Tuesday, March 14, 2023

Umrah 2022: Day 8 - Mekah, Saudi Arabia


pagi ni aku bangun, makcik duk kalut bising air dalam bilik air bertakung sampai melimpah keluar...aku memang perasan air dalam bilik air tu lambat surut, so kalo mandi tu berpada la...tapi makcik mandi sakan kot, sampai keluar...dah nak tunggu air tu surut lamaaa...masa ni duk pujuk hati bersabar je la kan...huhuhu hasilnya kul 4 pagi baru aku sampai masjid...aku sorang je masa sebab member taknak pergi...Alhamdulillah rezeki aku hari ni dapat solat subuh di dataran kaabah...happy sungguh masa ni...macam mana tah leh masuk walaupun lewat sampai kan...rezeki Allah bagi kan...aku nyelit sampai depan makcik turki, dia bagi aku duk depan dia...Allahu seronoknya Allah je tahu tau...
usai subuh, aku sempat la suruh family turki tu amikkan gambar akuu...seronok sangat...pastu aku duk videocall mak dan kengkawan akuuu...nak bagi tengok laa kaabah live kann...seronok semua yang aku call tuuu hehehe aku doakan semuaaa yang berhajat nak ke sini akan sampai satu hari nanti, insyaAllah...
ni pandangan jalan dari masjid nak balik hotel aku...memang ramai la orang..ni pun pada aku tak ramai dalam gambar ni...ada masa tu ko tak nampak langsung lantai sebab penuhhh orang...ko jalan tu tak payah effort...ikut je arus hehehe...rindunya suasana macam ni...huhuhu...
sampai hotel aku sarapan sesiap...sedapnyaaa ada nasi arab, ada sosej yang sedap, ada telur ada roti paratha...hahaha makan hari hari sama je pun tapi sedap je kat tekak aku hahahaha then balik bilik bersiap untuk ziarah...aku siap mandi sunat dan solat sunat ihram sebabnya hari ni berhajat nak buat umrah yang kedua...insyaAllah...
dan hari ni ziarah kami ke Hudaibiah...memula kami dibawa melawat ke perkampungan lama orang arab...kalo duluuu ziarah Hubaibiah ni kami dibawa ke muzium 2 masjid tu tapi katanya muzium tu dah tutup...so layan je laaa perkampungan ni...orang lain beriya masuk sampai dalam pakai baju diorang bergambar, aku duk luar je la malas nak bersesak kat dalam...duk layan memanah je dengan yang duk luar tuu...sib baik panah besi tu je, kalo terpanah hati awak macam mana? eh hahahaha dan kemudian kami singgah di masjid hudbaibiah untuk bermiqat...
sampai semula di hotel jam 10.30 pagi terus kami menunuaikan ibadah umrah kami...tengah panas juga masa ni tapi Alhamdulillah aku rasa okey je...selesaikan tawaf sebanyak 7 pusingan, pastu minum air zam-zam then gerak ke saie...masa di saie berjumpa makcik Malaysia yang keseorangan so kita layan jalan dengan dia...ngam pusing ketujuh di saie, azan Zohor...makanya kami solat di atas Bukit Marwah, then berpisah dengan makcik dan balik ke hotel untuk bertahalul...Alhamdulillah mudah sangat urusan kami hari ini...
selesai bertahalul di bilik, kami keluar balik ke Safwaa Tower...haaa kitorang boleh kata tak explore sangat tempat lain memang makan kat sini je sebab malas nak buang masa jalan tempat lain hehehe sebab sini pun banyak dah makanan nyaa...kali ni kami ke Restoran Nur Malaysia tuuu...hehehe member hilang pedoman nampak lauk Malaysia...aku plak excited nak minum teh ais!hehehe...so kami beli nasi putih dengan lauk dan tapau bawa ke bilik...total dua orang makan lauk tambah dalam SR50...
dan petang tu lepas solat Asar ada ziarah dalaman...aku memula malas gak nak join sebab macam dah penat kan lepas umrah tadi...tapi rasa sayang la plak kalo tak join dengar cerita ustaz...so kita gagahkan juga la join...mana taknya tempat berkumpul sebelah jalan balik hotel, kalo meluru je balik hotel, mesti kena panggil punya ngan ustaz hahaha dah la dalam bas keje ko tido je kan hahaha aduhai...dan petang tu ustaz bawa kami jalan tepi Masjidilharam menuju ke tapak rumah kelahiran Rasulullah yang jadi library...rumah Abu Jahal yang jadi toilet sambil duk berceritaaa...sambil kita posing bergambar...hehehe...sakan la...masa ni dah agak rapat la kami semua...dah leh saling tegur antara satu sama lain...Alhamdulillah...dan masa ni juga laa aku baru berani nak angkat handphone selfie sekumpulan hehehe...dah takde segan segan daaa...
then selesai ziarah dah agak lewat...masa jalan balik ke arah hotel tengok dataran pun dah penuhhh oranggg apetah lagi dalam masjid...makanya kami solat maghrib di hotel dulu...lepas tu baru gerak ke masjid untuk solat isyak...cantik betul suasana masjid ni masa rembang senja tuuu...Allahu rindunya!
dan malam tu masa masuk masjid tah cemana pusing termasuk lagi kawasan berkarpet belah atas tak nampak kaabah tu...aduhai pasrah je laaa...tapi sebab dah penat kaki berjalan hari ni, aku pasrah je laaa...takpela esok kita berasak balik nak solat depan kaabah...hehehe dan malam tu lepas isyak, aku lepas kat masjid je...layan baca buku Ustaz Mizi...
dan bila balik tu dah lewat...Raja taknak makan...aku pun macam takde la lapar sangat so takde la beli makanan...sampai bilik makcik cakap amik la ada nasi dan sambal diorang bawa...pastu aku buat megi...haaa layan!hahahaa...jimat duit aku...hahaha...Alhamdulillah...dan again malam tu lena...Alhamdulillah Allah mudahkan tido cepat tiap malam, dan dapat bangun awal...

No comments:

Post a Comment