Monday, February 1, 2021

Redang Birthday Trip Day 2.2


lepas dah lama melepak kat tempat lunch tadi, kami meneruskan aktiviti snorkeling yang seterusnyaaa...tak jauh pun, depan pantai tu jee...kami ke turtle sanctuary a.k.a turtle point...terletak antara pantai kami lunch tadi dengan Taaras je tempat ni...hehehe sebelum turun tu guide dah pesan jangan nak pegang pegang turtle tu...ada sekor paling legend bernama Jojo tau penyu tu...hahaha pastu ada la masa aku pi ni viral orang marah perempuan bergambar naik atas penyu bagai kan...ha lagi laa guide tu ingat kan...gitu...memula guide turun dulu duk bagi makan panggil penyu, memasing nampak penyu bawah bot, semua ke satu arah sampai senget bot!cuak aku tau...huhuhu...
Sue memula taknak turun, aku ni pantang memang laju je turun kan...hahaha sekali baru masuk air, tak sempat pasang snorkeling gear, penyu dah gerak arah aku...aku panik!aku sepak dia...hahaha adoi...even masa ramai ramai dah masuk air tengok bawah, duk asyik tengok penyu, tetiba ada sekor ke dua ekor besarrr datang arah aku...aku panik sebab takut...hahahaha...eh aku geli la sebenarnya sebab pernah baca ada orang tangan berkulat sebab pegang penyu!so aku terbayang tu sok aku cuba nak lari tapi terpijakkk penyu...hahaha tu guide tu kata apesal akak sepak penyu?takut eh...aku cakap aku nak berenang ke arah lain, tapi dia gatal duk kat kaki aku sape suruh, dah aku tersepak...huhuhuhu...tapi geli sebab rasa licin je kaki!hahaha...demmmm...
lepas kat turtle point tu, kami lalu la teluk Taaras tu dan pergi ke snorkeling point terakhir kami...kat sini macam dalam sikit laaaa tapi apa ada hal kan, ada life jacket...hahaha cumanya jauh sikit la nak tengok karang dan ikan tu kannn...kat sini laa aku rasa arus terpaling kuat sampai mabuk aku duk dalam air tu tauuu...huhuhu...pastu masa ni adik guide tu bawa naik gamat bagi kami pegang...aku gatal nak pegang pastu aku geli geleman weh!hahahaha...takleh blah!
dan sebab kan dah pening terhuyung hayang kat bawah tu, aku naik bot je laa...malas nak duk bawah...ingatkan lepas aku naik ramai la naik, sekali ada family tak naik naik...makanya lama laaaa kami duk dalam bot tu terhuyung hayang...hasilnya Sue dengan sorang budak tu muntahhhh keluar bot...haa hambik, muntah tu terusss hanyut ke family yang tak naik naik lagi tu...mereka tak sedar la kot....aku plak yang loya sebab muntah warna lauk ayam lunch tadi...huhuhu bertabah laaa kawal perut dari termuntah!hahahaha...
dan selesai snorkeling point terakhir tu, bot hantar kami balik ke jeti di Taaras!yeay tak payah pusing ke jeti kampung dahhh...satu hal plak nak cari van nanti kan...nasib baik boleh turun kat jeri Taaras ni...hehehe yeay best....masa ni cerah gak, so cantik la gambar pantai dan jeti ni...dan balik ni sempat singgah kat recreational centre dia duk tanya pasal nak naik kayak petang nanti...hehehe nak fefeeling sikit naik kayak transparent tuuu...hahaha...dan lepas tu terus balik ke bilik...penat!
dan lepas dah mandi, rehat sikit...Sue duk kalut handphone dia takleh charge...ada notification tulis ada air dalam tempat charger tu...ahh sudah mesti sebab terjatuh tadi kan...cuak dah laaa Sue masa ni...huhuu handphone 3 mata baru kot masa ni...huhuhu then lewat petang tu kami bersiap nak jalan jalan sekitar resort sekali nakpi naik kayak la...hahaha ootd kemain, takde gaya orang nak naik kayak pun kan...gaya kena ada okay...hahahaha...so turun dari bilik tu again kami lalu tangga je sebab petang ni plan nakpi ambil gambar kat buaian dalam air tuu...hehehe petang ni gloomy lagi, pasrah je laaa...muka aku petang ni memang terbakor abes dah weh!hahahaha...
lepas tu pi kat recreational centre dia nak booking untuk kayak tu...sekali adik tu cakap arus tengah kuat ni kak...saya tak rasa akak boleh kayuh nanti...hahaha...alaaa aku geram...aku bukan nak berkayak sangat, aku nak bergambar je dalam kayak transparent tuu hahahaha tapi taknak la cakap kat adik tu kan...so aku pun acah acah la, adik leh tak akak nak test je dulu?test tak payah bayar kan...dia pun cakap haa boleh kak...akak test dulu tengok ok ke tak...hahahaha adik tu siap pi ikut sekali nak tolong...hahahaha haa hambikkk sekali naik je berdua dah terumbang ambing siap air masuk dalam kayak!hahahaha pastu cakap ngan adik tu tak jadi la amik dik tapi adik tolong amikkan je la gambar kitorang berkayak ni...hahaha struggle gila muka nak berkayak sedangkan dekat je ngan pantai masa tu...hahaha tapi takpe laa janji ada gak gambar hahaha dan terrrpaling penting jimat okay RM100!hahaha sebab kos nak naik kayak tu almost RM100 gak sejam...hahahaa...
abes 'berkayak' tu, kami pun bergambar laa kat tepi tepi batu yang ada tuuu...cantik la juga...seluar basah dont care lah masa ni...hahahaha cantik gak batu batu kat tepi tuu...cumanya cuaca gloomy kan, kalo matahari memancor ni mesti lagi lawaaaa...hahaha penat tau sis beli baju, shawl baru...so wajib la ootd kann...hahahaha...nasib baik member melayannn...
dan lepas tu kami decided nak lunch kat kedai ikan bakar luar pintu pagar Taaras tu je...sebab nya Sue nakpi beli beras dari orang tu...hahaha kitorang pernah baca kalo handphone masuk air, masukkan dalam beras...insyaAllah okay...dan sebabkan banyak jimat makan luar kan, makanya sakan la kami mengorder malam tu...dengan ikan, sotong, ketam dan udang!hahahah lengkap keluarga seafood atas meja tuuu...hahaha aku rasa orang sebelah tengok pun kagum dengan dua perempuan ni punya level nafsu makan...hahahaha sedappp semua makanan tuuu...total makan cuma RM140 jer weh, kalo ambil buffet kat Taaras tu dah harga untuk sorang je makan...hahaha dasar kedekut kan, nak duk hotel kemain mahal...makan jimat!hahahaa ado aku kisah?ikut sukati aku laaa...hahaha!
ingatkan lepas makan nak jalan jalan dalam resort lagi...tapi sebab dah kenyang terlebeyyyyy, kami decided balik bilik je laaa..again dah tua kan...hahahaha so untuk yang tertanya tanya berkesan ke handphone rendam dalam beras tu?ALhamdulillah berkesan okay....esoknya handphone dah boleh charge macam biasa...legaaaa...hahaha syukurlaaa...ok la selesai hari kedua kami di Redang...esok nak balik dah...dan eh esok nya adalah birthday aku yang ke 37 tauuu...hahahaha yeay!happy!Alhamdulillah...

No comments:

Post a Comment