Friday, March 10, 2023

Umrah 2022: Day 6 - Madinah to Mekah, Saudi Arabia


hari terakhir di bumi Madinah...jam 3.30 pagi dah sampai majsid duk buat tahajud dan tunggu sampai dhuhaa...ada rezeki gak nak tengok sekali lagi payung di perkarangan masjid dibuka...Allahu mesti rinduuu nak tengok lagi...indahnya perasaan tenang kat bumi Madinah ni...huhuhu then balik hotel sarapan, pastu terus naik ke bilik mengemas beg...jam 9 pagi kami dah kena letak beg besar semua kat luar pintu bilik dah...nanti petugas akan ambil dan masukkan ke dalam bas...tinggalkan 1 backpack je dengan aku letak barang keperluan sepanjang perjalanan ke Mekah nanti...
lepas tu kami rehat la dan ulangkaji balik pantang larang ihram dan umrah...dan sebelum masuk waktu Zohor kami bersiap...mandi sunat ihram di hotel sesiap, then kami solat jamak di hotel je sebab aku tak berani nak ke masjid tengahari panas ni...takut berdarah balik hidung aku kan...pastu ustaz minta semua siap solat sunat ihram juga...dan kemudian kami pun lunch dan check out...
jam 1.30 petang kami semua diminta berkumpul di lobi hotel...masa ni semua dah siap berpakaian ihram...untuk wanita sama je la kan...lelaki je la kena pakai kain ihram...so ustaz dah pesan banyak kali, kita semua kena ikut masa yang ditetapkan tapi kalo bas yang lambat tu, kita sabar je la...so kita sabar je la masa ni bas lambat muncul...hehehe tapi takpe kita isi masa dengan bergambar...masa ni aku duk doa dalam hati jangan laaa duk asyik nakpi toilet...sebab perjalanan jauh kan...badan aku macam ada panas sikit masa ni, so takut gak kut duk asyik nakpi toilet...
dalam jam 2 petang bas sampai...kami terus naik dan bas pergi pickup jemaah di hotel satu lagi dan barulah kami gerak meninggalkan bumi Madinah...masa ni ustaz duk buat lawak kami gelak-gelak...tapi tetiba ustaz keluarkan kata sayu, selamat tinggal Rasulullah...haaa bergenang la airmata memasing...Allahu semoga aku kembali lagi ke tanah suci ini ya Allah...Amin....
tak jauh dari Madinah, kami tiba di tempat miqat kami, Masjid Bir Ali, untuk berniat ihram...dalam 25 minit je perjalanan...kami tak turun bas pun, berniat dari dalam bas je dengan dipimpin oleh ustaz...sebab dah mandi sunat dan solat sunat ihram dari hotel kan...dan bila dah berniat je, mula la alunan talbiah bergema dalam bas tu...memula ustaz pimpin talbiah kami...pastu sambung sendiri laaa...dan perjalanan diteruskan melalui tanah gersang di tanah Arab...
dalam 3 jam perjalanan kami berhenti di R&R yang tak serupa kita la kan...aku dah doa dalam hati jangan hilang sabar sebab dah biasa baca keadaan toilet yang tak sempurna kan...masa sampai terus bekejar ke toilet luar restoran tu, sekali takde air weh...Allahu aku duk peringat hati, sabar...sekali masuk restoran, cakap ke ustaz...ustaz cakap ada satu toilet dalam restoran tu...Alhamdulillah bersih dan kering lagi sebab aku yang pertama guna...Allahuakbar...mudah urusan aku...then kami dijamu nasi arab ayam dalam dulang...masa ni ramai sangat orang, so memang slow servis nya...so bertabah la kita kan...
selesai makan, keluar je dah senja...cantikk...luar ni banyak gak orang menjual kalo nak melontar riyal hahahah aku tengok je la sambil beli gula-gula duk gatal tekak kering dek aircond dalam bas tuu...pastu naik bas, kami sambung talbiah...kali ni dibawa oleh adik Nu'man plak...ya Allah hebatnya dia, sampai ke Mekah nonstop dia bertalbiah bersama kami...huhuhu...
dan kami tiba di Al Marwah Rayhaan Hotel by Rotana pada jam 8.30 malam...terus naik ke hotel...tunggu beg sekejap, tak lama tu beg dah ada di atas, kami ambil dan bawa ke bilik...ustaz bagi masa sekejap nak bersiap untuk menunaikan umrah wajib...so masuk bilik kita tukar la apa patut, solat jamak maghrib isyak dan kemudian bersiap untuk menyempurnakan ibadah umrah...sambil jangan lupa jaga pantang larang ihram ya...haish nervous betul masa ni campur excited!
jam 10 malam kami berkumpul semula di lobi hotel...masa ni buku panduan umrah lekat la kat tangan kan...tak tau nak baca dah sebab berdebar hehehe...duk tunggu semua jemaah berkumpul...ada 2 group Azzuha sekali masa ni akan bergerak sekali...so bila semua dah sampai, terus la kita follow ustaz menuju ke Masjidilharam...Allahu keluar je building hotel, terus tersergam indah Masjidilharam...hotel kami dalam bangunan clock tower tu...so memang dekat sangat, even memang depan pintu masuk yang khas untuk yang nak tunaikan umrah...Alhamdulillah...
masa ni dah takdan amik gambar dah...debaran makin kuat...memula ikut je ustaz bersama jemaah lain masuk ke Masjidilharam...lain sungguh berbanding kali pertama aku ke sini dulu, 10 tahun yang lalu...Allahu...dan bila turun je eskalator, nampak Kaabah depan mata, rasa speechless...huhuhu tak tau nak gambarkan apa perasaan masa ni...tapi takleh feeling lama sebab kena alert ustaz dan jemaah lagi sebab ramai betul manusia malam tu...dan sampai je dataran tu, terus masuk ke laluan tawaf, sempat aku tegur Raja jangan melilau sangat, jaga bahu...then lepas tu terus aku tak nampak yang lain dah...aku selesaikan 7 kali pusingan tawaf sendiri...Allahuakbar feeling masa ni...dalam keadaan tekak perit tu, aku duk risau gak batuk tapi Alhamdulillah Allah mudahkan...selesai tawaf, aku duduk untuk solat sunat...
then aku gerak mencari ustaz dan jemaah lain...bila dah jumpa, nampak tong air zam zam, laju la kita basahkan tekak yang dah perit tuuu...masa ni nak cakap ngan ustaz, sampai tak keluar suara hahaha Allahu pengalaman sungguh...then kami tunggu semua jemaah selesai tawaf...lama gak nak tunggu makcik bilik kami sebab diorang salah tempat tunggu...so sempat la aku bergambar kat dataran Kaabah masa ni...Allahu cantik...dan seterusnya kami ke tempat saie pula...berjalan sebanyak 7 pusingan antara Bukit Safa dan Marwah...masa ni aku berzikir dalam hati je laa sebab sakit tekak dah tadi beriya aku zikir kuat...pastu kat sini sejukkk...dan Alhamdulillah mudah juga urusan saie aku, takde langsung sakit or sengal kaki walaupun jarak perjalananya lebih 3km...kasut tawaf tu sangat membantu...dan bila sampai di Bukit Marwah pada pusingan terakhir, ustaz dah pesan untuk wanita, bertahalul la di bilik...taknak nanti main potong kat situ, nampak plak aurat kita dek bukan mahram...sesiaaa beriya tutup aurat dari tadi...so kita dengar je la kata ustaz kan...so selesai bersaie, kita keluar dari Bukit Marwah tuu, nak cari ustaz dan jemaah lain...

No comments:

Post a Comment