Monday, April 13, 2020

Roadtrip to Perak dengan VEH!

masa cuti raya cina hujung Januari yang lepas, aku dengan Amoi, Dini dan Adam nak ke Perak, rumah Sue sebab kami ada plan baikkk punya...tapi plan tu aku kongsi later ya...hehehe...so sebabkan baru dapat kereta baru kan, kami decided untuk naik kereta aku laa untuk ke Perak ni...excited semua kan nak naik kereta baru...ye laa 13 tahun naik Myvi aku kan, kalo roadtrip semua barang kena catu, tak muat bonet...kali ni kemain memasing bawak barang...penuh bonet aku!hahaha...so Dini dah sampai rumah aku lepas kerja hari Jumaat tu...dan esok nya lepas Subuh kami dah gerak menuju ke KL untuk ambil Amoi...sampai area Masjid Wilayah, call dia, sekali dia tengah tido lagi...hampeh, makanya kami pi la carik kedai makan yang dekat dulu sementara tunggu dia...
dalam jam 8.30 pagi baru la Amoi sampai dan kami mula bergerak meninggalkan KL...yeay...excited semua orang kan...yang gigihnya awal pagi ni sebab risau jammed laaa...kan minggu raya cina ni...hehee...masa drive ni memang pasal Waze la sebab nak elak kalo ada jammed kat depan...masa dari KL tu jalan clear la, sampai la nak dekat Exit Slim River tu, waze suruh keluar kat situ...ikut jalan dalam sebab highway jammed dah...so kita follow je la Waze tu kann...sempat la singgah breakfast sekali lagi kat kedai kampung tepi jalan tu sebab Amoi lapar...yang kitorang dah makan pun, makan sekali lagi...hahaha!
ikut jalan dalam ni memang jimat tol la kan, dan Alhamdulillah jalan clear dan lebar je...plan asal kat Sungkai nak keluar highway balik, tapi tengok Waze dia suggest teruskan je jalan dalam sebab rumah Sue lagi senang ikut dalam, sebab dia duk kat Seri Iskandar...dan Alhamdulillah dalam jam 11 pagi, kami dah sampai ke rumah Sue...hehehe sakan la melepak, sambil makan dessert yang Amoi beli dari Suka Dessert di Kepong...sedap weh, aku suka!lagi biskut chopstick dia tu...hahaha rasa coklat mahal!i loike!lepas makan, melepak depan tv...panas gilaaa Perak masa kami sampai ni, rasa tak sampai hati nak keluar...hahaha...
dan petangnya tu dalam jam 4 petang kami pun terpaksa keluar sebab dah lapar...hehehe...sempat selfie berempat macam zaman dolu roadtrip ke Penang pada Feb 2016!hahaha best gila mengenang trip dolu kan...hehehe dan petang ni kami naik VEE!hahaha kereta baru Sue!yeayyy...selain aku, Sue pun beli kereta baru tau...dia beli awal sebulan la dari aku...kalo kereta lama tu, aku beli awal 6 bulan dari dia, tahun yang sama...tapi kereta baru ni, dia beli Disember 2019, aku Januari 2020...hehehe Alhamdulillah...bak kata Amoi, anak dara tua yang kayoooo!hahaha siot je yang depan tu kan, yang belakang tu ok dah...kahkahkahkah!
destinasi pertama kami adalah untuk makan Laksa Telur Goreng Bersarang laaa...heheh Alhamdulillah masa kami sampai takde orang weh...tapi ngam kami duduk dapat laksa je, ramai gilaaa orang beratur...Alhamdulillah rezeki orang kelaparan...memang dapat laksa terus ngappp tak pandang kiri kanan dah....siap makan pau lagi kami...sedap gak la pau dia, ada perisa durian, coklat dan sebagainya...menarik!
yang sebenarnya kami takde plan apa sangat pun kat Ipoh hari ni...so just ajak diorang pi lepak kat Concubine Lane la sebab tak pernah pi kan...pastu konon nakpi kafe Harry Potter yang viral tu...sekali nanhado!masa ni ramai gila umat manusia tau...rimas gilaaa...dah la masa ni dah ada cerita pasal Coronavirus kat negara China, makanya nampak ramai Cina kat sini, panik gak la kitorang sebab tak reti nak beza Cina Malaysia ke Cina dari negara China...so cuak, memang sekejapan je la kami kat sini, ambil gambar pastu naik kereta balik!dah la panas ya amat masa ni tau...memang rengsa duk lelama kat luar tu...
tengok jam macam awal lagi nak balik rumah, so kami singgah la MAPS kejap...sebab katanya nak masuk tak payah bayar dah, bayar masa nak main any permainan je...so ok la kan...sekali masa sampai sana, kebanyakan games tutup dan takleh main pun...so snap gambar je la kami kat sini...hehehe...aku mati mati ingat games tutup tu sebab cuti raya cina kan...sekali dalam 3, 4 hari aku balik dari Perak, baca berita pasal MAPS dan tutup!gulung tikar weh!aduhai, nasib baik sempat pi bergambar kenangan...huhuhu sayang gila, sedang baru berapa tahun je buka...oh ya masa petang ni ada laaa adengan yang tak diingini, aku sentap dengan Dini!hahaha...memang emosi berantakan betul aku, nasib baik malam tu ok balik...hahaha pastu balik pejabat aku cerita la kat member yang sorang ni, aku siap ngaruk kat dia cakap aku sekarang ni macam cepat je nak sentap!emosi manjang...pastu aku risau, ni ke yang orang cakap tanda tanda andartu?hahaha gelak besar kawan aku...hahaha...dia cakap aku penat tu, banyak nau isu dalam hidup sekarang, so mudah triggered...fuhhh syukur Alhamdulillah...aku duk risau, kut petanda andartu dah mai kaaa...hahaha...tapi bila pikir balik, ada je anak dara tua tak kawin, takde perangai bukan bukan, elok je...tapi ada jugak aku jumpa andartu terlajak perangai cam haraammmm!haaa harap harap laa aku sementara je perangai mudah triggered aku ni macam member cakap tu, jangan berpanjangan sebabkan kesan kesan andartu tu...hahahaha!
dah abes pusing Ipoh dengan VEE, kami pun pulang ke rumah semula...dan memulakan sesi berperang di dapur...hahaha dah berumur ni kan, seronok plak main masak masak kat rumah...rasa lagi berbaloi dan seronok!hahaha...sebelum pi lagi memacam kami plan nak masak...Sue la rajin pi pasar cari barang semua...so aku jadi masterchef la kan...hahahaha memula aku siapkan garlic butter rice dulu....lepas tu baru aku siapkan ketam dan udang masak masam manis pecah telur, then aku siapkan sotong telur masin dan sayur brokoli...diorang tolong tolong aku laa, aku duk arah itu ini...hahaha dan last sekali Sue masak ikan siakap 3 rasa guna pes apetah, sedap gak laa...hehehe dan tadaaaa, menu kami malam tu...memang sedap gilaaa semua makanan, hasil titik peluh semua orang...makan sampai kenyang malam tu!hahaha...happy!makan, pastu terbongkang depan tv...hahaha...
dan esoknya sambung lagi ketang ketung kat dapur...diorang request aku buat rapokki (ramen + topokki) untuk breakfast...makanya aku memang dah siap beli laaa semua bahan dari KL...hehehe...so pagi tu aku berperang sekali lagi di dapur siapkan rapokki yang sedapppp...dan pastu ada baki ketam, udang dan sotong semalam, aku gabungkan je, panaskan semula...ALlahu sedapnya seafood tu bila gabungkan...rapokki pun sedappp tapi macam banyak gilaaa...hahaha...lepas breakfast sambung terbongkang depan tv tengok citer korea, pastu tengahari lapar balik, sambung makan rapokki...hehehe 
then dalam jam 3 petang baru laa kami siap dan bersedia untuk ke destinasi seterusnyaaa...haa ini la misi utama kami ke Perak ni...masa ni ya ampun panasnyaaaa weh!sempat berhenti lama gila kat Petronas Seri Iskandar ni, apetah makcik tiga orang ni masuk tak keluar keluar...hahaha...lama gila aku tunggu dalam kereta...haaa masa ni kami naik 2 kereta...aku naik VEH dengan Amoi, manakala Sue ngan Dini dan Adam naik VEE...kami terussss menuju ke Gopeng!nak ke mana tuuu....tungguuu....

8 comments:

  1. Replies
    1. Hehehe amboi tak henti meneka ni ya...hahahaha

      Delete
  2. wah Perak,kampung! hehehe tapi jarang balik. T_T
    sedap ke eh biskut salut coklat tu... messy tp nampak mcm manis. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe best apa perak. Kena la balik selaluuu...hehe

      Biskut tu sedap, xmanis sgt. Sedapppp!

      Delete
  3. DJ .... jgn tensi tensi taaaauuuuu !!! Maybe sebab penat and cuaca panas kot !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye jugak kot enghaz...sebab bangun awal kan pagi tu terus drive ke perak...hahahah thank you enghazzzz selalu concern gittewwww....

      Delete
  4. takut plak kena simtom andartu tu, hahaha... mintak dijauhkan jugak la, kadang2 emo jugak, tapi banyak try untuk sedaq diri, hhahaaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha kannn minta jauh laaaa...ni semua mainan perasaan je ni...insyaAllah sib baik sedar diri kan...dari terus hanyut di buai emosi...hahahahaha!

      Delete