Sunday, November 7, 2021

Ceritera Permulaan #phDJourney

AMARAN LAGI: Post ini panjanggg berjelaa...hahahaha

haaa post ni dah plan nak tulis masa awal belajar kononnya...tapi aku malas...hahaha aku nak share la dalam sebulan kenangan hujung waktu bekerja sebelum bergelar pelajar dan juga pengalaman awal belajar ni kat sini...hehehe...macam aku share sebelum ni, bulan September tahun ni merupakan bulan terakhir aku bekerja...so since awal bulan lagi aku dah terima macam-macam hadiah dari kawan-kawan aku...hehehe...paling awal sampai adalah pada 2 September 2021 dari Prof Wan Aida, supervisor aku masa degree dan master di UKM dulu...dia antara orang paling awal aku jumpa bersemuka dan maklumkan aku akan sambung PhD di UPM...sebab aku taknak la dia terasa ke apa kan...lepas sembang semua ngan dia, later dia message minta address dan send hadiah tumbler comel ni pada aku...hehe terharuu...thanks Prof!
dan pada penghujung September tu lagi rancak la kan hadiah yang aku terima....lagi pula kalo ikut plan asal aku last day di pejabat pada 30 September...haa kiranya minggu akhir tu sibuk gila sebab ada program TDP...tapi sempat laa sambil online di tempat sendiri tu, kawan-kawan datang bagi hadiah...antara yang mengharukan adalah pen dengan engrave #phDJourney ni...alahai terharu nyaaa...thanks Irfah!tak sangka dia ingat pasal # ni sebab aku sebut kat tempat dia yang aku dah leh mula guna # yang dah lamaa aku cipta ni...hahahaha...thanks Irfah!
then masa tengah online TDP pun dapat lagi sekotak besar hadiah dari Irma...ingat kan apa la kan, rupanya stationaries!Allahu aku dah pikir dah lepas ni nak kena pi kedai buku beli stationaries sebab sepanjang 15 tahun aku kerja ni mana pernah beli stationaries sendiri...semua hak milik pejabat...makanya bila tinggal kan pejabat ni kena la tinggalkan semua hak milik pejabat tu...hahaha sekali rezeki weh, banyak gilaaaa plak tu yang Irma belikan...Alhamdulillah rezeki! Irma cakap dia pun tumpang happy sebab dia suka shopping stationaries, dah lama dia tak shopping sakan gini...hahahaha....thanks Ma, ko memang dari dulu sampai skang yang terpaling memahami aku...
dan aku dapat juga hadiah beg dari Kak Nora...beg ni katanya nak suruh bawak pergi kuliah...tapi kelas aku online kan, hasilnya so far beg ni aku bawak pergi travel...hahahaha!best gak beg ni sebab banyak ruang leh selit dan agak besar juga laaa...hahaha...thanks kak!lepas ni kalo saya datang pejabat saya akan melanguk di bilik akak tau...hahaha...
dan pada 1 Oktober aku dijemput ke farewell partayy bersama Cawangan Surveilan...alaa terharunyaa aku diorang ingat kat aku...sebabnya aku dah keluar Cawangan Surveilan ni since Januari 2020 dan kerja sorang diri...so aku takde la expect akan ada farewell untuk aku kan sebab kerja sorang-sorang...hahaha sekali diorang buat untuk Wani sekali dengan aku...hehehe Alhamdulillah thanks korang!siap piknik lagi tau tengahari waktu lunch kat tepi tasik Putrajaya...layannn...siap dapat beg dan tumbler lagi...hahaha...thanks korang!
then petang lepas partayy tu sempat la aku minum petang dengan Fatin, follower blog ni gak yang dah jadi kawan di IG...siap la sibuk je dia nak belanja aku minum petang tu...katanya nak raikan juga orang sambung belajar...hahaha thanks Fatin!moga murah rezeki belanja sis makan kek dan kopi sedap di Pastribella...
so secara rasminya minggu 4 hingga 8 Oktober tu merupakan minggu terakhir aku di BKKM...tapi aku ambil cuti je seminggu tu sebabnya nak habiskan cuti...so sebabkan cuti, aku ambil kesempatan untuk staycation sebelum mula belajar la katanya kan...sajeee je cari alasan nak merayap tu kan...hahaha aku buat solo staycation di W Hotel di KL...best gila!later aku share pasal hotel ni...tapi nak cakap first time la aku pergi bercuti bawa laptop!hahaha banyak kerja leh disiapkan masa staycation ni tau...hahaha memang lepas ni dijangka aku akan bawa laptop masa bercuti...hahahaha....
then lepas staycation tu, walaupun bercuti, aku tetap je datang pejabat hari nak uruskan apa yang patut kat pejabat tu...banyak gila benda nak disetelkan...tapi nak jadi cerita hari Rabu petang tu aku lepak ngan Wani bincang pasal sambung belajar, sekali petang dia cakap dia demam panas...sampai malam, anak-anak pun demam...aku cuak la kan...sebab lama gak aku duk kat partition dia...walaupun pakai mask...makanya mulai malam Rabu tu aku self quarantine laa duk rumah tak masuk pejabat...even hari Jumaat, 8 Oktober yang sepatutnya last day rasmi di BKKM pun aku tak pergi la...aku ambil precaution la sebab kalo ikut 7 dan 8 Oktober tu ada kawan-kawan dah book aku nak buat makan-makan farewell...hahaha...pasrah laaa...tapi baguih gak laa sebab tenang duk rumah, makanan pun mak hantar letak kat tangga, so banyakkk kerja aku dapat siap kan semasa kuarantin tu...hehehe...
dan lepas Wani dah 2 kali swab tengok takde pun positif kan, makanya barulah aku tenang nak lepaskan diri dari self quarantine...hehehe so Ahad tu, pada 10 Oktober 2021, aku pun pergi la ke pejabat untuk mengemas partition aku...sedih plak rasa pagi tu, sayu je nampak bangunan pejabat yang dah dihuni since 2010...huhuhu...so berpeluh gak la aku mengemas partition tu tapi nasib baik gak laaa aku ni dulu Ketua Juruaudit EKSA BKKM dan Juruaudit EKSA KKM, makanya aku rajin gak la buat sisih beberapa kali...so takde la teruk nau nak ngemas nya...hehehe...selesai kemas yang fizikal, kemas plak semua fail dan dokumen dalam PC aku...petang gak la selesai aku kemas...masa kemas ni jumpa hadiah dari Ayeesha gak...thanks sis always tolong dan ingat kat akuuu...
dan pada 11 Oktober 2021 bermulaa laaa hidup aku sebagai seorang pelajar...masa ni dah regilster di UPM dan dah dapat kad matriks...tapi semua buat online je weh...tak seperti yang aku bayangkan pergi fakulti, usha anak ikan semua...hahahaha...tapi pada 11 Oktober ni aku punya supervisor ajak jumpa di fakulti...so semangat la kan...aku siap beli kasut dan baju baru tau nak pergi fakulti sebagai pelajar ni...over kan...sekali fakulti sunyi sepi takde oranggg...sobsss!hahaha so bincang beberapa perkara dengan SV aku macam urusan daftar kelas dan sebagainya...
selesai urusan di UPM, aku ke pejabat lagi...walaupun dah mula cuti belajar, tapi Semester bermula pada 18 Oktober 2021...makanya seminggu ni aku banyak la masa lapang...selesaikan apa patut lagi di pejabat dan berjimba...eh. hahaha so hari ni aku kena buat briefing pada Pengarah, pastu setelkan projek TDP dan sebagainya...then uruskan angkat barang masuk kereta...see punya gigih aku sisih, sikit je barang aku bawa balik...kahkahkah...
dan pada 12 Oktober 2021, merupakan hari terakhir aku di pejabat...awal pagi aku sampai, tapau breakfast kegemaran aku di kafe bawah...lepas ni kononnya jarang dah laa dapat makan kan...hahaha...lepas tu aku setelkan urusan serah tugas pada Syahnaz yang akan menggantikan aku...then lewat petang, geng Wing aku nak buat potluck untuk aku...tapi aku dah pesan awal, aku dah order makanan...aku memang niat nak belanja orang wing dan kawan-kawan aku makan pada last day aku ni...aku order soto, creampuff dan roti jala...dan ada juga makanan tambahan lain...siap laa ada hadiah lagi untuk aku...dari wing dan kawan-kawan semua...Allahu terharu...lepak kat tempat tu sampai lewat petang gak sembang ngan kawan-kawan semua...sempat gak dapat perkhabaran big boss suruh aku hadir gak meeting ASEAN minggu depannya tuuuu...hahaha...ye laa saya yang menurut perintah...
selesai majlis, dah nak dekat maghrib...tinggal aku dengan Kak Laila dan Irma...melayan la diorang aku nak bergambar last di BKKM...sobsss...masa ni tengok partition memang dah ksong habis...huhuhu...masa ni memang sayu dah...layan diorang sembang dari atas sampai ke parking!siap aku kena pi validate balik tiket sebab lama sangat tak keluar dari parking lepas dah bayar tu...hahaha Kak Laila dan Irma ni aku kira orang paling rapat ngan aku kat BKKM ni...Kak Laila sebab memang kerja dengan dia dari tahun 2007, dan Irma plak kawan baik aku yang simpan semua rahsia aku...hahaha orang yang kongsi suka duka dengan aku di BKKM ni...semoga ikatan persahabatan ini akan terus berkekalan...insyaAllah...
dan selesai dengan BKKM, mula la gatal nak berjimba kan....tapi sebelum tu, pada 13 Oktober 2021, aku buat appointment dengan bakal co supervisor akuuu...hehehe asalnya kami ni kawan je sebab dia dulu student kepada lecturer yang aku dealt with...so memang kawan di FB pun dari dulu...tapi sebab kan tau kepakaran dia dalam bidang aku nak buat ni, makanya aku approach dia untuk jadi co SV aku...Alhamdulillah dia sudi menerima lamaran aku semasa kami minum petang bersama di Dotty's, IOI City Mall...hehehe...siap belanja aku minum petang lagi...thanks Dr Chai!
dan lepas tu mula laa sesi berjimba akuuu...almaklum semester start minggu depan, anggap la bercuti lagi kan minggu ni...hehehe makanya dah boleh merentas negeri kan, dengan pantasnyaaa pagi Khamis, 14 Oktober tu aku gerak ke Seri Iskandar untuk ke rumah Sue...then kami naik Cameron Highlands, turun ke Lenggong, pergi pula ke Penang dan balik semula ke Seri Iskandar...memang sakan gak la kami...hahaha...later aku cerita details pasal trip ni ya...
dan 18 September 2021 bermula Semester 1 bagi Sesi 2021/2022...aku ingatkan ada laa pape taklimat...sekali nanhado...makanya hari pertama semester aku diserikan dengan pembentangan projek TDP aku...baru nak ngelat tak payah present sebab ingat ada taklimat...sekali takde plak...terpaksalaa present sekali sebab ketua kumpulan kan...Alhamdulillah takde banyak komen...hahaha sakit kepala balik bercuti terus kena present paper projek!hahaha...untuk TDP ni merupakan program young leader di KKM...aku masuk since tengah tahun hari tu...sebabkan dah half way, aku teruskan juga laaa join program ni walaupun dah mula cuti belajar...sayang plak sebab bukan senang dapat join hari tu dengan interview bagaikan...hehehe...
pada 19 Oktober tu cuti umum...patutnya aku ada kelas...sekali tunda ke Rabu, 20 Oktober...lecturer bagitau plak petang cuti umum tu...kalut la aku kan sebab 20 Oktober tu aku ada meeting ASEAN...takdan daa  nak pass ke orang lain untuk present...makanya selaku student senior, aku dengan gentleman nya pi PM lecturer...so lecturer sudi lewatkan sikit mula kelas demi aku...hehehehe...Alhamdulillah...communication is the key bak kata SV aku...gituu...hehehe makanya 20 Oktober 2021, awal pagi aku dah sampai di Westin KL...jam 9 pagi start meeting dan aku present paper...lepas tu ngam kul 10 pagi aku cabut keluar duk di lobi untuk attend kelas secara online pula...hahaha kerlasss kan, kelas pertama di semester pertama aku di Westin KL...hahaha...Alhamdulillah semua went well...sempat gak la sarapan dan lunch di Westin KL...plan lepas meeting dan kelas nak naik Genting Highlands minum Starbucks (nampak tak level gila jimba pompuan ni skang) ahahaha sekali hujan lebat gilaaa...terbatal niat...kahkahkahkah...
then pada 21 Oktober, sebagai persediaan awal, aku ngadap adik junior aku masa sekolah menengah dulu yang sama fakulti dengan aku tapi dia dah di penghujung PhD daaaa...tunggu masa nak viva katanya...so banyak la ilmu dan tips yang aku menuntut dari dia...hehehe dari San Franciso Coffee bawak ke Eid Restaurant kami bersembang, berbincang dan bergossipan riang...thanks Hajar!later kita kopi kopi lagi yaa lepas aku explore apa yang patut...insyaAllah...
then Sabt, 23 Oktober 2021 baru laaa ada taklimat dari pusat siswazah kepada kami secara online...so layan gak la mendengar taklimat pada hari sabtu tu kan...macam-macam input dimaklumkan pada kami tapi kebanyakannya aku dah tahu dan maklum sebab dah jumpa SV kan hari tu plus kami dah godek-godek sendiri laman web siswazah UPM tu...hehehe...
then Ahad, 24 Oktober 2021, aku dijemput untuk hitea farewell bersama kakak-kakak kesayangan aku ni haaa...diorang plan nak buat last day aku kat opis tapi aku self quarantine kan...pastu memasing busy dengan international event kat Westin KL ni...so dah hujung event tu baru la diorang berkelapangan sikit...makanya diajak laa aku untuk hitea bersama...suka!hahaha...siap dapat pakej bermalam lagi malam tu sebab ada bilik extra, ada staff balik rumah weekend tu...aku plak dah penat plus esoknya nak ke UPM...makanya setuju la untuk stay saja di Westin KL malam tu....hehehe..rezeki...later aku cerita details pasal hitea ini ya!
SV aku dah cakap dia nak aku jumpa dia setiap dua minggu untuk bincang progress...haa dalam sibuk berjimba dan selesaikan kerja tu, tak sangka dah dua minggu dari last jumpa dia kan...makanya esoknya, 25 Oktober 2021, lepas check out dari Westin KL, aku terus gerak menuju ke UPM...masa dah gerak baru SV aku message bagitau lambat sikit...makanya aku pun cari la tempat untuk breakfast dan buat pertama kalinya aku singgah R&R Serdang tu dan nampak ada kedai makan belah belakang dia...haa apa lagi layan la breakfast sorang diri di situ...pun boleh!hahaha...then jumpa SV bincang dan update, then later kami lunch bersama di L'apprenti, UPM...sedap!then sempat la lepas tu aku ke library untuk dapat info mengenai online course yang ditawarkan sebelum ke Fakulti Perubatan nak jumpa kawan...
dan Selasa, 26 Oktober 2021 aku ada kelas online so aku kat rumah je laaa...tapi takleh fokus sebab sakit gila kepala aku masa ni...masa ni baru teringat weekend haritu aku punya kepala macam berpusing-pusing masa tidur...then realise sebab telinga kiri aku macam tersumbat...so lepas kelas tu aku decided pi klinik untuk check...haa dha cuti belajar ni senang la tak payah minta kebenaran bos dah nak pi klinik kan...hahaha so memula aku pergi GP je di Megaklinik Azzahran...doktor tak tengok pun telinga aku terus suh ke bilik rawatan untuk nurse cuci telinga...masa ni pening gila kepala aku sebab aku baring, dan nurse tembak telinga aku dengan air suam...sebabkan kena gegendang dia cakap memang akan pening...so lepas tembak kiri tak lama tu keluar laaa ketulan yang tidak indah dilihat!hahaha terus rasa terang pendengaran...so dah alang-alang aku suh dia tengok kanan gak...nurse kata ada sikit tapi tak teruk macam kiri tadi so dia cuci gak laa...tapi lama-lama makin sakit!aku sampai menjerit dan kepala aku pening nak muntah...huhuhu then nurse pun cakap macam dah luka sikit, so panggil doktor dan doktor suh stop...nanti dah sembuh luka dalam 3 hari baru datang balik katanya...bayaran cuma RM41 je...huhuhu...tapi still balik tu kepala aku berdengung seolah ada air stuck dalam telinga...huhuhu
then malam bawak ke esoknya kepala aku macam berdengung sebab air tu tak keluar...pastu telinga kanan makin tak dengar plak...makin teruk aku rasa...masa ni dah risau sebab aku ada diabetes kan, risau plak kalo luka melarat ke apa dalam telinga tak nampak...masa ni aku decided untuk ke klinik pakar...pagi tu memang melanguk tak buat apa sebab sakit kan...dah tengahari sikit baru gerak ke Annur, sekali dia cakap klinik pakar tutup tengahari, buka semula 2.30 petang...so terpaksa la cari makan jap kan...sedap gila nasi kukus dan air teh buih ni...kawan aku cakap kalo dah leh makan nasi kukus lagi tu, takde la serious sangat sakit aku...hahaha dan petang jumpa pakar, kejap je dia setelkan telinga aku tanpa sakit dan puas hati sebab dapat tengok dengan kamera dalam telinga kita...hahaha tapi bayaran dia mahal laaaa RM300 hahaha tapi serious puas hati!terus clear telinga aku...hahaha...tapi nak jadi cerita burn gitu je la kan 2 hari aku tak buat kerja sebab sakit kepala ni...huhuhu...
dan Khamis, 28 Oktober pula aku ada appointment di klinik...haaa kena bebel lagi laaa gula aku tak turun, ubat tak makan betul, tak jaga makan etc...huhuhu pasrah je laaa...tapi yang bagusnya diorang check saraf mata dan ecg kali ni...katanya setahun sekali diorang akan check once aku dah digelar pesakit diabetes ni...huhuhu HBa1c aku 6.8 baru ni...huhuhu memang nak kena jaga balik la kan...sobsss...tapi kejap je insof aku, lepas keluar klinik, jumpa Wani kat IOI City Mall...hahaha student kan...memang sakan la kami makan Suki-ya masa orang kerja...hahaha...banyak gila plak tu makan...lupa kena marah ngan doktor tadi...hehehe...haish gini la hidup student kan...bahaya gak aku ni...berjimba je, study nya belum lagi....
dan esoknya Jumaat...aku pergi ke pejabat...nak lunch dengan Knora dan DayahO sekali jumpa Klaila untuk bincang pasal kajian aku serta jumpa Syahnaz update pape yang patut pasal kerja aku yang diambilalih...sempat laaa pagi sampai tu aku layan breakfast favourite aku kat kafe bawah tu...then dengar taklimat library UPM kat bilik Knora...hehehe...then petang sebelum balik dapat lagi hadiah dari Ellen!thanks sis!
nak jadi cerita masuk Sabtu, aku takde plan...just lepak rumah, kemas rumah...bawa mak aku beli barang dan makan...then ada member membakor...tanya tak pergi menjongket ke weekend ni...bila aku cakap takde, dia gelak-gelak...kemain kan...terus malam Sabtu tu tangan aku gatal scroll handphone dan nampak ada kosong di The Hooton Retreat!hahaha terus message member, dan member setuju join, terus aku book!hahahahaa petang Ahad gerak untuk check in!hahaha terus kena kecam kemain sakan berjimba yaaa....check in Ahad, mentang-mentang Isnin takde kelas!hahahaha...
dan esoknya checkout je terus bergegas ke pejabat!hahaha sebabkan pakaian tak berapa senonoh tapi nak jumpa big boss, terus sarung jubah yang ada dalam kereta!hahaha...sib baik ada jubah kan...kalo tak, tak sanggup rasanya nak masuk bilik big boss nak hantar surat pasal kajian aku...hahahah...mau kena pandang atas bawah dengan dia nanti...hahaha...Alhamdulillah selesai briefing dan serah surat pada beliau...tunggu je la berita baik nanti...insyaAllah...
then lunch time tu Raja ajak lunch sama...layan laaa makcik ni nak makan bawal power baru buka kat Ayer@8 plak...sedang kan baru je Sabtu lepas aku bawa mak aku makan bawal power ni...hahaha tapi kat Putrajaya ni macam tak best plak aku rasa...sebab macam dah tak berapa garing je makanan dia...mayb sebab dah masak lama kot...lagi plak kami sampai dah 1.30 petang kan...mayb diorang masak awal...huhuhu...lepas lunch, balik pejabat then aku terus balik ke rumah...
dan esoknya, Selasa, 2 Nov 2021...aku sampai pejabat awal dan lepak bilik Knora lagi...pagi ni patut ada mesyuarat dengan supervisor aku tapi tak jadi plak...so aku join kelas dari pejabat pagi ni...sebabnya lunch hour nanti ada lunch date dengan kakak-kakak kesayangan sempena celebrate Kakzai yang dah dinaikkan pangkat sebagai Pengarah!hahaha lepas ni takleh laaa ber kak kak lagi ngan dia...hehehe dan sempat juga dapat hadiah lagi dari Kakwi...yeay!sukaaa...setel lunch aku balik semula pejabat lepak buat kerja sikit kat bilik Knora...lewat petang baru balik...hehehe..baik sikit la hari ni...
then hari Rabu, 3 Nov 2021 tu aku sibuk siap kan report TDP, baca paper berkaitan research dan lewat petang tu aku ada introductory session dengan main dan co supervisor aku...kiranya official lantikan dah la lepas ni kan...hahaha aku nervous...isunya aku kerja dengan orang hebat-hebat ni tapi aku banyak berjimba je, risau gak aku...huhuhu...haish moga Allah permudahkan lahhh urusan aku nak belajar ni....
haa gini lah alkisah permulaan #phDJourney aku...sejujurnya aku masih mencari rentak dan arah serta mood untuk belajar ni...as of now aku rasa macam aku lagi banyak berjimba je dari belajar...huhuhu...tapi serious aku macam masih mencari arah...tapi aku dah request kat supervisor aku, aku nak tempat duduk dalam lab supaya aku leh buat kerja kat lab...kalo duk rumah ni aku rasa payah aku nak study...mula gatal je aku nak plan itu ini kang....hahahaha...pejam celik dah hampir 3 minggu ke 1 bulan dah aku sambung belajar kan...moga Allah mudahkan urusan aku nak belajar ni...korangggg doakan aku tau!hehuuu...ok bai!

16 comments:

  1. semuga segala urusan dipermudahkan selamat sambung belajar

    ReplyDelete
  2. ingatkan lps gambar bangunan library tu..gambar dan kisah seterusnya adalah buku2..online class ke..rupanya berderet2 gambar makanan ..Selamat menempuh alam study..semoga berjaya dengan cemerlang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha online kelas skang tak amik gambar daaa...bosan sbb online kan...hahaha buku2 nanhado lagiii...hahahah makan2 je la jawabnyaaaa...hahaha aminnn tqqq

      Delete
  3. Alhamdulillah, semoga dipermudahkan perjalanan #phDJourney :)

    ReplyDelete
  4. selamat maju jaya..good luck Dayah!

    ReplyDelete
  5. Seronoknya baca...All the best Dayah!Semoga dipermudahkan urusan belajar...Aamiin....

    ReplyDelete
  6. Inspiring sangat ni.. Semoga dipermudahkan urusan pembelajaran dan keep inspiring us.. ^_^

    ReplyDelete