Monday, June 12, 2023

Family Trip ke Utara

cuti hujung tahun lepas, abang ajak ke utara...macam biasa dia suruh aku booking hotel, so aku cakap kali ni duk Kuala Kangsar lah sebab dah boring asyik ke Ipoh je hahaha so dia pun setuju dan dia cakap nak belanja hotel...syukurrrr hahaha...perjalanan pagi tu dengan dua buah kereta dan bertemu di Tanjung Malam untuk sarapan di Yik Mun...macam biasa aku layan hainanese chicken chop yang sedapp!
macam biasa trip ngan abang aku ni takde hala tuju sangat hahaha so masa kat Tanjung Malim abang aku tanya nakpi mana lepas ni...aku tak tau nakpi mana dah kat Perak tu sebab banyak dah pi, maka aku ajak diorang ke Lenggong!hahaha so dari Kuala Kangsar dah tak jauh kan, makanya diorang semua setuju la untuk meneroka Lenggong plak kali ini...
nak bawa diorang tengok Perak Man, sekali muzium dalam renovation laa...lama gila tak siap-siap renovasi nya weh, makan tahun dah rasanya...tapi ada buat macam tapak muzium sementara, kecil je la...sebab takde apa program, kitorang terjah je laaa tapak sementara muzium tu...ada la sikit info pasal Perak Man dan juga tapak warisan dunia UNESCO ini...layan...
pastu aku ajak diorang lunch nasi talam ikan bakar sepuh laaa...aritu pi sedap, makanya kena la bawa family rasa juga hehehe memasing makan memang tak angkat muka daaa...cumanya kali ni ikan bakar tu ada rasa kuat sikit hanyir lumpur, so aku kenot go...sebelum ni okay je la...tapi yang lain okay laa...kami tambah ayam goreng untuk budak-budak...masa makan ni, Iqy duk main sampai masuk ke pagar JKR sebelah tu, eh ternampak plak Shukur, geng umrah aku...terkejut betul dia nampak aku hahahaa...
then kami balik semula ke Kuala Kangsar untuk check in Casuarina Hotel...kami ambil 2 bilik di mana tiap bilik tu ada ruang utama yang ada 2 single bed dan ada 1 bilik lagi dalam dia dengan 1 queen bed...ok laa besar dan selesa...kami stay di sini untuk 2 malam...aku tak sure berapa harga satu malam sebab abang aku belanja...so masuk bilik kita tidooo dulu...
petang tu kami ke pekan Kuale, layan laksa kuala...sesambil bebudak ni tengok orang memancing kat tepi sungai besar tuuu...lama gak melayan tepi sungai tu sebab abang yang memancing tu kemain ramah hahahaha then kami pusing gak la ke Masjid Ubudiah dan Istana Kenangan...saje laa buang masa, bukan ada aktiviti sangat pun kat Kuale ni kan hahahaha
then abang aku ajak kami dinner di JIM @Lubok...kedai ni luar sikit dari pekan, kat jalan ke arah Lenggong tadi...cantik kedai ni dan surprisingly semuaaaa makanan dia sedap belaka...dari yang masakan panas melayu sampai ke wastern tau...sedap...mak aku order nasi goreng pun sedap gila...hahahaha masa aku share kat FB, kawan umrah aku komen kata memang kedai tu famous dan diorang pun suka ke situ...hehehe
lepas tu balik hotel, malam tu memasing dah lelap, sekali boleh plak hotel tu blackout weh...first time aku duk hotel blackout weh...huhuhu lama gak, sampai aku tak koser nak tunggu, aku lelap balik huhuhu panas gak laaa tapi dah penat nau...dan esoknya siap sarapan di hotel, then kami nak gerak ke Pulau Pinang semata sebab mak aku cakap nak makan pasembor hahahaha!
sampai Pulau Pinang, again tak tau nakpi mana...ajak pi Bukit Bendera, diorang taknak sebab malas ramai orang...aduhai, makanya aku ajak lepas pantai laaa...kami ke Starbucks di Batu Ferengghi...layan tepi pantai, panas berdenting masa tu...hahaha dah main pantai, sambung minum kopi plak...nak ajak pi muzium pun diorang malas hahaha
then abang aku cakap nak makan nasi kandar, kami pun nak cuba Hameediyah...aku dah cakap mesti beratur panjang...abang aku bukan jenis gigih bab beratur ni...sekali sampai, aku ngan kak ipar gigih nak beratur gak tapi aku tak bagi hahaha choi betul...last kami ke Nasi Kandar Pokok Ketapang je laaa...sedap gak la, bak kata Qaiser, surrrr...hahahaha
dan lepas makan, sempat singgah di Ban Heang beli biskut dan kopi, then kami ke Padang Kota Lamaaa...layan mak aku plak teringin pasembor...aku rasa tak sedap pun pasembor sini selain overprice...tapi dah mak aku duk cakap banyak kali, layan je la...dah la diorang sorang je nak makan, sekali kemain banyak ambik nya hahaha pastu paksa ktorang yang dah kenyang makan nasi kandar ni habis kan...hahaha sesambil bebudak main taman permainan kat situuu...
then kami terus gerak tinggalkan Pulau Pinang...dapat idea nak singgah Taiping carik durian...so masuk kat Kamunting, dan terus stop bila nampak orang jual durian...yeay sedappp durian kampung durian apetah masa ni....dah la murah ya amat...hahahaha layan makan tepi jalan je sebab takleh bawa balik hotel kan...kali ni punya trip, kemain suka Qaiser makan hahaha...
masuk Taiping kita singgah lake garden laa...tempat wajib kalo ke Taiping hehehe lepak minum air buah, bebudak duk main kat taman permainan...legend tempat ni, dari zaman mak aku kecik pun main kat sini, pastu zaman kitorang kecik plak, now anak-anak buah aku plak main kat sini...memang dekat di hati laaa lake garden ni...
dan kami sampai semula di Kuala Kangsar dah malam...abang aku ajak makan dulu sebelum balik hotel...layannn...cari kedai makan kat area Bukit Chandan je, area hotel tu sebab malas nakpi jauh lagi kan...ingat taknak makan, sekali sedap gila nasi lemak dia, rasa olskool macam nasi lemak aku kecik-kecik kat Kuala Pilah tu weh...sedappp!dah kenyang, balik hotel dan tidooo...ada plak Qaiser datang bilik ajak main Saidina...ya ampun, mata Makngah kau dahhh layuuu...hahaha...
dan esoknya kami dah checkout...abang aku ajak ke Ipoh...anak dara eh nakpi Concubine Lane...hahaha apetah suka sangat Zara pi sini...hehehe sebab kan aku terlajak tido, orang lain dah siap kat kereta, makanya aku tak dan sarapan kat hotel, so masuk je Concubine Lane ni aku cari kedai makan hahaha sedappp weh laksa telur sarang kat sini dengan roti telur dia...hahaha terbaiklah!
dan sebelum meninggalkan Ipoh, kami singgah Taman Rekreasi Gunung Lang, nak naik bot!patut naik bot pi the other side, tapi sebab atok taknak naik, tunggu kat belah sini je...makanya kami pun naik bot, tak turun the other side tu...plus panas ye pon gak hahaha saje je la bagi budak-budak naik bot je...pastu ada petting zoo kat situ, memula abang aku nak bawa anak-anak dia, tapi bila aku cakap aku malas nakpi, dia pun jadi malas...hahaha makanya terus la kami gerak, meninggalkan Ipoh...
masa balik ni jalan agak sesak, kami duk ikut jalan dalam...so plan nak singgah lunch kat nasi bamboo di Sungkai tu, tapi masa sampai tu ramai gilaaaa manusia, makanya kami teruskan perjalanan sampai ke Tanjung Malim...last singgah lunch di Rumah Makan Sri Muallim je laa, makanan dah tak banyak tapi boleh laa nak isi perut kami...Alhamdulillah selesai percutian keluarga yang takde itinerary ni hahahaha camtu la bercuti kalo ngan abang aku hahahaha!tapi sebab dia banyak belanja, so kita onz jee tukang bawa mak abah hahahaha...

No comments:

Post a Comment