Friday, January 7, 2022

Dari Lenggong ke Penang, Seri Iskandar & Ipoh


dan gerak dari Suka Suka Retreat tu sempat la kami menyinggah beli ikan pekasam...datang Lenggong ni memang wajib laa beli ikan pekasam ikan air tawar dari Tasik Temenggor depa tu haaa...ikan paling famous kat sini harus la ikan pekasam lomaaa...aku pun tak tau ikan ni, tapi dah a few time beli sedap je...rupa dia ada ala-ala sepat ke talapia camtu laa...hehehe
then semalam sebenarnya aku ada hint Sue ajak pi Penang...balik hari je la nak makan-makan...memula dia tak setuju...laju cakap taknak masa dalam kereta dari Cameron Highlands ke Lenggong...pastu malam semalam masa tengah kemas-kemas dia cakap nak la pi Penang makan mee udang Sungai Dua...aku pun yeay la...aku cakap kita tengok sok Waze kalo tak jemmm kita onzzz...so sampai Kuala Kangsar tengok Waze tak jem makanya terus la kami memecut ke Penang!tak jauh dah aku rasa less than 2 hours...sampai je terus ke tempat favourite kami iaitu Medan Selera Sri Tambang di Sungai Dua...pelik gak tak jemmm sebab weekend pertama dah leh rentas negeri kan lepas 9 bulan terkurung dalam negeri sendiri...pastu kitorang teringat ada berita beberapa hari sebelum tu cakap dijangka sebanyak berapa puluh ribu kereta tah akan masuk ke Penang...so aku rasa sebab tu semua bertangguh balik or jalan ke Penang kot...hahaha Alhamdulillah rezeki kami tak jemmm...best!so sampai kedai terus la macam biasa order mee goreng udang!kali ke sini memang tak layan mee udang kuah ye...memang makan mee goreng..nyummeh!tambah plak ketam goreng kali ni...sedap gilaaa...penuh isinya...berbaloi-baloi datang Penang weh!
lepas dah kenyang makan mee udang, kami nakpi withdraw duit...sebabnya habis dah cash aku...hahaha makan pun ngam-ngam je duit...siap tanya la berapa RM harga mee sebelum makan tu...sebab kat situ takleh guna kad...hahaha then dah siap withdraw duit kami cari pula masjid untuk solat...berpusing gak masa ni sebab banyak masjid dan surau masih tak dibuka...huhuhu so dapat satu masjid pun kena solat kat luar je takleh masuk kawasan berkarpet tu...pasrah je laa...huhuhu ok dah penat berpusing pusing kan, kami dah malas nak masuk pulau...memang takde perancangan pun nak masuk pulau...tapi aku cakap ngan Sue, aku teringin nasi kandar sebelum pulang ni...so duk search laaa nasi kandar area Seberang Perai...so nampak ada Kapitan, makanya excited la kan....sekali sampai tutup daaa...so kami ke Hameediyah je laaa...walaupun takde la lapar sangat, tapi sakan gak aku ambil lauk!hahaha ayam rose dengan sotong!masyaallah sedap gilaaaa...makan plak dengan air teh ais dia...allahuuuu puas hati weh!bau kari kat tangan tak hilang sampai esok!hahahaa...
dan bila dah kenyang mula la mata layuuu...tapi laju Sue masuk kereta bahagian penumpang kan...dia cakap datang dia dah drive makanya balik aku laa...demmm...aku dah la makan nasi kandar banyak gilaaaa...mata memang kuyuuu...hahahaha tapi Alhamdulillah laa ngam before Maghrib kami sampai ke Seri Iskandar, rumah Sue...syukur laaa...walaupun mata macam kena himpit batuuuu...hahahaha nasib baik ada radio peneman diri...ecewah...tapi lewat malam tu duk melayan episod hujung-hujung Hometown Cha Cha...siap teresak-esak memasing tengok kat handphone memasing masa ni...hahahaha so lepas menangis beriya sampai semput, terus rasa lapar...hahahaha so apa lagi geledah dapur orang buat macam rumah sendiri la...menu haruslah bertema kan korea kan...tengah demam Hong Bang Jang masa ni...hahaha 
dan esoknyaaa kami bersarapan di Ipoh!memula plan nak makan di Hollywood tapi ramai nau orang makanya Sue ajak ke kedai belakang dia, Vegas...konsep sama laaa macam Hollywood tu...so layan je laa...haa tengok la menu kami berdua makan...nyummeh!aku memang wajib la layan mee itik tu kalo ke sini, Sue plak dengan hor fun mee dia...nyummm...aku paling suka air kat sini laaa, memang pekat likat debomb!hahaha...best!so masa aku upload IG story makan sini, ada sorang follower tegar aku duk ajak jumpaaa...teringin nak jumpa lama dah katanya...so aku roger dia lokasi seterusnya aku nak singgah...
lepas makan aku layan Sue nak ke nurseri...layan je laaa pompuan ni memborong...rumah dia sekarang memang penuh dengan pokok bunga bagai...aku rasa lama-lama sok siap pokok mangga durian semua ada nanti depan rumah dia tuuu...hahahaha...so masa aku tunggu Sue kat sini la si Balkis sampai dengan laki dia...meriah sembang sakan macam lama nau kenal kan...tapi memang lama dah aku rasa dia follow IG aku...rajin menegur so memang aku kenal laaa...hahahaha dia pun sembang macam kenal tu, selamba dia Cik Teh, Cik Jamal kan aje mak abah aku...hahaha memang kenal sungguh tu...hahahaha...
dan lepas tu kami gerak semula ke Seri Iskandar...balik rumah aku melepak malas nak balik lagi...ingat petang sikit la baru gerak kan...siap terlelap penat nau dua anak dara ni berjalan sakan beberapa hari ni kan...hahahaha so lepas Zohor camtu aku bangun dan bersiap nak balik la...sekali aku dengar Sue duk tung tang kat dapur...laaa rupanya Sue masak late lunch untuk akuu...hahaha alahai terharu...walaupun annoying je dia duk bising cakap aku masak biasa je bukan macam ko...ehhh dia dah nape nak anxious masak untuk aku...macam kan kawan kau ni Masterchef plak kau nak nervous bagaikan...hahaha dia cakap masuk untuk #daridapurdj kot, mau tak nervous...hahaha gilaaa...dia tak tau ke hashtag tu dah kelaut dalam sejak leh travel ni...kahkahkahkah!tapi sedappp Sue masak, bertambah-tambah aku makan...
dan lepas dah makan semua, aku pun nak gerak balik...again makcik sorang ni dah macam makcik makcik sangat tau...nak plak laaaaa bekal kan aku cili api yang dia tanam...hahaha walaupun dapat la seplastik kecik tu kan...hahahaha comel je cili apinya kecik kecik...aku nak balik ni, sibuk dia suh tunggu dia petik cili api tu...hahaha pasrah je laaa...tu pun ada 2 ketul terung dah berbuah, sibukk dia nak suh aku amik gak!aku cakap taknak takat 2 biji je...umah aku mana cukup!hahahaha...kau tanam la durian Sue, sok aku datang makan...hahahaha...
dan lepas tu aku pun gerak balik ke rumah...perjalanan tu agak suram sebab hujan...Allahu tuhan je tau betapa ngantoknya aku...beberapa kali gak aku singgah beli bekalan makanan nak ngunyah sambil memandu...hahaha Alhamdulillah selamat sampai rumah lewat petang tu...yeay syukur dapat gak merayap merentas negeri kan selepas beberapa bulan tak dapat keluar...dan mulai titik ini laaa...aku sakannnnn berjalan!sebab tu la post tertunggak aku dah banyak gilaaa balik...hahaha pastu #daridapurdj aku pun dah kelaut...aku dah lama tak masak best-best...kalo masak pun masak biasa je...tu pun jarang lah sebab adaaaa je weekend program aku kan...hahahaa...ok la korang selesai dah cerita roadtrip pasca PKP aku ni haaa...hahaha so ke mana lagi aku seterusnya...tunggu...moga mood rajin terus ada...hehehe..

6 comments:

  1. Alhamdulillah
    melimpah ruah rezekinya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah...tp risau gak ni berat makin naikkk hahahaha

      Delete
  2. Menarik betul road trip DJ ni...betul-betul balas dendam rentas negeri ni :D

    ReplyDelete
  3. Seronok bercucuk tanam walau x banyak tapi siap boleh dijadikan buah tangan kawan- kawan kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah tu la seronok benor dia bercucuk tanam masa pkp...

      Delete