Wednesday, July 5, 2023

Solo Trip to Sri Lanka ~ Day 2


walaupun tidur lewat, seawal 6.30 pagi aku bangun daa...segan plak tido rumah orang bangun lambat kan...tu pun masa pergi toilet, aku dengar Wasu & Kelum dah sibuk memasak kat dapur...alahai segan la aku...pantas aku siap mandi semua...hahaha pastu sempat tengok rumah diorang, cantik!besar plak tu...rumah banglo sebijik...lawa laaa...kaya kawan aku ni rasanya hahaha...ye la laki bini keje kerajaan kot...so tetap la kerja nya...katanya tak terkesan pun masa pandemik gaji mereka...Wasu tu big boss dah kat research institute, Kelum plak pegawai tentera laut...
duk intai dapur, sakan memasing tengah memasak...hahaha aku tak kacau laa...kang tak sama plak cara masak diorang dengan aku kannn hehehe...Wasu siap masak dalam periuk lama tuu...cool gilaaa hehehe pastu again, Sri Lankan dan teh berpisah tiada okay...ada yang tanya best ke teh dia, kalo tanya aku yang biasa minum teh tarik mamak ni, aku rasa light la teh diorang...sebab guna susu fresh, pastu teh diorang jenis yang bukan dark tea tu...ala-ala english tea je, so kan tak kuat sangat...
haaa siap dah sarapan pagi untuk aku yang bakal berjalan jauh...amacam?macam kat hotel kan...hehehe bersungguh betul Wasu dan Kelum menyantuni aku tau...huhuhu terharu sangat...kata mereka ayam yang dijual di supermarket sini semuanya halal sebab slaughter/company yang uruskan adalah muslim...so diorang masakkan aku kari ayam ala Sri Lanka...light sikit la banding India punya kari dan ada dhall gak...sedappp!aku makan bertambah!nyummeh!
masa aku tengah makan tu, driver aku, Tharanga pun sampai...sebabkan aku malas study, aku malas nak berangkut beg turun naik train, makanya setelah lamaaa fikir, aku decided sewa kereta dengan driver je...senang untuk aku walaupun agak mahal...pasrah je la...aku duk riki, last aku ambil dengan RCDSL...aku ambil untuk 5H4M dengan harga USD300, termasuk kereta, driver, fuel, parking fee, toll, driver accom & meals, drinking water in car, flexible service to explore things...no hidden or extra cost...haa gitu la tulisnya...so pagi tu, aku bayar USD200 dulu pada Tharanga...dan aku dapat kereta besar dulu katanya nanti akan tukar...hahaha terkejut member aku tengok kereta aku sewa kan...kaya nau solo traveller gemok ni katanya hahahaha!haa kemain panjang yee ceramah Wasu & Kelum pada Tharanga hahaha nasib kau lah Tharanga, sebab Wasu macam skeptical ngan pemandu kat sana...takut diorang amik kesempatan kat tourist macam aku...hahaha...
dalam jam 8 pagi kami pun bergerak meninggalkan Colombo dan menuju ke Galle...dalam kereta aircond kuat, so best laaa...pastu memula tu Tharanga ni banyak gak cakap, tapi aku malas nak layan!hahahaha aku ngantok, so aku layan perasaan je tengok luar...nak tido kang baru hari pertama, tak kenal lagi dia hahaha risau la gak kan...
aku ni belum pape dah panas hati dengan Tharanga ni...sebabnya masa on the way nak ke Galle, aku ada la sebut beberapa tempat aku nak singgah...antaranya turtle conservation centre la...dah tak tau nak buat apa kan, kita singgah la mana patut...ada laa beberapa centre aku search dengan harga, sekali dia bawa aku ke Ahngalle Trutle Conservation and Research Centre yang entrance fee untuk foreigner sampai USD15!gila melampau aku rasa harga dia tuuu...tapi dah sampai kan, bayar je laaa...kat dalam tu yang best nya memang dapat tengok banyak jenis turtle yang besar gilaaa...pastu kakak yang duk cerita tu best la dia explain...ada sakit, ada rosak ada macam-macam...if nak lepas kan baby turtle ke laut pun leh gak, kena bayar LKR2000 untuk seekor...
then kami teruskan perjalanan lagi di persisiran pantai...cantik laut diaa...ngadap Maldives masa ni...terus rinduuu hehehe...ada sesekali aku minta Tharanga stop untuk ambil gambar...Wasu dah pesan dengan Tharanga yang aku suka bergambar, so memang bab ni Tharanga excellent laa...tak payah suruh nanti dia minta kamera aku...pandai gak dia ambil gambar...tak sesia ambik dia jadi driver hahaha...
dalam perjalanan ni ada singgah mask museum, famous la kat Sri Lanka ni tapi aku malas nak turun...then kami lalu di kawasan perkampungan tepi pantai yang katanya terjejas teruk masa tsunami tahun 2004 dulu...sempat kami singgah di Tsunami Photo Museum...aku nampak ada a few gak museum tapi yang ini kami stop...muzium gambar je...owner museum ni memang owner rumah...dia buat muzium ni sempena memperingati late abang dia...rupanya masa tsunami tu, Sri Lanka tengah bergolak gak, so makin teruk la keadaan rakyat...dan kat sini gak aku tau cerita pasal keretapi merah yang lalu kat tepi pantai ni, just ngam masa tsunami melanda...beribu orang dalam tu, dan kebanyakannya mati sebab sesak dalam train tu...huhuhu...seronok gak kat muzium ni, lagi dengar cerita owner tu...kat sini takde entrance fee pun, kita donate je ikut suka kita...
dan kemudian kami sampai di Hikkaduwa...aku nak naik crystal boat yang boleh pergi tengok coral reef...tak payah turun basah...cantik katanya...Wasu pun suggest aku untuk pergi...tapi aku tak tau la apa masalah Tharanga ni, dia bawa aku ke Mama's ni nak suruh makan, pastu bila aku cakap taknak, dia sembang apa tah dengan budak kerja situ, then dia cakap takleh naik boat tu...mahal la apa la...aku ajak pergi tengok company boat sebelah pun dia kata tak perlu...haa again panas gak hati aku masa ni...tapi aku malas nak layan sangat...plus aku berbelah bahagi gak nak naik boat sebab tengok kemain kuat ombak masa tu...laut cantik, tapi sebab open sea ke Lautan India kan, so memang arus dia takleh bawa main...
so lepas dah rasa tak best, aku ajak Tharanga terus ke Galle je laaa...kami terus ke Galle Fort...sebuah kubu yang mengelilingi sebuah kota lama yang terletak di tepi laut...panas gila weh masa ni sebab tengahari kan...redah je la dah sampai kan...so kat atas fort ni takde apa sangat, panas berdenting la...ada muzium tapi aku tak masuk...ambil gambar je laaa...view lawa, gah laaa fort lama kan...aku masa ni dah panas hati, tambah panas mentari...hahahaha!masa tsunami dulu, katanya Galle ni teruk gak kena tapi kawasan dalam fort ni banyak terselamat la sebab adanya kubu ni...
dalam kota lama ni ada masjid dan lighthouse yang famous...so lepas naik atas fort tadi, Tharanga bawa aku ke situ plak...bersebelahan je dua building ni...masa kat sini banyak la gambar aku Tharanga ambil, cantik plak tu, makanya sejuk la balik hati aku kan...hahahaha mudah dibeli betul jiwa pompuan gemok ni tau...kahkahkah!tapi takleh lama sangat posing sebab panas...
dan berdepan dengan lighthouse tu adalah masjid jamek lamaaa yang dibina zaman kolonial...besar dan masih utuh...aku takpi masuk la sebab bukan waktu solat masa tu, plus aku malas nak turun ke bawah hahaha panas dan aku berskirt bagai, tepi tu berbatu, payah nak turun...siap laa nak kena romantik Tharanga hulur tangan nak tolong turun...ehhh, aku panas hati ada saki baki lagi...hahaha takde koser nak romantik romantik lah!hahahaha!pastu kami jalan balik ke kereta, masa ni hati aku berbuku gak tapi nak tanya gak, mana air dalam kereta sebab dalam email kata air provided...panas kot ni...dia selamba jawab takde, tak termasuk dalam pakej tapi kalau aku nak leh je beli...eh panas hati aku tau...
pastu aku ajak makan...kami ke India Hut area situ gak...haa masa ni aku rimas la dia nak duk semeja ngan aku...aku dah panas hati...aku taknak nanti aku kena bayar plak makanan dia kan...so makan aku order buttered chicken ngan nasi dan Pepsi...dia pindah duk meja lain sebab tengok muka aku macam taik kot hahahaha dia order chicken biryani yaaa...dannnn masa ni serious aku tak selesa dan rasa tak best dah dengan Tharanga sebab a series of events kan jadi berturut...tapi masa ni aku pujuk diri...aku ni sorang, dia je ada ngan aku...dah la baru Day 1 kan...takkan aku nak rugi masa aku kat sini dengan emosi tu....haa aku baru je nak positif, sekali masa nak bayar, bil aku masuk makanan dia ye!demmm kata aku bayar mahal beratus USD dah masuk makanan driver!hangin la aku kan tapi takkan aku nak gaduh depan cashier plak kan...weh penat cuba positif, tak jadi dah nak positif!huhuhu...
dan dalam hati yang panas, kami gerak meninggalkan Galle menuju pula ke Mirissa...masa dalam perjalanan ni, sempat singgah di Habaraduwa sebab aku nak ambil gambar orang buat stilt fishing...salah satu keunikan di Sri Lanka ni...tapi ni dulu laa, now takde daaa...now yang ada pun just untuk bergambar, so kena bayar ya...takde yang percuma...as for aku, dah alang lalu, bayar je laa hahaha LKR2,000 untuk diorang berlakon dan aku amik gambar...hahahaha pasrah!
then gerak lagi ke Mirissa....panas betul hari ni...aku teringat Wasu pesan nanti cuba minum King Coconut...so bila nampak tu aku suruh Tharanga berhenti...nak turun tu, Tharanga cakap tunggu je biar dia turun beli...dia bayar kan...walaupun tak tau la berapa harga nya, tapi sejuk gak la hati aku...hahaha again mudah dibeli ya kau!hahahaha...tapi sedap la King Coconut ni...very good electrolyte masa panas ni...dan dia less sweet banding air kelapa biasa...kalau ada ais ni, pergh lagi sedap!
dan dalam jam 3 petang kami sampai di Mirissa...aku nak sangat ke sini sebab aku nak pergi Coconut Tree Hill!so sampai je memang terus ke situ...kena hiking sikit...tak tinggi mana tapi mengah gak la aku hahahaha Tharanga ikut turun...dia kata nanti takde sape nak amikkan gambar aku...hahaha tang ni aku suka hahahaha....sampai atas tu wahhh cantikkk...aku suka...lawa sangat pokok kelapa kat tepi bukit tepi laut tuuu...
masa aku pergi ni dah petang...makanya matahari dah kat belakang aku daaa...so gelap la muka...so aku assume best time nakpi pagi la kot, supaya cerahhh muka kita hahahaha...tapi aku dah takde masa lain daa...takpe, janji sampai...lawa je pada aku hahaha pandai Tharanga ambilkan gambar tau...hehehe sana sini dia suruh aku posing...aku layan je laaa...hehehe...
dan setel di Coconut Tree Hill, kami terus ke N34 Mirissa, penginapan aku untuk malam itu...awal-awal lagi Tharanga dah sebut, petang nanti kalau nak ke pantai jalan kaki je sendiri sebab dekat...kalau naik kereta payah nak parking...plus dia stay jauh sikit malam tu...aku malas nak sentap apa dah, lantak kau lah!tapi ada la dia pesan, pape call je diaa...nanti dia datang...haaa sampai kat N34 ni buat aku happy...sebab cantik dan bersih!betul la orang kata sini bersih...penginapan ni aku book thru Agoda, sampai sini kena bayar cash ya...bilik aku ni harga LKR8,000...besar, bersih, aircond kuat, dan masuk breakfast daa...siap ada welcome drink yang sejuk dan sedappp...syiokk tekak aku...yeay bestnya bilik!
petang tu aku jalan kaki je ke pantai....memang dekat je dari N34 tu rupanya...dan memang takde parking kat situ, kena park kat tepi jalan yang sempit, tak jauh dari hotel aku...hahaha patut la kot Tharanga cakap gitu tadi...so diterimalah!hahaha...sunset malu-malu je petang tuuu...pasrah je laaa...so aku layan perasaan je la tepi laut...nampak banyak kedai makan seafood, dah excited daaa...sekali bila tengok menu, alaa ada pork plak...terus tak jadi nak makan...
masa ni aku macam blur gak nakpi makan mana...tengok maps macam ada masjid berdekatan...tapi masa nak jalan tu ada anjing plakk...aku ni mana boleh ngan anjing ni hahaah makanya aku patah balik, nampak kedai dekat ngan hotel aku dan diyakini je menu nya, so aku makan laa nasi goreng vege dan beli roti banana coklat...layan makan nasi goreng dengan cili dia tuu...roti aku makan kat bilik...tapi masa makan ni, banyak gila nyamuk!
dan bila aku balik je bilik malam tu, mak aih banyak nya nyamuk!patut dia bagi kelambuuu...dalam bilik air paling banyak weh...haa apa lagi setel solat dan mandi, terus aku memerap duk dalam kelambu je...hahaha syiok sebab sejuk dan empuk tilamnyaaa...hehehehe dan aku memang tido lenaa....ok sambung sok...nak kena jumpa Tharanga semula...sobsss!

16 comments:

  1. Cantik Coconut Tree Hill tu.
    Hmm…geram gak baca pasal kereta sewa & driver tu, tak seperti dijanjikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sangat cantik. tu je tujuan jauh sampai ke Mirissa tu tau hahahaha

      Delete
  2. takde solution tukar driver ke apa ke..complain ke..ke memang x leh...tapi serius cantik la kat sana..espoecially gambar yang Tharanga tu amik

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannn tu la penyejuk hati kat sana...dia pandai amik gambar...hahaha nak tukar cemana, nanti kena patah balik colombo, rugi masa wooo...huhuhu

      Delete
  3. Stress baca pasal driver tu huhu

    ReplyDelete
  4. jangka dah akan jadi mcm nie x seperti diharapkan bayar pakej sekian2 ending dia kita yabg kena kuar duit lebih plk tension tue

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh cpt nau jangkaan ko kan...hahaha sabar...baru hari kedua ni hahahaha sabar2 sebelum buat conclusion hahahaa

      Delete
  5. Cantik rupanya Sri Lanka ni ye...

    ReplyDelete
  6. Pemandu tu ada la pro and con dia kan.. ini mmg travel ala2 kayangan sket la ni huhuu..
    Boleh tak nak ckp rumah kawan Kak DJ tu mcm dia sewa homestay sbb bersih dan lawa sgt kot hahaha..
    Payah jugak kalau negara yg main dgn Dollar jer memanjang nie.. mahal jadi nyer.. dollar dgn kita pun dah teruk huhuu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha kygn sbb xde pilihan. Last min n solo hahaha negara diorg kan bangkrap aritu, ni br nak pulih. Anggap la kita bantu lokal. Gitu haaa hahaha

      Delete
  7. ikan bakar yg terusun dgn ais atas meja tu buat bakar mcm kat restoran seafood kat malaysia ke ?
    cara diorang mancing duduk atas galah tu mengerikan hahahaa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xtau la masak apa sbb xmkn kan kat situuu...huhu

      Delete
    2. okla car makanan yg rare sket.. baru la lain dari yg lain huhuuu

      Delete
    3. hahahaha takde la rare mana pun...hahaha

      Delete