Monday, November 22, 2021

#38thbirhtday Trip to Cherating, Kuantan


hari kedua di Kuantan aku bersenang lenang la kan...lepak kat bilik je, malas nak turun breakfast...sebab dah makan banyak semalam...gituuu...sambil tu aku siapkan beberapa kerja sementara menanti waktu untuk checkout tengahari tuuu...dan tengahari tu aku lunch dengan Irma, rakan matriks aku yang dah menetap di Kuantan ni...dia ajak aku jumpa di Restoran Sedap Weh sebab aku cakap nak makan pais patin tempoyak!sebab biasa aku makan di Jaman Tory so kali ni excited la nak cuba di tempat lain pulaaa...haaa banyak gilaaa pilihan makanan dia...
haaaaa dan macam biasa aku kan tamak, semua pun aku nak rasaaa...hahahaha makanya aku ambil pais dan juga patin asam tempoyak!hahahah pais tu masin sikit pada aku tapi sedap laaa likat tempoyak dia...hahaha nyummeh!patin dia lembut dan tak hanyir langsung memang best la kan...sakan makan dan bersembang...thanks Irma lunch dengan aku siap belanja lagi...last jumpa Irma aku rasa mau dekat 10 tahun lepas masa dia masih di Sarawak dan aku ke sana atas urusan kerja...hehehe...Alhamdulillah...
selesai lunch, aku pun nak gerak ke Jalan Air Putih untuk ke Koko Cafe ni...untuk next agenda aku, aku dah sesiap order online menu aku...so aku datang ke kafe ni just untuk pickup a few menu yang aku dah order laaa...hehe haaa musim PKP kan, pastu sensorang plak, senang main order hujung jari je...tapi masa ni di Kuantan dah leh dine in daah....hehehe...cantik kafe dia, cuma tak berpeluang lepak dan dine in lagi masa ni sebab rushing nak ke destinasi berikutnya!
dan seterusnya aku pun dari Kuantan terus gerak ke Cherating!weeehuuu...hahaha masa ni kan September, pastu Selangor KL plak masih PKP takleh merentas negeri...so dah alang-alang aku di Kuantan ni, makanya aku lajak la stay 1 malam lagi di Cherating...dan untuk acah acah 38th birthday trip ni, aku stay di Royale Chulan, Cherating...dan untuk penginapan kali ini, aku pow adik aku...hahaha dia duk tanya nak hadiah apa kan, so aku suh dia belanja duk sini...hehehe....so sampai je di sini, guard akan check nama dan kemudian baru allow masuk...parking kereta dan datang la buggy ambil kita...memang tak mampu kau nak jalan kaki di sini, berbukit kawasan nya...
dari parking, terus dibawa ke lobby untuk urusan check in...masa ni dah happy dah tengok cuaca panas...yang sebenarnya masa duk usha tempat nak duduk untuk birthday ni, aku duk usha a few hotel la...tapi teringin Royale Chulan ni sebab view lawa...cuma sebab ada kawan cakap Kuantan kerap hujan masa aku pi tu, makanya rasa berbelah bagi...ye la bayar mahal tapi view sendu kan....tapi ada sorang lagi member cakap, ala dah niat nakpi tu, pergi je laaa...ko dah dekat setahun tak berjalan kan...hahaha so memahami kan!hahaha tu aku proceed je...dan Alhamdulillah cuaca cantik!urusan di lobby sangat la cepat sebab memang dah buat payment awal kan...just dia minta isi borang untuk pilihan sarapan esok pagi, then dia bagi map dan explain sikit kawasan sekitar dan setel!dan again naik buggy untuk dibawa ke bilik pula...
masa awal nak booking kat sini, aku usha Agoda semua dah full tau...tapi napetah aku call tanya ada bilik kosong tak untuk sorang...saje la cuba nasib kan...sekali adik tu cakap ada kak 1 bilik lagi kalo akak nak...laju la aku cakap nakkk! Ocean Suite 304 dengan harga RM550...aku tak pikir pun bilik aku view apa dah masa tu, janji aku dapat duk Royale Chulan, Cherating kan...hahahaha sekali nak jadi rezeki, bilik aku adalah di tingkat atas menghadap laut tanpa sebarang gangguan dan sebelah pool dan restoran...bak kata kawan aku yang pernah duk sini dah dapat bilik view terganggu dek pokok kelapa, view dan lokasi bilik aku adalah yang terbaik!gituuu...hahaha...
haaa sebelum nak tengok view terbaik ke tak...moh masuk bilik duluuu...usha bilik aku...hahaha besar weh bilik diaaa....spacious gilaaa...ada katil king, ada sofa, ada working table, ada meja makan, ada tv...eh memang besar lah!ada balkoni juga dannn view dia 180 darjah adalah cermin yang mengadap laut!hahahaha tak sabar nak buka langsir tu tau...hahaha...masa ni takde rasa takut pun sebab excited tengok bilik lawa...dan yang penting bersih!aku sukaaa...
dan ini adalah view bila dah buka langir bilik tuuu...wallaaaaa lawa gilaaaa...hahaha dengan langit dan laut biruuu, matahari terik, ada plak sikit belah kiri tu kehijauan bukit...Allahu nikmat gila rasa masa ni...excited duk share ke group keluarga hahaha...thanks Alam belanja aku hotel best!hahahah...aku punya excited sampai lupa pasang alat bacaan surah Rukyah yang Mak aku bagi tu tau...hahaha...Alhamdulillah takde apa, lena je aku malam tu...hehehe...
dah puas ambil gambar bilik, aku pun keluarkan laaaa kek comel dan smoked duck pizza yang aku order dari Koko Cafe tadi...alahai comel ya amat kek dia weh...aku tak ingat dah berapa harga dia...mahal sikit la tapi cantik dan sedap gilaaa...premium sangat rasa dia so aku rasa berbaloi-baloi...order secara set dan online adalah lebih murah banding walkin adik tu cakap...haaa apa lagi posing la kita dengan kek sempena 38th birthday trip kan...sorang pun dont care okay...tetap sakan celebrate!
dan petang tu aku lepak bilik je laaaa...tak sanggup nak keluar bilik tengok teriknya matahari kat luar tu...huhuhu tapi view lawa gilaaaa bila terik gini kan...Alhamdulillah...memang layan weh duk atas katil sambil layan view dan handphone...hahaha sakan duk update di media sosial masa ni sebab cantik ya amat...dah lama tak dapat bercuti tempat cantik gini kan, so excited dia memang lain macam!dapat plak tempat yang sangat cantik dan best. Allahu nikmat!
dah lewat petang sikit baru la aku keluar...dah tak panas dahhh...so gigih la aku turun ke bawah sampai ke pantai untuk ambil gambar sunset yang tak berapa nampak sebab sini bukan pantai sunset kan...ada la nampak sipi-sipi belah kanan tuuu...hehehehe ramai gak orang duk main kat pantai petang tu mayb sebab open beach kan, bukan private untuk Royale Chulan je...dan dah sampai kat pantai tu, wajib laaa ambil gambar keseluruhan Royale Chulan, Cherating ni dari bawah...nampak laaa gambar semua bangunan yang bertingkek-tingkek di tepi bukit ni...memang cantik la kan!ni la gambar yang kita cari...hahaha i loike!angin petang tu memang kuat gila, sampai terbang tripod aku...hahaha...so lepas bergambar aku lepak tepi pool jap layan perasaan....
dan sebelum balik ke bilik sempat la jengah ke The Ocean Restaurant ni...dah buka dah masa ni untuk dine in...aku dimaklumkan kalo makan di sini dapat diskaun 20% kalau tak silap....kalo in room service tak dapat...tapi sebabkan aku masih kenyang layan kek dan pizza tadi, aku malas nak makan sekarang...just usha menu dan ambil gambar je laa...pastu aku balik semula ke bilik akuuu...
balik bilik aku just lepak je laaa...memang percutian santai je ni, baru nak start enjin mengjongket kan....hahahaha...dan malam sikit tu aku pun order laaa makanan untuk dinner dalam bilik je...malas nak bersiap pergi restoran diaaa...so aku order Grilled Chicken Chop dan Coke...tak ingat dah berapa harga tapi standard hotel la kannn...sedap gak ayam dia...layan makan sorang sambil korek lagi kek yang tak habis petang tadi...sedap!masa layan dinner ni la duk reply DM kat IG, ada la kawan aku duk cakap adik dia yang duk Kuantan sian tengok aku makan sorang rasa nak teman, ada plak follower aku DM cakap inspire ngn aku sebab berani makan sorang....hahahaha well, dah tua-tua ni dah tak koser nak segan makan sorang weh...lagi musim PKP ni, lagi aku rasa secure sendirian....walaupun sesorang pernah berkata, dalam banyak-banyak sendi, sendi yang paling sakit adalah sendirian...kahkahkahkah!
dan malam tu aku tido lenaaaa....esoknya plan nak bangun awal tengok sunrise tapi nanhadooo...hahaha berselimaut sedap je aku....layan laaa ambil gambar dari atas katil je laaa...tv tu citer kartun pun dont care...hahaha aku memang buka je dari sampai semalam...ada laaa kawan yang duk komen masa ni cakap hotel aku ni best kalo pergi honeymoon je...wahhh kalau nak tunggu honeymoon baru leh duk sini, makanya tak tau la bila aku dapat capai impian aku duk sini kan...hahaha benda kita takleh kawal, watpe nak susah pikir...adoi...
dan masa tengah melepak dalam bilik tu, ada orang ketuk pintu...yeay breakfast dah sampai!hahaha aku dapat breakfast untuk dua orang la kan...hehehe semalam main tick je pilihan yang ada dan taraaaa menarik kan breakfast aku...hahaha slow slow kita makan dan enjoy the view yang terbaik!hahaha makanan dia ok la takde la sedap gila, tapi okay la licin gak aku habis kan semuanyaaa...hahahaa dah makan sambung melepak...malas nak keluar weh...sebab dah mula panas...PKP membuatkan aku menjadi puteri lilin...gituuu...
tengah lepak tu, member aku yang merupakan idola OOTD aku duk message suh siap cepat...suh pi OOTD kat sekirat Royale Chulan tuu...dia siap share beberapa contoh gambar orang untuk aku jadikan panduan...haish yang sebenarnya aku dah malas nak OOTD sebab sorang dan panas...tapi bila dah kena seru ni, terus lain macam semangat datang...hahaha terus mandi dan bersiap!keluarkan topi azimat ni!hahahaha...
dan sambil bertemankan abam pod aku, haaa habis semua tempat berdekatan ngan bilik aku tu aku duk posing...hahaha dan gambar Alhamdulillah turn out very well dah macam bukan abam pot yang ambilkan...kahkahkah...ramai la yang komen cakap tak macam tripod ambilkan gambar...hahaha well kalo dah bakat modelling dan photgrapher tu wujud sejak lahir, who need Instagram boipren?eh. hahahahahaha...
dah puas berjemur macam orang gila tengah panas terik posing sensorang tu, aku pun balik la ke bilik...kenot laaa panas gila masa ni...huhuhu so sambung la posing kat balkoni bilik...sebabkan panas, view tersangat lah cantik...aku sukaaa...rasa taknak balik!hahahaha...
dah puas bergambar, aku pun mula mengemas beg...haish rasa sekejap sangat stay kat sini...tak puas!tak dan pun nak mandi pool...tapi yang sebenarnya malas...hahaha dah siap beg semua, dah dekat jam 12 tengahari, so call la buggy untuk ambil...sekali budak tu cakap tunggu lagi 15 minit sebab ramai nak checkout kan....haa apa lagi sambung la melanguk atas katil layan view...hahaha dan tak lama tu buggy sampai, aku setelkan bayaran yang perlu kat budak buggy je tak perlu ke lobi, then dia hantar terus ke kereta...selesai...resit dia bagi thru email je...hehehe bagus gak kan tak payah bersesak di lobby tu...yeay makanya berakhirnya percutian aku di Royale Chulan, Cherating yang best gilaaa ni!rezeki sangat dapat bilik best!puas hati...
dan dari Royale Chulan tu, plan asal nak ke Marion Cafe yang masa tu tak viral sangat, tapi now viral gilaa...tapi aku macam malas plak sebab kek semalam pun gigih nak habiskan...huhuhu so terus gerak semula ke Kuantan dan sempat singgah lunch di Jaman Tory untuk layan ikan patin bakar tempoyak aku tu laaaa...gigih kan makan sorang gak tapi order macam-macam...hahahaha...sekali tengah makan ada orang duk usha ambil gambar, rupanya si Tipah, adik Sue yang duk Kuantan ni...dia ni peminat tegar aku...dia la yang sibuk cakap kat Sue nak teman aku makan...hahaha...sempat juga jumpa Maad kat parking sebab dia takleh dine in lagi...hahaha...dan lepas tu aku pun gerak laaa balik ke rumah...dan masa kat Kuantan ni dah ada pengumuman yang kita dah leh rentas negeri!yeayyy! sis happy!

6 comments:

  1. Salam kenal, salam ziarah :)
    Cantiknya hotel ni. View dia Masha Allah, terbaik!

    ReplyDelete
  2. meriah trip ke cherating..dpt p;al stay royal chulan cherating yg cantik tu...mmg triningin juga..tktau bila...lastyear ada stay yg residence inn cherating dkt2 la nk ke royal chulan cherating tu..cute la kek tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul mmg sgt cantik. Rezeki bilik cun, weather pun onzz! Alhamdulillah

      Delete