang gitu je laa...sebab diorang busy dengan keluarga memasing kan...kami naik Saudi Airlines...kali pertama makanya excited la kan...hehehe...penerbangan pula direct ke Madinah...Alhamdulillah...
then kita menuju ke boarding hall...boarding time 1.10 petang...ingat sempat la nak solat zohor di KLIA tapi macam rushing sangat sebab jauh gak suraunya dari boarding hall...makanya kita solat dalam flight je la nanti...tengok Ustaz dan yang lain pun terus je ke boarding hall...kita pun follow je lah kan...nampak dari jauh wah besarnya flight...dalam excited ada debarnya...
dalam flight aku terpisah duduk dengan Raja...Ustaz memang dah cakap daa seat pisah-pisah...tapi duduk je dulu, kalo nak tukar seat nanti bila dah terbang...kita okey je la...aku duk seat depan toilet...selesa je laaa sebab luas...sebelah kiri aku namanya Zuha, dah macam nama agensi umrah aku dah hehehe dia pergi solo DIY sebab dah biasa pergi...yang belah kanan aku Kak Yati, sama Azzuha dengan aku...gambar ni steward yang ramah, Majeed tolong amikkan...masa ni dah berjam-jam kat atas sana...so dah sakan sembang dah kami bertiga...
sebabkan aku duk depan toilet, makanya sepanjang perjalanan tu jadi tukang jaga pintu sebab pintu dia komplikated sikit...so orang tua dan kanak-kanak tak reti nak buka dan tutup...so kita tolong la mana yang boleh...niat kita mudahkan urusan orang, moga Allah mudahkan urusan kita juga nanti...InsyaAllah...
masa awal naik tu memasing tak sembang sangat...aku la yang busy bangun duduk jaga pintu toilet...pastu aku takde mood nak layan movie pun...ye la nervous kan nak pergi umrah ni...aku cuba la kurangkan yang melalaikan...aku duk zikir guna tasbih comel yang Sue hadiahkan tuu...pastu duk tengok buka panduan umrah...pastu lampu pun dah tutuppp...nak tido pun takleh sebab siang tengahari masa ni...oh ya aku sempat juga tunaikan solat jamak Zohor dan Asar masa ni, ada tempat solat kecil di belakang...tapi aku lupa ambil gambar masa pergi ni, nanti last post aku share gambar tempat solat sebab aku amik gambar masa balik...hehehe...
lepas 2 jam terbang, kami dihidangkan dengan makanan...sedap juga makanan Saudi Airlines ni seingat aku cumanya aku dah tak ingat apa makanannya...tapi kek coklat dia tuu sedappp!hehehe pastu dah makan ni, lampu buka, mula laa aku sembang ngan Zuha, pastu Kak Yati plak sampuk...haa makin sakan sembang, makin hilang nervous aku kan...Alhamdulillah...ada masa tu Zuha sebut, akak banyak tolong orang pi toilet tu, baru dalam kapal terbang banyak dah pahala akak..terus meleleh weh air mata aku masa tuu huhuhu...Allahuakbar...
masa duk sakan sembang ni, rajin laa steward, Si Majeed ni menegur aku...sembang sakan...kejap tegur, kejap sembang...siap kawan dia pilot hensem pun singgah ke kami tengok sakan sembang kan...pastu ada sekali nak dekat minum petang, dia nak suh aku rasa teh arab kata dia...aku dengar macam kopi arab, so aku ok la...tapi aku ngada minta coklat...hahaha pastu dia kata memang ada tapi nanti dia bagi aku lebih...hahaha sekali dapat Patchi kauu...best....banyak plak tuu...ni pun aku dah bagi ke Zuha dan Kak Yati hehehe...
dan minum petang kami ditemani dengan teh arab tuu...ya ampun rasa diaaa...macam kau grind buah pelaga tu pastu kau bancuh ngan air weh!gila la pening kepala aku minum!hahaha dah la dia bagi secawan penuh!hahahaha pitammm!terpaksa buang dalam toilet hahaha tak lalu weh...hahah tapi minum petang dia sedappp!murtabak apetah...nyumsss...
masa sembang dengan Zuha, dia cakap la dia lupa bawa buku panduan umrah tuu...Allahu memang nak jadi rezeki dia sebenarnya...aku memang bawa buka baru dapat dari agensi dan buku lama aku pergi 10 tahun lepas...saje bawa dua buah buku, rupanya nak jadi rezeki Zuha...aku bagi dia buku panduan yang lama tu...huhuhu Allahu tak sangka nak jadi rezeki dia...sayu betul rasa masa ni...dia sibuk nak pulang kan, aku cakap tak payah la, doakan je aku mudah segala urusan aku nanti...
dan setelah 8 jam perjalanan, akhirnya kami tiba di bumi barakah, Madinah Al-Munawwarah...Alhamdulillah kembali ke sini selepas 10 tahun...masa ni jam 5 petang waktu tempatan...lama juga nak tunggu beg masa ni tapi bersabar je la kan...baru sampai mana leh merungut hehehe....cuma masa ni tetiba ada 2 orang makcik datang ke aku tanya dah solat ke, diorang tak solat lagi...aku macam terkejut la sebab ustaz dah pesan di KLIA tadi suh solat atas flight sebab nanti takdan kalo nak tunggu ke hotel...sebabkan tak reti nak handle, aku serahkan je la kepada ustaz untuk uruskan...
dapat beg, laju aku keluar dulu ngan Raja...lead jemaah kumpulan kami keluar sebab ustaz kena tunggu semua setel...kat luar terus jumpa petugas Azzuha di Madinah...so dia tunjuk la mana tempat nak berkumpul...haa dari situ aku pun merajinkan la diri jadi mutawwiffah hahaha semua yang keluar, aku tunjuk arah...sebab petugas tu busy nak uruskan apetah ngan ustaz...hehehe...dan bila semua dah siap berkumpul, kami pun bergerak keluar dari airport menuju ke bas...masa ni angin panas menerpa...Allahu berpeluh weh!bayang la suhu lebih 40 darjah!huhuhu...bertabah laa...ingat September dah sejuk sikit, rupanya tidak ya...masa tunggu nak naik bas tu, Allahu panas nyaa...sabar je lah dalam hati...dan masa nak ni, tahu la makcik berdua tadi bakal sebilik dengan aku dan Raja... 
dalam setengah perjalanan dari airport ke Movenpick Hotel di Madinah...untuk kami yang ambil pakej Rotana akan stay di sini, manakala ustaz dan separuh lagi jemaah akan tinggal di satu lagi hotel sedikit jauh di bawah pakej Rotana Lite...so sebelum turun bas, ustaz bagi kunci bilik dan arahan untuk pergi makan dulu di kafe, lepas baru ambil beg...bagi sesiapa nak beli simcard, nanti ada petugas Azzuha datang di kafe untuk bantu...aku dah sesiap roaming je, RM90 je...unlimited untuk sebulan...ok sangat la kan...
so sampai kafe terus la makan...lapar...excited gak la nampak nasi putih ngan ayam goreng dan sambal...memang kena la dengan selera kita kan...sambil makan tu jumpa dengan Hassan, petugas Azzuha di Madinah...so sempat la tanya pasal Masjid Nabawi, dia cakap masjid buka sampai tengah malam, pi la solat jamak di sana nanti...haa terus plan nak pergi nanti...pastu sambil sembang ngan makcik berdua tadi...masa ni dah rasa penat, makcik plak banyak soal itu ini...aku mula dah rasa rengsa...
pastu dah sudah makan nak amik beg di aras atas, beg plak berat dan payah nak tarik sebab berkarpet kan...makcik mula dah merungut...pastu macam nak suh aku tolong sedangkan aku pun penuh tangan dah...pastu tu lif plak manjang penuh...so aku mula emosi gak masa tu huhuhu tapi duk istighfar banyak-banyak peringat diri banyakkan sabar...dan masa sampai bilik tu terus bersiap...sempat la aku snap gambar bilik sekali imbas...haa aku masa ni patutnya period tapi aku makan ubat...makanya setiap kali ke toilet aku memang berdebar...duk doa semoga Allah sucikan aku sepanjang kat sana...
dan dalam jam 9 malam kami pun menuju ke Masjid Nabawi...Allahu macam mimpi dapat ke sini semula selepas 10 tahun...mulut memang tak henti berselawat dan memberikan ucapan salam buat Rasulullah saw...Allahu sebak...malam ni kami ke pintu 24....agak jauh dari hotel kami tapi saja la baru nak explore...so kami selesaikan solat jamak dan segala sunat yang boleh...memang sayu betul rasa masa ni...Alhamdulillah dapat gak solat dalam Masjid Nabawi...
dan dah alang kat pintu 24, aku ajak Raja ke pintu 32 untuk ke sisi Raudhah...ada banyak orang komen isu sisi Raudhah ni, tapi aku malas nak amik port...mana yang baik kita pergi je la kan...lagipun memang betul kawasan ni tepi Raudhah...dah dalam Masjid Nabawi pun dah besar rahmat kan...hehehe masa ni aku aim nak buat apa je boleh sebab dalam hati risau gak kalo period kan sementara nak tunggu masuk Raudhah malam esoknya...Alhamdulillah dapat gak solat sunat dan berdoa di sisi Raudhah ni...selesai semua kami pun layan air zam zam sejuk...dapnyeee...
dan pada jam 11.30 malam kami pun balik ke bilik, masa ni ingat makcik dah balik tapi tak lagi...diorang lama lepak kat masjid...masa ni dah tenang hati pastu dah insof rasa tak baik dengan makcik tuuu...so kami pun terus tidooo...niat nak bangun awal pagi esok sebab nak solat subuh dalam masjid...InsyaAllah...okayy tunggu la sambungan hari kedua di sana...tak tau la bilanya nak tulis tu hahaha post ni pun dah draft berbulan, baru siap hari ni...hahahah ok bai!

12 comments:

  1. Allahuakbar. Semuga ada rezeki dapat jemputan lagi ke sana. Aamiin. Tenguk masjid Nabawi Allahuakbar rindunya nak datang lagi.

    ReplyDelete
  2. I la yang tunggu post ni. Almaklumlah tak pernah sampai, so dapat baca sharing orang pun dah happy dah. haha. Tq Dj share. Jangan hilang lama2 ya utk sambung post ni =p

    ReplyDelete
  3. kos untuk pergi umrah ni berapa yer sekarang ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakej sy pergi ni dlm rm7800 tp dgrnya now xdpt dah harga ni utk dame pakej ni sbb kenaikan harga penginapan di sana

      Delete
  4. sbb tu kureng sikit ikit grup/package.tak berkenan dengan perangai2 makcik2/pakcik2 yg suka buat kita muda2 ni mcm kuli depa.pernh kena depa bawa beg troli besa2 masuk dlm perut bas,kita yg muda2 pula kena tlg keluarkan beg depa..cukuplah sekali bole jadi buat dosa pula..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh malam ni je sy x baik. Esoknya baik dah. Masa tu sy duk pujuk hati keep on bersangka baik. Alhamdulillah lepas tu okay. InsyaAllah.

      Delete
  5. Pergi bulan Sept memanglah panas membahang.. saya gi Jan 23.. aduhai nyamannya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa tu je cuti semester en mie...hehehe lama tak nampak hehehe

      Delete
  6. Seronoknya...harap- harap kita semua di jemput ke sana pula..

    ReplyDelete