Friday, August 30, 2019

#mungemungetrip to Bali: Day 3.1

Sambungan dari: #mungemungetrip to Bali: Day 2.2

hari ketiga di Bali kita rileks sikit, dalam 8.15 pagi baru kami turun untuk breakfast...menu lain sikit je dari semalam, ok la jugak sedap dan banyak pilihan...makan pun lebih tenang takde terkejar-kejar...sampai jam 9 pagi gak la kami makan, pastu pusing tengok sekitar hotel...ada pool tapi sampai ke sudah tak mandi pun...gigih bawak baju mandi je...hehehe...
jam 9 pagi lebih Pak Supri datang ambil kami...aku rasa tak puas hati juga dengan Yanto sebab dia tak berterus terang pun cakap Pak Yanto yang akan bawa kami since semalam...aku tanya dia tak jawab pun, siap cara cakap macam dia yang datang, lambat sebab parking kereta kena block bagai...nampak Pak Supri tu baru aku tanya dia memang dengan Pak Supri ke baru dia cakap ya....haish tak patut betul, cakap la dari awal...so aku tak berapa suka la cara ni, aku tak kisah dia busy, cakap je la terus terang...huhuhu so plan hari ni pun aku malas nak plan, aku follow je apa yang Yanto cadangkan...cuma aku bincang dan tambahbaik ikut kami je dengan Pak Supri...pertama sekali kami singgah di kedai souvenir mahal di Batu Bulan...rasa nak marah je tengok harga dia, terus laju aku keluar balik membebel pada Pak Supri bawa kami kedai mahal-mahal....
then dah bising kat Pak Supri, dia pun bawa kami ke rumah orang jual beg rotan ni...sebab aku dah ada range harga dalam kepala, so kat kedai tadi mahal nau...so kat sini aku expect murah la sikit kan...so dapat la harga dalam Rp105,000 untuk sebuah beg rotan bulat tu...aku macam rasa mahal gak lagi, tapi sebab penat minta tawar mamat tu tak bagi, so kita redho la, tapi pasti jauhhh lagi murah la dari kedai tadi...huhuhu tapi nanti aku share korang tempat yang leh dapat lagiiii murah!
then dari Batu Bulan kami meneruskan perjalanan ke puncak Kintamani...salah satu tempat sejuk kat Bali ni...boleh pula masa dalam perjalanan tu, dah memang di tanah tinggi dah, sekali lalu banyakkkk kebun jeruk atau limau ni ha...terus bebudak ni excited minta berhenti nak beli dan bergambar...gitu kauuu tak pernah terpikir nak berhenti ambil gambar di kebun jeruk kan...hahaha biasa epal dan strawberry je...hehehe Pak Supri dah pesan dah harga nya cuma Rp15,000 sahaja perkilo...so memang dapat la harga tu walaupun memula dia sebut lebih lagi...siap dapat pakej bergambar sakan dalam kebun dia, dapat makan buah fresh petik sendiri...hehehe
sampai di puncak Kintamani, kena bayar entrance fee dalam Rp10,000 seorang...then kami dibawa terus ke Batur Sari Restaurant salah satu restoran halal kat sini...suhu masa ni dingin best sangat!aku sukaaaa...so kami masuk dalam restoran, dan makanan buffet halal dihidangkan di sini...mahal gak la dalam Rp120,000 + 21% tax untuk seorang...tu tak masuk air lagi tau, air pun mahal...cumanya dalam buffet dah masuk air teh dan kopi...dekat Rp1 juta gak la kami habes makan di sini...haaa layan je laaa makan....surau dan toilet sini bersih, so agak selesa la juga...
makanan mahal kat sini sebab view dia laa aku rasa...sebab view tempat makan memang ngadap Gunur Batur...memang cantik la weh...dah la masa kami datang ni memang terang benderang, nampak lawa laaaa gunung tuuu...hehehehe so sambil makan, sambil layan view...makanan dia biasa je la, tapi bertambah gak aku demi memuaskan hati bayar mahal tu...hahaha...
lepas dah makan, dah pi toilet, dah pi solat semua, kami pun bergambar la sakan sikit berlatarbelakangkan gunung tuuuu...cantik nampak macam lukisan je pemandangan kat belakang tu kannn...cumanya duk sakan ambil gambar sorang-sorang sampai lupa nak bergambar beramai-ramai kat sini...lagi plak staff kedai duk kacau nak bagi orang duduk kat tempat kami ambil gambar...hadoi...potong mood!
then masuk je kereta terus kena serbu dengan penjual...Pak Supri dah pesan kalo nak ambil je, tapi tawar sampai 8 helai tshirt dengan harga Rp100,000...murah la weh...tapi aku tak koser nak beli tshirt banyak-banyak ni...Ain dari asalnya nak membeli, terus jadi rimas dan takjadi beli...sebab mendesak sangat weh...sampai masuk-masuk kereta...huhuhu...
then kami pun tinggalkan Kintamani, turun semula ke bawah...sekali masa nak turun tu nampak ehhh Gunung Agung Bali sedang memunculkan diri...cantiknyaaaa...dah la dapat gambar dia di celah-celah pokok jeruk tu...lawa sangat!hehehe Pak Supri cakap rezeki ni sebab biasa tengahari gini dah ditutupi awan gunung tu..haa kalo nak tau, ni la gunung berapi yang sedang aktif di Bali ni, even beberapa bulan sebelum kami datang, airport Bali kena tutup sebab dia keluarkan debu gunung berapi...dan masa ni dalam kereta mula la sesi bersembang pasal gunung berapi dengan Pak Supri...sakan sembang sambil kereta mulai turun dari puncak Kintamani tuuuu...hehehe...

4 comments:

  1. lawo2 gambo, boleh ke saya tau sudari pakai kamera apa?

    ReplyDelete
  2. Untung nya dapat view Batur tu clear, time saya pergi hujan.Penuh kabus je, dah la bayar makan mahal..viewnya tak nampak. Memang rasa sadis.

    ReplyDelete