Friday, August 9, 2019

Warung Hijau Rojak Sotong, Masjid Tanah

sampai je dari Bangkok, aku ke Putrajaya Sentral untuk hantar barang ke budak opis aku then Mrs ambil aku dan kami terus ke Masjid Tanah, Melaka...tujuan utama kami adalah nak makan kat Warung Hijau Rojak Sotong...tapi masa sampai Masjid Tanah tu masih awal, so kami singgah ke Curvafabulous dulu...sempatla aku mengetest a few baju dan sambar sehelai...hahaha adoi aku skang memang ada masalah diri, gila beli baju...lepas tu bila travel rasa macam alaaa takde baju baru....taknak la pakai baju yang pernah pakai...oh my perangai apakah ini...huhuhu
ok masa dah jam 4.30 petang kami pun gerak ke Warung Hijau Rojak Sotong yang terletak tak jauh dari pekan Masjid Tanah...aku sebenarnya tak tahu pun pasal warung ni, tapi Mrs la sibuk nak pi sebab kawan-kawan duk cakap sedap...so warung buka pada jam 5 petang, so jangan datang awal...tapi masa kami pi ni hari Jumaat, sampai dalam 4.30 petang, diorang dah bagi masuk dan ambil order dah....
so marilah kita usha menu dia...yang terpaling utama famous haruslah sotong dia kan, memang gemok gemok dan berkhasiat nampaknya...hahaha...so menu Sotong Jumbo ni akan dikira berdasarkan berat sotong tersebut, harga sotong mentah tu adalah RM48 sekilo, ni harga masa aku pergi laa, now tak sure eh...so kita leh pilih untuk bakar atau rebus sotong tu...dan seharusnya lah aku tengok semua orang pilih bakar...hehehe...pastu kita leh pilih laa nak makan dengan apa, mee goreng ke, kue teow ke, mihun ke, char kuey teow or rojak...haaa selain dari Sotong Jumbo ni, kita leh order gak goreng=gorengan tu secara asing...
selesai order, aku usha kawasan...masa ni diorang baru letak kuih muih yang dibuat sendiri...dan kuih muih ni percuma weh!serious laaa...adik tu cakap menu kuih ni bertukar setiap hari ikut suka hati mak diorang yang buat...hahahaha dan kuih ni tak kan refill dah once habis...hehe so masa aku datang kali pertama ni, ada roti telur sardin, vadai dan apam...ada sekali aku datang masa raya, ramai orang so kuih dah takde...iku rezekila kan...
lepas usha kuih, moh kita usha adik yang tengah membakar sotong tu...wallawei api dia kemain menjulang...aku dah kecur air liur dah masa tengok dia masak sotong ni...hehehe...sotong dia memang besar gilaaa...dan aku kagum walaupun warung kat kampung je, pada aku consider bersih gak laaa dapur diorang ni...hehehe...
ok tanpa membuang masa ayuh la usha menu yang kami order...actually diorang suggest satu set Sotong Jumbo tu besar leh share dua orang, tapi dua perempuan gemok ni tamak, so kami ambil 2 set Sotong Jumbo!hahahaha satu dengan mee goreng satu lagi dengan rojak...hambik kauuu...hahahaha...dannn rasanya?sedappppp gila wehhhh...mee goreng dia serious sedap sangat!pedas sikit tapi sedap takleh berhenti makan...hahaha mee goreng dia letak daging, so memang manis dan sedap!sotong pun lembut je walaupun besar gitu weh...freshhhh plak tu...aku siap tanya beli mana sotong ni dik, selamba dia jawap kat pasar kak...hahaha denggg...cumanya rojak tu pada aku biasa...tak sedap la kat tekak aku...hahaha kemain Mrs sibuk kuis mee goreng aku, tu la gatai lagi pi amik rojak...sebab kawan dia cakap rojak sedap sangat...huhuhu... 
nampak tak betapa gigih aku amik gambar pelbagai sudut dan share ngan korang...aku nak suruh korang terliur dan pergi warung ni...hahaha...seriously sedappp sangat!hehehee so harga untuk rojak jumbo bakar adalah RM46, mee jumbo bakar RM47...dan lepas tu aku bungkus gak mee jumbo bakar untuk mak abah aku harga RM45, dan Mrs bungkus kueh teow kerang (RM6)...Mrs cakap sedap gila kueh teow kerang dia, dan mak abah aku pun duk puji cakap sedapppp mee jumbo bakar diorang...haaa terbaiklah!
dan kebetulan Raya hari tu aku ke Masjid Tanah dengan Amoi, Dini, Izza dan Adam...so kami singgah ke warung ni...tapi makan share je la sebab kenyang jalan raya kan...aku ingat nak order mee goreng jumbo bakar je satu, sekali Dini nak cuba rojak, Amoi nak makan kueh teow kerang...haa dah 3 menu kami layan...cuma sedikit frust sebab kerang takde, so kami amik kueh teow daging je...tapi tetappp sedapppp...mee goreng pun sedappp, sotong sedappp...dan again rojak tak sedap!hahahaa aku tak paham nape nama warung ni rojak sotong, tapi rojak dia tak sedap, tapi mee goreng dia plak sedap melampau...hahaha maybe diorang kena tukar nama warung...kehkehkeh....so korang apa lagi???terjah la wehhh...hahahaa...

8 comments:

  1. Kampung kita ni!
    Kita pun suka makan yang goreng-goreng tu dari sotong.
    Sebab viral, so, possibility nak makan kat sini time balik kampung, memang jarang dapat lah. penuh manjang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan ramai gila. Kna pi awal la buka2 dah tunggu kat situ. Hahaha

      Delete
  2. Allahu, menitik air liur atas keyboard. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama la...masa menaip pun meleleh air liur ingat kesedapan dia

      Delete
  3. Terliur tengok gambar sotong tu petang-petang. Bila nak ke Melaka ni..huhu

    ReplyDelete
  4. sedapkann rojak sotong tuuh... 😅

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy suka mee grg dia ngn sotong lg nyummeh

      Delete