Wednesday, March 15, 2023

Umrah 2022: Day 9 - Mekah, Saudi Arabia


hari ke-9 di Tanah Suci...pagi ni kena bangun awal sebab nak buat tawaf wida sebab kami akan ke Thaif...terdapat beberapa pendapat ustaz cakap bab kena buat tawaf wida ni kalo nak ke Thaif dari Mekah...so dari pembacaan aku, macam perlu dan syukur Azzuha juga menetapkan semua jemaah nya ikut pandangan yang kena buat tawaf wida tu laa...selesai subuh dan tawaf wida, terus balik ke hotel untuk sarapan dan terus bersiap...hari ni kami duk pakai jubah beli kat Madinah...sebilik semua pakai sama...saje kan...
perjalanan dalam Mekah ke Thaif ambil masa dalam 2 jam lebih juga...so ustaz duk cerita la pasal sejarah Thaif ni tapi masa ni teruk betul lalok aku...aku tak tau la sebab banyak sangat makan ubat batuk ke, penat nau dah ke...tapi aku dengar ustaz cakap sikit, pastu aku pengsan...dah la masa ni aku duk pakai niqab dan spek hitam, lagi la senang kononnya nak sembunyi hahaha adoi macam laa ustaz takleh nampak kau tersengguk kan...huhuhu...dan sampai je di Thaif kami berhenti di Masjid Ibnu Abbas untuk solat dhuha...
masa ni ramai betul orang makanya kami ambil air wuduk guna spray je laaa...pastu selesai solat terus masuk bas...kat Thaif ni sejuk sikit so memang elok la aku pakai niqab tu sebab sejuk kering ni lagi senang nak terbatuk aku...pastu masa dah naik bas semua, makcik bilik kami tak sampai-sampai...ustaz duk tanya kami, kami cakap mana tau sebab memang turun terus ke masjid dan solat je kan...haa dapat la jelingan dari ustaz...dia siap cakap lain kali tengok-tengok gak makcik sebilik tu...hehuuu pastu ustaz kena la turun pi cari makcik...rupanya dugaan, makcik pi ikut group Azzuha satu lagi...aduhai katanya sebab nampak ustaz tu pakai tag Azzuha juga...haa apa lagi kami duk usik la, mentang-mentang ustaz group sana herlokkk...terus makcik lupa ustaz kita hahaha...
then kami menuju ke restoran untuk makan tengahari...awal gak makan masa ni...kita follow je laa...masa ni ada tempat makan luar dan dalam...aku ajak geng makan dalam sebab aku rasa angin sejuk kering ni buat tekak aku lagi tak selesa...so kami diberikan nasi arab ayam sorang sepinggan...pastu ada jemaah belanja kunafah juga...Alhamdulillah...haaa gambar last tu la gambar ustaz group sebelah yang makcik kami ikut hahaha!
dan masuk ke bas lepas makan, aku rasa tak sempat bas gerak aku dah lelap balik...hahaha gila lah dah la aku duk paling depan dekat ngan ustaz...selamba je kau membuta kan...sedar dah sampai satu kawasan jemmm bas takleh masuk...rupanya nakpi kilang ros tapi jalan jem...makanya diorang suh la ustaz cerita pasal diri ustaz...haa masa ni baru la aku dengar...dan lepas tu baru la bas kami dapat menghampiri kilang ros tuuu...aku turun la kejap tapi macam takde apa sangat...duk amik gambar, beli aiskrim dan naik bas balik...
dan lepas tu aku sambung tidooo...terjaga je tengok bas berhenti, ustaz dan jemaah lain takde!haaa cuak kau...hahaha pastu tengok geng bas belah depan semua pun lelap gak...ok sib baikk...hahaha geng belakang je semua turun ikut ustaz ke pasar buahhh...then sebelum kembali ke Mekah, kami singgah di Masjid Qarnul Manazil, untuk sesiapa yang berniat nak buat umrah untuk bermiqat...dan yang tak buat tu, just solat jamak la di sini...sampai di Mekah dah malam daaa...masa ni ramai sangat manusia...katanya esoknya tu cuti panjang di Saudi sebab hari kemerdekaan...tu lain macam ramai orang malam tu...aku pun solat belah atas je malam tu sebab dah lewat tapi tetap cari port nampak kaabah...
dan malam tu kami ke Restoran Nur Malaysia lagi cari teh ais hahaha pastu tapau nasi arab kambing dan ayam goreng untuk dibawa ke bilik...Alhamdulillah kenyang sangat la kann besar portion dia...dah kenyang kita pun tidooo...hehehe...

No comments:

Post a Comment