Thursday, March 9, 2023

Umrah 2022: Day 2 - Madinah, Saudi Arabia


hari kedua di Madinah...tak sure jam berapa makcik balik bilik...tapi yang aku sedar, jam 2 pagi diorang dah bangun bersiap...tersentak tau aku masa tu...Allahu duk risau aku kena jaga diorang, rupanya Allah datangkan diorang untuk jaga aku...so dalam jam 3 pagi kami gerak bersama ke masjid...Alhamdulillah rasa segar walaupun tido cuma 3 jam...masa berjalan ke masjid tu, feeling seronok dan fresh sangat!best!
pagi ni kita masuk ikut pintu 13 pula, berhampiran dengan hotel kami...dekat sangat...keluar hotel, masuk terus pagar masjid dan ke arah pintu 13 ni...masa sampai ni pun dah ramai orang tau tapi Alhamdulillah dapat je tempat tengah lautan manusia tuuu...syukur...dari bilik makcik duk pesan, masuk je masjid niatlah untuk beriktikaf...Subhanallah cantiknya Masjid Nabawi ni...sungguh!dah sampai awal di masjid ni apa lagi kita solat tahajud, berzikir, baca Al-Quran...segala apa yang boleh buat tu kita buat la...nak duduk termenung je pun ok, sebab dah niat iktikaf tadi kan...hehehe insyaAllah ada bahagiannya...
subuh masuk jam 4.50 pagi macam tu....seusai solat subuh dan solat sunat serta solat jenazah...kami pun duk relaks jap...malas nak berebut dengan jemaah lain keluar dari masjid...oh ya bila di sini jangan lepaskan peluang solat jenazah ya...memang akan ada setiap waktu solat...kena cepat sebab laju je imamnya...hehehe so sambil kami duk relaks tu sambil kami bergambar kenangan...ni laa Cikna dan Cikba, makcik bilik kami...baik sangat diorang ni duk bagi macam nasihat kat kami...Alhamdulillah...
dan pagi ni juga adalah 15 September 2022...merupakan hari lahir aku yang ke 39...Alhamdulillah dapat sambut hari lahir di tanah suci tahun ni...memang dah niat nak ke sini sejak 2020, akhir Allah izinkan sampai pada tahun 2022...Alhamdulillah...hadiah untuk diri sendiri la kiranya ni kan...hehehe dan sempat la kita upload sekeping gambar di media sosial masa ni sebab memang tak update pape sejak bertolak ke sini...
dan lepas tu kami pun gerak keluar...haa kalo di sini memang wajib la keluar dan masuk masjid tu nyinggah kat tong ni nak minum air zam zam....aku memang bawa 1 botol kosong kalo datang masjid, so masuk je nanti aku isi penuh dengan air zam zam sejuk!pastu nak balik nanti aku isi lagi sebab biasanya habis daaa hehehe...bestnyaaa rinduuuuuu...huhuhu...
dan masa kami keluar je dari pintu masjid, ehhh payung di luar Masjid Nabawi ni sedang dibuka...Allahuuu indahnya pandangan...masa ni dalam jam 6 pagi...seronok la kami dapat saksikan pemandangan yang indah ni...memang tak lepas peluang la ambil video dan gambar...cantik!
makcik berdua selalu pesan nanti amalkan sedekah subuh...lepas tu masa sedekah tu niat la pape yang kita nak...niat baik-baik...so sebabkan masa ni mana ada duit kecik lagi sebab tukar dari Malaysia kan...semua duit besar, so sebabkan aku memang ada bawa banyak coklat Choki Choki dan lain, makanya sedekah subuh kita guna coklat je laa hehehehe kita niat je la baik-baik moga Allah perkenankan...insyaAllah...so kitorang jalan di perkarangan masjid tu je bagi coklat kat orang...tapi pagi gini tak ramai kanak-kanak lagi...bagi je la sape ada tu kan...
setel bagi coklat tu, lalu ke depan sikit masjid, nampak view belah kanan yang Subhanallah cantik!sunrise!Allahu ni baru nak mula sunrise, kalo lambat sikit lagi lawa weh...nanti hari berikutnya aku share lagi ya gambar...huhuhu rindunya cantik, tenang....Allahu...semoga ada rezeki aku nak ke sana lagi InsyaAllah...
dari masjid kami terus ke kafe di hotel untuk sarapan pagi...aku ni jenis tak banyak songeh sangat makan so bedal je apa ada...so menu pagi ni adalah nasi putih dengan telur goreng apetah, sayur dan sambal...masa makan ni gak jumpa dengan ustaz, jadinya duk tanya la dia pasal nak buat sabil, iaitu sedekah makanan...sebab kawan-kawan kami duk kirim duit total sampai RM4 ribu!terkejut ustaz banyak nau duitnya hahaha...so ustaz talakan kami ke Hassan, petugas Azzuha di Madinah semalam untuk uruskan pembelian nasi arab untuk kami edarkan di masjid malam esoknya...Alhamdulillah...
selesai makan kami balik ke bilik nak rehat...dalam 10 pagi makcik ajak solat dhuha di masjid sekali iktikaf sampai ke Zohor...sebabkan aku takde any plan macam mana lagi sebab baru sampai dan baru dapat rentak di sana, aku follow je laa diorang...bila pergi masjid masa gini tak ramai orang sangat...so leh la kalo nak ambil gambar ke apa...hehehe...pastu masuk je leh pi cop duk kat belah depannn sikit...kali ni kami ke pintu 13 je sebab dekat sangat dengan hotel kami...Alhamdulillah...
sebabkan agak lama duk di masjid dari dhuha ke Zohor, sempat la juga ak explore toilet dalam kawasan masjid ni...masa pergi kali pertama ni okay la bersih toiletnya...selesa la nak menunaikan hajat...hahaha aku ni kadang kalo toilet tak selesa, aku jadi tak tenang nak tunai hajat...tapi masa ni Alhamdulillah selesa sangat cuma kena jalan keluar dari masjid sikit dan turun escalator...di setiap pintu masjid tu ada je toiletnya...mudah insyaAllah...
masa duk lama nak tunggu Zohor ni aku terpikir gak nak tukar plan esok hari supaya tengahari sebelum Zohor ni aku leh setelkan pape urusan...gitu laaa...haaa dan bila makin menghampiri masa solat Zohor, makin sesak laaa dalam masjid tuuu...pintu masjid akan ditutup awal gak tau so kalo nak solat dalam masjid better datang awal...kalo tak kena solat di perkarangan masjid...so kalo pi musim panas macam aku ni, memang panas laa kan duk solat luar sana...huhuhu...dan lepas solat kami terus gerak nak keluar, sekali memang sangkut la ngan lautan manusia kat pintu masuk tu...hehehe...bersabar je lah yaaa...tapi indah je laa pemandangan masjid ni tak kira waktu...huhuhu...
dan balik tu aku sempat singgah beli 2 kg kurma guna duit kiriman kengkawan untuk diedarkan petang ni lepas Asar...lepas beli tu terus kami ke kafe hotel untuk makan tengahari...haa layan menu aku di sana...ada macam gulai ayam dan ikan goreng pastu sayur kacang tuu dan sambal...sambal tu penyelamat la hehehe dah makan naik bilik jap rehat, lepas tu kami ke masjid untuk solat Asar...again kena pi awal sejam or lebih lagi untuk dapat solat di dalam masjid...
usai Asar, kami ada ziarah dalaman masjid dengan ustaz, tapi sempat laaa aku dan Raja cepat-cepat edarkan kurma kat luar pintu kami masuk tuuu...hehehe seronok berebut orang kat luar tu nak makan kurma tau...perasaan bahagia memberi tu kan, haish takleh nak kata lah...walaupun bukan la semua duit kita kan, tapi kita dapat laksanakan tuu...indah sungguh!rindu la weh bila tulis post kat sana ni...aduhai...haa masa awal-awal ni aku baik la masih pakai mask hahaha...
lepas selesai edar kurma, terus gerak ke gate yang dah janji dengan ustaz dan jemaah lain nak berjumpa sebelum memulakan ziarah dalam Masjid Nabawi...jalan kaki je ziarah ni...masa ni panasnya ya Allah...bayang la lebih 40 darjah...spek hitam memang kena pakai laa kalo tak silau betul mata aku...hehehe takpela bersabar je la banyak-banyak kan...masa ni la kami jumpa jemaah Rotana Lite yang duk jauh sikit tu sebab yang duk sama hotel, jumpa je di kafe makan...
masa ziarah ni kami dibawa ke tapak parlimen kaum Ansar di mana masa Rasulullah wafat, kat sini la diorang bincang untuk lantik pengganti Rasulullah walaupun masa tu jasad Baginda belum lagi dimakankan...ibrah dari kisah ni ustaz cakap adalah betapa pentingnya kita memilih pemimpin...haa pastu kami berjalan plak ke Masjid Ghamamah yang dikatakan tempat terakhir Rasulullah solat raya dan Masjid Abu Bakar yang terletak tak jauh dari gate Masjid Nabawi...masa jalan ni, aku ngan Raja duk sakit pinggang...pinggang terkejut banyak sangat solat sunat kot hahaha...ingat kami je, sekali masa ni la kenal Ainul...dia pun sakit pinggang gakkk...hahaha dasar!sebab tu aku nak pesan sape yang jenis perangai cam aku jarang solat malam, sulat sunat...rajinkan lah diri bila nak ke sana tu...huhuhu nak elak pinggang kau terkejut...hehehe...
dan penghujung ziarah dalaman tu, ustaz bawa kami berhampiran makam Rasulullah yang terletak di bawah kubah hijau tuuu...huhuhu sedih, sebak dengar cerita ustaz...ustaz pesan boleh la sampaikan salam keluarga dan kengkawan tu...tapi ustaz nak pesan, Rasulullah bukan minta kita kirim salam ja tapi minta kita selawat...Allah dan para malaikat pun berselawat untuk Rasulullah, takkan la kita manusia yang kerdil ni, ego takmau selawat...gitu laaa pesanan ustaz kami...dan berakhir lah ziarah dalaman kami di sini...
masa ni dah dekat waktu Maghrib daaa...orang dah ramai dan amik tempat nak solat...tunggu masa je nak azan masa ni...makanya cecepat laaa kita tinggalkan group dan gerak cari toilet nak ambil wuduk dan cari tempat solat...masa ni dah takleh masuk solat kat dalam dah sebab dah tutup pintunya...makanya kita cari tempat di perkarangan je laaa...
masa ni dapat la bawah kipas sikit so takde la panas sangat...Alhamdulillah...pastu memasing tak bawa sejadah kan, nasib baik ada kain telekung...kat sini memang tak pakai pun kain telekung ni sebab dah pakai jubah dan stokin kan...so dapat la kita jadikan dia alas nak sujud nanti...kita guna apa ada je la kan...hehehe janji boleh solat jemaah...tapi sebaiknya dapat solat dalam masjid la kan...tapi nak wat cemana, dah habis ziarah nya agak lewat...dan sebabkan penat sangat, lepas Maghrib kami duk je luar ni, malas nak masuk dalam...sebab sejuk gak la masa ni sebab dekat ngan kipas...masa nak dekat Isyak, aku nakpi toilet, masa ni depan dan belakang aku duduk ni ada toilet...tapi kemain aku cakap taknakpi yang depan sebab tak tau cemana, nak pi yang belakang ni je sebab tadi pergi, konpem okay...aduhai cakap tu nak konpiden je kan, sekali pergi Allahuakbar ada orang berak ye di lantai, siap kena pijak-pijak habis kotor kebanyakan toilet kat situ...huhuhu...dan selesai Isyak, again kita duk keluarkan stok coklat bagi kat budak-budak...ramai budak kalo malam tu...
then kami balik ke hotel untuk makan....masa ni penat sangat dah rasa...sekali dugaan masa nak naik lif ke bilik tu, Allahuu penuhhh dengan manusia...masa ni taknak emosi dah macam semalam, aku duk doa je dalam hati Allah mudahkan urusan aku...takut dah nak emosi ke marah ke huhuhu Alhamdulillah dapat je naik lif, terus ke bilik untuk mandi tukar baju...dapat rehat kejap je pun dalam 10 minit aku lelap sebab malam sikit tu kami nak ke Raudhah...masa ni untuk ke Raudhah kena register apps Tawakalna...so kami ambil sesi 10.30 malam, 15 September 2022...
macam-macam cerita baca pasal orang nak masuk Raudhah ni...kita memang doa banyak-banyak dalam hati moga mudah urusan...jam 10 malam kami gerak dengan makcik menuju ke pintu 37...agak jauh dari hotel kami macam kena pusing ke belakang masjid sana...masa berjalan ni, tetiba Cikba cakap dia dah terbatal wuduk, so suh kami tunggu dia...lama gak la tunggu dia tu...tapi aku duk pujuk hati, sabar Dayah...mesti ada sebab Allah lambat kan sikit kita pi tu...gitu laa kita sentiasa bersangka baik...then sampai di tempat nak masuk Raudhah tu kena la beratur...aku cakap ngan diorang, duk belakang aku, follow je aku...so beratur jam 10.40 malam, 5 minit je kami dah lepas dari orang beratur tu...Allahuakbar, terus buka kasut, masuk dalam beg dan gerak masuk ke masjid melalui pintu 37 tu...
masuk je dalam tu kena beratur lagi...kita ikut je la arahan kan walaupun pelik sebab sebelah sana tu leh jalan masuk terus...tapi dah kau pun tak paham sistem diorang, ikut je la arahan...siap suh kami duduk lagi...so aku bayang lama la kan...so kita tenang tenang aje...sekali tak sampai 10 minit pun aku rasa duduk tu, diorang dah panggil suh gerak ke depan...
dan Alhamdulillah depan tu dah masuk kawasan Raudhah...aku kena melalui bunga di tiang tu...masa agak ramai orang kat depan tu, tapi aku acah-acah aku kecik so main selit je...aku tak tengok orang belakang dah...masa ni fikir masing-masing la kan sebab dah masuk...so dapat tempat depan sekali, belakang orang duk berjalan kat depan tu....so aku duduk, solat sunat dan berdoa...cumanya aku doa duduk je la tak berani sujud sebab orang duk langkah kepala aku...nasib baik takde guard halau sebab katanya kalo doa duduk lama-lama ni leh kena halau...Alhamdulillah...aku rasa aku spend dalam setengah jam dalam tu...sekali nak bangun tu, ehhh Raja dan makcik bebetul duk belakang aku hahaha rupanya memang ikut rapat dari tadi hehehe...Alhamdulillah...
dah selesai apa aku niat nak buat, aku pun gerak keluar...jumpa Raja kat luar...makcik taknak keluar lagi..diorang niat nak baca Yaasin apa semua...so tak kisah la memasing kan...ada aku baca kasi chance la kat orang lain gak...sebab ada je jemaah sama ngan aku jumpa kat luar tu komplen tak dapat sujud langsung...tapi ikut memasing la kan, rezeki makcik berdua tu siap sampai tengah malam takde kena halau duk dalam Raudhah tu...so aku kira ngan Raja, tak sampai sejam pun dari luar nak beratur sampai kami keluar semula ni...Allahuakbar...mudah urusan kami...huhuh...
dan sebabkan masa tu masih lagi 15 September 2022, aku ajak Raja carik Starbucks!aku nak kek besday!hahahaha gila kan pompuan ni...tapi apa kan dayaaaa, sampai jer Starbucks dalam jam 11.30 malam, dah tutup daaaaa...takde rezeki...tapi takpe laaa, hadiah Allah bagi tahun ni lebih indah, siap dapat masuk Raudhah dengan mudahnya lagi...syukur Alhamdulillah...then kami pun gerak la balik ke hotel...lewat sikit tido malam ni hehehe...jam 12.30 malam sampai terus lelap!tak tukar baju dah...hahaha penat sangat...sempat doa moga mudah nak bangun awal esoknya untuk Subuh di Masjid Nabawi...

No comments:

Post a Comment