Wednesday, January 5, 2022

Roadtrip ke Seri Iskandar dan Cameron Highlands

so masa announce je 11 Oktober 2021 tu boleh merentas negeri, dengan pantas 14 Oktober aku dah start enjin menuju ke Seri Iskandar!hahaha...tu pun sib baik 11 Oktober sampai 13 Oktober tu aku dah ada urusan di UPM sebab masa tu minggu pertama aku cuti belajar dan kena setelkan beberapa urusan...hahaha...so masa on the way ni kebetulan ada due date project paper TDP aku...aku terlupa nak submit, sekali tengok reminder jam 12 tengahari kena hantar, makanya terpaksa berhenti kat R&R untuk submit paper tu...gigihkan pi travel bawak laptop tau skang ni...hahaha pastu tengok plak view cun, gigih kau keluar kereta dan bergambar...gilaaa...kahkahkah...
then tengahari sampai Seri Iskandar tu rasa excited gilaaa sebab dah setahun takpi weh!gila lah kita takleh rentas negeri hari tu dalam 9 bulan tau!gilaaa...huhuhu so sampai je rumah Sue, dia terus ajak lunch di Bamboo House...layan gak la makanan kat sini walaupun lembab gilaaaa servis diaaa....nasib baik makanan sedap...thanks Sue belanja lunch...aku makan asam pedas tetel, Sue ambil ayam lemon...nyummm!
dah kenyang tu kami pun gerak balik rumah dan Sue pun terus bersiap...then kami terusss cabut menuju ke Cameron Highlands!yeayyy akhirnya setelah berzaman teringin tapi malas nak hadap jammeddd...makanya sampai gak kali ni...Alhamdulillah naik hari Khamis, jalan clearrr!lajuuu je sampai atas tuuu...hehehe cumanya sedih sebab masa ni baru leh rentas negeri kan, so banyak kedai dan farm tepi jalan macam dah buruk dan tutup...sobss...memang matikan industri pelancongan kita dek pandemik ni....huhuhu tu pantas aku sampai tu nak support industri pelancongan laa...gitu kannn...hahaha so sampai je di Tanah Rata, kami terus ke The Lord's! sebab nya Sue nak makan scones kat sini...katanya hidden germ kat Cameron ni...gituuu kan...sekali sampai takleh dine in katanya sebab staff tak lengkap 2 dos lagi...pasrah je la kita tapau...sementara tunggu tu sempat posing seround dalam kafe... 
lepas tu kami cari tempat nak lepak makan scones dan minum petang...Sue ajak makan di Papa Sushi yang sederet jer dengan The Lord's tadi...hapo datang Cameron makan sushi kan...hahaha takpela aku pasrah ikut kan aje...hahaha...order gak la sushi dan air kan...sambil makan dengan scones...pada aku scones dia biasa je...mayb aku bukan penggemar scones...tapi Sue cakap sedap...dan sushi pun okey laaa sedap gak laaa...layan la melepak sebelum gerak untuk check in...
sebenarnya masa sebelum sampai Tanah Rata tu kami cari kebun teh tapi tak nampak plak...hahaha haish beriya aku pakai dress sebab nak posing kat dalam kebun teh tapi leh plak hijab tertutup bak kata Sue...kahkahkah...nak patah cari balik dah malas...makanya sebab dah petang, terus laaa kami gerak menuju ke 10 Mentigi yang merupakan tempat penginapan kami di sini...terletak di Tanah Rata...cantik hotel ni...baru lagi siap...ni pun Janggel yang suggest, kita follow je laaa...aku book Superior Twin dengan harga RM190...ok sangat bilik dia...cantik!
dan malam tu kami nak carik steamboat...duk tanya bekas Abam Long Kawasan Kemeren la kan yang dah jadi abam Putrajaya tu...hahaha so kami ke Restoran Taman Apple Cameron tapi ramai gila...so kita pergi ambil nombor je dulu then kami jalan kaki menuju ke Family Mart...Sue nak makan aiskrim dalam sejuk katanya...fefeeling autumn di Seoul...hahaha layan je laaa...pastu pelik gak nape kaler hitam putih FM kat sini...so Janggel cakap memang bangunan baru skang nak dapat kelulusan kena ikut warna rasmi Cameron ni hitam putih atau corak tudor katanya...gitu...pastu aku kena marah bila tak tau tudor tu apa...hahaha...
then kami patah balik ke Restoran TAC tadi dan tunggu giliran...tak lama lepas tu sampai turn kami...yeay...so kena bayar dulu RM35.90 per pax baru la kami ke meja yang disediakan...harga tu murahhh...katanya harga promo pembukaan kembali...aku pun tak tau berapa harga sebenar...so aim kami malam tu nak makan megi ketam!hahahah pastu makan kambing banyak-banyak...hahaha memang sakan laaa makan weh!sampai sendat perut!
dan lepas dah kenyang tu kami pun balik la ke hotel...puas hati dapat makan steamboat dalam dingin malam...gituuu...hehehe dan esoknya kami ke Cameron Valley Tea House 2 yang terletak tak jauh dari hotel kami...7 selekoh je kata si Janggel...sekali kemain berlekoh-lekoh aku rasa...hahaha takleh caya betul cakap orang tempatan ni...hahaha sampai je cepat-cepat masuk beratur nak order makanan...takut ramai orang...hahaha...rezeki kami dapat gak meja tepi sekali ngadap ladang teh...hehe kami order teh tarik float dan juga nasi lemak dan croissant...sedap!nyummeh!memang feeling betul duk tepi tu ngadap ladang teh...dah la cuaca lawa gilaaa...
dan selesai makan kami nak turun ke ladang teh...kena bayar RM3 seorang dan pakai wrist bands...layan je laaa...haa tinggi gak tangga nak menurun tu...mengah gak laaa...hahaha tapi cantikkk sangat dengan warna langit biruuuu, ladang teh...nyaman je rasa...tapi kena cepat-cepat gak bergambar sebab lepas kami turun tu dah mula ramai orang sampai...tempat plak tak besar mana pun di buka untuk orang ramai masuk tu sebenarnya...so lepas bergambar kami pun bergerak keluar dari sini...
then Sue ajak singgah di KHM plak...nak makan scones lagi katanya...last time makan sini sedap dia cakap...so kita layan kan aje laaa...so kat sini kami order desserts!so ambil scones, aiskrim strawberry, strarberry celup coklat, strawberry tea....then aku beli gak teh tarik strawberry dan jem strawberry untuk bawa balik...makan scones kat sini aku rasa lagi sedap dari The Lord's semalam..beriya plak tu aku makan letak banyak cream dia tu, sedappp! nikmat sungguh bersulam dengan teh hangat tu...Allahu sedap!hahaha...
dan selesai di KHM, kami pun bergerak balik...masa balik ke arah Simpang Pulai, sempat gak laaa berhenti di Kea Farms jap...Sue nak cari pokok bungaaa...so aku malas nak ikut dia berjalan tu, aku just turun kejap cari jagung rebus then aku lepak dalam kereta jeee...sedap gilaaa jagung tu...teh tarik strawberry KHM tadi tu pun sedap gilaaaa...hahaha nyummeh!kenyang gila aku sementara tunggu Sue balik tuuu...hehehe...
selesai Sue shopping kami pun gerak menuju ke destinasi seterusnyaaa...masa ni aku kena drive...masyaAllah ngantok gilaaa mata weh...member sebelah dah siap lelap bagai...kita ni berzikir je la tahan mata dari terkatup...sobsss!so nak ke mana kami seterusnyaaa?haaa tunggu dalam next post yaaa...insyaAllah aku share ngan korang antara tempat yang best aku rasa untuk staycation walaupun pada mulanya rasa seram gak!hahahaha...ok bai!

No comments:

Post a Comment