Friday, January 29, 2021

Redang Birthday Trip Day 2.1


hari kedua di Redang, plan nak bangun awal layan sunrise, sekali mendung weh....sedikit sendu la cuaca...huhuhu pasrah je laaa...pagi tu kami jalan kaki dari bilik ke pantai...ada tangga rupanya dari area bilik kami tu yang turun terus sampai ke pantai...haa semalam dah naik buggy hari ni kita explore la sikit kawasan resort kan dengan jalan kaki...hehehe...
sampai kat pantai tu, sakan la ambil gambar bagai kan...cantik...pastu ada la cubaan nak ambil gambar di buaian tu, tapi dalam benar plak air...hahaha walaupun aku memang dah sesiap pakai baju untuk snorkeling trip, tapi nakpi breakfast dulu jap lagi, takkan nak basah plak kan...memang sampai dekat aras pinggang kalo nak sampai ke buaian tuuu...huhuhu tak jadi la, kita jalan jalan ambil gambar sekitar je laa...hahaha kat belah bawah ni banyak bilik bilik mahal, suite bagai...memang lawa laa...tapi harga pun lawaa...kita mampu duk yang kat atas bukit tu je laa...hahaha...
lepas dah puas bergambar, kami pun pergi ke restoran untuk breakfast...kami ke restoran yang terletak di main building, sekali sebab dah penuh, dia minta kami ke restoran di tepi pantai...katanya sama je breakfast yang disediakan di situ...haa memang kami suka la kan sebab tepi pantai...hehehe...breakfast spread dia ok la, takde la banyak sangat tapi just nice...makanan dia ok jer la pada aku, takde apa yang special sangat, standard laaa breakfast buffet kat hotel ni...aku harap gak ada nasi dagang ke, nan hadooo...huhuhu tapi syiok layan makan ngadap laut nih...haish asyik!
lepas dah makan kami pun jalan la kaki menuju ke pintu masuk Taaras...sebab apa?haaa sebab kedekut!eh...hahahaha takde la, sebabnya kami nakpi snorkeling hari ni, tapi taknak ambil pakej dengan Taaras, kami ambil dengan company luar je...mahal la weh Taaras punya pakej, aku rasa berganda dari harga yang aku leh dapat dari company luar...hahaha makanya kena la tunggu luar pagar kan...cumanya payah gak memula nak cari pakej ni sebab kebanyakan pakej aku jumpa naik dari Jeti Merang...huhuhu so finally aku ambil dari Syafmel Happy Holiday...harga pakej dalam RM100++ seorang, half day, masuk lunch...kalo Taaras, aku rasa RM200++ sorang tak masuk lunch...hehehe so deal ngan Syafmel tu, dia arrangekan pickup harga RM5 untuk kami untuk ke jeti kampung...ok la kann...masa kat luar pagar Taaras ni banyak gak banner sewa motor bagai, tapi kami malas la, naik je la pickup van tu kan...bukan lama pun lepak Redang ni...kat luar ni juga ada kedai ikan bakar...wah menarik...baca review ramai cakap sedap gak...haa kita tengok malam nanti macam mana...hehehe...
masa duk tunggu van amik tu, sekali orang bot dah call mana kitorang...haa cuak lah sebab van nya tak nampak lagi...huhuhu risau tau aku bot tinggalkan kami...hahahah tak lama tu van sampai, van takde pintu kau...hahaha selambaaa...sekali kena plak tunggu ada family lagi satu naik van sama, join snorkeling sama kami juga...laki dia sakit perut plak...hahaha adoi...
sampai je kami di jeti kampung, tengok takde pun lagi bot kami...ceyyy kasi orang nervous je kannn...hahahaa so melepak la kami menanti bot kami sesambil bermessage dengan budak yang arrange kan kami tuu...nasib baik tak lama pun tunggu, sampai la boat...kemain excited Sue tengok life jacket warna pink...dah berpuluh kali pi snorkeling, naik bot bagai, ni first time jumpa life jacket warna pink...hahaha comel comel...
dan lepas tu terus laaa kami ke snorkeling point yang pertama...semua snorkeling point memang keliling Pulau Redang ni je...so point pertama ni kat tempat banyak karang dan tak dalam sangat...tapi arus masa ni agak kuat laaa...berbolak balik kami dalam air tuu...hahaha dah la memasing gatal nak bawak handphone masuk laut sebab memasing baru beli waterproof casing kan...hahaha masalahnya mana nak pegang handphone, mana nak menguak tangan dalam air, nak jaga snorkeling gear lagi...belum lagi anxious masuk air la, anxious handphone masuk air laa...hasil nya tah pape tah gambar dalam air aku, lepas tu aku givap campak handphone naik atas bot!baru tenang aku nak layan perasaan tengok keindahan bawah laut....hahahaha....
destinasi seterusnya adalah ke sandbank!kerlas kannn Redang pun ada tauu sandbank macam kat Maldives dah tauuu...hahaha aku paling excited nakpi sini laaa, tapi sandbank dia dekat dengan pulau je...tak macam Maldives yang memang tetibaaa je tengah laut kan...pastu kat sandbank sini banyak gila coral mati weh...so sakit kaki jalan tak pakai kasut tau!huhuhu tapi air dia cantik laaa, cuma sebab cuaca gloomy, tak naik sangat la warna air tu dalam gambar...tapi bila tengok memang cantik biruuuu air dia...tapi kuat gak ombak kat sini, so hati hati la yaaa...masa ni aku rasa handphone Sue macam tak campak sikit dalam air...hahaha...sebabkan ombak kuat masa sibuk nak bergambar...
sebabkan sakit kaki jalan banyak coral mati tu, kejap je kami ambil gambar berdekatan dengan bot je, malas nak jalan jauh jauh...hahaha sakit kaki aku!hahahaa...pastu laju je aku dengan Sue naik semula bot...sebab lama tunggu orang lain sakan bergambar, kita fefeeling bergambar atas bot je la, pun layan kannn...hahahaha...kemain masa ni tengah hangat pasal Mira Piljah ngan Abam Emir dia, sibuk Sue suh aku posing tangan ke belakang macam mira gakkk...layan je laaa hahaha...
then tak silap aku ada satu lagi snorkeling point yang kami berhenti tapi aku tak ingat apa....hahahaha sebabnya dah lama kan trip aku ni...hahaha maafkan lah aku...tapi sama la masuk tengok karang, tengok ikan...tapi arus memang kuat la masa ni kan...harap bertabah la, nasib tak makan lagi, kalo dah makan, masuk laut arus macam ni konpem muntah!hahahaha...
dan lepas tu tiba la masa untuk makan tengahari...yezza...mereka bawa kami ke public pantai katanya...bila tengok lokasi memang tak jauh dari Taaras...hehehee kat sini air nya warna hijau!pelik gak air laut warna hijau, sekali adik tu kata sebab air dari bukit...air tawar, so kiranya ni air laut campur air tawar tu warna hijau...wahhh amazing kannn...hehehe...
then kami dibawa ke satu area, diorang bentang tikar dan bagi makan...ada nasi dengan lauk ayam...then aku ngan Sue gatal pi beli tambah kerepok lekor dan air kelapa dari gerai berhampiran...harga dia memang mahal laaa standard pulau...RM10 setiap satu! Hahaha tapi best makan...beriya aku makan kannn...dapat gak keropok lekor akhirnya kan...hahaha lama gak melepak masa ni...sambil sembang dengan family yang duk Taaras tadi juga...orang Nilai je rupanya...hehehe...haish bestnya dapat lepak bawah pokok tepi pantai macam ni selalu kannn...aku rindu weh nak travel!huhuhu...so kemana plak kita lepas ni?sambung dalam next entry la yaaa...hehee...

No comments:

Post a Comment