Thursday, July 6, 2023

Solo Trip to Sri Lanka ~ Day 3

hamboi kemain ramai marah Tharanga ya dalam post lepas...hahaha sabar-sabar...baru hari kedua...panjang lagi cerita ni hahahahaha banyak lagi aku nak cerita ni kahkahkahkah nanti dah penghujung baru decide eh nak marah ke tak diaaa hahaha...


hari ketiga di Sri Lanka...seawal jam 8 pagi aku dah bersiap nak pergi sarapan...tempat sarapan kat tingkat atas, bilik aku bawah sekali...harga bilik dah masuk breakfast, so kita isi perut la dulu kan...dapat apom 4 ketul, 1 ada telur, lain tu kosong...then ada sup sayur, set yogurt dan buah...kenyang dan sedap!kelmarin makan kat rumah Wasu tu apom nya dah sejuk, yang ni panas so lagi sedap...set yogurt tu sedap sebab manis...aku tak suka makanan masam hahahaha...sup dia pun sedap yaaa...jangan pandang sebelah mata...hahaha...
selesai makan, aku pun angkut beg nak check out...Tharanga dah tunggu depan hotel daa...makanya bergerak laa kami meninggalkan Mirissa menuju ke destinasi yang seterusnyaaa...perjalanan bermula di highway...dalam sejam setengah gak highway ni, aku perasan banyak signage hati-hati peacock di depan hehehe comel je....memang banyak peacock terbang kat sini tapi aku takdan ambil gambar sebab sepanjang perjalanan kat highway ni aku duk call bertiga Mrs dan Bibie meluah perasaan!hahaha sakan ngumpat Tharanga kan dalam bahasa Melayu!hahaha ni la nasib bila travel solo, takde tempat nak meluah perasaan kalo ada pape...hahaha...
dan selepas 1 jam setengah tu, kami mula masuk kawasan jalan biasa...masa ni ada singgah tepi jalan untuk tukar kereta sebab kereta sebenar aku adalah sedan ni haaa hehehe baru la sesuai dengan solo traveller kan...sebelum ni kemain besar keretanya...tapi ok je, selesa sangat...aircond pun okay, sejuk...kalo tak sejuk, aku komplen kat Tharanga, dia akan kuatkan hahaha...
kami nak ke Mirissa, satu tempat yang terletak di tanah tinggi...so perjalanan mengambil masa 3 jam nak ke sana....jalan dia ala-ala Tapah nak naik Cameron tu haaa, kami sempat singgah di Rawana Waterfall, sebijik macam Lata Iskandar tu hahaha tepi jalan selekoh-selekoh, banyak kedai jual jagung dan souvenir!hahahaha masa ni dah mendung daa...aku sempat singgah toilet dia, bersih!pastu Tharanga minta telefon nak ambil gambar aku di sana dan di sini...layan je laaa...
dan kami meneruskan perjalanan mendaki, ada gak la aku minta Tharanga stop aku nak ambil gambar...dia berhenti je la pun tapi tak turun plak nak ambil kan gambar aku...hahaha malas nak layan aku la tu sebab suruh berhenti tepi jalan hahahaha!view menghijauuu...lawa dan sejuk!tapi langit mendung plakkk...kalo biru, mesti bertambah cantik...depan tu katanya mengadap kawasan pergunungan Ella...orang datang Ella ni banyak nak hiking laa...aku? tak payah tanya...tak koser...hahahha...
kami sampai awal di Ella, aku ajak la Tharanga pergi ke Kinellan Estate...dia macam berat hati nak pergi...duk cakap tak best la, nanti ada tempat lagi best nak bawa di next destinasi blaa...blaa...blaa...eh geram gak aku...sukati aku la nakpi mana, dia plak nak bebel...yang aku ni nakpi sebab nak tengok kilang teh lamaaa...yang dia nak bawa tu nanti memang famous tapi moden...aku suka tengok kilang makanan, memang bidang aku kan...ei geram je...tapi aku cakap nak jugak, dia bawa la sambil sambung bebel dia...pastu masa sampai tu, dia panggil la staff tu bawa aku pusing kilang dan explain ke aku...best gak dengar penerangan dia, cumanya kaget jap tengok food safety kat kilang lama tu hahahaha...teh dia letak atas lantai je eh, pastu peralatan mesin dia banyak macam dah karat...hahaha takpela, kita learn hahahaha...best, hujung sekali tu ada sesi merasa pelbagai jenis teh....aku suka la kan enjoy benda gini...pastu last nak bayar tu, aku baca kena bayar LKR2500 kalo join tour tu, tapi aku tak tau la apa Tharanga duk cakap ke diorang, aku cuma bayar LKR1000 je hahahaha...rezeki...
dan seterusnya kami nak ke Nine Arch Bridge!haaa ni aim aku ke Ella even ke Sri Lanka ni...hahaha jambatan lama zaman kolonial di tengah hutan Ella tu...Tharanga kata ada banyak cara nak pergi situ, tapi dia bawa aku ke point yang paling senang la, plus hujan ni jalan licin, tak sesuai jalan yang kena hiking banyak...okay, aku ikut je...sampai satu kawasan banyak tuk tuk kami berjumpa dengan Sanju, kawan Tharanga...comel weh Sanju ni hahahahaa Sanju ni yang tolong belikan tiket train aku rupanya...so Sanju bawa kami berdua naik tuk tuk menuju ke tangga nak ke Nine Arch Bridge...turun tuk tuk aku nak ambil gambar, eh kemain mesra Sanju nak tolong ambilkan...pastu Tharanga suruh Sanju ambil gambar dengan aku...hahaha mayb dia nampak gedik aku kat situ kahkahkahkah!
dari tempat turun tuk tuk tu, kami kena menuruni anak tangga yang boleh tahan tinggi gak la pada aku hahahaha...pastu lalu kat atas laluan keretapi tu hingga sampai di Nine Arch Bridge...masa ni Tharanga siap bawa payung sebab nampak mendung, takut hujan lagi...bagus dia tolong bawa kan untuk aku sekali...hahaha aku malas nak pegang barang...sampai situ, waaa ramai orang dan cantik!klasik sungguh laaa...sukaaa!aku nak ke bawah sikit masuk kat ladang teh tu ambil gambar jambatan dari situ, tapi Tharanga tak bagi, bahaya katanya...aku cakap banyak je orang ambil aku tengok dalam IG, dia kata tu illegal dan orang datang lepas subuh...so takde orang...kalo buat waktu ni, leh kena tangkap...
masa tengah nak tunggu train tu, hujan turun...so duk la melanguk aku bawah payung...pastu ada plak anjing lalu lalang, eii rimas...aku ni tak suka anjing...sib baik ada Tharanga duk tolong halau anjing huhuhu pastu sib baik gak laa ada tempat nak duduk sementara nak tunggu train tu...masa tunggu ni, actually Tharanga dah tanya kawan dia jadual keretapi lalu...tapi biasa la katanya keretapi kat Sri Lanka ni sokmo delay...sobsss...so bila dah berhenti, dia ajak aku pi jalan ke arah satu lagi jambatan tu...aku layan je laaa...sesambil dia pegang phone aku untuk ambil gambar aku...
view jambatan dari arah satu lagi ni lawa sebab atas tu ada macam homestayyy...tapi nampak macam payah je nak sampai hahaha mesti kena hiking or trekking nak stay kat situ kan...hahahaha takpelaa, tak koser aku hahaha dah ambil gambar, dia suruh plak aku panjat tembok tu...ei aku gayat, seram yaa...ada orang siap pusing ke belakang, juntai kaki ke bawah nak ambil gambar, aku takde laaa...hahahaha...tinggi woi!kang kau jatuh, konpem tak hidup punya lah!
dan selepas sejam menanti, akhirnya lalu laaa kereta lama di atas jambatan tu...tunggu sejam, tapi keretapi lalu tak sampai seminit pun!hahaha pasrah je laaa...hahahaha gambar aku takde amik sebab duk amik video, pastu aku snap gambar bawah ni dari video je laa...eh sekali Tharanga panggil aku suruh senyum...hahaha dia ambil gambar aku kamera dia hahahaha bijak gak Tharanga ni, tak payah disuruh langsung bab ambil gambar...hahahaha!bab ni memang dia win lah...as solo traveller yang gila bergambar, memang aku suka la Tharanga...bab semalam tu je yang aku panas hati hahahaha...
dan lepas tu kami pun gerak la balik ke tempat turun tuk tuk tadi...aku jalan slow and steady je laaa nak naik tangga tinggi tu kan...hahaha jumpa Sanju balik, then kami naik tuk tuk balik semula ke kereta...aku tanya Tharanga nak bagi berapa upah kat Sanju, dia kata LKR1000...pastu aku tambah lagi bagi upah dia tolong belikan tiket aku gak harga LKR1000...tiket nakpi mana?haa nanti aku cerita hehehe...dan kemudian Tharanga bawa aku cari makan...dia bawa aku ke Chill Cafe, katanya kafe terpaling happening di Ella...eh lupa nak cakap, pekan Ella ni kecik je, terletak kat tebing gunung ganang...so kira area ni la paling happening, lain tu sunyi...dan aku makan lumprice kat sini bersama coke dan cake...biasa je makanan dia tapi gila mahal!kedai ni guna USD ya sebab ramai foreigner...hahaha gatal la bawak aku pi kedai harga yahudi ni kan...geram gak huhuhu...aku mintak bayar dalam LKR, makanya jadila LKR3980...dalam USD11...
lepas dah makan tu, aku nak ajak Tharanga pergi satu lagi lookout point, tapi dah malas...hujan lagi kan...so pergi je la check in...masa ni pun dah 4 petang...malam ni aku stay di Ella Country House...dari tepi jalan tu, kena turun tangga ke bawah...sib baik ada staff tolong angkat beg...haa memula cuak gak sebab nampak gaya macam aku sorang duk situ malam tu...tapi budak yang jaga tu nampak ramah...okay la beriya dia cuba nak bercakap ngan aku walaupun tak pandai English...yang aku faham dia kata later ada orang lagi nak masuk...owner dia ke Colombo malam tu, so dia yang jaga...aku bayar LKR7300 pada dia...dan Tharanga sebelum balik sempat la duk pesan itu ini kat budak tu, pastu siap suruh bungkuskan sarapan pagi untuk aku esok sebab takdan makan di sini...pastu Tharanga tanya aku nakpi mana lagi ke. nak dinner ke...caring kann hahaha haa aku suh je la dia balik, malas dah nak keluar...
dan bila masuk je bilik, Alhamdulillah bersih dan luas...harga pun murah sangat pada aku...view bilik pun lawa hadap Ella Rock...aku suka, terus rasa selamat...hahaha cuma sini line tak kuat sangat...aku roaming tapi internet slow...emosi gak la hahaha...ada wifi tapi slow gak...so malam tu memang melanguk je la aku tido awal...hahahaha nak upload gambar pun tak lepas weh...bertabah je la aku...aku bab internet slow ni leh emosi sepanjang malam tau...hahahahaha!
dan malam tu awal aku tido dalam kelambu hehehe awal la berakhir perjalanan aku kat Ella sebab hujan kan...plus tempat nakpi sini banyak perlukan hiking, which aku tak koser la kan...sejuk weh malam tu...tapi ok lagi laa masuk bawah selimut tuuu hehehe...sok kita sambung lagi perjalanan seterusnya...duk Sri Lanka ni memang hari-hari kita gerak ke tempat lain...sebab pekan dia tak besar mana pun...

6 comments:

  1. Tgh study pasal nak gi Sri Lanka ni.. tgh2 google je ada Kak DJ punya update waaa... terbaikkk la.. Thank you for the info.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe wah best2...nanti kan laa tah bila rajin nak update ni haaa

      Delete
    2. Itulah sy pun baru update posting baru seminggu dua ni hahaha..

      Delete
    3. hehehehe semangat datanggg

      Delete
    4. semangat tgh ada kene update cepat2 hahaha :D

      Delete