Wednesday, April 22, 2020

Lima Minggu dengan Perintah Kawalan Pergerakan

Sambungan dari: Empat Minggu dengan Perintah Kawalan Pergerakan

dah minggu kelima PKP, bermula pada 15 April 2020 (Day 29)...huhu aku masih setia di sini update cerita mingguan aku sepanjang PKP...eh update pasal masak masak je sebenarnya sebab aku rasa aku seronok masak masa PKP ni....kalo tak, leh murung gak...hahaha lama tak dapat berjalan weh!huhuhu...tapi awal minggu kelima tu, mood masuk dapur aku merundum...aku banyak duk dalam bilik je belek belek kerja yang leh dibuat...macam takde mood masak...turun masa makan je, hehehe...Day 29 tu, mak aku masak mi kari ketam...dan petang nya pula mak aku buat bubur butter daging...sedap ya amat kedua menu ni...bertambah aku makan...hahahah....
16 April 2020 (Day 30) pun seru masuk dapur tak sampai lagi...hahaha mak aku siap masak nasi daging hari ni, aku memang turun makan je weh...sobb...pesal tah rasa malas ya amat nak masuk dapur...hilang semangat ke apa masuk minggu kelima PKP tu...huhuhu...petang tu sempat aku keluar pi Tesco, then beli aiskrim McD sambil tunggu Irfah balik dari pejabat, aku kirim ikan pelaling beli dari Cik Wan kat dia...hehehe ada rezeki nak rasa ikan pelaling fresh ni, sampai 2 kg aku beli...rasa seronok dapat keluar petang tu sambil makan aiskrim....hehehe balik rumah, mandi semua, tengok mak dah siap masak maggi goreng daging....yummy!
lepas maghrib duk sembang dengan Asie dan Irma, sekali cakap pasal masak masak aku sebut laaa ehh rasa macam lamaa aku tak masuk dapur sejak masuk PKP Fasa ke 3 ni...sekali Asie sound cakap wehhh PKP Fasa 3 tu baru mula semalam!hahahaha omg!hahaha ya ampun ko nampak tak...dah biasa masuk dapur, baru sehari tak masuk dah rasa lamaaa tak masuk hahaha...omg apa PKP dah buat kat aku ni...hahaha sp terus turun malam tu sebab roh rajin memasak datang kembali...hahaha aku nak perap ayam untuk lunch esok...aku tiru resepi viral ayam goreng mamak bikin ketagih kat FB tu...hehehe alaaa aku gaul je ayam dengan tepung jagung, tepung beras, serbuk kari, lada sulah, telur, bawang merah, bawang putih, halia, cili kering dan daun kari...perap semalaman...
17 April 2020 (Day 31) tengahari tu aku panas kan baki kari buat mi kari hari tu, then aku goreng ayam mamak yang dah aku perap semalaman...first batch goreng terlebih garing so pahit tapi batch lepas tu ok, sedappp!dah leh tutup kedai dah mamak!hahahaha adoi lepas rindu kat nasi lemak royale tau...hahaha...dah ala ala nasi kandar dah menu aku tengahari tu, layan plak dengan susu pisang Lopa...hahaha aku tak suka sangat tapi adik aku dah beli, layan je laaa...
dan untuk petang tu, aku tengok ada baki tauhu kering buat mi kari hari tu, so aku duk usha la apa menu leh buat...sekali baru tau orang buat tauhu begedil guna tauhu kering ni rupanya, terus aku usha resepi dan buat inti dia dulu guna kentang lenyek, daging, udang, cendawan, cili merah, daun bawang, ada sulah, lada hitam dan garam....then aku isi kan dalam tauhu tu, then celup tepung dan goreng....ya ampun cantik kejadian nya dan sedapppp sangat!makan cicah ngan cili kicap pedas berapi...terbaik!licin sekelip mata!hahaha...
18 April 2020 (Day 32) pula aku turun untuk masak lunch...turun tengok mak aku dah siap dah gulai lemak udang diaa dan juga dia goreng baki inti tauhu begedil semalam jadi begedil je sebab tauhu dah abes...hehehe then aku masak siakap pelbagai rasa...hahaha bahan tak cukup, aku memang guna apa ada je laa...boleh la, sedap adik aku cakap...hahaha...then aku masak sayur kegemaran aku...brokoli dengan cendawan dan tofu telur...perghhh terbaik!
untuk petang pula aku buat popiah pisang coklat...sedap ya amat wehhh dessert yang ini...cumanya berminyak sikit laaa...aku tak reti lah nak goreng tak jadi berminyak sangat...letak dalam air fryer tak sedap dan rangup plak belah bawah dia...so goreng je laa...sedappp!licin semua makan...hahaha beriya diorang puji sedap...aku letak pisang, cheese dan coklat je dalam kulit popiah tu...dah siapppp...hehehe...terbaik!wajib cuba tau korang...senang dan sedap!
dan malamnya aku duk buka la apps Maybank2u aku, sekali aku perasan hutang kad kredit aku naik sampai seribu lebih!cuak la...tengok statement tulis Airbnb...aik aku ada lupa cancel mana mana booking ke....cuak la juga...terusss aku buka airbnb, takde pun...huhuhu terus call Maybank...dia cakap memang ada pembayaran ke Airbnb, pastu aku cakap la aku takde booking...then dia duk check tak lama tu dia tanya ada ke cuba buat bayaran Netflix semalam tapi tak berjaya?aku cakap takde...terus lepas tu diorang block kad aku dan kensel kan kad...sebabnya dia cakap semalam ada beberapa kali cubaan penggunaan kad kredit aku...demmm!terkejut gila, cuak terus rasa...huhuh...lepas dah setel dengan Maybank aku chat dengan Airbnb plak, tak lama tu dapat email diorang akan fully refund aku, tapi dia cakap diorang tengah investigate account orang yang guna kad aku tapi takleh disclose details..huhuhu cuak weh...so now aku masih tunggu refund dari Airbnb, cumanya payah nau aku nak log in akaun Airbnb aku skang banyak nau safety measure dia...huhuu tapi kan kad aku dah kena block, kad takde lagi, dalam Maybank2u pun dah tulis kad aku unauthorised so macam mana Airbnb nak refund eh....huhuhu!sadis!korang hati hati ya...check always akaun korang tu...
19 April 2020 (Day 33) mak aku masak kari bendi letak udang la sikit...then aku masak ayam masak merah pojaan ramai tu...hahaha...ya ampunnnn makan bertambah la weh sebab sedap sesangat ayam masak merah dan kari tuuu...kombinasi yang menjilat jari...alahai apesal laa asal masak je sedap kan...macam mana laaa badan tak naik sedappp je ni...huhuhu...
petang tu aku berangan nak buat roti canai...kemain seronok kan uli guna mixer je sampai 1 jam!pastu bulat bulatkan rendam dalam minyakkk.....then lewat petang tu nak canaikan la, sekali tak elastik pun doh weh...siap koyak koyak lagi...makanya tebal laaa jadi roti canai aku!hahaha deng sakit hati betul masa ni tau...hahaha...terus dari roti canai, dah jadi roti bom!hahaha...nasib baik ada kari, sedap gak la bila cicah panas panas tu...lepas tu aku letak butter dan gula, dan juga nutella dalam roti canai tu ala ala roti bom...layan laa...abes la juga roti canai nya...dah aku trauma nak buat roti canai dah...hahahaha!
20 April 2020 (Day 34) awal pagi tu aku keluar ingat nak beli lauk untuk puasa nanti...nak beli sesiap sebab nanti gaji mesti ramai lagi orang kan...sekali, menyakitkan hati je bila pi kedai aceh kat sini, diorang dah tak follow arahan PKP...kemain ramai dalam kedai, takde dah orang beratur, staff kontrol orang masuk...demmm...aku start buat beratur balik, pastu aku panggil staff tu cakap nape ramai sangat dalam tu...eh dia leh jawap tu la ramai plak orang hari ni, aku sound la, dah tak jaga memang la orang masuk!ehhh geram betul aku...huhuhu geram nya pasal, kejap je aku dalam kedai ni, bakul pun tak amik...balik rumah aku beli lauk online je dari Ayam Kita Fresh...selesai!
tengahari tu mak aku masak tomyam salmon dengan sambal telur...tapi aku macam takde selera sangat, so aku makan tomyam ngan nasi je, tapi tak abes...sobsss...tapi aku layan aiskrim je...hahaha lama tak dapat aiskrim Kit Kat ni,,favourite weh!hahaha dan lewat petang aku goreng saki baki makaroni dan penne kat dalam stor tu, campur je...letak udang dan shittake...nyumsss...cuma terlebih pedas je...hahaha cili kering aku beli tu lain macam pedas nya...huhuhu!
21 April 2020 (Day 35) aku masak lagi untuk lunch tapi senang je....panas kan kari udang bendi aritu sebab memang saje simpan, senang panaskan masa malas nak masak...then goreng ikan pelaling celup tepung, sotong salted egg dan kacang buncis goreng telur...siappp makanan for lunch!yummy!hehehe...bertambah adik aku makan dapat sotong tu kan, dia komplen payah nak suh aku masak sotong sedap ni...hahahaha!
belah petangnya aku teringin nak buat apam balik...kebetulan bahan bahan semua ada kat rumah...so aku ikut resepi Khairulaming jer tapi buat half portion...sebabnya masih trauma roti canai tak jadi, so aku buat sikit je...hahaha eh skali cantik je kejadiannya...dapat la 7 keping apam balik...hehehe memula tu kaler dia capuk capuk gak, tapi lepas tu lawa je kaler kulit dia, cuma tak kuning sangat macam kat kedai sebab aku tak tambah pewarna....hehehe...pastu aku silap beli jagung, patut untuk apam balik kena guna krim jagung, aku beli ni jagung manis, seketul seketul rasa jagung masa makan...hahahaa pastu adik aku cakap kurang manis, so patut kena banyakkan gula dalam adunan or masa tambah filling la kan...ok la puas hati dapat buat apam balik sendiri...senang je!
dan lepas aku siap buat apam balik, mak aku duk buat wantan goreng dan bebola ayam dari dada ayam yang aku dah siap blend semua...senang skang ni, kalo ada dada ayam je, aku memang ketepi siap siap...sebabnya kalo masak, konpem nanti membazir orang tak makan...hehehe...aku dah malas nak masak dahhh...sebabnya teruk dah tangan aku injured!semalam masa duk potong dada ayam, aku terkena pisau, masa buat apam balik plak ibu jari terpegang pemegang besi kuali...Allahu cepat cepat letak Colgate...hahaha parah dahh tangan!hahaa tanda rajin masuk dapur lettew...kahkahkah...tu belum kira jari kuning kena kunyit lagi tu...hahaha!OMG apa PKP dah buat kat seorang bernama DJ nih...hahaha...
haaa ingat tak semalam aku ada order lauk pauk dari Ayam Kita Fresh kan, haaa hari tu order dalam 3, 4 hari juga baru sampai...so aku memang nak restock lauk untuk puasa makanya aku pun order la semalam dan bajet hujung minggu nanti sampai...sekali tadi dia dah sampai!hahaha best lah!aku suka Ayam Kita Fresh ni...dah la dia siap siang semua ikan...pek satu satu dalam plastik...harga mahal sikit la banding beli kat kedai aceh rumah aku tu, tapi aku puas hati dengan servis dia, plus tak payah nak keluar rumah dah...hahaha haa jangan kecam peti ais aku sepah...hahaha ni abes baik dah aku kemas....hahaha!Alhamdulillah...esok lusa tinggal nak beli barang barang macam sayur, cili dan barang kering je laaa...hehehe...tak sangka dah nak puasa dah kita kan...huhuhu...
oh ya hari ni birthday hero malaya kita...Dato Seri DG KKM...kemain trending #happybirthdayDGhisham kat Twitter tau...hahaha kalah retis dah DG KKM ni...hehehe so sebabkan aku ada je beberapa kali jumpa beliau masa event, so ada laaa selfie sekali dua, nahh aku share kat sini...kita blur kan gambar orang lain yang kacau daun tu ya...hahaha...Semoga Allah merahmati Dato Seri Noorhisham Abdullah...berikan kebaikan, kebijaksanaan, kesabaran, kekuatan, ketakwaan dalam memimpin barisan hadapan KKM dalam menangani wabak Covid-19 ni...AMIN!
dan macam biasa, situasi terkini Covid-19 di Malaysia dalam masa seminggu ni kan...KKM dah mula announce semua kluster yang ada di Malaysia sekarang ni...ada 30 lebih kluster yang telah dikesan...dan paling best since hari Jumaat lepas, bilangan pertambahan kes baru adalah di bawang angka 100 je...Alhamdulillah...terdapat pertambahan 495 kes baharu jer sepanjang 1 minggu ni dan jumlah recover dah lebih 60%, manakala kematian mencapai angka 92 kes berbanding 82 ke seminggu yang lalu...huhuhu...dan kedudukan Malaysia di dunia juga makin jatuh ke bawah...kalo tak haritu kemain tinggi...Alhamdulillah...looking forward untuk status minggu hadapan bila PKP Fasa 3 berakhir...adakah akan ada PKP Fasa 4?sama sama kita tunggu...aku rasa adaaaa...huhuhu...

2 comments:

  1. Terliur sangat2 tengok makanan. Nak minta resipi bubur butter daging. Hehehe..nk tanya..sis pakai camera hp ke camera ye. Gambar2 semua cantik2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bubur butter daging tu buat macam bubur biasa je, letak beras, air lebih, bawang merah, halia dan garam. cuma nanti masukkan daging yang dipotong kecil dan blackpepper...biar dia masak..then masa dah masak tu, masukkan sikit butter dalam tu...haaaa nanti wangi dan berlemak la bubur kita tuu...nyummeh!

      Saya amik gambar guna hp je, saya guna samsung s9+...hp lama dah ni dah nak 3 tahun dah...hehehe tapi gambar hp samsung memang lawa la pada saya...hehehe

      Delete