Monday, August 5, 2019

Ni Hao Taiwan - Day 5

Sambungan dari: Ni Hao Taiwan - Day 4.2

dan sampai la ke hari terakhir kami di Taiwan...seawal 8.30 pagi kami dah checkout...gigih tolak beg kami menaiki train ke Daan Station sebab nakpi minum pagi di Yong He Soy Milk sebab ramai suggest situ sebab muslim friendly katanya...so semangat la kami berjalan pantas menuju ke kedai tersebut...
sampai je, nampak dah kedai merah ni dari jauh...masuk je, mak aih meriah gila dan dah ramai gilaaa orang beratur nak beli makanan...aku macam konpius memula tu, blur jap...then terus suh Zu duduk cop tempat, dan aku pi beratur beli makanan...self service okay...lama gak beratur tu, sempat la usha orang keliling makan aku...sekali masa ni baru realise ada pork steaaed bun gak...alamak...kembang plak tekak tapi aku malas pikir panjang, aku nak beli air soya dan kuih cakoi je...so terus kan beratur...sedang kan sebelum tu dah beriya plan nak cuba beberapa roti dia, terus tak jadi...hahaha...
dan akhirnyaaaa taraaa...hot soy milk dan kuih cakoi kam dengan harga NTD110...haaa tak sedap mana pun weh...sedap lagi soya dan cakoi kat Malaysia aku rasa...tak abes pun kami berdua makan...hahaha dah la masa ni agak sejuk kat luar, so tak selesa sangat la nak makan...lagi faktor tekak aku dah kembang nampak menu pork tadi....huhuhu....
dan kemudian dari Daan Station kami kembali ke Taipei Main Station untuk menaiki ARL terus ke airport Terminal 1...tiba di airport jam 11.20 pagi, ingat nak makan dulu sebab lapar, sekali kedai halal tak buka lagi...then naik atas tengok line beratur kat Airasia panjang gila...so aku suh Zu beratur dulu, aku pi pulang kan pocket wifi...then kami check in dan drop luggage...lepas drop luggage diorang suh ke hujung kaunter sebab situ ada scan beg kami tu, kena tunggu sampai beg dah lepas scanner tu baru leh pi...
then kami ke kawasan food court dan ke kedai Middle East Halal Kitchen...turun kali kedua nasib baik kedai dah buka...so aku order nasi dengan kari, Zu order roti pita kot...mahal gak la pastu tak sedap!huhuhu rasa macam kari dalam tin zaman dulu kala je aku rasa...tapi sebab dah lapar kan, layan je laa abes kan...sobss...oh ya masa tunggu makanan sempat je aku pi tukar duit kat sini sebab aku ada NTD1000 lagi, tapi rugi sebab diorang caj sampai 10%...aku la gatal tak nyempat tunggu balik Malaysia...huhuhu...
then masuk dalam sempat Zu buat last minute shopping sebab dia banyak duit lagi, dia taknak tukar duit Malaysia...so aku layan je la tengok dia shopping, datang gak la rasa menyesal pi tukar duit tu cepat sangat, dah takleh nak shopping...hahaha then aku sempat solat kat surau yang dah dekat dengan gate kitorang...dan kemudian terus beratur nak boarding dah...memang tergesa gak masa ni, sebab berlengah sangat singgah sana sini kan...hahahaa...dan akhirnya kami meninggalkan bumi Taiwan pada jam 1.40 petang...dalam flight memang pengsan memasing tido...bangun masa makan dan layan kopi jer...hehehe...
dan kami selamat sampai di KLIA2 pada jam 6.20 petang...sempat pi layan 4Fingers sebelum berpisah dengan Zu...dia naik ERL balik Putrajaya terus, aku plak naik ERL dari KLIA2 sampai ke KLIA je...sebab malam tu dah kena check in Hotel Sama-Sama KLIA sebab esoknya ada event kat situ...gila lah penat weh back to back travel dengan kerja...hahaha rasain lorh...sakan nay berjalan kan...hahaha...
yeay abes gak cerita Taiwan ni selepas 4 bulan abes trip ni...hehe so kat sini gak aku nak share budget untuk trip kali ni...aku rajin buat bajet la kalo trip besar sikit macam ni, untuk pedoman korang jugak...hehehe...tapi kiraan aku kat bawah ni aku dah kira untuk seorang la, maksudnya untuk transport, hotel dan makan yang sharing semua aku dah siap-siap bahagi dua...so ni kiranya total perbelanjaan untuk aku seorang la...haaa secara keseluruhannya aku abes dalam RM2,300 untuk trip ni, all in termasuk shopping!aku abeskan sebanyak RM1650 sebelum trip untuk booking flight, insuran, pakej dengan Klook dan hotel...manakala baki RM650 aku bawa cash ke sana...so berikut pecahan perbelanjaan aku...

Flight Airasia KUL-Taipei (return, luggage, meals) = RM608
Insurans (Etiqa 360) = RM36
Hotel  = RM475
Klook day tour package = RM375
Meals = NTD2155 = ~RM288
Transport (Easy Card/Taxi) = NTD862 (~RM114) +  RM160 = RM274
Fee/Lantern = NTD550 (~RM70)
Shopping (include at Family Mart) = NTD1390 (~RM180)

JUMLAH: RM2,300

4 comments:

  1. aku pun kalau nampak dlm menu ada pork mulalah rasa nak muntah. huhuhu

    ReplyDelete
  2. Dalam ko makan beria & banyak gila tu, habis RM288 je for 5 days. Berbaloi wei. Pi Taiwan katanye kenalah rasa makanan tradisi kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ke aku salah kira eh?mcm sikit plk kan hahaha

      Delete