Wednesday, April 1, 2020

Dua Minggu dengan Perintah Kawalan Pergerakan

Sambungan dari: Satu Minggu dengan Perintah Kawalan Pergerakan

fuhhh dalam duk stress takleh keluar rumah, dah masuk minggu ketiga dah kannn kita PKP ni...kalo ikut arahan asal PKP ni, hari ni kita dah mula kerja kan...tapi minggu lepas iaitu pada 25 Mac 2020, hari kelapan PKP, PM announce arahan PKP dipanjangkan lagi 2 minggu sehingga 14 April 2020...huhuhu terkesima jap dengar berita tu weh...sebelum dengar announcement pagi tu elok je aku WFH Day 6, lepas dengar announcement tu terus takde mood dah..sedih plak rasa...huhuhu sebab sedih aku tolong mak aku masak sayur je takde mood...tapi mood naik balik bila PM announce sekali  inisiatif belanjawan oleh kerajaan tentatng moratorium tu...pinjaman bank tak perlu dibayar dalam tempoh 6 bulan...Alhamdulillah...dan aku rasa kan, kerajaan sekarang ni walaupun orang kata kerajaan pintu belakang, tapi napetah sejak krisis ni, rasa kerajaan sangat dekat di hati....dari PM yang terasa humble dan mesra rakyat, siap ketuai bacaan doa lagi untuk semua rakyat...Allahu terharu bila ingat...lepas tu team dia pun semua menyenangkan hati macam menteri agama, kewangan semua rasa credible...tu belum aku masuk puji DG KKM kesayangan ramai tu...hehehe....
hari kesembilan PKP pada  26 Mac 2020, bangun pagi tu tetiba aku sayu bila tengok segala macam lotion, serum, sunblock, contact lenses, perfume semua dah lama tak berpakai..tengok plak barisan baju kerja semua dah lama tak bersentuh....huhuhu rasa sedih...aku terpikir, ada banyak baju pun, dalam masa macam ni takleh pakai pun, apa laaa gunanya baju banyak banyak gini...huhuhu hari ni pun gomen dah dapat gaji, tapi takleh nakpi berjimba pun, huhuhu sedih weh...rasa sayu je pagi tu..huhuhu...
dah la sayu, nak sambung WFH, sekali internet takleh connect plak kat laptop...Allahu...bertambah sayu jadinyaaa...tapi nasib baik laaa ada abam IT yang sering siap sedia membantu kan...dapat gak selesaikan masalah ni...hehehe...pastu masa duk buat kerja, masuk email minta nama petugas bilik gerakan, dan sah sah la untuk unit aku, aku sorang je kan, so kena la bertugas bilik gerakan 6 April 2020 nanti!Allahu masa ni kan, boleh tak tetiba rasa excited...terus terbayang segala macam lotion apa tadi, siap pikir dah baju mana nak pakai nanti!hahaha...tak sabar nakpi opis weh!hahaha gitu kan selama ni liat nak pi opis, dan dan sekarang menghargai masa untuk ke pejabat...huhuhu...dan sebabkan aku sibuk nau ngadap laptop kat depan, lupa nak turun bawah tolong mak aku...hehehe turun tengahari je, tadaaa siap dahhh nasi lemak dengan sambal telur yang aku request semalam...lama tak makan sambal telur ni, nyummeh!nasi lemak apa ada nya namanya...takde timun, takde ikan bilik dan kacang...oh ada extra lauk, paru goreng..haaa bertambah la aku makan...hehehe..
untuk dinner, ada lebih nasi lemak dan sambal tu makanya aku buatkan nasi lemak goreng, pastu campak drummet dalam air fryer...siap!hahaha...adik aku cakap, masa PKP ni aku kemain kreatif...hahaha ada je menu baru nak buat..hahaha...well, see the air tangan lah! EH.
27 Mac 2020, hari Jumaat, hari kesepuluh PKP, aku bangun awal sikit dan sempat buatkan sosej gulung untuk breakfast, sebabnya aku duk tengok berlambak roti gardenia kat rumah ni...haaa panic buying sangat kan...hahaha laju kepala otak aku pikir apa nak masak untuk abiskan roti...hehehe senang je buat sosej gulung ni...aku rebus sosej tu...then aku gelek kan roti tu bagi nipis, then letak 1 slice cheese then letak sosej yang dah direbus, dan gulung kan...guna telur untuk lekatkan bahagian hujung roti tu...pastu aku golekkan roti tu dalam telur, then golekkan atas breadcrumb...kemudian masakkan la diaaa dalam minyak dengan api kecil...jangan api besar tau sebab breadcrumb tu cepat hangus...aku punya breadcrumb tu ada herbs, sebab tu warna hitam hitam...bukan hangus tau..hahaha makan la dengan sos cili dna mayonis, sedapppp!
dan untuk tengahari plak aku masak kuzi kambing!haaa dahsyat kan menu PKP aku...hahaha asalnya ada satu hari kemas stor mak aku jumpa macam macam laa benda kan...antaranya adalah rempah kuzi kambing yang aku beli kat Kelantan tahun lepas...haaa ada plak frozen lamb dalam peti ais, terus la aku nak buat kuzi kambing ni...senang je macam masak kari je cara dia...cumanya masa tumis bawang merah, bawang putih, halia dan 4 sekawan tu, aku masukkan sekali cili kering blend tu...bagi pedas sikit...lepas tu aku masuk air, kentang dan lamb...bagi rebus lamaaaa sikit...dah lama tu baru la aku masukkan santan, dan akhirnya masukkan cili hijau...haaa meletuppp weh rasa dia...adik aku tak abes abes puji sedap gilaa...hehehe...first time masuk kuzi kambing pun orang puji, eh aku rasa lepas abes PKP ni dah leh jadi menantu mak awak dah ni chef dah ni...
lepas masak tengahari tu, adik aku buat onar...dia cakap kawan yang boleh dipercayai cakap petang ni kul 3 petang PM nak announce lepas ni 10 hari takleh keluar rumah...aku memula taknak caya sebab setahu aku PM nak announce pasal belanjawan...tapi dia beriya tu, aku sampai tercuak la gak, sebabnya dalam seminggu ni aku tak beli barang sangat, epsecially lauk basah sebab banyakk je lagi yang lama lama tak abes...aku nak abes kan semua dulu...tapi bila dah nak kosong peti ais ni, cuak la juga aku kan...haaa terus aku keluar pi kedai aceh berhampiran...mak aih kena beratur nak masuk...dah la panas tengahari kan...huhuhu berpeluh peluh aku tau...haa abes la apa leh amik aku amik masa ni...sekali petang tu PM announcekan bantuan kepada rakyat je, takde kaitan ngan larangan keluar rumah!heiii rasa nak hempuk je adik aku masa tu...huhuhu pape pun, aku happy dengar pakej ransangan ekonomi prihatin rakyat kali ni...dengan cara penyampaian PM yang bersahaja, teks yang mantop dan very humble serta pakej yang sangat prihatin kepada semua golongan!syabas kerajaan!dan untuk aku, dapat laa juga bantuan RM500...Alhamdulillah...

28 Mac 2020, wekeend datang lagi untuk hari kesebelas PKP...macam biasa aku bangun awal nak masak untuk lunch terus...aku plan nak masak ayam masak kicap aku yang sedap meletup tu laaa...bak kata adik aku signature dish aku...hahaha sekali tengah goreng ayam, abah aku datang nak amik ayam goreng tu, aku cakap sabar la nak masak kicap ni...selambaaa dia cakap taknak nak ayam goreng je, bukan sedap pun masak kicap tuuu...whaatttt? tergores hati aku tau...hahaha siap 7 ketul dia asing ayam goreng untuk dia tau sampai dinner katanya...sekali masa malam tu tengok ayam goreng tak abes...mak aku cakap abah makan ayam masak kicap angah gak...hahahaha ooo eksyen kan, mentang mentang ayam goreng tengah panas kemain kutuk ayam kicap aku!hahahaha
then lepas lunch kami layan drama korea lagi iaitu My Secret Terrius...best ada ahjusshi hensem berlakon!tapi takleh blah citer ni tahun 2018, sekali ada scene pasal bio terrorism pasal Coronavirus tau tak?haaaa terkejut la kitorang kan..cuak pun ada juga...huhuhu mula macam macam spekulasi timbul kan...huhuhu dan lewat petang tu, aku duk usha apa lagi menu leh buat dengan roti gardenia, so then aku pun buat laaa cucur roti..haaaa menarik gak la pada aku...potong 4 keping roti, then campurkan dengan ikan bilis, bawang merah, bawang putih dan cili api yang dikisar kasar, pastu 2 biji telur, 2 sudu tepung, garam dan serbuk kunyit...then gaul dan masukkan air sedikit demi sedikit...dapat kan tekstur yang ngam untuk menggoreng...dan hasilnya, wallaaaa sedap!rasa cekodok la kan, pastu ada rasa bait bait roti tuuu...nyummm!
haaa hari keduabelas PKP, 29 Mac 2020, aku bermula seawal 1 pagi!sebabnya masa tengah malam Sabtu, kami semua masuk bilik awal...bagi chance abah aku layan tv...then jam 1 pagi adik aku ajak turun bawah nak sambung layan My Secret Terrius sampai habis!hahahaha sebelum start, sempat la aku masak magi goreng, dan Shane masak sosej goreng...memang layan laaaa tengok korean drama sambil makan maggi kan...hahaha dari jam 1 pagi sampai 6 pagi wehhh kami tengok!hasilnya esoknya tu kami membuta sampai tengahari!
bangun tu sakit kepala aku...tapi sempat gak aku pi kedai jap beli barang memandangkan aku ketua keluarga interim skang ni...hehehe then lalu kat Baker's Cottage baru buka kat rumah aku, singgah beli roasted chicken dia jual harga RM9.90 je weh sepanjang PKP ni...so apa lagi korang, sila terjah ok...hehehe...balik rumah aku makan mak aku buat bubur santan berlauk...bubur tu mak aku masak dengan santan dan udang...so ada rasa lemak lemak manis laa...then lauk plak ada ikan bilis goreng, telur masin, bawang goreng, garlic goreng dan sambal kicap...nyummeh!
lepas makan, aku naik balik sambung tido..sakit kepala dan ngantok tak abes...gila la kenyang kenyang tu sambung tido wehhh...hahaha...dah lewat petang baru bangun dan tengok mak aku masak mihun goreng plak...haaa meh nak share, aku suka kalo mihun goreng ni rencah dia hati ayam...haa potong hati ayam tu kecik kecik, then masukkan lepas segala bawang, cili semua dah masak dan garing...then bagi hati ayam tu garing sikit baru masukkan mihun...wallawei sedappp!cumanya jangan terkena hati yang pahit dah la, turn off terus mood!hahahaha...tapi takpalaa hati ayam yang pahit, dari hati saya yang pahit kerana awakkkkk...Eh. hahahha!malam tu aku duk bilik je sebab rasa macam penat sangat badan, maybe sebab over membuta kot...
dan esoknya hari ketigabelas PKP, 30 Mac 2020, merupakan WFH hari kesembilan...sepagian aku atas katil...sakit gilaaa badan aku weh...huhuhu dari tengkuk sampai la ke pangkal tangan bawak ke belikat semualah sakit!huhuhu sapu yoko yoko baru lah lega sikit, pastu aku meregang regang kan badan, still sakit gilaaa...huhuhu...tengahari sikit baru turun makan, macam takde selera sangat nak makan...then aku naik balik siapkan sikit kerja...lewat petang lepas mandi baru rasa segar sikit...then aku turun bawah pi goreng roti sosej abah aku request pastu sambung goreng nasi guna baki ikan sambal tak habis last week...sedap!eh apa je lah tak sedap kalo aku yang masak. EH. hahahaha!

dan semalam, 31 Mac 2020, genap empat belas hari PKP kita semuaaa...ada another 14 hari lagi PKP ni, itu pun kalo tak extended lagi laaa...tapi aku dapat rasa yang akan extend lagi ni sampai penghujung April 2020...huhuhu...semalam memula aku malas nak masak pape sebab emosi dengan adik aku!hahaha...so mak aku je la masak makan tengahari...bawak ke malam...hehehe tapi lewat petang tu rasa lapar plak kan, makanya aku turun bawah, cari sardin dan roti, buat laaa sandwich sardin ala Baker's Cottage...hahaha gituuu....senang je, masak sambal sardin letak cili api extra baru kawww...then gelek roti, buang kulit tepi dia, then letak sardin kat tengah, lipat dan kepit hujung roti guna garfu...then celup telur dan goreng dengan api kecik...so yummmy!
pastu skang ni aktiviti wajib kami setiap hari adalah videocall ngan anak buah...hahaha mak abah aku sampai pening la kepala rindu kat cucu...walaupun rumah memasing tak jauh mana, tapi bak kata adik ipar aku, sebab ada orang KKM garang kat rumah opah, diorang takleh datang...hahaha haa kalo tak garang, mesti memasing dah melanguk kat rumah mak bapak aku kan...sebab semuanyaa kepishangannnn duk rumah...hahaha hari hari adik beradik aku update gambar anak anak buah yang kepishangan lama sangat duk rumah...bertabah kita semua ya...selesai semua ni nanti makngah bawak lalan!insyaAllah...
oh ya, dan aku perasan satu perangai aku sejak PKP ni dah macam orang tua...hahaha sebelum aku selalu komplen kat mak aku, kalo teman dia pi kedai, mesti dia lama...sedangkan dia cakap nak beli 3, 4 barang je...pastu once dah masuk tu, konpem bukan 3,4 barang je yang keluar, mesti berlebih lebih....hahahaa haa aku selalu komplen kat dia tau nape lama, nape cakap nak beli 3,4 barang, keluar sampai 10 barang...hahahaha NOW I KNOW!hahaha kenapa jadi begitu...sebelum ni aku kalo pi kedai, aku just beli barang yang mak aku suruh, or aku dah plan nak masak apa, so tu jer barang yang aku beli...tapi sejak PKP ni, kan aku yang keluar beli barang, so aku memang tahu apa yang ada dalam peti ais dan kat dapur, so memang sambil beli tu, bila tengok barang, eh ni boleh masak ngan tu, eh barang tu ada kat rumah, leh beli ni masak dengan tu, masak ni...bla blaaa bla...hasilnya walaupun list kat tangan tadi 10 jer barang, aku keluar kedai dengan 15 barang!hahahaha....sebabnya aku tahu apa ada kat dapur, dan apa leh buat dengan apa yang ada, dan apa barang yang takde untuk diadakan...hahaha haa paham tak maksud aku? hahahaha so now aku pahammm nape mak aku macam tu...hahahaha ok lepas PKP dah takleh komplen dah mak aku kalo lama masuk kedai hahahah!

ok korang, selamat menyambung lagi 2 minggu PKP yaaa...tunggu laporan lagi seminggu dari sekarang!hahahaha!dan sebelum mengakhiri repekan aku sempena dua minggu dengan PKP ni, aku share kat sini status terkini Covid -19 di Malaysia sehingga semalam....kenaikan kes sebanyak 1,142 kes dari minggu lepas...huhu dan jumlah kematian juga meningkat dari 15 orang kepada 43 orang...Allahu...dan Alhamdulillah semakin ramai yang sembuh di mana minggu lepas bilangan sembuh adalah 183 orang, dan semalam dah 537 orang yang sembuh dan discaj...Alhamdulillah...sehingga kini dah 40 ribu orang telah disaring, dan 6.8% adalah positif...banyak kes kluster yang dikenalpasti rentetan dari kes tabligh...now dah ada beberapa kawasan juga dikenakan arahan extended PKP seperti kampung di Simpang Renggam, Sungai Lui dan Menara One City...semoga situasi Covid-19 ini akan bertambahbaik dengan kita semua #stayathome #dukontokontokkekghumah ok guysss semoga berjumpa lagi dalam repekan minggu ketiga yaaa...insyaAllah, be safe korangg...muahciked!

2 comments:

  1. DJ dah pandai bagi resepi sejak dua mejak ni..ini macam boleh jadi menantu mak awak dah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahaa tu laaa mana tah mak awak ni tah hahahahahaha

      Delete