Thursday, November 30, 2017

Cari Makan di IOI City Mall: KFry Urban Korean

haaaaa hari ni nak share kedai makan yang best dan tengah meletup-letup kat IOI City Mall, Putrajaya tu haaa...tiap kali kau pergi, manjang penuhhh jer orang!pastu siap beratur lagi tau...gila lah...kedai Mr Dakgalbi yang sebelum tu manjang sesak tu, dah sendu dahhh sejak KFry Urban Korean ni dibukaa...hahaha haaa actually KFry Urban Korean ni dah dibuka di JB sebelum ni, gigih orang dari KL sanggup ke sana untuk makan, tapi bila dah buka di Putrajaya ni, haaa apa lagi, tu yang kena serbu sakan tu...haa tak payah cakap la kan makan apa kat sini, dari nama pun dah tau kan...KFry Urban Korea ni menyediakan pelbagai jenis makanan korea!dan paling istimewa kat sini adalah bumbuk...nanti aku cerita apa itu bumbuk yer!

kali pertama aku pergi dengan Mrs...kami sampai beberapa minit sebelum Maghrib, so nasib baik dapat tempat walaupun kedai penuh orang...luas kawasan kedai dia ni, sebab kat corner kan...leh pilih la nak duk luar atau pun dalam...masa tengok ramai orang ni, dalam hati doaaa la jangan lembab servisnyaaa...hehehe...masuk je memang staff dia akan sapa cakap apetah dalam bahasa korea...standard la ko pi kedai korea memang kena 'sergah' macam tu...
ok dah dapat tempat duduk, marilah kita bersama-sama usha menu yang ada di sini...haaa aku cakap pelbagai tadi kan...semua adalah kat sini...menu paling famous adalah KFry Chicken Bumbuk!iaitu  ayam goreng dengan pelbagai perisa yang dimakan bersama cheese!gila menarik weh...kiranya menu ni macam kat Nanda Chicken yang aku pernah pergi sebelum ini...selain tu, ada pelbagai jenis pilihan fries dengan topping yang menarik macam bulgogi dan kimchi...ada rice ball, ayam goreng pelbagai perisa....pedas, soy garlic, honey butter...haa dah ala-ala Kyochon dan 4Fingers plak kan...dannn banyak lagilah menu korean yang ada di sini...korang usha je laa menu kat bawah ni ye...nak tulis semua panjang sangat plak nanti karangan aku...
sebabkan order air kosong, tak lama tu diorang hantar air kosong dalam bekas sebijik kat korea wehh!tetiba aku rasa terharu, rindu dan macam-macam...hahaha tak pernah lagi aku makan kedai korea kat Malaysia ni, yang serve air dalam bekas ni lagi...sebijik macam kat sana wehh...hahaha gila lah...then kami order gak Watermelon dan Honey Tea Ginger...
dannn tak lama menanti, akhirnya sampai laaaa Spicy Cheesy Fried Chicken Bumbuk (RM49.90) kami!yeahhh menarik gilaaa nampak warna merah ayam tu dannn cheese yang berlambak-lambak...haa bagus staff dia siap cakap dia nak adunkan cheese tu, kalo nak ambil gambar makanan, ambil lah dulu...siap offer nak ambilkan gambar kami...hahaha...abes tepi, depan, belakang aku ambil gambar bumbuk ni tau...excited!
lepas dah ambil gambar, staff dia akan alihkan fries tu ke pinggan..then dia mula pasang api untuk panaskan cheese tuuu sampai cair...siap tarik-tarik lagi kannn cheese tu...ya ampun sambil menaip ni, meleleh air liur aku...hahaha lepas dah cair cheese tu, dia akan balutkan half ayam tu dengan cheese dan readyyyy untuk kami makan...hehehe masuk je mulut ayam boneless bahagian thigh yang rangup dan pedas bersama cheese tu, rasa meletup-letup dalam mulut!sedappppp...ayam dia rangup weh walau dah salut sos pedas...perghhhh terbaiklah!makan sambil berzikir kami...hahaha...
sebabkan makan berdua, kami cuma makan bumbuk tu jer...tapi aku malas nak buat review lagi sebab sikit nauuu makanan yang dicubakan...beberapa hari kemudian aku pergi lagi sekali dengan Irma plak...kali ni pergi kena beraturrr panjang!huhuhu nasib baik tak lama sangat kan...gigih tau beratur...cumanya sedikit frust sebab kali ni pergi, bumbuk abes stok!gilalah ni hari weekdays je ni belum weekend...sobs!
tapi bagus gak bumbuk takde, barulaaa kami nak makan benda lain kan...so kali ni kami cuba Ham & Cheese Rice Ball (RM18.90)...sampai je makanan ni, staff dia tanya lagi...saya akan buatkan rice ball ni, nak ambil gambar makanan dulu ke sebelum digaul...hahaha haruslahh iols jawapkan nakkk kannn...lepas dah ambil gambar, oppa pun tolong gaulkan dannn membentuk rice ball untuk kamiii...comel je kannn...
asalnya aku pandang rendah je kat menu ni tau...tapi sebab Irma nak cuba, aku ikut je laaa...tapiii jangan pandang luaran wehhh...rasa dia sedap gilaaaaa...seriously cukup semua rasa dia dengan cheese, ham, seaweed, bawang goreng...semua tu memang melengkapi each other, macam awak dengan saya. Eh. hahahahahaah...
then kami order gak Kimgaru Bokkeumbap (RM19.90)...yang ni aku dah aim dari first time datang nak order...sejenis nasi goreng seaweed yang dikelilingi limpahan telur dan cheeseee...pastu ada ayam goreng dan seaweed atas diaaa...punnnn staff dia tanya, nak ambil gambar makanan kee sebelum saya gaulkan makanan?haaa staff sini memang kena kerja extra tauuu...banyak menu dia, diorang bukan sekadar hantar je makanan, tapi kena serve orang sekali...hehehe...
walaupun aku pandang tinggi, tapi biasa je laaa bokkeumbap ni...maybe sebab tak pedas so rasa plain sedikittt...tapiii nasib baik masa baru nak makan bokkeumbap ni, Spicy Yangyeon Wings (RM18.90) kami sampai!haaaa terus sedappp jadinyaaa...makan ngan ayam super pedas tu...hehehe banyak gak wings dia dalam 8 ketul...puas hati gilaaa makan!ayam dia memang sedap laaa...spicy dan crispy!terbaik!
overall aku memang suka gilaaaa makanan kat KFry Urban Korean ni...wajibbb aku terjah lagi nanti weh nak cuba menu yang lain plak...tapi nak makan lagi bumbuk tu jugakkk...banyak kali aku cakap ngan Mrs dan Irma, tempat macam ni syiok pi ramai so leh order banyak benda dan dapat la rasa semuaaa kannn...hehehe so korang kalo suka makanan korea, silalahhhh terjah ke sini!sedapppp gilaaa...nyummeh!muahciked!abaikan je laaa pipi yang main mengembung tuuu...kelaut dahhh plan nak diet aku, makan cammmm *&%^&%&....hahahaha

47 comments:

  1. Replies
    1. Mmg dibayar utk wat cam tu kot..bagus kan. Hehe

      Delete
  2. Hi.. Nak tanya.. Fried chicken bumbuk tu berapa pcs je ek?

    ReplyDelete
  3. meleleh ailio tgk foods dia...terer buat rice balls, kemas je..takde lah sememeh..hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kemas dan sedapppppp rice balls tuu...nyuummyyy!

      Delete
  4. Ham? Ape tu? (maksud sya dia ape klo bukan pork)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ham tu sejenis processed meat. Ada je ham yg halal diperbuat dr chicken, beef, dan lamb. Smua dari pork. Sama juga macam bacon bukan semua babi.

      Delete
    2. https://en.wikipedia.org/wiki/Ham#Protected_designations

      Delete
    3. http://www.fao.org/docrep/010/ai407e/AI407E15.htm

      Delete
  5. Terbaik la post ni hahahha..bumbuk spicy habis stock..baru call td huwaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nyampah tul asyik abes stok kannn...sajeee je. Huhu

      Delete
  6. Awk, perlu call untk reservation dulu x kalau pergi weekend? huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak perlu call for reservation..mmg kena beratur je nanti sbb ramai orang...hehehe

      Delete
  7. hi nak tanya masa bayar tu termasuk gst mahal dok huhu takut dh plan dgn membe duit x ckup

    ReplyDelete
    Replies
    1. gst tu std la 6%...then ada service charge bape % tah...depends la harga total makan tu berapa...pandai la bajet nanti, tu saya dah bagi menu siap harga tu...

      Delete
  8. Yg Spicy Cheesy Fried Chicken Bumbuk tu sesuai utk mkn berapa org ye

    ReplyDelete
  9. Kfry dlm ioi city mall ni berdekatan dgn apa ye? Kedai2 yg berhampiran?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat belah luar...area dip & dip, coffee bean, mr dakgalbi semua tuuu

      Delete
  10. boleh ke kalau kita booking table dulu? sebab banyak kali pergi mesti penuh je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xlehh...kna beratur gakk

      Delete
    2. boleh booking dlu , pm dkt fb kfry ioi city mall

      Delete
  11. Kat sini mmg ade ayam je ke ? Daging2 takde eh ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada banyak je lagi menu lainnn...sila la usha saya letak menu dah tuu...

      Delete
  12. 1st time cari blog jumpa gak blog DJ ni. Mmg best sbb byk tunjuk tmpt makan utk org yg suka makan mcm aku nj....terbaik DJ

    ReplyDelete
  13. Apa nama ayam yang dibalut cheese tu? Memang semua potion akan dibalut dengan cheese ke? Sorry tak pernah pergi and nak cuba nanti!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bumbuk. Dia akan balut dpn kita. Kalo x nak smua dibalut bgtau je

      Delete
  14. Replies
    1. tak ingat dah sebab beberapa kali pergi kan...

      Delete
  15. Replies
    1. setahu saya tiada pensijilan halal oleh Jakim.

      Delete
  16. sis untuk 2 org bumbuk je dah kenyang eh?besar x plate dia,sye takut order lebih x abis 😂

    ReplyDelete
  17. kalau untuk air watermelon tu brpe harga yer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba tgk dlm menu yg saya snap tu...penat saya snap kalo tak baca tu.....

      Delete
  18. Ham tu kan babi... Kau makan ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha kelakar la soalan ni. BTW plan asal nak being sarcastic je sebab soalan ditanya dengan rude dan tiada adab. Tapi bila pikir semula, maybe bukan semua ada knowledge kan, kita ketepi kan isu adab tu, so saya rasa perlu mendidik juga sebab tu tujuan blog juga kan. kalo baca komen di atas saya pernah jawab isu ni.

      Ham tu sejenis processed meat. Ada je ham yg halal diperbuat dr chicken, beef, dan lamb. Bukan semua dari pork. Sama juga macam bacon bukan semua babi.

      OK.

      Delete
  19. Soalan ni kelakar sikit AHHAHAHA sis macam mana nak order dia 😂

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pi kdai, buka menu, tunjuk kt diorg huhu

      Delete
  20. Hai.. sorry nak tanya bingsoo Oreo tu berapa ye? Sbb gambar tak nmpk harga dia.. dah lah mmg aim nk makan bnd tu 😅😂

    ReplyDelete
  21. Kaau tak nak service orang tolong gaul balut apa segala pun tak pe lah ye?

    ReplyDelete