Tuesday, December 13, 2022

Jelajah Muar - Day 1

wehh ada orang dah sound aku kat IG laa suh update blog hahaha...adoi apetah aku busy sangat sekarang ni dengan hal duniawi sampai takdan nak update blog...aku rasa sebab aku dah malas buka laptop memalam kot...hahaha sebab kalo siang memang jarang dah aku buka blog sebab acah-acah busyyy...hahahaha adoi geram gak sebab banyak gilaaa post tertunggak ni tapi memang malas...hahaha lagipun ada lagi ke orang baca blog weh?orang duk layan Tik Tok je sekarang ni!hahaha aku buat post kat FB pun dah panjang berjela macam buat blog dah sekarang sebab malas nak update kat blog...huhuhuh...ok la sebab baik ni, meh aku update cerita bulan berapa tah ni...aku pergi meronggeng dengan Mrs ke Muar!hahaha...yang sebenarnya nak nyongket tapi taktau pi mana, so kitorang bawa je baju...pagi tu bila Mrs sampai rumah aku, kitorang terus gerak ke Seremban ikut kata hati...dalam kereta baru usha mana tempat breakfast best...Dini suggest untuk kami ke Kafe Kita di Paroi...layan juga la breakfast kat sini...kemain tamak dua pompuan ni order makanan...kalo boleh semuaa kau nak order kan...hahaha dengan nasi lemak, lontong, roti bakar, roti goyang, dimsum dan tauhu berlauk...
lepas dah kenyang, kitorang tak tau dah nakpi mana...so dari Seremban, kaki menekan minyak menuju ke Rembau plak...ikut jalan dalam relaks-relaks je...sampai Rembau, teringat satu kedai kampung untuk lunch tapi kenyang lagi....so kami ke Buana Kita Glamping yang terletak di Pedas, konon nakpi layan kopi laa di Bianglala...kopi cafe dalam glamping area tu...sekali tutup plak...so kita posing je la seround...comel!
pastu kami ke Warong Buana, depan glamping tu je...hahahaha untuk makan tengahari...aku dah lama nak ke sini sebab nampak macam menarik je makan dalam talam tu kan...ada gulai lemak daging salai, gulai lemak pisang, ikan keli berlado dan tempoyak daun...kalo tanya aku, aku rasa biasa je la...lidah aku pekat Nismilan kot, so high expectation sikit...tapi member cakap sedap je...hahaha...so boleh la kalo korang nak terjah!
dekat Rembau ni kami decided nak ke Muar lah!hahaha so terus usha hotel dan book...nasib baik bukan tourist spot kan, so dapat laaa senang last minute booking hotel ni...hehehe...then terus la kami gerak ke Muar...masa kat highway tu tetiba ada satu kereta Honda kemain lajuuu motong aku...sekali tengok plat no macam kenal, terus call member...nasib baik ada satu hentian sebelum aku keluar toll, so sempat la berjumpa Rina, sahabat lama...hehehe...
then kita teruskan perjalanan ke Muar...dah sampai Muar, wajib laa ke Sai Kee Kopi 434 ni kan...layan kopi yang sedap, pekat dan likat dia bersama roti bakar kaya butter diaaa yang sedappp!memang favourite aku betul ni...hehehe pastu dah sampai sini gak jangan lepas kan peluang laa nak beli kopi dan biskut lama dia untuk dibawa pulang...wajib!hahaha...tak mahal pun, murah murah saja...
dah dapat kopi, moh la kita check in di The Grace Hotel...RM169 je semalam untuk family room...ada 2 queen bed...okey la kan...cantik dan bersih je hotelnya...dah tetua ni, sampai bilik memang terus hanyut...hahahaa kita relaks-relaks je laa masa ni...takde apa nak kejar pun....hehehe...pastu sesambil duk usha mana nak lepak petang dan malam ni...
petang sikit tu kami pun keluar...member dah siap search dah kafe hipster untuk kami lepak....surprisingly banyak gak la kafe hipster yang dijumpai di Muar ni dan kami memilih untuk ke Cafe 1988!tak salah ya pilihan kami sebab comel sangat kafe ni...owned by sorang uncle dan anak-anak nya...dan mereka ada satu lagi cawangan di KL...kat sini kami layan kopi dan dessert!semua pun sedap...harga dia sedikit hipster la juga hahaha...RM51 untuk minum petang kami tu...hehehe...
kemudian plan nak naik cruise tapi tutup plak...so kami layan street art je laaa...besar gak area ada street art ni...so layan je la bergambar sambil meratib kut jumpa Syed Saddiq!hahahaha...dekat area dengan street art macam ada market tapi masa kami pi ni tak buka sangat lagi...mayb malam kot baru meriah kedai dia...
then kami ke pantai untuk layan sunset...tapi sunset sendu je la dan ramai gilaa orang...kat sini aku duk gatal ke batu tu, sekali masuk selut kasut putih aku...dengg...pantai kat belah sini kan berlumpur, bukan pasir macam pantai timur sana...huhuhu pasrah je la sape suh kau gatal manjat batu-batu licin tu kan nak bergambar sangat hahahaha!
then kami pi dinner di D'Tiram Terapung...masa ni baru perasan banyak tiram kat Muar...dan bila tanya, katanya memang area Muar ni tempat orang pancing ke tangkap eh, tiram...hahaha so memang kawasan dia la sini...patut la banyak tiram sini...kerlas kan orang Muar hahahaha!so kami makan fresh tiram, ikan pari bakar yang besar, sotong celup tepung, udang butter dan sayur...semua total RM140....sedappp la masakan dia...makan kat tepi sungai sambil layan sunset, memang asyikkkk!dah kenyang kita balik tidooo!yehuuu...esok nak ke mana plak? tungguuu...doakan aku rajin update lagi...hahaha ok bai!

12 comments: