Monday, January 31, 2022

A'Famosa Private Villa - Izmir, Melaka

pertengahan November 2021 hari tu aku bercuti ke Melaka dengan family...kitorang ni asal bercuti je duk pi A'Famosa ni je la kan...sebabnya senang duk je kat villa ada pool...hahaha malas nak bersesak keluar...hahaha makanya hari kejadian, kami semua gerak dari lokasi memasing dan berjumpa di Kedai Makan Mak Lang yang terletak di Tampin...duk layan lunch gulai lomak dulu kat sini...memang podeh melokek la weh orang Nismilan masak...hahaha...
then kami terus menuju ke A'Famosa Resort untuk menuju ke villa yang telah dibooking melalui Instagram A'Famosa Private Villa...diorang manage beberapa buah villa dan semuanya memang for Muslim only...so kami ambil untuk dua malam, villa dengan 4 buah bilik...memang selesa dan ngam soi la untuk kami sekeluarga kan...siap ada pool lagi...haa bebudak sampai je tengahari buta tu laju je memasing tak masuk pool...terpaksa suruh masuk dan kunci pintu tau tak nak bagi diorang keluar...panas gilaaa...kitorang dah a few times gak duk di pelbagai villa di sini, so ni antara yang cantik la pada aku cumanya duk ada lipas yang abang aku tak suka...aku nampak sekor je dalam bilik air, tapi aku rasa sebab dah lama kan takde orang masuk sini...almaklum lama PKP...huhuhu so dimaafkan laaa...
dah check in dan bertenang-tenang tu, sekali memasing kelaparan balik...hahaha adoi laaa nasib baik laaa aku memang dah masak kan dari rumah...so memang aku buat nasi ayam konon nak makan for dinner nanti la, hermmm nan hadooo sebabnya kul 3 petang dah memasing kerumun nasi ayam aku...then sempat la jugak aku keluar jap beli ais dan ambil kek!yeay amik kek untuk birthday anak buah aku....hehehe
dan petang tu kami pun setting up laa meja kek kat luar tu...gigih kan mak aku dengan kakak ipar aku buat setting tepi pool...masalahnya dah tepi pool, acaner aku nak amik gambar weh?hahaha terpaksa laa aku letak tripod di seberang pool belah sana tu...pastu nak bergambar reramai aku kena laa lari nak masuk gambar...hahaha penat tau!nasib baik laaa Makngah ni gigih...hehehe...so petang tu kami celebrate birthday anak buah aku yang nombor dua, yang paling annoying sama macam Makngah...hidup anak nombor dua!hahaha...
dah selesai potong kek dan bergambar, tiba la saat yang dinantikan oleh anak-anak buah aku...even masa bergambar memasing duk usha je pool kannn...hahaha sabar ye kanak-kanak...hahaha so sesambil diorang mandi, kitorang sambung makan nasi ayam dan desserts plak!yummy...aku duk order kek dari local kat situ je...sedap gak kek dia, cuma aku ni kan sensitif sikit bab coklat dan ayam....so aku rasa rupa dia nampak premium dah, tapi rasa dia kureng...aku ada rasa macam rancid sikit pun ada...huhuhu....dan malam tu memasing plan nak keluar, tapi akhirnya nan hado...semua pengsan!hahaha...
dan esok pagi nya aku la kena keluar pi carik makanan untuk breakfast!sebabnya kali ni punya trip aku jadi bendahari pegang duit tabung!hahaha denggg nasib baik laaa jumpa kedai roti canai tak jauh dari villaa...tapi sebab ramai orang, pakcik tu tak bagi beli banyak-banyak...sobsss...so aku beli la berapa belas keping tah, then tambah dengan lontong...sampai villa, kakak ipar aku dah siapkan sandwich dan goreng nugget dan sosej yang ada kami bawa...
dah kenyang kita layan laaa bebudak mandi pool then lepas tu semua bersiappp nak keluar...tapi sebelum tu kami duk main Dalgona Candy yang aku beli dari Shoppee...hahaha takde keje kan...dah beli lama tapi memang tunggu trip ni baru buka...hahaha...tah pape tah mengabiskan duit kan....hahaha tapi masa ni tengah in dengan Squid Games nyaaa...so seronok la bebudak ni main kan....hahaha...siap duk nyanyi lagu Red Light, Green Light tu je...hahaha...
yang sebenarnya kami ni macam takde hala tuju pun datang Melaka ni...memang tak nak masuk bandar sebab malas nak ngadap jammed...makanya keluar dari villa tu, kami menuju ke Freeport A'Famosa Outlet...sebelah je dengan resort tuuu...haaa memang takde keje kan...so masuk dalam tu memasing terpisah ikut selera memasing nak bershopping...tapi takde la lama sangat pun...aku sempat la sambar baju sehelai dua...hahaha...
then again masuk kereta aku taknak lead, nak duk belakang kereta abang aku je sebab nya aku tak tau nakpi mana...hahaha...so follow abang aku dan akhirnya dia singgah di Teratai Ungu Corner Asam Pedas yang terletak di pekan Alor Gajah...haaa dah tak tau nak buat apa, moh ler kita berhenti makan jer...hehehe perut pun dah kelaparan ni...so memang sakan order pelbagai jenis asam pedas dari daging ke ikan...makan plak dengan telur dadar....ada gak nasi ayam...fuh memang padu dan sedap!aku sukaaa...
lepas layan asam pedas, Mak aku cakap nakpi pantai Pengkalan Balak...so abang aku lead la untuk ke pantai...sekali sampai, panas terik gilaaa dan ramai orang...semua taknak turun kereta!hahaha pergi plak pantai satu lagi apa namanya tah, again semua taknak keluar kereta sebab panas sangat masa tu...hahaha makanya kami decided untuk balik je la semula ke villa...hahahaha takde keroje sungguh kan...tapi kami stop di Masjid Tanah untuk pindah semua yang dalam kereta aku ke kereta abang aku...so diorang balik terus dan aku ke Warung Hijau Rojak Sotong untuk tapau mi sotong untuk minum petang...haaa punya ramai orang tapi sebab aku nak bungkus je, so cepat gak sampai kaunter dan order...yang lama nya nak tunggu makanan siap tapi sebab dia suruh aku tunggu dalam kereta je senang la...so memang layan drama korea je la aku...hehehe...dan sampai je mi sotong kat rumah, terus kena kerumun ngan diorang ni...eh, aku rasa baru je makan nasi, memasing makan lagi...hahahaha....tapi serious sedapppp!aku suka...
dan malam tu kami malas nak keluar...tak tau nakpi mana pun ye gak...so memang duk villa je laa...bebudak pun dah penat mandi pool petang tu, so lepak je la malam tu...masa memasing lapar tu kami makan laaa ada makanan yang memang bawa dari rumah, plus mi sotong pun ada lebih lagi...haaa malam tu memang licin habis makanan...hahaha...plan nak order Food Panda pun tak jadi sebab duk asyik kena cancel je...mayb sebab ramai sangat orang kot...huhuhu...
dan esoknya kami breakfast dengan cucur yang kakak ipar aku buat, then kami sesiap daaa nak check out sebab aku dah buat reservation untuk early lunch di Seremban...plus abang aku nak gerak awal nak elak jammed...almaklum la masa tu orang tengah sakan berjalan, so Ahad tu memang selalu jammed dari Melaka ke KL...haaaa balik tu kami sempat singgah untuk lunch di Seremban 2...kakak ipar aku suggest tempat ni, Restoran City Park Oreintal...chinese muslim restaurant...dan lepas makan, kami semua pun berpisah mengikut destinasi memasing...Alhamdulillah...selesai percutian pasca pandemic bersama keluarga...walaupun macam takde plan nakpi mana sangat, tapi syukur dapat gak berkumpul bersama-sama bercuti...

6 comments:

  1. menarik betul mi sotong..sotong bakar..

    ReplyDelete
  2. Perghh besar weii sotong... Hahaha ok bext time blk kg bole try gak ni

    ReplyDelete
  3. Lepas PKP mmg orang tunggu2 nak berkumpul dengan family. Ok la tu happy nampaknya dtg kampung I haha.

    ReplyDelete