Thursday, August 29, 2019

#mungemungetrip to Bali: Day 2.2


dan kami sambung perjalanan lalu balik jalan berturap dan tak berturap tadi menuju ke Klingking Beach pula...tempat paling famous di Nusa Penida ni...perjalanan ambil masa dalam 45 minit juga laaa...tapi sebelum ke Klingking Beach, Pak Hamzah bawa kami satu port untuk makan tengahari dulu...kat satu pondok kecik ngadap ke Klingking Beach juga la...sedappp makanan dia, licin kami semua makan!ada toilet juga kat sini kena bayar Rp5,000...so semua sesiap masuk toilet, lepas ni tak tau jumpa toilet lagi ke tak....hehehe...
sekitar pondok ni ada tempat cantik bergambar...so sebab dah lepak sini sampai 40 minit, so kita bergambar la seround...ada tempat sarang burung kat bawah, sarang burung tergantung, ada gak kapal...ingat free rupanya kena charge bergambar tu sorang Rp10,000...pasrah je la sebab dah bergambar baru dia minta...huhuhu
selesai lunch baru la naik kereta balik menuju ke Klingking Beach ni...dari tempat parking tu kena jalan kaki sikit lalu banyak gerai-gerai makan...masa ni terasa angin laut makin dingin...cuak plak aku sebab panas terik ni, angin dingin kan...mula aku pikir bukan-bukan...huhuhu...
kat Klingking Beach ni banyak port leh ambil gambar tapi memang tepi tebing curam la so memang kena hati-hati...ada beberapa platform gak nak naik untuk ambil gambar...kami berhenti tepi-tepi tu je ambil gambar...memang gambar sini laaa paling famous dan win di Nusa Penida ni...aku tak paham nape nama dia Klingking Beach, sebab kalo refer kat jari kelingking macam takde rupa pun...hahaha layan je la gambar ya...
kita sebenarnya boleh turun sampai ke beach bawah tu...bebudak ni dah plan dah nak turun tapi Pak hamzah cakap tak cukup masa, mau kena spend 2 jam nak turun naik je...so dia cakap if nak turun kena bermalam di Nusa Penida...haaa musnah la harapan diorang...hehehe aku memang taknak turun pun...masa ni ada beberapa kali juga Pak Hamzah beratur nak panjat tempat ambil gambar untuk kami...tapi gambar Pak Hamzah biasa je la, ada terpotong kawan kami, ada masuk gambar orang lain, ada terpotong hujung klingking...hahaha pasrah je laaa....
ada satu port ambil gambar tu seram gak, memang duduk hujung batu...Zu dan Ain je yang berani nak bergambar kat situ, semua dah lari...tapi last sekali sebab pikir sian Pak Hamzah dah lama beratur kan, so aku beranikan diri gak laaa ambil gambar di situ...dah la lutut sakit nak duduk tu, Alhamdulillah selamat...hahaha...nahhh aku letak la gambar yang main snappp je by Pak Hamzah...pasrah...hahahaa...
kami tak spend lama sangat masa di Klingking Beach sebab samaaa je aku rasa view dia, dah tu ramai sangat orang..dalam 2.40 petang kami gerak ke Crystal Bay plak...destinasi terakhir di Nusa Penida ni...dalam 40 minit perjalanan gak...masa ni semua dah pengsan dalam kereta tak peduli dah jalan berturap ke tak berturap...hahahasampai di Crystal Bay, takde apa yang menarik pun...turun sekadar ambil gambar then masuk kereta balik...dan kami kembali ke Warung Coconut...
kat Warung Coconut ni la kami pi toilet, solat semua...sempat layan es jeruk seround kat sini then layan wifi la weh...seharian tak dapat upload gambar lawa-lawa ni, inilah masanyaaa...hahaha macam kena paku bontot masing-masing bila ajak gerak pi jeti kan...hahaha...tapi warung ni dah dekat dengan jeti dah, so tak risau pun...haa kat bawah ni aku share ngan korang Instagram pakej Nusa Penida yang dibuat oleh warung ni juga...
dalam jam 4.40 petang Pak Hamzah hantar kami ke jeti...siap aku tunjukkan sticker aku then kami pun tunggu la kat tengah panas gila tu bot kami jam 5 petang...panas gila weh, masa ni plak ramai orang, takde tempat nak tunggu sangat bawah bumbung tu...huhuhu so duk celah-celah pokok je la, anjing plak datang...pffttt...
jam 5 petang diorang panggil naik bot, lajuuuu kami masuk!tak tahan panas wehhh...huhuhu tapi memula je excited, lepas tu aku nyesal weh...sebabnya perjalanan balik tu dramatik gilaaa...ombak kuat gilaa sampai kami melambung-lambung dalam tuuu...siap macam naik roller coaster dan bot terangkat tinggi dan hempas permukaan laut...pastu air dari depan pun mencurah-curah sebab ombak kuat, ada plak bot besar kat depan...memang bergelora laa...aku memang takleh tido, cuak melampau weh...ko bayang hidup tak tenang selama 45 minit tu, gila lah...rasa nyesal sungguh pi Nusa Penida ni...huhuhu...gila lah pengalaman tu...aku takkan lupa...huhuhu...
dan selepas 45 minit barulaaa keadaan reda...aku memang mabuk abes...tak sabar nak keluar dari bot je ni...huhuhu sunset cantik menyambut kami semasa menghampiri Jeti Sanur...tapi hati aku dah sebal dah weh...huhuhu rasa nak nanges tapi tak keluar haaa camtu la rasa sebal nya aku masa ni...hahaah snap gitu-gitu  je la gambar sunset...huhuhu
sampai Jeti Sanur jam 5.45 petang, Pak Supri datang ambil kami sebab Yanto ada urusan lain...masuk kereta aku cakap nak pi makan dah lapar...aku ada sebut beberapa tempat tapi Pak Supri cadangkan kami ke Rumah Makan Mapinah aja sebab sedap katanya...so malas nak pikir banyak, aku ikutkan saja...sakan kami order makan malam tu...macam-macam lauk kami ambil...ada ayam, bebek, udang, buntut dan sayur...semuanya sedapppp dan total makan malam tu adalah Rp666,000!hahaha takpela, janji puas hati weh...
dah makan macam apa pun tetapppp sebelum sampai hotel, minta Pak Supri berhenti nak beli Martabak Terang Bulan...yang ni tak jauh pun dari hotel kami...aku beli Spesial Coklat Keju loyang besar satu (Rp78,000) dan Spesial Coklat loyang kecil satu (Rp43,000)...mahal weh harga martabak kat sini, tapi nasib baik laaaa sedap gilaa...tak tahan tengoknya, dia baru potong kami dah ambil masuk mulut...hahaha sedapnyaaa menggemokkannnn....hahahaha...
balik bilik malam tu terus kami pakai tanned mask sebab muka dah terbakar abes sambil sambung upload gambar dannn makan martabak!sedap gilaaa...now aku teringin nak makan martabak ni wehhh...mana nak carik nih!hahahah nyummeh!so then malam tu kita tido lambat sikit sebab esoknya tak de rushing nak bangun awal...hehehe...yeehuuu!

4 comments:

  1. wahh best nye travel ke bali... nice sharing

    ReplyDelete
  2. pasrah je la gambar pak hamzah amik, hahaah.. tapi macam scary ja..huhuhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha mmg pasrah...haah yg tepi2 tu scary. Xtau ada org penah jatuh ke x

      Delete