Thursday, March 9, 2023

Umrah 2022: Day 4 - Madinah, Saudi Arabia


pagi ni 2.30 pagi dah bangun bersiap sebab rasa rugi semalamnya tak dapat Subuh dalam masjid...makanya jam 3.30 pagi kita dah sampai masjid dan cari port baekk dalam masjid heheh Alhamdulillah tapi biasa la, 3.30 pagi pun penuh dah orang...tapi selit-selit tu dapat je tempat...tunaikan lah apa yang patut kan...sampai masuk waktu Subuh...
then balik hotel tak tunggu dhuha pun sebab plan nak buat later masa ziarah nanti...so sampai hotel kami breakfast dulu...again sama je lebih kurang menu...hahaha tapi untuk aku sib baik ada sosej so aku jalan je laaaa hahaha...sib baik la kita ni tak memilih bab makan kan...Alhamdulillah janji kena kat tekak dan kenyang...ulang tayang pun takpe laaa...pastu naik bilik dan bersiap untuk ziarah luar di Madinah...
jam 7 pagi kami berkumpul depan hotel tunggu bas...ada Hassan dan Hadi yang handle kami di sini sebab ustaz kami kat hotel satu lagi...so bas pickup kami dulu, later baru ke hotel satu lagi...tapi jem gak nak keluar dari kawasan hotel ni sebab situ memang kawasan hotel kan, hari Sabtu plak semuaa nak keluar ziarah...so memang sesak...bertabah lah!
lepas dah pickup jemaah dari satu hotel lagi, kami terus ke destinasi pertama iaitu Masjid Quba...masjid pertama yang dibina oleh orang Islam...dan dikatakan kalau kita berwuduk dari rumah atau hotel then sampai masjid ni kita solat sunat, pahalanya menyerupai kita tunai kan umrah!Allahu...makanya ustaz dah bagitau dah amik wuduk sesiap dari hotel...dan sampai tu memang ramai sangat orangnya...kita doa je la Allah mudah kan...dan Alhamdulillah aku dan Raja sampai belah depan sekali untuk solat tahiyatul masjid dan dhuha dengan selesa dan tenang...Alhamdulillah...oh ya masjid ni dalam 4 km je dari Masjid Nabawi dan now dah ada jalan pejalan kaki dari Masjid Nabawi ke Masjid Quba ni...leh la cuba jalan sape berminat tu...
selesai ibadah, leh la kita bergambar untuk kenangan kita kan...pastu terpisah ngan geng jemaah sebab konpius...ustaz cakap jumpa kat tangga...yang kita ingat tangga depan, rupanya tangga belakang...makanya kita termiss la nak bergambar group beramai-ramai...pasrah je laa...terpaksa suh ustaz amikkan gambar kami berdua...sape suh tak tunggu kami amik gambar group hahaha....
then kami ke ladang kurma plak...ladang kurma kali ni macam senduuu...takde pun tempat lepak amik gambar dalam ladang...cuma masuk kawasan beli kurma, belakang tu ada la sikit pokok kurmanya...ada jemaah yang komplen kat ustaz...ustaz takleh wat apa la sebab semua ni Azzuha yang tetapkan...dia ikut je bawa kami...ustaz kata nanti komplen dalam borang penilaian...huhuhu....
dan kemudian kami dibawa ke Jabal Uhud, sebuah bukit istimewa yang akan ada di dalam syurga nanti...huhuhu...tempat di mana pihak kafir quraisy nak bunuh Saidina Hamzah sebab bunuh Abu Jahal dalam Perang Badar sebelum tu...masa tu awalnya orang Islam dah memang, tapi disebabkan geng pemanah jadi tamak nampak harta orang kafir quraisy bergelimpangan lepas diorang diserang, so diorang tinggal kan bukit memanah tu...sedangkan Rasulullah dah pesan, apa pun jadi jangan tinggalkan kawasan bukit memanah tu...dan disebabkan tu la masa tu Khalid Al Walid yang belum Islam lagi masa tu, pusinggg Jabal Uhud tu untuk serang orang Islam di bukit memanah tu...habis bahagian pertahanan orang Islam masa tu huhuhu ibrah dari kisah ni, kita jangan tamak...huhuhu pastu masa ni gak la Hendon, orang kulit hitam masuk dan bunuh serta cincang jasad Saidina Hamzah...Rasulullah sampai menangis tengok jasad Saidina Hamzah masa tu...dan ustaz cakap, lepas tu Hendon masuk Islam pun, Rasulullah still takleh tengok muka dia sebab sedih teringat jasad Saidina Hamzah yang dicincangnya tuu...dan masa ni juga lah gigi Rasulullah patah dan badannya berdarah lukaa mengalir dek kena panah...huhuhu....seronok dengar ustaz bercerita masa ni walaupun panas terik ya amat...debu pun kemain tebal sampai sesak nafas dan sakit tekak aku rasa...tapi sebab seronok dengar cerita, kita abaikan je semua tu...
dan lepas tu kami pergi ke Masjid Qibalatain dan Masjid Tujuh...tapi tak turun pun laaa...ustaz cerita dari dalam bas je laaa...dan sempat gak ustaz tunjuk istana Dajjal yang orang duk viralkan dalam media sosial tu...betul laa memang dah ada istana tu atas bukit yang disebutkan dalam Al Quran tu...huhuhu takut...
dan lepas tu selesai laaa sesi ziarah luaran kitaa...sampai hotel jam 11.30 pagi, terus siap dan gerak ke masjid...sempat masuk dalam cuma dah agak penuh...so aku nyelit je laaa...dapat ruang tu, ada orang India tu taknak bagi aku duk, sib baik acik Turki tu marah dia hahaha dapat la aku nyelit situ...hehehe lepas Zohor aku ajak Raja beli KFC dan Hardees sebab teringin...laju je la member setujukan dia dah tak lalu nak makan nasi dan lauk kat hotel...hehehe lama gak nak beratur dapat makanan kat sini, pasrah je la demi nak makan sedap kan!hahaha...
sampai kat hotel, kami makan di kafe...staff kafe siap tanya, nape tak sedap ke makanan diorang hahaha aku tak sampai hati nak jawab...aku cakap je la aku teringin makan fast food...hahaha so layan la burger dia besar...kenyang ya amat!tapi macam dry sikit...duluuu pernah makan aku rasa juicy je...mayb salah pilih burger...ayam Raja pun aku curi gak sikit makan ngan nasi...hahaha nyummeh!
dan petang tu aku ke masjid awal untuk solat Asar...so ada la masa duk bergambar sana sini sikit...masa petang ni aku dah mula rasa gatal tekak...aku rasa sebab teruk sangat debu di Jabal Uhud dan panas ya amat tadi tuuu...huhuhu...dan dah sampai masjid tu, kami memang lepak laa dari Asar sampai ke Isyak malam tuuu...malas dah nak balik ke hotel...
dan malam tu lepas Isyak, aku deal ngan ustaz untuk bawa kami makan nasi arab untaaa...hahaha pastu aku duk ajak la geng hotel aku join sekali...so malam tu aku dengan Raja, Kak Yati, Abang Haidar, Pakcik dan Makcik serta ustaz naik van besar harga SR50 sehala menuju ke Shariq Qurban!tempat makan malam best di Madinah!sampai sana ehh terjumpa plak geng laki dari hotel satu lagi hehehe...so ustaz duk order macam-macam untuk kami...ada nasi arab kambing yang sedappp ya amat!ada hati kambing la, hati unta la...apa macam tah lagi...sedappppp!aku suka...cuma yang sup kaki kambing tu je tak kena kat tekak aku...pastu kebab pun ada, eh macam-macam lah ustaz order!total kami bayar teksi pi balik dan makan dalam SR60 seorang lah...sedap dan berbaloi!
balik malam tu kekenyangan gila aku...risau gak banyak gila makan kambing kut panas badan...hahaha Alhamdulillah lenaaa je aku tido malam tuuu hahahaha...puas hati dapat makan sedap!ustaz kata nak nasi arab unta kena pi Romansiah di Mekah...so kita tengok la nanti sempat ke idok kita terjah bila di sana...hehehehe...okayy sambung esok...

No comments:

Post a Comment