Thursday, March 9, 2023

Umrah 2022: Day 3 - Madinah, Saudi Arabia


dan sebabkan tido lambat semalamnya, hari ni kami kelewatan sampai di masjid...jam 4 pagi sampai masjid, pintu dah tutup takleh masuk dalam...makanya kita solat kat perkarangan je laa...takpela takde rezeki kan...cumanya lepas solat Subuh tu baru la kami masuk ke dalam masjid...nak tunggu Dhuha terus malas nak balik bilik lagi...huhuh kat sana rajin aku solat sunat tau, balik Malaysia, hampeh betul huhuhu...
masa nak tunggu dhuha tu sempat la juga tengok telefon...aku duk videocall mak aku, kawan aku...saje la nak bagi tengok Masjid Nabawi kan...sekali nampak group wassap sekolah bebudak ni tanya aku pi sini ngan Zahira ke budak sekolah aku gak...so terus la kitorang berPM nak jumpa...rupanya dia kat pintu 24, aku plak pintu 13...tapi dia willing nak jalan datang jumpa aku, so aku tunggu je laaa...Allahu kat Malaysia tak pernah nya nak berjumpa kan, kat sini berjodohan plak hehehe...dan masa jumpa Ira ni, Allahuakbar cantik nyaaa sunrise!jatuh cinta berkali kali!huhuhu...
dan bila aku masuk balik dalam masjid, eh nape terang lain macam?sekali bumbung terbuka laaa...Allahu cantiknyaaa..Subhanallah...yang kelakarnya Raja tertido masa aku keluar jumpa kawan tu...dia cakap dia pun terkejut buka mata je terang kat atas kepala!hahaha...terus aku cakap esok nak kena tunggu waktu gini gak la, nak amik video bumbung ni terbuka...hehehe..pastu segera kami selesai kan solat dhuha semua...dan gerak balik ke hotel...masa ni sunrise tengah lawa...suka!
sampai hotel kita sarapan dulu...member dah mula dengar komplen asyik lauk sama je...hahaha aku ni layan je la janji kenyang hahaha setel makan, naik bilik...sempat la aku cuci baju akuuu sebab hotel kat Madinah ni ada tempat sidai baju...sebabkan musim panas, aku memang hari hari bertukar telekung dan baju...so memang perlu basuh...leh gak nak hantar dobi tapi tak ingat berapa harganya...
oh ya hari ni Jumaat...so aku plan nak buat sabil lagi...so setel basuh baju aku keluar semula dengan Raja nak pi carik kebab...kat depan hotel kami je ada kedai kebab...so order la sampai SR300 kat situ kan...orang tu tau aku Malaysia, banyak duit, gemok plak tu dia tengok, dia panggil aku Rosmah...hahahaha choi!hahaha...sementara nak tunggu berpuluh kebab tu siap, aku sempat la makan satu dan juga minum Coke dengan ais!hahaha haaa dah musim panas, ustaz pesan minum laban, kau gatal cari ais laa Coke la kan...hahaha...
yang si Raja plak sempatt melontar riyal kat kedai jubah sebelah tuu...aku usha je laa, takde beli apa pun lagi...aku memang takde niat dan plan sangat nak shopping, so nanti-nantilah baru aku nak beli...tapi dah tengok not bad harga dia...hehehe...so nantilah kita datang lagi...masa ni duk fikir nak edarkan kebab je nih...hahaha...oh ya sempat bergambar ngan pekerja kedai sebab dia suh cari dia nanti kalo datang lagi, nak kasi diskaun katanya...hahaha...
aku dah tak ingat berapa puluh kebab kami beli...tapi memang guna duit kengkawan tu la kan...then kami jalan ke arah masjid dan edarkan pada pekerja masjid tuuu...sebabkan hari ni Jumaat, ramai gak orang bagi makanan...so ada staff yang ambil ada yang kata taknak...mayb dah kenyang kot...tapi jalan dari hujung sini ke hujung sinun, kejap je habis kebab kami ni...Alhamdulillah...
dan bila sampai ke hujung sinun tu, sampai la kita kat Starbucks!hahaha apa lagi lajuuu la kita kan...aku nak kek!hahaha dasar perangai pompuan ni...hahaha...kat bawah ni tempat beli je, sekali ada staff dia keluar pintu cakap jom naik atas ada tempat dine in...dia bawa kami masuk mall tu naik ke kedai kat atas...wah best sebab leh dine in...apa lagi pow laa member hahahaha...yeay dapat Java Chip dan kek coklat!happynyaaaa...Alhamdulillahhh dapat gak kek...hahaha apalah erti nya birthday seorang DJ tanpa kek kan...hehehehe...
then kami pun gerak balik ke hotel...hari Jumaat ni kat sini perempuan leh je nak solat jumaat, tapinya kena datang awal sebab tempat tak banyak...ustaz dah pesan kalo nak solat jumaat, kena datang masjid jam 10.30 pagi...kalo lambat tak dapat tempat dalam masjid, baik solat zohor kat bilik je...sebab now kalo tengahari panas sangat kan kat luar...kena jaga kesihatan gak...so sebabkan masa kami selesai ni dah lebih jam 10.30 pagi, makanya kami decided solat kat bilik je laa...sampai bilik, makcik pun ada...duk sembang la...memacam tips jodoh dapat masa ni tapi aku lupa dah hahahahaha!dan dalam jam 2 petang barulah kami turun makan, then gerak ke masjid untuk solat Zohor di sana...
kami duk sampai Asar di masjid petang tuu...haa konon beriktikaf sambil berzikir la kan kita petang tuuu...sekali kantoi, member ambik gambar aku kat bawah ni hahahahaha kemain sedap kau lelap sandar kat dinding aircond tu yaaa...hahahaha takpela bak kata makcik, dah niat iktikaf tu, tido pun insyaAllah ada pahalanya...gituuu hahahaah...petang tu kami solat sekali ngan makcik dan Kak Yati...
selesai solat Asar, kami sempat lagi buat sabil...kali ni beli aiskrim plak bagi kat orang lalu lalang depan tuuu...hehehehe pastu sempat la lepas selesai sabil tu, kita plakk melayan aiskrim kan...sedappp sangat aiskrim diorang ni tau...nyummeh!kemain kau yaaa...dah musim panas berdenting ni, kau sedap dengan Coke with ice la, aiskrim la kan...hahaha...
habis sabil, dapat la balik duk bilik dalam 15 minit je...pastu bergegas nak ke masjid untuk Maghrib plak...kan kena pi awal sebab nak solat dalam masjid hehehe 5.30 petang sampai masjid daaa...masa ni aku duk rasa tak best sebab mayb rushing kejar sana sini, rasa macam penat...so lepak je laa kat masjid...kami beriktikaf sampai ke Isyak...malas nak balik bilik daaa...kang kut tak dapat masuk masjid balik kan...hehehe...
dan malam tu kami jumpa dengan Hassan dan Hadi depan hotel...diorang dah uruskan pembelian berapa puluh pek nasi arab tah aku lupaaa...pastu diorang tolong kami angkat ke berhampiran gate masjid untuk edarkan makanana...katanya takleh bawa masuk dalam kawasan perkarangan masjid...so dia agihkan kat luar gate je, aku je selamba bawa masuk hahahaha tapi tepi tepi tu je laaa...Alhamdulillah sekelip mata selesai...hehehe aku bagi diorang coklat sebab bantu kitorang hehehe...
then balik hotel...makannnn sama jee...dah banyak dengar jemaah berkata-kata daa...tapi aku dah lapar dan penat...makanya makan je laaa apa yang ada...plan asal nak melontar riyal malam ni pun terbantut sebab aku tak sabar nak balik bilik dan tidooo...aktif nau aku penuh program hari ni kan...hahahaa...

No comments:

Post a Comment