Friday, March 10, 2023

Umrah 2022: Day 5 - Madinah, Saudi Arabia


macam biasa 3.30 pagi dah sampai di masjid...masa ni aku dah sakit tekak betul daaaa...huhuhu ada je bawa Covid19 test kit tu tapi malas nak check hahaha plus aku rasa sebab debu teruk dan panas masa ziarah semalam ni punca ni hahaha so macam konpiden bukan Covid...pagi ni sempat la aku habiskan baca doa kiriman kengkawan...sejam lebih gak sebab ramai betul yang mengirim hehehe...Alhamdulillah...
then tunggu sampai bumbung masjid terbuka sekali dhuha la masa ni...bestnya...sayu pun ye gak...esok dah nak tinggal kan bumi Madinah menuju ke Mekah...huhuhu so kita layan lepak masjid lama sikit pagi ni...huhuhu...pastu bila keluar je masjid, sunrise tengah lawa ya amat...haa apa lagi memang sibuk bergambar la kan kita...
then balik hotel, makan dan naik bilik nak makan ubattt...risau gak sebab esok dah nak ke Mekah kannn...so makan ubat dan tidooo sekejap merehatkan diri...stok ubat memang banyakk aku dengan Raja bawa dari Malaysia...makcik pun bawa bekal gak...so okay la kan...
then bangun tido tu sempat la aku pi melontar riyal jap hahaha aku pi kedai depan hotel tu je malas nak survey tempat lain...so aku beli jubah dan sejadah tebal untuk keluarga...haa terus penuh beg aku weh isi barangan belian ni huhuhu...pastu simpan barang, terus ke masjid untuk solat Zohor...then balik semula ke hotel untuk lunch...
dan petang ke masjid untuk Asar...masa sampai ni lewat sikit so nak kena menyelit gak laa...masa ni ada orang India ke Pakistan bagi aku ruang, so lepas tu aku bagi la dia biskut...dia macam terharu terus berdoa, pastu dia makan biskut dengan lahapnya...lapar sangat dia agaknya...sedih plak aku tengok huhuhu pastu solat kena balik terus ke hotel sebab ada sesi taklimat bagi keberangkatan kami ke Mekah bagi menunaikan umrah esoknya...banyak laa persoalan-persoalan kita yang ustaz jawab masa ni...aku banyak je overthinking bagai, tapi bila ustaz jawab dengan baik semua soalan tu rasa lega...Alhamdulillah...then sempat amik kurma ajwa Aliyah dan minyak kasturi dari ustaz...haa makin penuh la beg aku kan!hehehe...
selesai sesi taklimat dah lewat gak, makanya kami takdan nak solat maghrib dalam masjid...kena solat di perkarangan je...masa ni agak panas kat luar tu...ada kipas pun still bahang dia terasa betul...so selesai solat maghrib, aku cakap ngan Raja duk luar je laaa...sekali masa tunggu Isya tu aku rasa ada air keluar dari hidung...ingat sebab sakit tekak nak selesema kan, sekali darah!mak aih cuak gak aku...tapi dalam cuak, sempat ye capai handphone dan selfie dulu hahaha then aku ke toilet...ada beberapa orang makcik india dan mana tah tolong aku...ada yang tolong bukakan telekung jangan kena darah, ada yang tolong pegang rambut, basahkan, carikan tisu dan macam lagi lah...baiknyaaa terharu aku tau...dah la aku pertama kali berdarah hidung ni, aku macam tak tau nak buat apa...huhuhu pastu makcik tu pesan nanti cari laban, minum...baiklah...
dah rasa okay, tak ngalir dah darah tu, aku pun naik atas...ajak Raja solat dalam la sejuk sikit...aku rasa sebab panas, aku pun tak jaga diri sangat main makan minum sejuk...pastu tak sihat lagi, then aku tak selalu mandi basuh kepala sebab air kat bilik hotel panasss...walaupun kita nak air sejuk tetap panas...sebab katanya musim panas, air dalam tangki memang panas takleh buat apa...so sebab tu aku jarang mandi basuh kepala...so dalaman aku tanpa sedar panasss...then aku message la ustaz tanya mana nak beli laban...hahaha dah sakit baru kau nak beli laban kan...hehehe...
dan lepas Isyak tu aku singgah la kedai bawah hotel beli laban...then ke kafe hotel untuk makan dan minum laban...leh tahan gak rasa laban tu...macam minuman yogurt yang takde perisa pastu dia masin...hahaha pasrah!nak sihat kan...pastu aku beli gak air mineral sejuk nak basahkan kepala guna air tu nanti...sobssss...sambil duk message mak abah suh doakan kesihatan aku...esok dah nak ke Mekah ni...
dan malam tu balik bilik aku mandi dan basahkan rambut guna air sejuk, minum laban dannn tidoo...tapi tetiba darah menitik lagi banyak habis baju aku...cuak gak masa ni!sobsss...pastu lari pi toilet dan cuba la tegakkan hidung ke atas lama sikit...then baru okay...Raja duk letak wet tissue dalam peti ais then letak kat dahi aku, pastu dia basahkan towel dan balut kepala aku...dan Alhamdulillah lepas tu takde dah laaa darah tu keluar....

2 comments:

  1. saya pun cuak jgk ler berdarah hidung ni,pernah jgk jadi

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannn huhuhu terbayang2 panas nyaaa dalam kepala tuu sebenarnya kita tak sedar

      Delete