Thursday, March 23, 2023

Trip LKHSN 2022 - Gerik & Lenggong

Selamat Berpuasa korang!semoga segala urusan kita sepanjang bulan Ramadhan ini dipermudahkan...mudah nak buat amal ibadah juga...InsyaAllah...aku mood tengah rajin menaip...makanya bertabah la yaaa ada post makan pagi-pagi puasa ni....hehehe...so meh sambung cerita Trip LKHSN 2022...so selesai berlari di Kuala Kangsar, kami terus gerak ke Lenggong pulaa...sempat la aku singgah pekan dia berjumpa dengan ahli jemaah umrah aku iaitu Watie dan anaknya Firas...sempat bertukar buah tangan sebelum aku meneruskan perjalanan ke Gerik...
dan dari Lenggong kami meneruskan lagi perjalanan ke Gerik....jauh gak weh!dah la kelaparan dari lepas berlari di Kuala Kangsar tadi kan...huhuhu sampai je sini, kami terus menuju ke Castella Cafe yang dah lamaaa aku teringin nak pergi ni...nak makan dalam sungai!hahaha dah request nak duk dalam sungai...masa ni hujan dah rintik-rintik dan memang air tengah tinggi sebab musim hujan...masa duduk nak makan okey lagi air sungai, sekali masa makan, eh terasa basah bontot hahaha air dah naik!hahaha 
untuk makan kat sini kena booking awal...pastu kena pilih set dan buat pembayaran penuh....aku tak ingat dah set apa kami pilih tapi ada la ikan talapia bakar dan segala macam lauk tu...katanya set untuk 2 orang...ada asam pedas ikan pari, pekasam dan ulaman...pastu aku tambah gak ayam bakar...total dalam RM115...mahal gak laa tapi okey la nak merasa makan dalam sungai sangat kan...makanan dia okey la not bad...takde la sedap gilaaa, tp okay laaa...
dan dari Gerik kami patah balik ke Lenggong untuk ke Kuak Hill...satu lagi accomodation di Lenggong yang dah lamaa gak aku teringin nakpi hahahaha sekali nampak kosong untuk hari Ahad ni, makanya pantasss aku book...sebuah villa untuk dua orang beharga RM369...sampai kat sini kena parking kat bawah bayar RM10...then ada 4wd datang pickup...naik bukit tinggi dan curam dannn sempit jalannya...memang takleh bawa kereta sendiri la naik atas ni...



masa sampai Kuak Hill ni awal lagi tapi dah leh terus check in dan masuk bilik...ok la bilik diaaa...nice, bersih je...depan bilik pun ada pool luas, air gunung...pastu ngadap view banjaran yang cantik! petang tu dah mendung daaa...so terus la kita masuk bilik...petang tu sebab penat so memang duk dalam bilik je la...pastu hujan plak luar tu, makanya kita mandi, dan tarikkk selimut juaa...hehehe pastu main telefon, pastu tidooo...hahaha...

dan malam tu memasing kelaparan...so kita pi makan kat kafe yang ada je laaa...sedap gak makanan dia dan harga pun ok laa berpatutan...lepas makan, kita balik semula bilik...sejuk weh masa ni...pastu tarik selimut balik dan tido...hahaha memang takde apa lah pun nak buat dalam hutan ni memalam kan...hujan plak tu, memang sejukkk laaa...hehehee....
dan bangun esoknyaaaa kita layan view depan bilik...then pi breakfast...ada laa beberapa menu dia yang ok laa...nasi lemak, kuih, roti bakar...makan plak pepagi sambil layan view gunung ganang tuuu...memang acah-acah healing la kann...hahaha...
dah kenyang kita jalan la jap usha kawasan sekitar...ada rabbit park ada surau...ada park apetah lagi tapi kecik laaa...pastu ada la kawasan lepak bagai...memang banyak gak aktiviti leh buat kat sini cumanya kita la tak explore kan hahahaha sebab keje kau membuta je dalam bilik! hahaha ada surau gak, cantik surau dia...open air...hehehehe...
dan sebelum masuk bilik, aku sempat laa turun kat kawasan khemah tuuu..duk usha dengan lebih dekat...berangan nak tido sini gak tapi aku tak gagah sangat laaa...hahahaha dah tua-tua ni...tapi sib baik gak tak duk dalam khemah sebab malam tadi hujan lebat...tapi gigih la aku turun sampai bawah, ketar lutut aku nak naik balik...hahahah...
dan lepas dah melawat kawasan, kita masuk balik bilik dan sambung tidooo...hahahaha pastu tengahari sikit kita bersiap untuk check out...masa nak balik turun bawah ni, kena tunggu lama gak sebab semua nak check out kan...4wd nya satu je, so lama gak nak tunggu turn turun tu...sampai je bawah, haa hujan lebat kau...dan masa ni baru Sue realise dia tertinggal beg kat atas!adoi dah kena tunggu lagi 4wd tu naik dan turun...huhuhu...bertabah je laaa...
dan dari Kuak Hill kami ke Teringat Lenggong untuk lunch...sekali tutup plak...so geng umrah aku suggest pi ke Warung Nasi Talam Ikan Bakar Sepuh yang terletak sebelah Pejabat JKR di Pekan Lenggong tu...member tu kerja situ tapi dia ke Gerik...so dia dah roger Pak Syed bagitau Kakak KKM nak datang hahaha aku sampai je, pakcik tu cakap, ooo kakak KKM ye...hahahaha so tunggu jap, terus kami hidangkan dengan setalam makanan...perghhh menggiurkan yaaaa makanan dia...ikan talapia bakar dengan kuah air lawa tu sedappppp sangat!pastu patin tempoyak, pekasam dan ulaman...ada air sirap gak...sedappp!makan sampai lupa amik gambar yaaa...tengah makan baru amik selfie...pastu tambah sekor lagi ikan sebab best...
masa makan ni Sue teringat member dia keje kat kolej di Lenggong ni, so terus la roger Shida & Fendi...kawan kolej dia dulu ni...aku pun kenal sebab zaman muda dulu selalu gak jumpa siap pernah pi Singapore bersama dan pernah ziarah diorang masa diorang kena transfer ke Kuching dulu...pastu tak lama tu Shukur, geng umrah aku sampai...sempat gak jumpa dia...thanks Shukur belanja kami semua makan...dengan makanan si Shida dan Fendi pun dia bayarkan...Allahu bersalah rasa tau...baik nau...
dan lepas tu kami pun bergerak balik ke Seri Iskandar...masa ni duk berbelah bahagi gak nak balik terus ke nak balik esok...pastu nak ikut highway ke nak ikut jalan dalam...masa dalam kereta ni sempat Sue cakap nanti nak bagi aku keropok lekor dari Terengganu...so sampai je Seri Iskandar, decide rest kejap, then siap untuk balik...masa nak balik ni aku tanya Sue, mana keropok lekor nya? sekali dia cakap, alamak aku lupa...sib baik ko tak malu tanya!hahahaha denggg gila nak malu apa ngan kauuuu!hahaha janji aku dapat kepok sedap!hahahaha...
dan sebabkan dah penat, makanya sempat la tapau Starbucks buat peneman di sepanjang perjalanan pulang....dah laaa cuaca pun sendu je kan...memang menguju mata sungguh laaa hahahaha dan Alhamdulillah jalan tak berapa nak sesak dan selamat sampai ke rumah malam tuu..hehehehe selesai perjalanan ke utara sempena menghadiri LHKSN...

No comments:

Post a Comment