Thursday, March 18, 2021

Selamat Ulangtahun Pertama PKP Malaysia!

sedar tak sedar dah setahun weh kita hidup dalam norma baharu...banyak terminologi baru kita belajar, banyak cara dan gaya hidup baru yang kita amalkan...memang besar impak Covid-19 ni dalam hidup kita sampaikan dalam blog aku sendiri pun ada special label for 'Covied-19'...hahaha kenangan weh!dalam setahun ni kita mula menormalisasikan work from home!ni memang takde la dalam kamus hidup aku selama ni so sebab tu aku sedikit susah nak adapt...dia punya menggeletis dapat arahan masuk opis tu, takleh buat main!hahahahaha..down dia bila tetiba PKPB semula dan diarahkan full WFH tu, aduhai...hahaha now pun dah jadi biasa ke mana mana pakai mask, scan MySejahtera, jauhkan diri dari orang, elakkan tempat sesak dan macam macam lagi...aku nampak ada beberapa pro and cons gak la semua ni jadi dalam kehidupan sosial kita...hahahah positif dia, aku kagum kat KL dah tak sesak macam dulu...takde dahhh pati berkeliaran tengah malam kat KL tu, pastu pi mana2 semua kena beratur, tak sesak macam dulu sebab ada had kan...tapi yang negatif dia, aku dah tak salam sedara mara aku...even mak abah aku pun aku jarang salam sebab aku risau gak aku ni kaki merayap, pi kerja...diorang duk umah je...so elakkan duk dekat dekat...nasib baik la iols ni single kan, dah tu antisocial plak tu...eh yeke?hahaha takde la, tapi aku elakkan gak keluar reramai dah...2,3 orang pun ok...tak macam dulu konon the more the merrier...now no more...lagi ramai lagi sakit kepala...hahahaha!so pape pun, aku harap semua ni cepat berakhir...semua dapat divaksinkan dan kita leh hidup macam dolu kala semulaaa...eh boleh ke?hahaha aku rasa tetap je kena pakai mask ni...
eh tapi satu aku perasan kan, pakai mask, pakai sanitiser selalu ni buat kan aku jarang demam,batuk dan selesema...sedangkan aku ni dulu mudah je nak jangkit...dengar ada yang batuk ke selesema dalam pejabat ni, konpem esok lusa tu aku kena gak...tapi now Alhamdulillah takde dah...so ada hikmah gak la kan sebenarnya bukan elak jangkitan Covid-19 je tapi virus dan bakteria yang lain juga...okay lah korang, aku doakan kita semua dijauhkan dari jangkitan pandemik ni, dan semoga border negeri dan negara dah leh buka soon...bazar ramadhan dan terawih pun dah boleh tahun ni, Alhamdulillah...cumanya aku tetap rasa raya nanti tak semeriah dulu...baru ni aku pi ziarah nenek aku pun aku tak berani nak salam bagai...rasanya macam awkward plak balik duk hye hye bye bye je tak salam, tak peluk...huhuhu tapi takut la aku, seminggu lepas jumpa dia aku duk teringat dia sihat ke tak...sbb aku ni kadang risau, kita ni terjangkiti tanpa simptom ke, kena kat golongan berisiko tinggi ni plak...sian diorang...ye la sebab aku memang sedar diri aku ni merayap ke sana ke mari...memang la sebolehnya aku jaga SOP, tapi tak tau kan...huhuhu moga dijauhkan lah...teringat kluster kat Terengganu yang anak ke apa balik kampung jumpa nenek, sampai ramai ahli keluarga positif sampai meninggal nenek tu...huhuhu Allahu minta jauh lahh!

eh panjang plak aku membebel!hahahah ok korang Selamat Ulangtahun Pertama PKP Malaysia!Salam Dalgona, Salam WFH, Salam Sanitiser, Salam Mask, Salam Gardenia dan salam segala gala nyalah!hahahaha memang satu kenangan takleh dilupakan...semua pun dah pandai dengan beberapa medical technical term kan...hahahaha so ada positifnya juga la dalam negatif berlakunya pandemik ini...insyaAllah kita semua boleh!

2 comments: