Tuesday, August 6, 2019

JJCM di Bangkok, Thailand : Part 1

tahun 2019 ni rezeki aku banyak pergi workshop dan meeting di sekitar negara ASEAN...so lepas ke Singapore pada bulan Mac yang lepas, akhir bulan April aku ada workshop di Bangkok, Thailand pula...sebab kan dah a few times aku ke Bangkok sebab kerja, so kali ni ada dah plan nak cuba makanan yang lain dari yang aku pernah cuba sebelum ini...hehehe...so ayuh kita mulakan langkah!pada hari Isnin, 22 April 2019 aku gerak naik Grab dari rumah terus ke KLIA...sampai di KLIA dalam jam 11 pagi terus aku drop luggage dan menuju ke boarding area...
worktrip aku kali ni disponsor oleh FAO, so kalo FAO ni memang dia taja penuh la semua siap berlebih lagi elaun makan dia dan dia dah siap masukkan dalam akaun kita sesiap sebelum kita terbang tu...so sebabkan duit terlebih, so kita fefeeling kaya sikit, kita breakfast di Coffee Bean berhampiran boarding area...masa ni aku berjumpa dengan Nuurul, partner aku untuk worktrip kali ini...hehehe...
flight aku berangkat pada jam 1.20 petang ke Bangkok...untuk kali ni, pihak penaja bagi naik Thai Airways, so aku agak excited sebab masa kali pertama dulu naik Thai Airways sebab kerja juga pun sangat best dan puas hati...masuk je, duk berasingan dengan Nuurul dan sebelah aku kosong...so bestla kan, dengan legroom yang sangat luas, dan dapat layan movie sepanjang perjalanan...
untuk makan pula, masa memula pihak penaja bagi itinerary, aku dah perasan dia tak request pun halal food, so aku minta dah Nuurul maklumkan request kami since Nuurul liaison officer untuk kali ni...tapi sampai ke sudah, takde maklumbalas...so masa diorang edarkan makanan aku dah nervous...hahaha masa trip lepas ke Hanoi tu, sebab aku request halal, masa baru naik lagi diorang dah datang confirm kan menu kita, dan masa agihkan makanan pun kita dapat dulu...tapi kali ni takde...so aku dah kecewa la kan...tapi sekali masa dia datang tanya nak ayam ke ikan, aku tanya halal ke, dia cakap yes semua halal...okay aku lupa konsep semua food dari KLIA adalah halal...hahaha Alhamdulillah lega hati aku...lebih meyakinkan sebab semua food memang ada letak logo halal tu...so makan laa dengan happy sebab sedapppp!
so sampai je di Survanabhumi Airport pada jam 2.40 petang waktu tempatan, kami terus bergegas ke tempat nak naik teksi...actually organiser ada cakap hotel kami dekat dengan Airport Rail Link tapi sebab malas nak angkut beg berjalan, kami decided naik teksi je la, lagipun duit banyak kan?kehkehkeh...teksi dari airport ke Sukosol Hotel Bangkok berharga THB370 sahaja, ok la sebab share bayar..
sampai kat hotel, terus check in dan masuk bilik...excited tengok toilet ada hose weh...hahaha...then siap solat semua, terus nak keluar...tergesa nak keluar sebabnya aku teringin nak makan roasted duck di Busaba Halal Restaurant sebabnya aku baca restoran ni tutup belah petang, so hari lain nanti aku ada kelas sampai petang memang takdan nakpi, so sebab tu gigih siap cepat sebab nakpi makan roasted duck...tapi entah macam mana sebelum keluar bilik aku sempat usha semula restoran ni, sebab sebelum ni baca gitu-gitu je...sekali tengok hari tu dia tutup lagi sebab Songkhran, hari Rabu nanti baru buka semula...huhuhu...sadis!terus kecewa....
sebabkan dah kecewa dan malas nak pikir mana nak makan, maka nya aku ajak Nuurul ke MBK je laa...tempat wajib kalo ke Bangkok kan...naik Grab je dari hotel dengan harga THB92...sampai sana, terus la kami ke Yana Restaurant yang terletak di tingkat 5 dan melayan laaa thai foods kat sini...tapi takde la mengecewakan sangat sebab Yana ni memang kami berdua suka gila...wajib pu pun tiap kali datang sini..hehehe Yana Restaurant ni walaupun mahal sikit la, tapi berbaloi pada aku...makan berdua ni kami kena THB750 juga la...
lepas makan kami bershopping...Nuurul ni tiap kali datang mesti sibuk cari minyak angin ni, aku tak tau la nape best sangat...siap ada bosses yang pesan lagi so aku beli la satu gak yang kecik untuk aku...hehehe pastu sempat gak aku tapau pulut mangga nak buat teman study malam nanti...hehehe...lepas dah shopping sikit tu, kami pun balik ke hotel naik teksi harga THB150...mahal sikit la, tapi malas nak naik train sebab dah penat...
sampai hotel je, terus jalan kaki ke 7 Eleven kat sebelah hotel..masa sampai lagi aku dah nampak hahaha...aku suka gila pergi 7 Eleven kat Thailand ni sebab ada banyakkkk benda leh beli...dan untuk Nuurul ni kali pertama dia explore walaupun dah banyak kali pergi Bangkok....sakan dia pun bershopping kat situ...aku beli kopi Arabus je la dulu untuk study malam nanti...sok-sok baru kita beli burger tu...hehehe...
dan malam aku rehat then sambung study document yang berlambak untuk workshop esoknya...study sambil ditemani pulut mangga dan kopi Arabus, oh my ni memang favourite supper aku kalo ke Thailand weh...hahaha pulut mangga dia sedappppp gila!Nuurul tak makan pulut pun duk makan banyak kali ni...hehehe kopi tu tak payah cakap la kan...hahaha nyumms!
dan esoknya hari pertama workshop, so turun breakfast kat hotel, tapi makanan dia tak menyelerakan dan meyakinkan sangat...aku baca dulu Sukosol Hotel ni punya kitchen halal, tapi skang takde dah, maybe payah nak maintain atau kos tinggi kot nak provide halal tu...so lepas makan sikit-sikit apa yang meyakinkan, aku ajak Nuurul pergi 7 Eleven kat sebelah...hahaha...tak puas weh breakfast benda manis je, i need pedassss okay...kehkehkeh...
so pergi 7 Eleven aku beli air kopi mesin tu, sedapppp aku suka...latte kot aku amik masa ni...nyummss then aku beli favourite burger aku iaitu blackpepper chicken steak...sedap weh burger ni, rasa dia macam GCB kat McD kita tapi dengan harga yang jauhhh lebih murah...hehehe so then kami lepak kat lobi, layan breakfast yang lebih memuaskan hati ni...
then bermulalah hari pertama workshop...aku kena buat country presentation, so cuak la jugak kan...tapi aku cuba control...hahaha aku kena latih diri supaya tak cuak sangat masa presentation tuuu...sebab lepas ni macam akan lebih banyak kena buat presentation...hahaha dan separuh hari pertama workshop went well dengan semua countries buat presentation...dan aku juga sangat happy dapat jumpa banyak muka yang dikenali especially semua P aku di Thailand ni...ada Jarunee, Panpilad, Virachnee...aku jumpa juga Dr Wong dari Singapore...
masa lunch, kami ke restoran lagi...kali ni ada juga la makanan yang aku leh makan...tapi banyaknya cold dishes la macam smoked salmon, kupang eh nama benda hijau tu...hahaha pastu aku layan somtam dan salad suhun...ok la aku balun smoked salmon tu a few times gak...puas hati aku sebab jarang dapat makan banyak benda ni sebab mahal...kat sini memang aku makan beriya smoked salmon tu...
dan kemudian petang sambung semula workshop sampai jam 5.00 petang...then setel kami naik bilik untuk rehat sebelum jam 6 petang kami turun semula ke Lin Fa Restaurant iaitu sebuah chinese restaurant di hotel tu juga...malam ni Thai FDA hosted dinner untuk semua participants...so nervous gak aku pi restaurant ni, tak tau apa nak dihidangkan...dah la chinese restaurant kan...walaupun dah cakap dengan organiser, kami nak seafood only, tapi takpe kita yakin je la melangkah masuk...
Jarunee selaku organiser baik hati bagi kami yang muslim duduk semeja...so dia dah pesan pada pelayan tu meja kami cuma serve seafood sahaja...pastu ada Jarunee duk sekali ngan kami bersama dua lagi member dia...sian plak aku diorang tak dapat makan daging yang lain kan, aku dah halau pun dia tetappp gak nak duk ngan aku...hahaha so meja kami ada delegates dari Malaysia, Brunei, Indonesia dan Thailand...hehehe
so ni antara menu yang dihidangkan di meja kami, aku takdan ambil gambar semua sebab sibuk bersembang je dengan diorang ni sambil gelak-gelak...hahaha...tapi sini kan chinese restaurant, so memang dia serve satu satu la kan makanan...penat gak la nak tunggu abes semua course...hahaha...tapi takpela, kami lebih banyak bersembang dari makan...makanan kat sini biasa je la, cuma yang soft shell crab tu sedappp!banyak aku makan...hahaha...risau betul Jarunee kalo aku tak kenyang, sian dia...hehehe...
dan malam tu lepas abes dinner dalam jam 8 malam, ada gak delegates lain ajak berjalan...tapi dah surrender la, aku rasa penat sangat seharian workshop ni, so aku nak tido dulu...hahaha...so balik bilik aku mandi, solat dan lepas tu terusss tutup lamu dan tarik selimut...takpe, malam esok dan lusa ada lagi untuk aku berjimba di bumi Bangkok...ecewah, ni pun Jarunee dan Panpilad dah plan dahhh nak bawa aku makan-makan malam sok...beriya betul diorang nak melayan aku...

No comments:

Post a Comment