Wednesday, April 29, 2020

Enam Minggu dengan Perintah Kawalan Pergerakan

Sambungan dari: Lima Minggu dengan Perintah Kawalan Pergerakan

selesai dah minggu keenam PKP...hahaha malas nak celoteh panjang lah...moh layan diari masak masak aku....hahah...22 April 2020 (Day 36) mak aku masak nasi lemak untuk lunch...mak aku siap masak ayam goreng tepung lagi...pastu untuk malam ada lebih ayam tu, so aku upgrade ayam tu jadi buttered chicken!siap masuk ayam dalam airfryer bagi garing gila, then baru campak dalam masak butter tu...sedappp!
lepas dinner tu aku layan aiskrim...duk nak abeskan laa aiskrim dalam peti ais...konon berazam taknak makan dan minum manis sepanjang Ramadhan nanti sebab masa PKP ni sakan aku makan aiskrim la, minum Coke la...huhuhu...so sis cuba...doakan sis berjaya ya tahan nafsu sepanjang Ramadhan ni...
23 April 2020 (Day 37) sehari sebelum puasa merupakan hari mantai...orang Nismilan la ni biasanya akan merendang melemang bagai sehari sebelum puasa ni...so bangun pagi aku masak siap siap mi goreng daging sedap gila ni...hahaha pastu suh diorang makan tu je pagi dan lunch...hahaha sebabnya nanti aku sibuk nak merendang...tak koser nak masak lunch plak...
so tengahari tu aku dah start kacau rendang...huhuhu aku tiap kali kena kacau rendang ni mesti aku terpikir nak cari mak mertua mat salleh je nanti....hahaha pesal laa payah nau menu raya orang melayu ni...hahahaha rendang kena kacau sejam ke dua jam takleh tinggal tau...huhuh sobsss...tapi rasa dia memang terbaiklah!hahaha siap rebut ketupat dan masak pulut kining lagi...nyummeh!mak aku siap Bungkusit hantar lemang kat anak lelaki dia...hahaha overkan!
dan malam tu bermula laaa terawih pertama kitaaa untuk tahun ni....Ramadhan kali ni memang berbeza sangat...tapi aku yakin ada hikmah dia...ada masa banyak nak baca Quran, ada masa nak masak masak untuk keluarga semua kan....haaa insyaAllah bersabarlah kita semua dengan dugaan ni ya...insyaAllah...

24 April 2020 (Day 38) aku bangun sahur, so aku layan rendang ayam wrap je laaa...siap letak cheese kau...hahaha pastu seharian puasa aku pening!hahahaa....macam lapar gila kan sebab dah lamaaa tak puasa!sebabnya aku dah siap ganti puasa masa Syawal lepas, then aku tak de buat puasa sunat ke apa, so lama la kan dah tak puasa...lemau...
tapi dalam lemau aku, semangat gak laaa aku masak popiah sayur yang sedap gila, pastu masak daging goreng kunyit, sambal penyet dan sayur kobis goreng...haaa over kan aku masak...hahaha excited dan seronok plak masuk dapur sekarang ni, hilang rasa penat tadi tau...hahaha lagi seronok bila orang makan beriyaaa...Alhamdulillah...
25 April 2020 (Day 39) semangat masak tak kurang lagi...hari ni aku cuba buat tepung pelita...hahaha menjadi weh!hahaha semua duk cakap sedap, abah siap cakap tak payah beli kat bazar ramadhan dah kalo macam ni...hahaha cumanya aku buat versi moden la guna mangkuk kaca je...hahaha tak koser la nak buat bekas dia tu kan...hahaha!janji sedap!aku buat je la, aku tak makan pun...hahaha masih berpegang pada azam taknak makan manis sepanjang Ramadhan...hahaha!
dan untuk berbuka plak, mak aku masak asam rebus ikan pelaling freshhh dari Kuala Selangor...dan aku plak masak ikan pelaling celup tepung yang sedap gilaa...guna tepung beras weh, sedap rangup!pastu aku rebus kerang tapi macam sikit plak jadinya, makanya aku masak sayur bendi goreng kari, then aku campak kerang dalam bendi tu je...sedapppp la plak!nyummeh!
26 April 2020 (Day 40) aku buat sandwich goreng guna inti popiah aritu...gelek roti tu bagi nipis then letak inti dalam tu...pastu hujung tu aku tekan dengan garfu...senang je...pastu aku masak sayur favourite aku laaa brokoli dengan shittake masak oyster sauce dan buat telur rebus air asam viral tu....sedappp!mak aku masak gulai daging salai...nyummeh!
27 April 2020 (Day 41) aku masak ayam goreng kicap cili api pedas ni...sedap gila...ni memang menu favourite aku gak la..dan adik beradik aku memang suka ayam ni...sedap...memang meratah ayam tu sampai abes lah...hahaha!cuma sebab kali ni puasa, aku kurang kan cili api...takut sakit perut plak kalo pedas melahar kan...makan plak dengan ikan taucu mak aku...sedapnya letak terung dalam taucu tu...nyummeh!
28 April 2020 (Day 42) hari last PKP Fasa ketiga ni, aku rajin sikit buat kuih keria gula melaka...senang je rupanya nak buat dia...hehehe cumanya aku tak reti sangat bab nak sira tu...so dia tak krispy sangat...tapi sedap!semua orang cakap sedap walaupun rupa dia takde sangat...hahahaha...haa yang ni aku termakan sebijik!tak tahan la weh!hahahaha!
sebabkan ada lebih gula melaka tu, aku masak terus inti nak buat kuih hari kemudian kan...sekali hari ni gak aku dapat arahan untuk bertugas di Bilik Gerakan CPRC Covid-19 bermula 29 April 2020!huhuhu pasrah je la, makanya mak aku je laaa kena masak kuih ni nanti...huhuhu aku pun tak pasti ni...kena tunggu arahan lanjut la akan bertugas tiap hari ke, berjadual ke...tunggu la aku update dalam next post pasal PKP ni ya!
dan untuk buka puasa, mak aku masak sambal udang petang dan daging masak hailam yang sedappp...aku goreng sayur je la, since sibuk buat keria kan...hahaha pastu aku buat air jagung sedap berlemak berkrim...hahaha rupanya senang je nak buat air jagung macam kat pasar malam tu...hahaha...again aku tak minum pun air jagung ni, buat untuk orang je laa....bertabah lah!hahaha!
sepanjang minggu ni memang nampak laaa penurunan kes dah maintain kat bawah seratus kan...good sign...tapi kecoh pasal kluster baru iaitu dari Pasar Borong Selayang yang dah meleret sampai ke pasar pasar lain dah...huhuh harap masih terkawal lah perkara ni...huhuhu ok total jumlah kes sekarang adalah 5851 kes, naik 369 kes berbanding last week...tapi berita baik nya adalah bilangan sembuh dah memang ramai gila...memang trend pun tunjuk kes sembuh sentiasa tinggi berbanding kes baru...so far 69% kes dah sembuh, bermaksud 29% lagi adalah kes aktif...dan 1.7% adalah kes kematian...genap 100 orang meninggal dunia kerana Covid-19 pada hari terakhir PKP Fasa ketiga ni....huhuhu...ok la looking forward berita semakin baik lepas ni...insyaAllah...ok korang jumpa lagi next week!hehehe mayb next week punya cerita berkisar pasal kerja plak laaa sebab dah kena masuk kerja ni...hehuuu...

4 comments:

  1. Salam sis, nak resepi ayam kicap cili tu boleh...? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tumbuk or kisar kasar bwg merah, bwg putih, halua, cili api, cili masak merah. Then tumis smpai garing, masukkan kicap manis...then masukkan ayam yang dah goreng ngn kunyit m garam. Ayam tu potong kecik n goreng garing. Sedappp

      Delete
  2. sedap2nya..kelakar pantun 2 kerat tu..hehe..

    ReplyDelete