Wednesday, July 12, 2023

Solo Trip to Sri Lanka ~ Day 4


dan keesokan harinya, seawal 6 pagi aku dah check out...staff tu dah siap tunggu nak angkat beg dan bungkus sarapan pagi aku...aku bagi la dia tips sikit kan sebab baik dari semalam...then Tharanga bawa aku ke train station di Ella ni...haaa kata orang mana lengkap datang ke Sri Lanka kalau tak naik train dia kan...makanya aku decided nak naik train dari Ella ke Nanu Oya...saje la try sekali kan...hehehe pagi tu hujan agak lebat gak, dan sejukkk...aku dah ada tiket terus je la masuk ke dalam...tiket aku ni reserved, sebab untuk 1st class...hahaha over kan nak 1st class gak...hahaha gigih la Tharanga nak gak hantar aku sampai ke dalam, risau nau aku sesat hahaha...bersih station dia ni walaupun nampak lama dan usang daa...haa pagi ni train on time...nasib baik hehehe Tharanga tunggu aku sampai naik train ya, siap dia bawa aku ke pintu sebab tengok pompuan ni menonong sibuk amik gambar hahaha...pastu banyak kali pesan dah sampai station sekian, sekian aku kena alert, jangan tido...risau aku terlepas station hahaha....haa sejuk la sikit hati aku kan hahaha....
aku ni bayang train takde tingkap tu, rupanya kalau 1st class macam naik ETS je train dia...hahaha cumanya kat pintu antara gerabak tu terbuka laa so ko leh la nak keluarkan kepala kat situ...tapi ada satu family ni duk bertapa duk situ, payah gak nak ambil gambar...cuma sesekali aku datang tu, dia bagi je aku ruang...tapi aku ni kan gayat, mana beraninya nak keluarkan badan, sambil bergambar masa keretapi tu berjalan...hahahaha makanya aku duduk je la dalam gerabak aku, sejukkk sebab ada aircond dan luar hujan nonstop...layan makan sarapan yang disediakan oleh penginapan aku tadi...keras rotinya tapi takde pilihan, layan je laa...then keretapi slow nak berhenti di satu station, baru aku berani pi kat pintu ambil gambar...hahaha...
then train jalan lagi...kali ni aku rajinkan diri pergi usha 2nd class punya gerabak...dia pakai kipas jeee dan tingkap terbuka...masa pagi hujan gini ok la kan sejukkk...kalo tengah panas tak sure laaa ok ke tak duk gerabak ni...tapi yang acah acah traveller semua adventure naik gerabak macam ni...kat sini ko duk kat seat pun leh hulur kepala ke luar nak ambil gambar hahaha selamat sikit aku rasa banding diri kat pintu tuuu hahahaha aku sempat la tumpang tempat kosong nak bergambar hahaha pastu nak pergi ke gerabak kelas ketiga, takleh plak buka pintu nya...tak tau kenapa, ke aku yang tak reti hahaha sebab kan pintu pun beza ikut gerabak tau hahaha 1st class main tekan button je, 2nd kelas kena slide pintu dia...hahahaah pastu aku usha toilet kat 1st class gak...not bad laaa...
lepas tu aku duk melanguk je la kat tempat aku...sejukkk...so main telefon, sesekali cuba lelap...kat luar tak nampak apa sebab kabus tebal...pastu ada sekali tu tiba rasa train slow...haa apa lagi terus bangun dan ke pintuuu...haa cun sebab tengah nampak panjangnyaaa keretapi tuuu hehehe apa lagi selfie la kita seround sebab train slow...lawaaa...hahahaha aku suka hahaha...masa ni plak kabus tak tebal sangat...nampak la sampai hujung train sana tuuu hehehe...
dan lepas tu teruskan laa perjalanan...hampir 3 jam gak nak sampai Nanu Oya tu...aku rasa kabus ni lawa, cuma kalo tak kabus akan lagi lawa sebab train ni lalu di celah gunung ganang, tanah tinggi dan ladang teh...so memang view lawa laaa...masa hujan ni memang kau nampak kabus je laa...lawa gak la tapi another level...hahahahaa...layan je la...nak tido sangat pun tak berani, duk teringat pesan Tharanga be ready if dah sampai sekian station...dah tak jauh dari Nanu Oya...risau nau dia aku lupa turun hahahaha....
sampai di Nanu Oya dalam jam 9.15 pagi...aku nampak signboard olskool gila ni...masa ni bebudak dalam train pun turun nak bergambar...kita bagi chance diorang dulu la sebab diorang nak kejar naik train semula...haa berani betul diorang kan, kut kena tinggal train baru tau...hahaha Nanu Oya ni dah kira kat tanah tinggi daaa...kalau Ella pun dah tinggi, sini lagi tinggi...datang plak hari hujan, memang makin sejuk laa...kabus tebal!hehehe lawa train station ni, olskool...siap ada abandoned train lagi, tapi malas plak nak rentas rel tu ke sana ambil gambar...dah la sorang takde sape nak ambilkan gambar kan...
sekali eh Tharanga sampai...dia risau duk luar aku tak keluar keluar lagi hahaha ingat aku dah terlepas station...haa apa lagi suruh la dia ambil gambar kita kan...pastu aku nak pergi toilet, masa ni train nak jalan dah, sekali ada pakcik dari dalam train turun panggil aku...laa baiknyaaa dia, dia ingat aku nak naik lagi, takut terlepas train plak...alahai concern gila diorang ni....sib baik ada Tharanga explain ke dia aku turun sini...hahaha...dan pastu aku ikut la Tharanga ke kereta...masa ni nampak ada masjid depan train station tu tapi tak singgah laa...hujan pun dah mula turun balik masa ni...kami nak ke destinasi seterusnya...yang lebih tinggi...hehehe...
aku nak ke Nuwara Eliya sebenarnya dari Ella ni...tapi sebabkan takde train direct ke sana, makanya kena la turun di Nanu Oya tadi tuu...sebelum sampai Nuwara Eliya, Tharanga bawa aku ke Amberwela duluuu...katanya ada farm macam kat New Zealand...tapi masalahnya hujan selebat-lebatnya masa kami sampai di sini hahaha termangu jap dalam kereta hahaha memang takde tanda la nak berhenti kan, kat sini sah-sah la semua outdoor...huhuhu dan dengan berat hati kami pun gerak meninggalkan farm ni...tapi nampak tepi jalan ladang hijau luas, ada lembuuu dan windmill...kalau tak hujan mesti lawa bergambar...sobsss...
pastu sempat singgah kat macam taman bunga ke apatah, tapi tutup gakkk sebab hujan...singgah toilet dia je kejap...sejukkkk...huhuhuhuh...masa ni lagi lama duk dalam kereta sebab tak tau nakpi mana hahaha dalam hati nak tunggu tapi lebat nauuu weh, macam berjam lagi je nak stop...Tharangga pun blur sebab dia kata kalo dah gerak ke Nuwara Eliya ni jauh dah nak patah balik sini...huhuhu lamaa menung, last kami decided gerak je la...takde tanda hujan nak berhenti pun masa ni...sobsss....
hampir sejam gak perjalanan nak sampai Nuwara Eliya ni...masih hujan...tapi sebab tak tau nak buat apa dah, aku ajak je pergi Gregor Lake yang famous di sini...actually kalau tak hujan banyak je aktiviti leh buat kat sini...cantik...masa ni Tharanga parking kat luar je, dia suruh aku sendiri masuk...choi!rupanya parking berbayar...hampeh...nak masuk kawasan lake pun ada entrance fee LKR500...patut dia taknak turun...huhuhu tapi dah hujan kan memang takleh buat apa la, aku snap sana sini sikit je, pastu blahhh...cukup syarat je la dah sampai...aku ada masuk dalam itinerary aku nak pergi kafe atas bukit belakang tu tapi Wasu kata payah sebab kena dapatkan permission dari military...haa leceh...pastu ada a few lookout point gak tapi kena hiking or trekking sikit...malas la aku hujan-hujan ni...
so then kami ke pekan dia je laaa...masa ni memang dah tak tau nak buat apa hahaha list panjang tapi limited sebab hujan...sampai pekan dia ni, hujan dah stop...ok laaa kan...terus ke post office lama di Nuwara Eliya ni...iconic building gak la ni haaaa...so posing la kita barang seround duaa...hahaha olskool gila, siap ada besen tadah air hujan dalam post office dia...hehehe comel je...
pastu Tharanga bawa aku ke kedai untuk tapau makanan tengahari aku dan juga beli kuih muih...aku kenyang lagi, so makan later je laaa...siap aku order dinner terus sebab kedai tu boleh buat delivery ke penginapan kita...then hujan dah tak turun...kami jalan ke Central Market tapi takde apa sangat pun...pasar lama je, ada pasar buah gak...lalu je la sambil nak balik ke kereta tu...masa ni ada gak lalu botanical garden, tapi aku macam malas...duk nak ajak Tharanga balik ke Amberwela tadi tapi dia taknak...jauh katanya...ei geram plak aku...pastu duk berbalah, pastu dia kata lagi tak jaminan pun tak hujan lagi kat sana...haa pandai la kau menjawab kan...pastu cemana tah dia emosi pasal takde hotel, so kena stay jauh la ape la...aku bengang la, apa plak kena mengena ngan aku?pastu tak habis-habis nak suruh aku isi review kat Tripadvisor...nak suruh by today plak tu, apekejadahnya?kut masa ni aku isi, mau habis keluar segala carutan kang...nak ke...eh geram plak aku kan...
dah panas hati ngan Tharangga lagi, hasilnya, kul 1 petang aku dah kat Top Terrace Cottage...penginapan aku untuk malam ni...tempat kali ni kena naik bukit curam gak...lantak la kau bawak kereta, pedulik apa aku kan...sampai je nasib baik bersih dan cantik tempatnyaa...harga permalam cuma LKR6540 sahaja...murah laaa...cumanya takde heater, so sejuk gilaaa lantai dia weh...tilam pun sejukkkk huhuhu bertabah la aku kan...hujan pun sambung turunnn lagi...
pastu kita pun makan laa hasil tapauan untuk lunch tadi...ada kuih-kuih diorang laa macam samosa, vadai dan apetah...sedap gak, then aku order nasi goreng...sedap gak cuma banyak gilaaa...kenyang gilaaaa huhuhu dah makan dan solat tu, aku macam blur gak tak tau nak buat apa, internet pun agak slow...haa bertambah la emosi aku hahahaha tapi sekali kakak yang selalu buat program misi ngan aku minta tolong cari dana untuk projek kitab sekolah...haaa terisi gak la masa aku petang tu setel war-warkan projek tu...
lewat petang aku tidooo...sejuk gila wehhh...huhuhu menggigil aku...so kena pergi mandi air panas jap sebab takde heater kan...sobsss...dalam kul 7 malam tu dinner plak sampai...Allahu aku dah la kenyang gilaaaa...tapi takkan nak buang plak kan, so lewat sikit aku makan gak la sikit...then tak lalu daaa...sejuk weh malam tuuu...aku buat kopi nak panas kan badannn...sobsss...memang malam tu tido berbungkus berapa helai baju, dan stokin, duk bawah selimut tebal pun still sejukkkk...so kalo ke Nuwara Eliya pi la cari hotel ada heater hahahaa ni nak murah kan...pastu plak hujan...memang makin sejuk laa...huhuhu tapi dalam sejuk, hati membara sebab internet cam siputttt!hahahaha...ok bai!

18 comments:

  1. Sedap coklat tu , penuh kekecang

    ReplyDelete
  2. Best story DJ... berani travel solo syabas hihi

    ReplyDelete
  3. berbelit-belit nak eja "ELLA" je pun ye..:)

    ReplyDelete
  4. ku menanti-nanti entry seterusnya akhirny mucul jua.. ok jap belum baca lagi hahaha..

    ReplyDelete
  5. Tharaga naik kete Kak DJ naik train nasib dia dah sampai klau belum cane tu jadi nya hahah :D
    Cuaca sejuk berkabus ala cameroon tapi bawah sket dari NZ gitu..
    1st class tekan button.. 2nd Class slide.. 3rd Class mmg takde pintu dah kot hahaha ..
    Sri Lanka punya accommodation mmg high class ke gane? kak mmg akak bayar lebih.. cantik2 :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. diorg mmg dah leh agak masa, plus sah2 la kereta lg laju sbb takde stop2. kawan aku mmg pesan cari accom dlm 5000 ke 7000 LKR, kurang RM100 yg dah selesa sgt daa...so mmg murah la kot accom sana...

      Delete
    2. Okla tak mahal sgt and accommodation semua terbaik :D

      Delete
    3. Nanti nk jumpa nk story morry psl sri lanka ni hahhaa

      Delete
  6. Woww best best, thanks kongsi journey ni.

    ReplyDelete
  7. Eh kita yang baca ni plak sakit hati ngan driver tu...boleh rasa perasaan DJ masa tu..sure mood kejap ok kejap x ok..

    ReplyDelete