Monday, January 10, 2022

Balik Kuala Pilah - Warung Abang Bateri & Kodai Makan Ain

dua hari lepas balik dari roadtrip tu ada cuti umum, so aku ajak Mak Abah balik Kuala Pilah untuk ziarah kubur dan keluarga arwah pakcik aku...dan memandangkan inilah pertama kali kami balik Kuala Pilah sejak pandemik berlaku, makanya sempat la aku bawa mak abah singgah makan di dua buah gerai tepi jalan antara Seremban dan Kuala Pilah tu...so yang pertama masa nak pergi tu, aku singgah di Warung Abang Bateri yang menyajikan roti canai kari kambing untuk sarapan pagi...kak ipar aku yang suggest tempat ni...memang sedap betul roti canai dan kari kambing tu...cumanya agak terkejut, satu pinggan kecil kari kambing tu berharga RM10...hahaha kemain harga KL kau ya...hahaha tapi Alhamdulillah sedap sangat kari dia tu...lembut kambingnya...pekat karinya...so nyummeh!mak aku dan aku makan sorang 2 keping roti...hehehe...
dan lepas tu kami terus ke kampung di Kuala Pilah, ziarah kubur arwah pakcik dan semua di situ...sebab tempat yang sama gak laa arwah atok, uwan, pakcik makcik yang terdahulu pergi serta sepupu sepapat aku...huhuhu Al Fatihah untuk semua ahli keluarg kita yang telah pergi mendahului kita...then sempat singgah ke rumah arwah pakcik aku jumpa anak-anak diaaa...dan kemudian kami pun gerak balik...kalau dah sampai Kuala Pilah ni memang wajib la beli daging ke ikan or itik salai di tepi jalan...
then kami singgah makan tengahari di Kodai Makan Ain...dulu kecik je gerai dia bawah pokok tepi jalan tapi sekarang dia dapat tempat di Perkampungan Budaya Terachi tu, so besar gila kedai dia...banyak gilaa makanan dia dan ramai gak laaa orangnyaaa...so ambil makanan secara self service...ambil nasi campur then duduk, nanti dia datang kira...ikan or sotong bakar leh order gak nanti dia hantar ke meja...walaupun ramai tapi ok la cepat gak dapat air dan sotong bakar tu...makanan masak lemak dia plak memang semua sedap belaka...abah aku cakap sedap!Alhamdulillah...
lepas dah kenyang tu kami pun gerak balik ke rumah...tak habis-habis mak abah aku cakap sedap-sedap kedai makan yang aku bawa hari ni....haaa lega kan...dah la dah lama tak balik Kuala Pilah, kalo dapat yang tak sedap kang, kuciwa la jugak...Alhamdulillah berjaya gak niat nak membeli jiwa mak abah lepas dah sakan aku berjimba dengan kawan kan plus lepas ni pun nak berjimba lagi. Eh.

2 comments:

  1. Roti Canai Kari Kambing Abang bateri tu kat sebolah mano erk...apesal x tau..yang tau yang kat area ulu bendol tu je..x leh jadi kena pi cari ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo dari ulubendul dia belah kanan...depan kedai pertama jual itik salai belah kiri nanti...

      Delete