Thursday, January 6, 2022

Dari Cameron Highlands ke Suka Suka Lake Retreat, Lenggong


dan dari Cameron Highlands kami terus menuju ke Lenggong, Perak!haaa jauh gak dalam 2 jam sebab ni dah menghala ke Gerik...masa dah masuk Perak tu dah mula hujannn...huhuhu so tujuan kami ke sini adalah untuk ke Suka Suka Lake Retreat...konon nak cari tempat tak ramai orang dan rare kan...hahaha so sampai je dah cuak...sebabnya kena lalu atas jambatan kayu yaaa nak ke Suka Suka Lake Retreat ni...bawah tu Tasik Chenderoh...nervous tau....dah la masa ni hujan...hahaha...tempat ni aku tau dari Kak Adilah kenalan di FB yang aku jumpa di Turki 3 tahun lepas...masa masuk kawasan ni nampak la beberapa buah rumah tradisional Perak yang ada di sini...
masa kami sampai ni memang dah hujan...terus diminta ke rumah utama untuk urusan check in dan minum petang oleh Kak Aishah, isteri kepada pemilik tempat ni...rumah utama ni kira macam lobi laaa plus dining area...cantik...teringat rumah arwah Moyang aku di Taiping dulu...ala gini laaa...hehehe...so masuk je pun dah ada aura tradisional dia tu...seronok ambil gambar tiap sudut...penuh dengan barangan lama yang dah jarang nampak sekarang ni...dan rumah utama ni mengadap tasik yang cantik dan tenang...
tak lama tu Kak Aishah hidangkan kami dengan jus asam gelugor yang sejuk...sedapppp!pastu dia hidang pula kuah cucur badak dan juga kopi kampung...Allahu nikmatnya layan masa hujan ni kan...dan masa ni minum En Aziz pun datang menyapa mesra...best gila sembang dengan En Aziz ni sebab dia banyak cerita...so memula sekali kami tanya pasal jambatan masuk tadi...aku cuak!hahaha dia cakap takde apa la, kukuh je sebab bawah tu batu sebenarnya...dia saje buat kayu atas tu nak bagi feel orang datang masuk kampung...hahaha fuhhh....pastu dia cerita la pasal asal usul tempat ni dia ngan isteri dia buka sebab dah bosan duk KL sana...diorang beli rumah rumah lama sekitar Perak dan pasang semula di sini...memang best bersembang petang tu...sambil tunggu hujan reda...
dan bila hujan dah reda sikit tu kami pun dibawa ke rumah kami...kami dapat Rumah Pak Long yang ada dua bilik dengan setiap bilik ada bilik air...masa ni tau yang hanya kami je check in di situ sebab hari Jumaat kan...debor gak laaa...hahaha sempat tanya Sue masa naik rumah tu, ko takut tak?aku takut ni...hahahaha pastu bila naik je rasa selesa je rumahnya takde rasa seram apa pun...siap ada kelambu lagi...hehehe so melepak la kami merehatkan diri...masa datang ni aku dah plan nak bersunset sebab tengok gambar sunset member warna purple kot!lawa gila...tapi Sue kata tu edit je tu...hahaha...tapi sebabkan dah hujan ni, harapan nak layan sunset memang kelaut la kan...
sementara nak tunggu Maghrib tu, aku tetiba tergerak hati nak buka tingkap...tengok hujan dah berhenti dan ada rembang oreng sunset kat luar...haaa apa lagi melompat sarung tudung ala kadar je nakpi ambil gambar kejap la kononnya depan rumah je...sekali berlarutan plak sampai ke jambatan berdekatan rumah utama sebab lawa sangat plak sunsetnya...hahaha dengan Sue sekali join sebab makin lama makin lawa....cantik sangat!Subhanallah...
dah puas bergambar kat jambatan kecil tu, kami pun nak balik ke rumah kami...lalu laa rumah utama tadi dan nampak sunset warna purple!terkesima rasa...aku pun tak sure pantulan apa yang ada kat belakang tu sampai dapat warna lawa gini weh...terus pantas snap dengan kamera...haha terus cakap kat Sue betul laaa gambar dalam FB tu weh!memang ada sunset purple leh nampak dari sini...mayb pantulan air tasik ke apa ke aku pun tak sure la kan...hahaha yeay puas hati dapat layan sunset cantik!
then balik rumah dan solat...lepas tu kami pun ke rumah utama semula untuk dinner...kat sini En Aziz dan Kak Aishah menerapkan budaya Melayu kita...so untuk dinner memang dia minta kita berkain batik!hahaha aku punya la nervous...mana la pernah aku berkain batik kannnn...hahaha risau je kut luruh kainnya bila bangun or berjalan...kahkahkah...dan makan malam kami disediakan cara berhidang...kena duduk bersimpuh kau...lagi la aku tak reti kan, makanya kita bersila aje lah pakai kain batik pun!hahahaha sporting gila keluarga En Aziz semua pakai baju tradisional...siap yang lelaki bertanjak!hahaha best gila malam tu diperkenalkan dengan ulam temulawak...sedap sangat makan malam tu ada talapia bela sendiri masak tempoyak, gulai ayam, sambal udang, ulaman dan sayuran, tempoyak dan pekasam!sedap weh kami berdua memang tak segan laaa makan bertambah...En Aziz cakap dah lama dia makan tak bertambah, tengok kami bertambah dia pun rasa nak tambah!hahaha terkejut Kak Aishah nampak lakinya menambah nasi...hahahaha...pekasam talapia dia sedappp...Kak Aishah buat sendiri katanya...
sambil makan sambil sembang sakan...masa makan tu adik dan adik ipar En Aziz sampai...so dia nampak abang dia sakan sembang, dia cakap ke kami elok la korang melayan abang dia...abang dia ni kaki sembang, tapi bila PKP takde orang datang sangat mati kutu abang dia takleh sembang sakan...hahahaha haaa memang ngam la yang datang kali ni pun kaki sembang...masuk la cerita politik ke sejarah ke tourism ke semua masuk!hahahaha...lepas dinner sambung sembang, dihidang plak dengan pengat labu, buah mangga dannn kopi hangat!Allahu nikmat gila...hahaha masa ni memasing dah lenguh, dah mula plak perangai lunjur kaki...tuan rumah buat kita pun sama la tapi veris sopan sikit...kahkahkah....dah dekat 11 malam baru la kami balik ke rumah kami...dengan perasaan best gila...hilang terus rasa takut dek layanan mesra mereka...
dan malam tu aku tido awal sebab penat...oh lupa nak cerita, handphone aku takde line sangat sebab Maxis...sib baik Sue guna Celcom ada line, leh aku menumpang internet kan...sekali tengah tido, dalam jam 2 pagi aku dapat panggilan telefon dari kaka sedara ku...tapi sebab line slow, aku tak leh nak angkat...tapi masa ni leh agak dah sebab pakcik sakit masa tu...sekali tak lama tu abah aku plak call dan aku cuba jawab dan dapat cakap dengan abah...abah maklumkan pakcik aku dah meninggal dunia...Allahu...berbelah bahagi rasa hati...teringin tahun 2014 kot aku pi Penang ngan Sue...masa kat sana dapt tau adik sepupu aku meninggal dunia...masa tu aku tak drive, so gigih laaa berusaha nak balik gak naik ETS sampai jem teruk bagai...last sampai tak dapat tengokk pun...huhuhu kali ni aku rasional sikit...aku fikir kalo aku rushing back pun bukan sempat jumpa kan...makanya aku decided untuk tak balik...doakan saja dari jauh...
dan esoknya kami keluar breakfast dalam jam 9 pagi...seronok tido malam tadi takde nyamuk dan sejuk je pada aku...seronok la macam balik kampung dulu kala...so untuk sarapan kami ke rumah utama...masa sampai tu tengok Kak Aishah dah siap menghidang makanan...comel je makanan dia yang ada...ye la kami berdua je tamunya....lainnya family mereka kan...katanya hari ni nanti ada group besar nak check in...hehehe...so kami makan nasi lemak telur mata yang sedap, kuih muih dan ada kuah duriannn...waaa best gilaaa...aku tanya gak memang musim ke...diorang cakap tak pun tapi sebab masa musim haritu kan PKP, so banyak buah diorang frozen kan atau buat tempoyak...tu boleh hidang ke kami tu...walaawei best gila...makan plak pagi tu sambil ngadap tasik yang tenang berteman kan kopi o kampung...fuhhh terbaik!i loike!
lepas breakfast, En Aziz suh kami naik kayak...ada disediakan kayak kat sini untuk main kat tasik tu...memang tak reti la kan, tapi En Aziz cakap takpe Azam pandai ajar...so aku pun cabar la diri, ok ayuhhh kita...hahaha...so aku naik kayak solo, Sue ngelat dia naik ngan Azam so senang la hidup dia pergi sampai ke tengah tasik...aku tak larat weh...dengan panas dengan penat nak kayuh tu rupanya...hahaha sakit tangan aku...betis dan peha pun sakit sebab duk menahan cuak kan...kejung kaki aku duk dalam kayak tu....hahaha hasilnya tak sampai 15 minit aku turun dah dari kayak...hahahaha tapi ok la pengalaman kan...hehehe...
dan lepas berkayak tu aku dan Sue balik ke rumah kami dan bersiap-siap...lepas tu sempat laaa posing sakan keliling rumahhh...cantik la rumah ni, dan tak rasa takut pun pada aku...layanan mesra tuan rumah tu yang buat rasa macam balik kampung aku rasa...best sangat aku rasa stay kat sini...dan selesai bergambar kami pun mengangkut la beg menuju ke kereta...
pastu jumpa dengan kak Aishah dan En Aziz...sempat gak tinggal kan good review kat buku tetamu mereka...overall aku memang recommended kalo korang carik tempat yang rare, nature dan takde ramai orang...seronok sangat tempat ni pada aku...dah la murah cuma RM125 sahaja seorang...termasuk makan dan minum...Alhamdulillah happy!puas hati...heheh so korang kalo nak booking tempat ni leh contact Kak Aishah okay...013-5251177...ok bai!

12 comments:

  1. Wow...rare betul nih...hahaha. Kain batik tu nasib baik tak luruh hahahha. Enjoy la baca entry ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha tu la pasal...risau sungguh pakai kain batik tuuu

      Delete
  2. wowwww.... betul2 fefeling cam balik kampung ni!!
    yg syiok layanan dari tuan tanah tip top!

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah best sangat duk situ macam kampung sendiri plak rasanyaaa

      Delete
  3. uittt...best ni...tak jauh dari kampung mak n abah teman di Kati...

    ReplyDelete
  4. Menariknya tempat ni...
    Serba serbi cantik!

    ReplyDelete
  5. menarik betul..kalau balik kuale, mmg x lepas nak ke sini, mak bising..haha..suh duduk kt rumah jugak..huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha kalo balik kampung mmg tak dapat laaaa

      Delete