Thursday, August 18, 2022

Kuching 2022 ~ Day 1

lepas dapat result Semester 1 yang memberangsangkan tu, aku dengan geng student, Wani, ke Kuching nak celebrate!hehehe kebetulan je sebenarnya result keluar sehari sebelum trip...tiket dah lama beli dari sebelum Covid yaaa...tapi duk bertangguh sampai laa ke Mac 2022 ni haaa...hehuuu...so sebabkan flight tak awal sangat, sempat la aku melepak makan McD dalam kereta area rumah sebelum bergerak ke rumah Wani...dan dari situ, Bampish, laki dia hantar kami ke KLIA2...
percutian kali ni memang aim nya nak JJCM je!terutamanya tempat makanan kegemaran Wani semasa sempat berkhidmat di Kuching beberapa tahun duluuu...hehehe so kita layan kan aje sambil selit sikit keinginan kita...hehehe sampai airport Kuching tu, kawan Wani datang hantar kereta...masa hantar tu kemain srot sret member dia ya...dengan muka merah padam...dah aku cuak...haha terus masuk kereta tu aku sanitise dan buka tingkap hahahah...
dan destinasi pertama kami adalah ke Sugar Bun!berkali-kali dah aku ke Sarawak, aku memang tak pernah makan Sugar Bun ni...tapi Wani teringin dan dia cakap orang duk Sarawak mana layan KFC, diorang makan Sugar Bun...banyak outlet dia, yang kami pergi ni di Boulevard Shopping Mall...Wani cakap wajib rasa asam pedas ikan dia dengan terung Dayak...aku amik ayam goreng la nak selamat...hahaha sekali makan, eh sedap!ayam dia sedap, asam pedas pun sedap...hahaha nasi savoury dan acar pun ngammm...haaa terus lepas trip ni, aku dah pergi makan beberapa kali Sugar Bun di Putrajaya!hahaha sup ayam dia pun dappp!hahaha....
dah kenyang kami terus ke Impreial Suites yang bersambung je dengan Boulevard Mall ni untuk check in...kitorang amik apartment dua bilik sebabnya plan asal nak pergi ni bertiga...tapi tetiba adik Wani kena Covid plakkk...makanya kami berdua je la yang pergi...besar gila bilik kami ni, dengan harga RM350...okey la terlebih selesa untuk berdua tuu...hahaha so rest sekejap dan solat...
petang tu kita teruskan misi kita dengan mencari laksa Sarawak!haa Wani kata dia tak kisah nak makan mana janji sedappp...so aku suggest la pi Pak Amit Cafe sebab dulu aku makan sedap!nak pergi sini berpusing-pusing si Wani ni bawak kereta tau...kejap terlepas simpang, kejap salah jalan hahahaha!eii aku ni malas nak tunjuk skill, bagi la dia drive dulu...takleh tahan, lepas tu aku take over drive!hahaha abes la pi negeri mana pun, walaupun orang negeri tu ada sekali, tetappp aku jadi driver dan tour guide!hahaha dan kami layan laksa Sarawak sedappp bersama 3 layer tea di Pak Amit Cafe...puas hati!hehehe...
dah kenyang moh la bawak orang pernah kerja Sarawak pergi ke Jambatan Darul Hana...masa dia kerja dulu jambatan ni takde lagi...hehe aku dah pernah sampai masa datang sini tahun 2019...hehehe...see?aku tak kerja Kuching pun, aku lagi 'Saghawak' dari member...hahaha petang tu cuaca best!berangin...ramai orang...so kita layan bergambar je laaa...dulu aku datang, memalam ada musical fountain tapi lepas PKP tu tak tau laa ada lagi ke tak...kami tak tunggu sampai malam pun...ada agenda lain...
dari Jambatan Darul Hana ingat nak jalan kaki pergi ke tempat naik bot penambang!sekali Wani cakap tak payahhh...penat!hahahah ei baru nak feeling tourist kan...hahaha so kita naik kereta gerak dan park kereta tak jauh dari tempat nak naik bot penambang...kena bayar RM2 seorang untuk sehala...sampai belah sana tu kami takde plan nak beli kek lapis pun lagi, so just lepak layan sunset...dannn view bandar Kuching lawa dari arah sana bila malam...lampu dia tu dah fefeeling kat Hong Kong plak aku rasa...hahahaha...
dah habis layan view malam, kami balik semula ke kereta dannn menuju ke lokasi terakhir untuk makan malam iaitu Topspot!tempat wajib la makan malam kat Kuching kannn...hehehe dan macam biasa gerai 25 merupakan pilihan kami la...Wani pun rupanya makan sini gakkk...hehehe dan masa order tu, mula la sesi tamak dua pompuan ni kan...hahahaa...kitorang order ketam salted egg yang besar gilaaaa!pastu amik ikan siakap steam, sotong celup tepung, sup apetah Wani nak dan sayur midin...sedapppp dan harganya cuma RM148...dan dah makan banyak ni, haruslah ditemani dengan Coke kan...hahahaha!melantak la kami berdua sampai sendat perut malam tuuu...
dah hujung makan tu, nak tambah air...aku aku duk suruh cuba lemon green tea...dia kata tu sedap...Wani plak nak minum Sundrop...so kita order la...wahh first time minum terus jatuh chentaa dengan lemon green tea tuu...refreshing gila dan sedappp!lepas ni kalo ke Kuching, wajib order air ni lah!hahahaha...Sundrop tu Wani kata kira air Fanta la kat sana...hahaha aku tak sempat rasa plak sebab duk amaze dengan rasa lemon green tea aku tu...kahkahkah!
balik apartment malam tu memasing kekenyangan...taknak mandi tapi melanguk di ruang tamu sampai tengah malam sambil melayan sosial media memasing pastu bergossipan hahahaha!seronok betul kau yaa mementang memasing result exam best!hahaha Alhamdulillah...soon result Sem 2 plak nak keluar ni...weehuuuu harapnya dapat best lagi la, leh pi travel lagi...hehehee!

6 comments:

  1. wahhhh... mmg jjcm betullah ni... cari jugak gambar mkn mee kolok hj salleh... hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe mee kolok for breakfast! Tungguu...tp kami xsuka hj salleh sgt hehehe

      Delete
  2. Wah lama nya x jejak kuching... Kena repeat blk ni

    ReplyDelete
  3. yg meja makan kt kereta tue nk beli kat mana?

    ReplyDelete