Thursday, April 29, 2021

Salam Nuzul Quran

Salam Nuzul Quran korang...so how's Ramadhan so far?harap semuanya baik baik lah ya...semoga semua cukup puasa, dipermudahkan amal ibadah, tak terlebih makan...hehehe saje je aku buat post ni, share kenangan selama 16 hari kita berpuasa ni, sebelum masuk 10 terakhir Ramadhan ni...sepanjang 16 hari berpuasa ni, memang aku buka puasa kat rumah je laaa kecuali malam semalam!hahaha dah tua ni aku macam dah malas nak berbuka di luar...pergi bazar pun takde weh...dan Alhamdulillah almost tiap tiap hari balik tu sempat je nak memasak atleast satu juadah untuk berbuka...kecuali sehari tu aku pengsan balik rumah sebab penat uruskan #misiNGOdayahjamal aku...hahaha...ok jom aku share dulu antara menu aku masak sepanjang Ramadhan ni....
Tepung Pelita
Kerang Ala Thai
Tongkeng Goreng Bercili
Ikan Celup Tepung
Burger Goreng Kicap
Enoki Celup Tepung
Puding Roti Khairulaming
Brokoli, Shittake dan Tofu Telur
Ayam Bakar Ala Thai Khairulaming
Goreng Corned Beef
Ayam Goreng Berempah Khairulaming
Kerabu Kerang
Talapia Bakar, Pes Buat Sendiri
Air Jagung Berkrim dan Milo Ais
Sup Pakchoy
Tauhu Bergedil
Telur Bistik
Nescafe Vanilla Latte dengan Aiskrim
Ayam Gempuk Ala Pak Gembus
Set Lengkap Ayam Gempuk Pak Gembus
Cendol
dan macam aku cakap tadi, semalam merupakan pertama kali aku berbuka puasa di luar lepaz 16 hari puasa...aku ke Bagan Lalang dengan Dini dan Liana...dan memasing lepaa geram order seafood berlambak lambak!hahaha semua adaaa weh atas meja tu...dengan ikan siakap, ikan pari, udang, sotong, ketam, kerang, pepahat dan sayur. Seriously terbaik!
haaa masa awal Ramadhan tu ada laaa kakak kakak pejabat aku tanya, tahun ni tak #misiNGOdayahjamal ke macam kat Aceh dulu...aku cakap la PKP macam ni payah laa...pastu dia suh buat untuk orang dekat dekat...makanya aku plan buat kutipan sumbangan di kalangan pegawai kat pejabat aku dan belikan barangan keperluan untuk staf sokongan di pejabat aku...haa dalam seminggu dalam RM1200 juga la dapat kami kumpulkan. Alhamdulillah...
masa tengah fikir fikir pasal #misiNGOdayahjamal kat pejabat tu, dapat message dari Zack di Kemboja cerita pasal muslim yang tengah susah kat sana...dah la memang sedia susah tapi skang tengah total lockdown, lagi bertambah susah...kesian gila dengar, tapi aku berbelah bahagi...ye la, satu dah jalan program kat pejabat...tu pun masa tu takde sambutan sangat lagi...risau gak kan...pastu yang Kemboja pi plak aku berbelah bahagi sebab duit orang bagi ke aku, aku bagi ke orang plak nak uruskan...aku biasa nya aku sendiri uruskan...so rasa tak sedap la, tapi kesian...so call kakak kakak minta pandangan, dan akhirnya aku decided lancarkan juga #misiNGOdayahjamal di Kemboja juga...cuma kali ni hebahan lebih luas ke group Whatsapp, Facebook dan Instagram...dan Alhamdulillah dalam seminggu lebih aku dapat kumpulkan sebanyak RM4100...dan dah selamat dah aku hantar kepada Zack menggunakan Western Union...cuak gak memula tu dia takleh keluarkan duit sebab aku salah isi nama dalam kotak...sobsss tapi Alhamdulillah semalam dah dapat...aku minta Zack buat majlis berbuka puasa sikit then belikan barangan buat keluarga daif di sana...haa nanti Zack dah share gambar, aku share kat sini ya...hehehe...
happy gila aku dengan sambutan yang menggalakkan dari kawan kawan tau...lepas dah selesai transfer duit ke Kemboja, ada lagi yang bank in duit...hampir RM1000 juga jumlahnya...so aku minta izin diorang untuk belikan juadah berbuka puasa untuk orang orang sekeliling aku contoh macam abang polis dan tentera yang jaga roadblock, aku bagi ke kafe kawan aku yang buat program infak makanan ke masjid di Kota Kinabalu, aku bagi ke kawan aku yang buat projek bubur lambuk di Terengganu dan sebagainya...Allahu seronoknya tolong belanjakan duit orang...aku ni duit tak banyak mana, tapi Allah bagi masa dan kudrat nak buat benda benda gini...so aku rasa ini la yang aku leh buat kot, bantu uruskan niat orang orang nak bersedekah tapi takde masa nak buat tu...insyaAllah moga Allah berkati usaha kecil ini...

6 comments:

  1. meriah menu buka puasa..especially air tu pekat likat lps tu ada aiskrim....penuh meja berbuka kt bagan lalang tu...sejak pkp lastyear bab buka puasa kt luar ni mmg dh kurang..apa2pn salam nuzul quran

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha kt bgn lalang tu sbb semua 1st time buka luar. Tu hilang kawalan tu hahaha

      Delete
  2. Meriahnyaaaaaaa menu berbuka! Ikan celup tepung tu paling menggoda hehehe.
    Btw salam 17 ramadhan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe ikap celup tepung wajib cuba tau.

      Delete
  3. alhamdulillah besar ganjaran tue bantu org yg memerlukan tambahan bulan ramadhan banyak ganjaran dapat,terbaik ler best juga pandai masak mcm2 juadah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe calon menantu solehah ni haaa pandai masak...hahahaha!

      Delete