Monday, March 15, 2021

Jawi House Cafe Gallery, Penang

okey meh citer details sikit pada Jawi House Cafe Gallery  di Penang ni...hehehe merupakan sebuah kafe Jawi Peranakan Cuisine by Chef Nurilkarim, keturunan Jawi Peranakan ni laa...katanya Jawi Peranakan ni refers kepada pendatang India, Arab, Turki dan Parsi yang kawin dengan wanita Melayu satu ketika dulu...aku pun first time dengar...biasa peranakan ni Baba Nyonya je aku tau...hehehe so moh masuk ke kafe yang terletak di Lebuh Armenian ni, di deretan kedai lamaaa...
sebelum datang ni aku memang dah call sesiap buat reservation...ye la masa suntuk kan, baik reserve sesiap...pastu sempat cakap nak kawasan cantik cantik sebab kami nak ambil gambar dan celebrate birthday...gitu kan...so dia bagi kawasan open, katanya takde aircond, tapi selesa je kami duduk masa ni...lagi plak dah jam 4 petang takde orang pun, memang kami je kat sini...
dah duduk tu, tanpa buang masa terus kami usha menu la kan...sambil mulut sakan bersembang...haa menu paling istimewa kat sini adalah Nasi Lemuni!nasi ni diperbuat dengan menggunakan daun lemuni...pastu ada Nasi Jawi Briyani, Nasi Kacang then lauk pauk dia ada rendang, kari, masala dan macam macam lagi lah...ada desserts jugak!pastu antara kuih tradisional yang famous adalah serabai!
untuk minuman kami order Iced Latter (RM14), Iced Macchiato (RM13), Iced Lemongrass Tea (RM10) dan Iced Water (RM1)...haa aku la tu yang minum air kosong tu...hahaha sebab masa ni baru lepas layan kopi di airport...dan untuk appetiser/dessert kami ambil Cucur Udang (RM18) dan Serabai (RM9)...cucur udang tu sedappp, krup krap makan dia...dah la makan dengan kuah kacang, memang favourite aku la kan...hehe untuk serabai tu aku memang tak berapa suka sebab pada aku takde rasa apa sangat pun...heheh saje order bagi budak budak ni rasa...
dan untuk main course kami order Nasi Lemuni (RM10), Nasi Kacang (RM8), Plain Briyani (RM12), Beef Rendang (RM18), Rose Chicken (RM14), Lamb Masala (RM23) dan Jawi Laksa (RM21)....semua makanan pun sedap dan rich dengan rempah ratus Jawi Peranakan!memang berat la semua menu tapi kami enjoy makan sebab dah kelaparan kan....presentation wise pun cantik!suka kami...sakan makan sambil bersembang...sedap dan recommended kalo nak cari selain nasi kandar di Penang!

No comments:

Post a Comment