Friday, June 23, 2023

Solo Trip to Sri Lanka ~ Day 1

setelah beberapa ketika aku duk berbolak balik hati nak pergi ke tak, akhirnya aku nekad untuk ke Sri Lanka secara solo!hahaha sebenarnya agak last minute beli tiket ni, dalam sebulan sebelum pergi, dan date pergi adalah seminggu lepas final exam aku...kira trip healing gak laa...sebabkan last minute beli tiket dan decide nak pergi, makanya solo la kita kan...hahaha serious aku memang tak study sangat pun pasal trip tu, so sebab tak study makanya aku ambil jalan mudah dengan sewa kereta dan driver je, plus aku ada kawan orang sana yang banyak tolong uruskan perjalanan aku di sana...aku diskus dengan dia pasal plan aku, then dia advise la mana ok mana tak ok...hehehe Alhamdulillah mudah urusan aku...oh ya untuk tiket ni aku beli harga RM1,400 ya termasuk luggage dan makan pergi balik...okay la kot consider zaman lepas pandemik ni mana ada tiket murah dan last minute kan...huhuhu pastu nak pi Sri Lanka kena buat e-visa ya harga USD50...mahal gak la macam India, tapi aku pasrah sebab masa ni teringin nak pergi negara yang tak pernah jejak lagi, makanya ni laa paling berkemampuan hahaha plus dulu patut aku pi tahun 2020, dah ada tiket daa pun...tapi sebab pandemik terpaksa batalkan...hehehe...ok jom terus ke hari kejadian, 17 Februari 2023...jam 5 petang, adik aku hantar aku ke airport...aku sampai awal, so relaks je laa...drop luggage dan sempat pi layan Nando's...
masa ni dalam hati sebenarnya cuak...ye la dah la sorang, pastu dah lama tak travel luar negara yang tak pernah pergi, pastu negara pilihan plak bukan kaleng-kaleng...hahaha kat boarding hall je takde langsung muka Melayu yaaa...muka orang diorang je atau mat salleh...paling takleh blah masa masuk je flight, steward tanya, sorang je ke? bila jawab yes, terus diorang, serious laaa...pi kerja ke...aku jawab tak, jalan...haaaa biar betul...haaa masa ni kan aku macam was-was betul ke decision aku ni...hahahaha!
dalam flight plak kena duk tengah, kiri kanan mat salleh...lagi laaa aku tak selesa...orang dah anxious, bertambah anxious hahaha...masa dah take off, stewardess tu tolak troli, dia macam duk ngata ada orang India ke apetah, macam tak puas hati, sekali mata bertembung ngan aku hahaha dia macam, eh Melayu ke hahaha aku pun buka mask dan cakap yeee...dia pun, ehh tak sangka ada Malaysian dalam flight ni...again dia tanya sorang ke?pi buat apa...hahahaha dan untuk sejuk kan hati sempat laa aku order kopi vietnam yang dah lamaaaa tak dapat minum tuuu...haaa seronoknyaaa, terus tenang balik hati aku...hahahaa!pastu baru la aku dapat tido dengan nyenyak nyaaa...
8.15 malam aku take off dari KLIA2, 9.15 malam aku sampai di Bandaranaike International Airport, Sri Lanka...hehehe masa Sri Lanka adalah 2 jam 30 minit lambat dari Malaysia...so dalam 3 jam 30 minit la perjalanan nak ke Sri Lanka ni, tak jauh pun kan...Alhamdulillahhh...dan sampai je airport, terus aku menuju ke toilet dan bersorak happy sebab toilet ada bidet!heheheh...
masa decide nak pi Sri Lanka ni, antara sebab aku cuak adalah isu negara diorang bangkrap tahun lepas la kan...tapi sebab dah tanya member aku, dia kata ok, tu aku berani gak tu...huhuhu dan sebabkan matawang Sri Lanka iaitu Sri Lankan Rupee (LKR) takde kat Malaysia, makanya aku tukar duit ke USD di Malaysia, dan sampai airport, keluar je kat arrival hall tu memang banyak money changer yang bawah bank punya...so memang diyakini la kat sini untuk tukar duit terus...simpan resit okay sebab nanti leh tukar balik duit kita tu...aku tukar dalam USD350 masa ni...kemain bagi beberapa keping je duit, tapi LKR125,000 kau berkepuk kepuk!hahahah oh ya kat Sri Lanka tak banyak tempat leh pakai kad ya, banyak kat Colombo je leh pakai...makanya ready la cash!hotel yang aku book thru Agoda pun, aku ingat akan bayar guna kad la, rupanya tak...kena bayar cash....
dah setel tukar duit, aku beli air jap...masa ni ada staff airport tanya aku nakpi mana, dah call kawan ke apa, dia nak bagi aku pinjam phone...mak aih baik betul...tapi aku memang baca orang kata orang Sri Lanka ni bebaik...hahaha ye la kot, tapi aku tolak laa...aku memang roaming Maxis je kalau travel now, so senang la aku nak berkomunikasi dengan member akuuu...member aku tolong book kan Uber untuk aku...tak lama tunggu tu sampai laa kereta kecil comel ni haaa...masa ni Sri Lanka tengah panass sangat, so dapat Uber ni aircond tak kuat plakkk...bertabah la aku buka tingkap je laa...dah la lalu highway yang gelap gila...hahaha tawakal je laa aku...tapi okey je, sini crime rate rendah...kawan aku plak duk message banyak kali sebab risaukan kawan solo traveller dia ni haaa...hahahaha!
dan akhirnyaa setelah 30 minit perjalanan dari Bandaranaike ke Kiribathgoda, Colombo...harga Uber LKR3200, toll LKR250...dan sampai aku ke rumah sahabat yang aku kenal sejak 12 tahun yang lalu!kami berjumpa dalam satu kursus sama di KL dulu, kawan di FB until now...dan rezeki dapat jumpa balik....kitorang punya sakan sembang, macam dah biasa jumpa!hahahah tak berhenti yaaa...aku yang kepenatan pun, hilang penat layan dia sembang...laki dia pun siap duduk depan aku nak sembang ngan aku...eh lupa cakap, nama kawan aku Wasu...hahaha laki dia Kelum...ada anak 3 orang tapi dah tido masa aku sampai ni...Kelum ni dengar nombor flight aku AK47 dia risau siap track flight aku, sebab tu nama senjata katanya...hahaha gelak besar aku....
dan malam tu diorang jamu aku dengan maggi vege dann egg hopper...macam apom laaa...beserta teh susu diorang...orang sini memang minum teh, tak minum kopi sangat...they are very proud of their teh tau...hehehe sakan sembang sampai 12 lebih dah tauu...macam tak reti berhenti...aku pun tak ingat sembang apa dahh...dengan laki dia sakan sekali tarik kerusi hahahaha pastu laki dia puji aku punya pronunciation masa dia bagitau nama dia, dia kata biasa orang luar mesti salah sebut...hahaha well, lidah international kan...member Thai aku pun pernah cakap benda sama ke aku...hahahaha!
dan dalam 12.30 malam baru la aku masuk bilik...tu pun Wasu duk cakap nanti esok nak gerak pagi hahahaha aku terharu dia sediakan bilik untuk aku kat belah bawah ni, besar, ada toilet...memang selesa...siap bawa kan air masuk bilik takut aku dahaga malam nanti, then siap dah pasangkan international adapter tauu...Allahu thoughtful sangat tau diorang ni...terharu aku...rezeki la dapat menumpang, jimat duit hotel hahahaha Alhamdulillah...so bersiap-siap la mandi dan solat...ngam 1.30 pagi baru aku dapat tidooo...hehehe...tak sabar nak meneroka Sri Lanka esok ni...tapi dalam masa sama, nervous gak!hehehe...

14 comments:

  1. Wow...kagum dengan keberanian Dj La.....kalau SA..erm...ntah la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe buat2 berani je tu...sebab kalo tak, memang tak sampai

      Delete
  2. mesra & very welcoming Wasu & Kelum...

    ReplyDelete
  3. Dulu masa turun flight kat Bandaranaike Airport, ada banyak kedai jual barang elektrik rumah macam fridge & mesin basuh. Masih ada lagi ke kedai2 tu?

    ReplyDelete
  4. Baca pun dah rasa berdebar - travel solo ke negara yang kurang orang kita pergi.
    Alhamdulillah ada kenalan orang lokal kat sana.

    Memang lega jumpa toilet ada bidet. Tak payah bawak botol 🤭

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe tu la...dalam debar ada keseronokan dia. Haa berlawan la dua tu dalam hati hahahaha

      Delete
  5. This is rare and unique trip. And you're very brave, girl 💪
    And baguslah DJ pilih negara yg jarang orang kita pergi... Bole gak kitorang tumpang baca ur experience :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh Alhamdulillah tu la memang best sangat pengalaman dapat explore tempat baru macam ni...Alhamdulillah

      Delete
  6. Last minit buat decision mmg terbaik tapi okla ada kawan kat sana :D
    Uber takde aircond tu bertabah la nasib baik la malam kan..
    Bestnyer dapat sahabat baik mcm tu and provider sgt2 air dgn adaptor dlm bilik :D..
    Btw cakap english ke melayu ke atau urdu dgn diorang tu hahahaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe rezeki. Alhamdulillah. Cakap english

      Delete
  7. What a lovely place! Simply stunning

    ReplyDelete