Monday, March 13, 2023

Umrah 2022: Day 7 - Mekah, Saudi Arabia


dan keluar je dari pintu di Bukit Marwah tu, teringat kenangan dulu...dulu masa ke sini, aku nye hotel belah belakang sini laa tapi now takde dah hotel area situ...semua dah dirobohkan...now takleh ke arah situ pun sebab dah ditutup...so kat luar pintu ni kami duk jumpa ustaz dan jumpa jemaah lain...tunggu la kejap, bergambar beramai-ramai then kami gerak balik ke hotel...again ustaz duk ingatkan jemaah wanita, sampai bilik nanti, tahalul dulu...takut kut baring ke apa terlelap dah terlupa nak tahalul dan masih dalam keadaan ihram...
sampai hotel malam tu sempat laa berselfie dengan roommates sebelum kami bertahalul...Alhamdulillah semoga dosa-dosa kami gugur bersama gugurnya rambut ini...huhuhu banyak sikit aku potong sebab banyak dosa...huhuhu dan pastu dah dekat kul 1 pagi, aku laparrr...sib baik makcik ada banyak makanan, so aku pow la megi dia...sedapnya bila air panas tu lalu kat tekak...Alhamdulillah...
tido dalam 2 jam je, sebab jam 3.30 pagi kita dah sampai Masjidilharam semula untuk Subuh...masa ni macam tak dapat rentak lagi macam mana nak solat kat dataran kaabah, banyak jalan kena tutup la...so kami dapat tempat solat kat aras atas...sejuk sini sebab duk atas lantai je...plus macam ada aircond kat sini, so memang sejuk...pagi ni aku memang ngantok gilaaa...duk terlelap jeee pastu duk rasa nak buang air sebab sejukkk...solat kat belah atas ni ada la nampak sipi sipi kaabah tu...syukur lah kan...aku memang aim kat Masjidilharam ni seboleh mungkin solat tu nampak kaabah...ye la dah kat sini kan rugi la solat kat belah dalam berkarpet tapi tak nampak kaabah kan...
usai subuh kami terus balik ke bilik untuk bersiap ada ziarah...masa kat Madinah tak pack sangat jadual, so jarang la jumpa ustaz dan jemaah duk hotel satu lagi tu...tapi kat Mekah ni kami duk sama hotel semua dan aktiviti ziarah banyak, maka start kat Mekah la baru kami rapat semua...so dah bersiap kami breakfast dulu...masa ni excited sebab varies sikit pilihan makanan dia banding di Madinah hari tu...hehehehe...
then kami berkumpul untuk mulakan ziarah...excited dan fresh je muka kan pagi tu...tapi jangan tertipu sebab naik je bas, aku la orang pertama tersengguk...sib baik pakai mask dan spek hitam...hahaha ecewah bajet ustaz tak nampak la kan...sedangkan kau duk baris ketiga kot dalam bas, maunya ustaz tak nampak!hahaha ziarah hari ni kebanyakan nya tengok dari atas bas je...pastu ustaz cerita laaa...kami lalu di Jabal Tsur, Mina, Arafah...dan kami turun di Jabal Rahmah...masa ni aku tengok dari jauh je la sebab bas kena berhenti jauh...pastu dah semput batuk tu, aku tak de la rajin nak naik Jabal Rahmah doa jodoh hehehe so memang duk bawah je la bergambar sambil tunggu yang lain...pastu penghujung ziarah kami singgah di Jiranah untuk siapa nak bermiqat, niat buat umrah...hari ni aku tak buat laa....masa ni ada gak ustaz cakap, as kengkawan katanya, dia suggest untuk wanita, buat sekali je umrah wajib tu, pastu yang lainnya banyak kan tawaf sunat di Masjidilharam...
sampai je semula di hotel, dah masuk waktu Zohor, makanya kami solat di bilik je laaa...takdan nak bekejar pi ke masjid...lepas solat, kami singgah ke farmasi bawah hotel beli ubat...lozenges dan ubat batuk habis aku makan weh!bukan aku nya je aku dah makan, Raja dan makcik pun. punya nak cepat baik kan hahaha...mahal betul harga ubat kat sini...lozenges je sampai SR35 weh...huhuhu then kami ke Al Safwa Tower, sebelah je building hotel kami untuk cari lunch!di Madinah makanan fullboard, tapi di Mekah ni cuma breakfast je...lunch dan dinner cari sendiri...kat dalam Safwa Tower ni ada food court, so kita ke situ laaa layan nasi putih dan ayam goreng dalam SR40 untuk 2 orang makan...standard la harga gitu kat sini...siap dapat roti lagi...
dan untuk Asar kami cuba datang awal dan usha lagi kawasan, dan Alhamdulillah dapat solat kat bahagian yang terang dan jelas kaabah di depan mata...happynya masa ni...cumanya jauh ke dalam sikit...tapi ni pun dah happy sangat dah...dan lepas solat, kami gerak ke depan sikit ke dataran...Allahu cantik!happy sangat...kat dataran ni tak macam belah atas sana yang siap berkarpet semua...sini apa adanya je alas solat tapi best sebab nampak kaabah hehehe...aku suka...
oh ya ni saje gambar nak tunjuk betapa dekatnya hotel dengan masjid...tempat amik gambar ni depan pintu bangunan hotel...depan tu dan masjid...dekat sangat kan...kalo masa solat Maghrib aku nak amik wuduk, aku balik bilik je instead of pi toilet masjid...sempat je nak kejar balik masuk untuk isyak...Allahu mudah sangat...rezeki Alhamdulillah...
lepas Asar balik bilik, then maghrib tu masa datang tu again konpius ngan aturan...tetiba kena tutup jalan, takleh masuk...tapi aku berdegil gak tunggu kat depan tempat tutup tu kot tetiba dia buka gak bila nak dekat waktu solat...sekali takde plakkk...huhuh terpaksa la cari ke dalam sikit level bawah tu...sekali sebelah dengan macam tempat sejuk air zam zam kot, Allahu sejukkk solat situ...kemain kuat aku duk batuk masa solat...huhuhu makanya lepas Maghrib aku cabut balik bilik, amik wuduk semua...pastu masuk balik, dah macam sesat cemana tah hahaha sampai kat kawasan luas...berkarpet lawa la tapi tak nampak kaabah...ada orang suka solat sini sebab tak bersesak macam kat bawah dataran sana...aku ok je sini tapi still aku sanggup berasak nak solat depan kaabah hahaha preference memasing kan...ada ahli jemaah aku sebut dia suka Madinah dan rindu ketenangan sana...so dia suka solat kat area sini sebab ingatkan dia pada Madinah...dia kata Mekah ni hectic sangat...pastu aku cuma cakap kat dia jangan compare...sana kita pi ziarah Rasulullah, sini semua berebut nak solat depan kaabah so lain tujuan dia tu...hehehe
dan lepas solat, kami keluar kut pintu manatah...sebab tu kat Masjidilharam ni kena bawa uncang kasut tu supaya leh bawa...dia besarrrr...masuk kut lain, keluar kut lain kekadang tu...keluar tu teringat nak pergi Jabal Omar sebab member kata ada Al Baik kat situ...ayam goreng terfamous di Saudi tuu...hehehe so masuk je mall baru laa...so gigih ya beratur panjang semata nak makan Al Baik...hehehe sempat gak beli Baskin Robbins dan balik...
selesai membeli, kami pun gerak balik hotel...makan dalam bilik je laa...Al Baik kat Jabal Omar ni takde ayam goreng...ada burger, macam nugget ayam dan udang goreng tepung...semua pun sedappp!so aku yakin ayam dia pun sedappp hehuuu...makan sampai kenyang malam tuuu...pastu pengsannn...hahaha gitu laa hari hari kan...lepas makan je tidooo...heheheh...ye la nak ready esok nakpi masjid awal...

No comments:

Post a Comment