Monday, August 26, 2019

#mungemungetrip to Bali: Day 1

sejak trip ke Lombok tahun lepas, aku pasang angan-angan nak pergi Flores pula, lebih menguatkan keinginan bila tengok Supermeng Malaya pun pergi masa tu...lagi la meronta-ronta hati nak pergi kan...so masa Free Seat tahun lepas, aku bersama Zu, Syahnaz, Fariha dan Ain berjaya membeli tiket ke Bali dengan harga RM290 sahaja...murah sangat dah pada aku ni...so lepas tu tiket terperam lamaa...takde perbincangan sangat...sampai laaa hujung tahun lepas kot tak silap aku, ada berita kata Pulau Komodo akan ditutup untuk pelawat...pastu aku pasrah lagi sebab pikir takpela, pulau lain ada lagi, lawa juga kan....sekali duk usha tiket Bali ke Labuan Bajo tak turun pun wah, duk RM600 ke RM900 je paling murah, bebudak lain macam dah berat hati je nak pi, lagi plak diorang tak pernah ke Bali, so diorang tak kisah pun tak pergi Flores...ye la, tiket flight domestik je dah double ke triple harga tiket international, sah-sah la diorang taknak kan...huhuhu aku pun dah pasrah masa ni, ke Bali je laa...then baca plak kisah Meng yang dilanda badai masa dalam bot kat Flores, terus aku pun kensel niat ke Flores...hahaha cuak weh!

makanya terhasil laaa trip bunga-bunga kami ke Bali ini...hahaha...aku la gedik ajak diorang berbunga-bunga...dah kata pernah sampai Bali 2012, nak la kelainan sikit kan kali ni...hehehe so awal pagi 11 Julai 2019 aku keluar rumah dengan dua beg tarik!haaa ini la bahananya bila ada back to back travel dan outstation...hehe dan pagi tu aku masuk pejabat dulu sebab flight jam 5.50 petang nanti...
aku sorang je keje arini, orang lain semua cuti...tapi kami dah plan dah parking kereta kat pejabat then naik Grab ke Putrajaya Sentral...oh lupa nak cakap, masa beli tiket Fariha tak kawin lagi, but now dah kawin, so laki dia si Azman pun ikut sekali laa trip ini...dan kami sempat naik ERL jam 2.51 petang ke KLIA2...aku gedik dari sini dah berbaju bungaa...siap beg rotan lagi beli kat Vietnam....ootd gedik sis...
sampai di KLIA2, kita check in luggage semua sesiap then sempat pi lunch di 4Fingers!sejak ada 4Fingers kat KLIA2 ni, dah jadi tempat wajib pergi sama ada sebelum atau selepas travel...hehehe...kami lepak dan rileks je masa ni sebab sampai agak awal...diorang yang tak solat lagi siap pi solat...aku dah siap jamak dari opis, so senang cerita...
dan lepas kematu menanti flight, akhirnya kami meninggalkan bumi Malaysia dalam jam 6 petang...excited aku dapat duk belah kanan dalam flight sebab dapat layan sunset dari atas awan!Subhanallah cantik sangat wehhhh rembang oren dia tuuu walaupun taknampak mataharinyaa dari sini....excited aku ambil gambar...sambil tu duk ngan Syahnza duk sembang pasal isu hangat masa ni kat opis aku...sakan bersembang, dan bergossip sampai tak jadi nak tido!
dan tak lama tu diorang mula jual makanan...aku macam biasa la nak order kopi ais vietnam, sekali stewardess goda aku suh cuba burger merah diorang baru launch ni...haish memula aku taknak, tapi baca belian ni ada charity, terus lembut hati beli tau....hahahaha...dan pada aku biasa je laaa...roti dia keras sikit, tapi patty dia ok gak, ada macam rasa masakan thailand sikit...ok laa...hahaha...
masa dalam flight ni sebelah Syahnaz ada mamat hensem tapi dia senyap je, Syahnaz tak berani nak tegur...sampai terpaksa aku minta izin keluar nak pi toilet, baru Syahnaz ambil peluang bercakap, siap adik dia kat depan kitorang pun ramah sembang!diorang sekeluarga dari Algeria iaitu sebuah negara bawah benua Afrika...terkejut aku tau sebab diorang putih, mata biru...hensem!sakan diorang sembang, Syahnaz dengan mamat sebelah dia, aku dengan mamat depan Syahnaz...gigih mamat tu duk pusing belakang bersembang...hahahah takleh blah bidang kerja sama plak kan...food safety...hahaha sakan laaauols...paling takleh blah hujung dia cakap, you can speak English very well, i didnt expect that...hamboi, ingat Malaysian ni kuno sangat ke...hahaha!sempat la diorang bagi kami chocolate dan date dari sana...aku pun bagi la biskut Ban Heang kat diorang gak...hehehe best sembang ngan diorang, dan-dan ada kawan kalo nak ke Algeria dan Morocco nanti...hahaha!dan selepas sejam setengah sembang, akhirnya kami sampai di Bali pada jam 9.30 malam waktu tempatan...waktu Bali sama je ngan waktu Malaysia...dan kami diambil oleh Yanto, supir aku masa kali pertama ke Bali dulu...
dari airport aku suh Yanto bawa kami makan dulu...dah lapar memasing sebab tak dinner lagi kan...so sebab kedai banyak tutup, Yanto bawa kami ke warung yang tak jauh dari hotel kami je...haaa apa lagi, sampai je semua duk layan es jeruk yang dirindui!hehehe pastu ambil paket nasi dengan lauk ayam dan bebek...untuk trip ni aku memang kutip duit supir, makan, pakej ke Nusa Penida etc dari setiap orang dalam Rp1.3 juta...so senang cerita aku sorang je bayar nanti kecuali nak shopping barangan peribadi la...so untuk makan malam tu, kos cumalah Rp195,000 sahaja...Alhamdulillah kenyang...
lepas makan, Yanto hantar kami ke Kuta Central Park Hotel...aku booking thru Agoda iaitu bilik Family (RM847/3 malam) dan bilik Superior (RM451/3 malam)...untuk bilik Family tu sebenarnya muat untuk 5 orang, tapi dah Fariha duk ngan laki dia, so kosong la 1 katil dalam tu...tapi ok je la, sebabnya satu tu bunk bed, takde sape nak panjat duk atas...hehehe...bilik dia besar, cuma nya facilities soooo hampeh!sebelum datang aku dah tanya ada iron tak, dia cakap ada tapi malam tu call dia cakap iron dah abes, so memang takkan dapat malam tu...pffttt...terpaksa bebudak ni jadi kreatif guna wap air dari kettle la, guna hair dryer la nak iron tudung...sib baik aku pakai shawl, lilit je la sok taknampak la kedutnya...huhuhu pastu internet sangat laaa slow, sampai sakit hati duk reconnect...huhuhu...pasrah je laa tido malam tu semua, esok nak kena bangun awal...kami nak ke Nusa Penida!tungguuuu ya...

6 comments:

  1. Dah 2 kali pergi Bali, tapi sentiasa rindu Bali. Hehe.
    Saya pun guna service Yanto, tapi tak pernah jumpa dia sebab hantar orang lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe sy takde la rindu sangat...hahaha kalo boleh xnakpi dah hahaha

      Delete
  2. Bali best!!..pegi seberang, bab makan2 yg nyaman..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha tapi bali tak sebest bandung dan jakarta kot untuk makan2 ni...hehehe...

      Delete
  3. ticket flight Air Asia ke Labuan Bajo kadang murah gak.. shin baru nk pegi next week.. nervous.. sambil study pasal Labuan Bajo kat blog supermeng..

    Beger merah tu mcm sedap laaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aa to lbj baru je ada shin. Masa sy plan2 nakpi tu xde lagi. Masa tu yg ada cuma garuda n lion. Wah bestnya nakpi, have fun ya!

      Burger tu biashe biashe jeeeee...hehe

      Delete