Thursday, August 8, 2019

JJCM di Bangkok, Thailand : Part 3

Sambungan dari: JJCM di Bangkok, Thailand : Part 2

hari ketiga dan terakhir berworkshop...awal pagi dah dapat message dari Panpilad suruh turun awal sebab laki dia dah belikan durian untuk aku....Allahu sebab aritu aku ada cerita masa 1st day datang aku nampak durian Monthong yang besar kat MBK tapi tak pernah rasa...sekali pagi ni dia bawa, tapi kena pi makan kat kereta dia, sebab hotel tak leh bawa masuk durian...hahaha besar gila durian ni, tapi Panpilad dan cakap dah biasa kawan Malaysia dia tak suka sebab keras, tapi dia nak bagi gak aku rasa...hahaha Alhamdulillah rezeki weh...
then kami pun mula berworkshop...masa ni sakan berbincang sampai aku macam nak bergaduh gak dengan awek Jepun dari FAO tu...hahaha bertekak idea tak sama katanyaaa...hahaha nasib la kan, aku ni memang ada masalah sikit bab berkomunikasi, takpela aku learn untuk improve kan diri dalam komunikasi, lagi masa pendapat tak sehaluan ni...hehehe...
dan macam biasa menu tengahari aku smoked salmon dan kupang sejuk ni..sekali ada nasi goreng seafood daa...apa lagi sedap la aku makan tengahari tuuu...bertambah weh...hahaha sedap sangatlah...haha masa menaip ni aku jadi rindu dan teringinnnn nak makan smoked salmon weh...hahahaha abes laaa....
dannn masa sesi petang workshop, aku sempat order online roasted duck dari Busaba Halal Restaurant!hahaha nasib baik aku guna nombor telefon Panpilad untuk order tu, sebab tengah aku sibuk groupwork la orang tu datang dan call...hahaha Nuurul tolong turun ambilkan...hahaha kagum gila orang lain dalam workshop tengok kegigihan aku order halal roasted duck ni...kehkehkeh...aku order nasi roasted duck dan mi hijau dengan roasted duck...harga kedua menu termasuk delivery adalah THB238 sahaja...murah kan?hehehe...
dan pada jam 5.30 petang tu berakhirlaaa sesi workshop selama 3 hari kami...sedih la plak sebab dah rapat dan kenal ramai orang...tapi pasrah la kannn...sempat aku jumpa awek Jepun say sorry kalo terasa masa bergaduh pasal kerja...then dia senyum cakap its okay, i like your 'energy' hahaha ok tak tau nak interpret positif ke negatif tu...hahaha...dan selesai bergambar semua, aku pun dengan pantas naik ke bilik...
masa nak naik tu sempat lagi dapat seplastik penuh dengan snacks dari Thailand yang dikirim oleh Waliga melalui Jarunee...Allahu baik baik sungguh laaa kawan-kawan aku kat Thailand ni, semua duk jaga kebajikan aku, layan aku nak makan apa, belanja aku makan, bagi aku macam-macam buah tangan...aduhai sok diorang datang Malaysia, sakan aku kena layan ni...hahaha...dan masuk je bilik, terussss aku dengan Nuurul melayan nasi dan mi itik tadi...nyummeh sedappp!hahaha puas hati aku dapat gak merasa kannn...
dan lewat petang tu kami ke MBK untuk shopping last minute...ada lagi beberapa barang tak beli kannn...lepas dah beli tu, kami naik Airport Rail Link dari Phayathai Station ke Ramkhamhaeng Station...ya ampun hazab gila ramai gila orang weh...rengsa betul kami dalam train tu...huhuhu sampai je sana, terus nampak night market yang ada halal food tapi kami tak singgah pun sebabnya tujuan kami ke sini adalah untuk ke Sinthorn Steakhouse...hehehe...tapi punya la payah dapat teksi kat sini, aku dah hampir give up...huhuhu...
dan bila dah dapat teksi, dia plak tak sure mana restoran kami nakpi tu, duk dalam dia tak tau tu, dia duk jalan gak...dah la dia tak reti cakap english, aku plak takde internet nak cari details...aku cuma ada address dan printscreen map yang tak berapa penuh...aku tak sangka plak jauh gak nak pergi tu, dalam teksi memang cuak je sebab macam jauhhh dia bawa...actually Panpilad yang suggest naik train ni, so aku tak study sangat...so aku tak bayang laaa jauh dan akhirnya aku lega sebab nampak a few bangunan yang ada dalam maps, dan kami pun sampai ke seberang jalan Sinthorn Steakhouse ni...total teksi ada THB90...
masuk je Sinthorn Steakhouse ni, kita leh pilih nak makan steak atau nak makan seafood buffet dia...haaa tujuan asal kami memang nak makan steamboat dan grilled seafood buffet dia laa...harga buffet untuk steamboat sahaja adalah THB279, tapi kalo nak tambah yang grilled tu kena tambah THB50 kot camtu la kalo tak silap aku...then air kena bayar asing...so kami amik both la steamboat dan grill dan masuk air semua kami kena dalam THH728...sebab dua kali gak kami tambah air...
agak banyak laa pilihan makanan dia...sakan kami makan bertambah-tambah...hahaha banyak pilihan seafood dia, ada yang dah siap masak pun, ada masak sendiri...dannnn aku rasa yang paling syiok adalah melayan daging bakar dia wehhh...dia siap masak dah, so ambil je...seriously terbaikkk sangat rempah dia tu...dah la lembut je daging dia...perghhh aku rasa yang tu je, 3,4 kali aku ulang ambil...hehehee...
lama juga kami melepak kat kedai ni, dah la ada wifi kan, memang lama laaaa duduk sini...tengok la muka sebelum dan selepas makan...memang kekenyangan gila kami berdua sampai senakperut weh...hahaha sib baik toilet sini cantik dan ada hose, leh kurangkan isipadu perut sikit lepas dah kenyang sangat tu...hahaha...fuhh seriously puas hati bab dapat layan daging bakar tu sepuas-puasnya...hahaha sebab kalo ikut aku, seafood buffet ni syiok lagi layan buffet kat Hatyai tu...lebih fresh dan banyak pilihan...
dan lepas hampir 2 jam lepak kat Sinthorn Steakhouse, kami decided nak naik Grab je balik hotel...duit pun banyak lagi...malas dah nak naik train diorang, sesak gilaa...huhuu...sekali naik Grab takde la mahal sangat dalam THB195 je weh...dalam 30 minit la nak sampai hotel...tapi petang tadi Panpilad suggest naik train tu sebab nak elak jammed la kot...tapi dah malam ni, ok je jalan...sampai hotel sempat shopping last minute kat 7 Eleven lagi...hahaha aku sampai overspent, siap kena swipe credit card weh...hahaha sebabnya aku tukar cuma RM300 je datang Bangkok ni...hehehe...
then balik hotel kami pi claim welcome drink kami kat kafe situu..dapat percuma dari 1st datang tu, malam last baru berkesempatan nak claim kan...hehehe...sedap gila air dia weh, melega kan tekak...dia macam air asam jawa campur apetah...so masam manis gitu...syiok lepak sambil dengar muzik...tapi tak lama pun lepas tu kena naik cepat untuk kemas barang..pagi sok nak gerak pi airport dah...
dan esoknya 6 pagi kami dah check out, pi 7 Eleven beli burger dan ayam goreng untuk breakfast...then hotel panggilkan teksi bawak kami ke airport...layan breakfast dalam teksi je la masa ni...sedap sangat ayam goreng yang ni, aku suka..nyummeh!
sampai airport dalam jam 7 pagi, terus kami drop luggage semua tapi tak masuk ke boarding hall terus sebab duk nak tunggu sorang lagi P yang nak sangat jumpa aku...hehehe kali ni adalah P Jintana...dia drive dari Petchabun semata nak jumpa aku weh...tapi dalam 7.15 pagi dia tak sampai lagi, Nuurul dah cuak takut lambat so aku suh dia masuk dulu....
hampir 7.30 pagi, aku nampak dia berlari arah aku dari jauh...haa bukti aku pun excited lari ke dia ni laa gambar tah pape kat bawah ni tah...hahaha excited weh lama gila tak jumpa dia...last jumpa masa January 2017 aku pi farmhouse dia dulu...huhuhu...sakan la kami bersembang, berpeluk kat situ...rupanya dia parking depan tu je kereta dia tak sempat nak cari parking sebab risau tak sempat jumpa aku...dia drive 4 jam tau dari Petchabun semata nak jumpa aku 15 minit je...dah la tu banyak plak dia bawa aku snacks dari Petchabun...huhuhu terharu weh...serious terharu dengan rakan-rakan Thailand yang aku kenal ni...
dan pada jam 7.45 pagi dengan hati berat aku cakap nak masuk dulu...aku risau ramai orang kat immigration dan kastam...so dia pun nak gerak gak risau kena saman kereta...hehehe...masuk je dalam tu, aku sempat beli pulut mangga guna saki baki duit yang ada...mahal gak la, tapi takpela, malas nak bawa duit balik Malaysia...masa ni Nuurul tak henti message aku risau aku lambat masuk...dia tak tau aku tengah sibuk shopping...hehehee...
dan akhirnya dalam 8.30 pagi aku sampai kat boarding hall...happy Nuurul nampak aku dah sampai kan..risau nau dia aku tertinggal kat Bangkok kan...hahaha aku tak risau pun weh, sebab aku yakin ramai yang nak tolong aku kalo aku tertinggal sini...hahaha gitu kan...tapi seriously aku terharuuuu dengan layanan semuaaa kawan-kawan Thailand aku weh...baik gila semua layan aku...sobsss bertuahnya aku...nikmat Allah yang satu ini...
dan akhirnyaa pada jam 9.05 pagi kami meninggalkan bumi Bangkok dengan seribu satu kenangan manis...aku happy sangat!dan dalam flight, masa diorang edarkan makanan aku cuak lagi sekali sebab takut tak dapat halal food...sekali semuaaaa makanan dalam flight ni halal..hahaha entah la aku tak pasti nape semua halal...malas nak pikir, janji aku dapat halal...makan, pastu tidooo...penat weh...hahaha...
12.40 tengahari sampai kat KLIA...Nuurul gerak balik dulu dan aku duduk kemas barang dalam beg sebab nak keluarkan kopi Arabus kiriman budak opis...sempat la aku makan pulut mangga masa kemas beg kat KLIA tu...hahaha then aku naik ERL sampai ke Putrajaya, pass kopi kepada Zu sebelum aku dijemput oleh Mrs untuk ke destinasi seterusnya...gitu kan perangai baru touch down kau dah ada destinasi lain...hahahaha ke manakah aku seterusnya?tungguuuu....hehehe...

2 comments:

  1. Bestnya bila hari-hari ada update, bacaan wajib sebelum mula kerja pagi-pagi.
    Haish, terliur nya tengok semua makanan especially daging bakar tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup last 2,3 weeks mood rajin melanda. So penuh laaa daily updates till end og august. Hahaha

      Delete