Thursday, June 22, 2023

Daytrip ke Alor Setar

ada sekali tu, Prof Jinap message aku tanya pasal Kak Kiah, kira staff KKM sama macam aku tapi di Kedah...Kak Kiah tak sihat, so aku memang dengar gak...tapi tak berkesempatan nak ziarah...sekali bila Prof Jinap ajak tengok, aku pun plan laa...pendek cerita, pagi hari kejadian aku bertemu dengan Prof, Kak Laila dan Dayah O di KLIA2...naik flight awal pagi ke Alor Setar...sampai sana, terus ambil kereta sewa yang aku dah book awal...dalam RM120 tak silap aku per day harga dia...dan kami terus ke Kopitiam Ukir Mall untuk sarapan pagi...member aku yang sarankan ke sini...banyak gilaaa pilihan menu sampai rambang mata...aku pi cop tempat, diorang pi beli makanan...aku layan je makan apa orang order...sedapp gila mee goreng dia tu...ada apam lenggang gak...nyummeh!
sebabkan masa melawat adalah tengahari, makanya ada laaa masa kami bersiar-siar sekejap...so lepas makan tu, kami ke Pekan Rabu laaa...memasing duk shopping ikan pekasam la, bahulu la, kuih karas la dan sebagainya...then kami singgah di Masjid Zahir...seronok Prof, dia cakap pandai ya you cari tempat cantik ambil gambar...hahaha eh Prof ni, aku WanderlustDJ kot!hahaha ehh terriak plak!hahaha...then kami cari kedai buah nak beli buahtangan untuk melawat Kak Kiah...
dan dalam jam 12 tengahari dah kami terpacak depan hospital...urusan nak masuk mudah walaupun kalau ikut tak leh masuk reramai...tapi tiket pesakit staff KKM di negeri Kedah kot, hehehe rezeki...Alhamdulillah dapat jumpa Kak Kiah, pejuang kanser yang sangat kuat semangat dia...Allahuakbar...masa kami sampai tu senyum tak lekang siap gelak tawa lagi...aku memula tak kawan ngan dia kat FB sebab tu lambat tau cerita...rupanya since Disember lagi dia memang banyak berkongsi kat FB journey dia melawan kanser tu...Allahuakbar, hebat dan kuat...suaminya memang sentiasa di sini...dan Alhamdulillah sampai hari ni, dia dah siap discaj dan dah boleh duduk dengan pakai macam alat pemegang kat leher tu...hebatnya semangat Kak Kiah...dan kalo tengok kat FB dia pun, nonstop orang datang ziarah dia...syukur Alhamdulillah dan dia pun memang sentiasa update je gambar dia...semoga Allah permudahkan urusan Kak Kiah, sentiasa sihat selaluuu...insyaAllah...masa kami di hospital, Emi kawan kerja kami di Kedah pun sampai juga...
dalam jam 2 petang aku gerak dulu sebab nak hantar Prof ke airport...flight balik Prof awal sebab esoknya dia nak keluar negara...so aku babai Kak Kiah sesiap laaa...then aku patah balik ke hospital untuk ambil Kak Laila...dan seterusnya kami pun terus bersama Emi singgah di Masjid Al Bukhary untuk solat jamak...cantik masjid ni...aku suka...aku dah pernah sampai sini tapi lamaa dulu dah...Alhamdulillah ada rezeki sampai lagi...
then nak late lunch...aku dah cakap kat Emi tak nak nasi kandar...hahaha Emi cakap dah petang camtu memang takde nasi kandar...lauk habis daaa...so Emi bawa kami makan di Karipoley...tempat famous katanya nowadays kat sana...hehehe layan...so kat sini makannya order set nasi putih...so ada yang order asam pedas, ada gulai lemak, ada ayam dan ikan...dan paling istimewa kat sini adalah ikan bawal emas goreng tuuu yang penuhhh bawang goreng di atasnya...Allahu sedappp ya amat!makan ikan panas-panas tu dengan segala bawang dan cili beserta kicap yang dicurahkan atas dia...sedappp sangat!terbaiklah!hehehe...
then lepas tu kami ajak Emi pergi ngopi sebab masa nak balik lambat lagi...hehehe Emi bawa kami ke Sulb...sedap betul kopi dan desserts kat sini...kita order pastu kita sakan sembang, ngumpat hahahaha!memang banyak la cerita keluar kan...dulu Emi ni sama kerja ngan aku kat Putrajaya gak, so pernah la bekerja sama ngan aku dan Dayah O gak...so memang sakan la banyak ceritanya kan...sampai tak sedar masa berlalu...hehehe...kalo ikut hati banyak nak sembang lagi hahahaha
petang tu sempat kami singgah jap di rumah CikNa, roommate aku semasa umrah dulu...hehehe sakan penuh meja CikNa jamu kami...yang kami ni dah senak perut dahhh kekenyangan weh!hahahaha siap CikNa videocall CikBa lagi masa ni, sebab CikBa tak sihat so tak leh nak datang...hehehe...takleh lama pun sebab nak kejar flight balik...tapi sebelum balik, sempat laaa Emi duk tapau apa patut dari kebun CikNa...hahaha...
dan kat sini gak Fazli dan anak-anak datang nak ambil Emi...lama tak jumpa budak-budak ni, Allahu besar sungguh dah memasing haaa...then kami gerak bersama menuju ke airport...terima kasih Emi sekeluarga menyantuni kami...sekejap nau masanya kan...insyaAllah nanti kita plan buat family gathering macam dolu-dolu yaaa...insyaAllah....
dan sampai di KLIA2, aku stress duk nak uruskan kad T&G aku yang cicir...aku gatal keluarkan dari kereta bawa ke Alor Setar, aku rasa cicir masa aku nak keluarkan IC sebelum masuk flight tadi...huhuhu so memang berpeluh-peluh laa nak membayar parking beratus ringgit siap fine kan...huhuhu pastu dah setel, nak keluar tu, lalu Petronas dan Shell semua tak jual kad T&G...masa ni dah blurr nak balik cemana huhuhu sekali member cakap boleh guna IC...Allahu duk penat sangat, kalut gitu lupaaa kan hahahaha terus topup kat IC dan gerak...Alhamdulillah selesai perjalanan sehari ke Alor Setar...

No comments:

Post a Comment