Thursday, March 16, 2023

Umrah 2022: Day 10 - Mekah, Saudi Arabia


hari Jumaat kedua di Tanah Suci...pagi ni sampai di Masjidilharam awal so leh buat tawaf sunat sebelum subuh...aku bawa kismis dalam beg masa tawaf tu...saje la nanti nak bagi anak-anak buah makan...hehehe then sempat juga doakan kawan-kawan masa ni...bestnya suasana masa ni...walaupun ramai tapi feeling dia best!aku suka masa sebelum Subuh kat Masjidilharam ni...
dan sebabkan hari ni free...akhirnya ada gak hari free di Mekah kan...hahaha makanya kami lepak di Masjidilharam sampai waktu dhuha...aku sampai terlelap gak la kat dataran tuu...terjaga je dah teranggg...hehehe usai dhuha, aku buat videocall dengan mak, kengkawan pejabat...siap ada yang nangis-nangis dengar suara aku yaaa hahaha rindu aku la tuhh...heheheh...
dan bila balik hotel, buat pertama kalinya rasa nak makan belah luar kafe tu...dan masa ni laa geng opis call balik sebab tadinya ada yang takde...masa ni aku duk tunjuk view tempat makan, ada yang sebut, wow dahsyat hotel kau yaaa...view Masjidilharam tu...masa ni aku macam baru tersedar tau kemain lawa view...Allahuuu...aku kan sebelum pergi, aku tau pakej aku amik ni agak bagus hotel nya, tapi aku duk doa kat Allah semoga tak leka kan aku dengan keindahan dan kecantikan hotel sampai aku berlebih-lebih dan malas nakpi masjid...huhuhu Alhamdulillah Allah makbulkan rupanya...dah hari-hari akhir baru sedar tau...hehehe 
selesai sarapan, naik atas tukar baju semua...dah janji nak jumpa ustaz nak buat sabil...aku ada baki beribu lagi ni kat tangan...masa jumpa ustaz tu dia bawa kawan dia sorang lagi nak tolong kami setelkan duit kiriman kengkawan...memula ustaz bawa kami ke kedai makanan yang memang untuk orang buat sabil...kat sini aku order 150 pek makanan dalam SR10 per pek...kalut gak kat sini tapi sib baik ustaz ada...orang arab ni macam nak kelentong pun ada gak 150 pek tu macam tak cukup je memula...huhuhu so nanti pek makanan tu kami bawa ke depan sikit, kat situ dah ramai daaaa orang tunggu nak ambil makanan...letak je memang kena serbu...sib baik ada staff situ tolong...suh diorang beratur...Alhamdulillah selesai sabil kami di situ...
selesai sabil kat sini, aku cakap ngan ustaz nak cari air tebu yang orang duk kata sedap tu...ustaz pun memang nak cari barang so dia pun bawa la kitorang...sampai kat tempat tebu tu aku dapat idea nak belanja la orang minum...kawasan ni macam ramai orang dari negara susah, so seronok la kan memberi...dalam 60 cawan gak aku edarkan masa ni...tokey tebu pun kemain seronok laju laku air dia...hahahaa...best sangat perasaan memberi ni walaupun bukan duit kau hahaha...aku happy!
tengok kemain baik aku patuh SOP Malaysia masa kat Mekah tau hahaha dengan bermask nya, sanitiser tak tinggal...hahahaha dan selesai edarkan air tebu pada orang tu, aku belikan gak la air tebu untuk ustaz dan kawan dia...dan aku pun nak rasa gak la kan...haaa aku rasa macam takde rasa tebu...macam rasa oren!hahahah pesal tah...biasa je la pada aku...hehehe...
dan masa nak gerak dari kedai tebu tu, ustaz duk singgah kedai runcit beli laban...masa ni aku dapat idea nak beli roti dan air mineral banyak-banyak untuk edarkan...masa ni ramai tengah jalan nak ke masjid kan...pastu aku siap pesan kat ustaz dan kawan dia, pi la balik dulu...kami pandai la balik sendiri kang...sebab sian plak diorang nak cari barang....tapi ustaz tak caya kot kat kitorang, last dia tunggu sampai selesai...siap dia la jadi tukang amik gambar kami sepanjang sabil dibuat ni...hahaha masa ni best sangat...memang nonstop orang datang ambil roti dan air...dengan pantas la kena kerja nak buka kotak dan plastik!hehehe tapi best...lepas satu, satu kotak kami buka...owner kedai pun sangat membantu...lepas habis aku tambah lagi, sambil dalam kepala duk kira baki duit...masa ni aku rasa dalam SR600 habis untuk berapa ratus tah roti dan air...fuhhh best sangat!hehehe Alhamdulillah...terima kasih sangat kat ustaz dan kawan dia duk bantu kami selesaikan amanah kengkawan...ustaz cakap first time bawa jemaah kemain banyak sabil nya hahahaha...
dan masa balik tu sempat kami singgah Bin Dawood nak beli air tin sebab nak bagi ke ustaz untuk diagihkan pada jemaah malam tuu...masa ni duk pikir cemana nak angkut berat ni sebab masa ni ustaz dan kawan dia dah balik dulu sebab nak kejar solat jumaat...sekali masa bayar tu ada staff offer tolong hantar kan...haa cunnn kita bagi je la tips sikit...Alhamdulillah...
dan again ustaz dah pesan, kalo lewat sampai masjid nak solat jumaat, jangan solat kat luar tu takut panas sangat...so solat je di bilik...haa makanya zohor tu kami di bilik je laaa...so sempat la tengahari tu duk kemas beg dan rehat jap...dan awal kami ke masjid untuk Asar...Alhamdulillah dapat solat di dataran...
lepas Asar baru singgah beli makanan dan bawa ke bilik...hari akhir ni memang menu makanan Malaysia je la kitorang duk layan hahaha...teh ais setiap hari kot...heheheh dan petang tu sempat la pi hantar air tin ke ustaz sebab nanti lepas maghrib ustaz nak agihkan pada geng jemaah sekali dengan nasi arab ada orang belanjaaa...
dan kami pi awal gak maghrib tapi tutup daa...sebab ramai sangat orang...Saudi cuti kan hari ni...sobsss...so solat atas je laa kawasan nampak kaabah...masa ni duk sebelah sorang makcik turki ni, sekali dia keluarkan kurma frozen dan bagi kami...Allahu sedappp sangat!nyesal amik satu je hahahaha...
then lepas maghrib terus aku turun bawah...aku nak buat tawaf sunat sementara tunggu Isyak...tapi ramainya manusia sampai berhimpit jalan masa tawaf tu...dan sampai di pusingan terakhir, aku takdan habiskan sebab dah kena stoppp untuk solat Isya...masa nak stop ni tetibaaa takleh gerak ke depan daa, tapi belakang makin menghimpit...Allahuu sesak sangat!cepat aku keluar dari area tawaf dan cari port solat di dataran...dan selesai Isyak aku pergi setelkan satu lagi pusingan tawaf...Alhamdulillah....
dan malam terakhir kami di Mekah tu rupanya ustaz nak bawa geng lain naik Jabal Tsur...aku tak tau sebab membuta dalam bas semalam la...hahaa rupanya ustaz cakap masa dalam bas!kita tau pun sebab masa balik hotel tu, nak keluar balik nakpi melontar riyal...kita baru nak shopping di Mekah masa ni...tapi kami decided tak ikut laa...masa ni aku tak yakin leh hiking pun sebab aku batuk, sesak nafas kang...so tengok gambar kengkawan je laa masa ni...
then kami ke Safwaa Tower kat sebelah...shopping situ je la...aku dah penat masa ni so memang pi satu kedai je...tak koser nak survey apa...aku beli sejadah dan keychain yang leh tulis nama tuu je...beli la untuk sesapa yang aku teringat tu...hehehe pastu aku gerak balik daa...member nak sambung shopping ikut dia laa...
balik bilik aku layan nasi arab yang ustaz bagi sambil lelap mata yaaa...aku ngantok dan penat ya amat dah masa ni...hahaha Allahu tak rasa nasi dah masa ni...hehehe dan macam biasa, setel je makan aku terus tidooo!hahaha tapi mayb sebab banyak jalan kat sana, aku balik turun 3,4 kg gak tau walaupun banyak makannya hehehe...

No comments:

Post a Comment